Gå til innhold

Sommerferie med barn av skilte foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet bor fast hos mor, er hos far annenhver helg. Kan mor da kreve at far har flest uker ferie med barnet? Altså, at hun selv kan velge og ikke ha like mange uker ferie? Er det ikke normalt å dele likt uavhengig av hvem som har hovedomsorgen?

Anonymkode: 534ec...638

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste burde være hva som er best for barna.

• Liker 2
Skrevet

Ja, er det ikke best for barnet å ha mest mulig ferie? Det skal vel ikke være slik at mor skal planlegge at far skal ha 3 uker slik at hun skal kunne ha fri da, for så å sende barnet i barnehagen etter fars endte 3 uker? Kanskje tar hun en uke selv.

Skrevet

Mor og far burde ha en samværsavtale der dette er nedskrevet slik at du slipper å spørre kvinneguiden... 

Jeg er selv skilsmissebarn med likt samvær som du beskriver, og jeg var hos pappa i to uker om sommeren. Moren min er lærer og har lang sommerferie, og jeg var da 5-6 uker hos mamma på sommeren...

Anonymkode: bfae1...c13

• Liker 3
Skrevet

Mor og far har en samværsavtale og der kommer det dessverre kun fram hvor mange uker far skal ha barnet. Men du kan jo heller snu det til et mer generelt spørsmål da, har ikke barnet krav på mest mulig ferie? Det er slitsomt å gå i barnehage og da burde foreldrene benytte ferien sin på barnet og ikke på seg selv. Barn har da like stor rett på ferie som oss voksne? 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mor og far har en samværsavtale og der kommer det dessverre kun fram hvor mange uker far skal ha barnet. Men du kan jo heller snu det til et mer generelt spørsmål da, har ikke barnet krav på mest mulig ferie? Det er slitsomt å gå i barnehage og da burde foreldrene benytte ferien sin på barnet og ikke på seg selv. Barn har da like stor rett på ferie som oss voksne? 

Barn burde ha høyest prioritet fra begge foreldre. Ferie er ellers en rettighet for arbeidstakere. Barn har ikke rett på at foreldrene bruker friukene sine sammen med dem. 

I prinsippet kan far også ha samvær i en eller flere uker mens barnet benytter barnehage på dagtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...