Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer nok til å begynne på en annen utdanning til høsten, der det jeg studerer no ikke er noe relevant. Er i andre semester av en ingeniørgrad, og jeg sliter med å jobbe ned fagene da jeg overhode ikke finner de interessante eller motiverende.

Skal jeg prøve å fullføre året, og få stipendet ved å stå på eksamen? Er jo ikke sikkert jeg står heller. Føler det å bruke i overkant av tre måneder på dette vil være "bortkastet tid" og bare dra motivasjonen min for neste års studier. Jeg gleder meg til å starte på en utdanning som jo er mye mer givende for min del.

Vil det være en idé å gi seg, flytte hjem og heller jobbe eller noe, eller bite tenna sammen og holde ut?

Anonymkode: fa2ef...042

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre du allerede har en relevant jobb som du øke stillingsprosenten med de neste tre månedene, så ville jeg bare fullført. 

Anonymkode: 4b119...52b

Skrevet

Dette må du kjenne på selv. Jeg har selv forsøkt 2 forskjellige bachelorer, men sluttet etter 1. året. Begge gangene har jeg følt at studiene ikke passet meg etter nyttår. Jeg bestemte meg for å holde ut for å få omgjort deler av lånet til stipend begge gangene. Jeg endte opp med å ta det så rolig som mulig og passe på å bestå året og samtidig slappe av på fritiden og planlegge framtiden. Et alternativ for deg er å kanskje se etter en jobb før du eventuelt bryter med studiene?

Anonymkode: fb581...883

Skrevet

Hvis du fullfører får du studielånet omgjort til stipend! I tillegg så kan det tenkes at noen av fagene du tar kan brukes inn i en ny bachelorgrad som feks valgfag, og da minsker du egen arbeidsbelastning i fremtida. Vinn-vinn i mine øyne :-)

Skrevet

Hvis fagene du tar kan brukes som perspektivemne eller støttefag i den neste utdanningen din, og du ikke har en jobb å gå til, ville jeg prøvd å fullføre om jeg var deg. 

Anonymkode: 8ac75...e8b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du kjenne på selv. Jeg har selv forsøkt 2 forskjellige bachelorer, men sluttet etter 1. året. Begge gangene har jeg følt at studiene ikke passet meg etter nyttår. Jeg bestemte meg for å holde ut for å få omgjort deler av lånet til stipend begge gangene. Jeg endte opp med å ta det så rolig som mulig og passe på å bestå året og samtidig slappe av på fritiden og planlegge framtiden. Et alternativ for deg er å kanskje se etter en jobb før du eventuelt bryter med studiene?

Takk for råd. Tror det er en god idé å ta det rolig og sikre meg karakterer i fagene. Er usikker på jobb, da jeg har feriejobb men ikke fast. Det skal være mulig å ordne noe, tror jeg.

Skrevet
2 minutter siden, Birti skrev:

Hvis du fullfører får du studielånet omgjort til stipend! I tillegg så kan det tenkes at noen av fagene du tar kan brukes inn i en ny bachelorgrad som feks valgfag, og da minsker du egen arbeidsbelastning i fremtida. Vinn-vinn i mine øyne :-)

Nå får du det til å høres ut som om hele lånet blir stipend. Det blir det ikke. Om 30 stp ble bestått før jul er allerede en del av lånet gjort om. Hvis TS sier ifra til lånekassen nå om at hen avslutter studiet, vil det ikke komme flere utbetalinger, dvs at de utbetalingene som har blitt gjort er lån.

Anonymkode: 4c15d...14f

Skrevet
3 minutter siden, Birti skrev:

Siden det er en ingeniørgrad jeg går på nå, og det jeg tenker senere er et generelt fastsatt studieløp uten valgfag (lærer/lektor), vil det bli vanskelig å få innpass for fagene mine. Men vil vel alltids være til noe nytte!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du det til å høres ut som om hele lånet blir stipend. Det blir det ikke. Om 30 stp ble bestått før jul er allerede en del av lånet gjort om. Hvis TS sier ifra til lånekassen nå om at hen avslutter studiet, vil det ikke komme flere utbetalinger, dvs at de utbetalingene som har blitt gjort er lån.

Anonymkode: 4c15d...14f

Beklager, det var ikke meningen. Jeg regnet med at alle studenter var fullt klar over at det aldri er mulig å få hele lånet omgjort til stipend..

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis fagene du tar kan brukes som perspektivemne eller støttefag i den neste utdanningen din, og du ikke har en jobb å gå til, ville jeg prøvd å fullføre om jeg var deg. 

Anonymkode: 8ac75...e8b

Er litt usikker mtp jobb umiddelbart, men er generelt ikke vanskelig å få jobb på mitt hjemsted. Emnene mine kan sannsynligvis ikke innpasses den graden jeg skal til med.

Skrevet

Vil jeg få omgjort NOE til stipend dersom jeg står på feks 20 av 30 stp?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil jeg få omgjort NOE til stipend dersom jeg står på feks 20 av 30 stp?

Ja det stemmer. Deler av lånet blir omgjort til stipend, men ikke hele. Jeg tror du kan finne regler om slikt på lånekassen sine sider. Kanskje kan du høre med en rådgiver på skolen om du kan melde deg opp til eksamen på et fag som virker interessant, og dermed fått fylt opp 30 stp dette semesteret? Da har du jo samtidig mulighet til å teste ut andre interessefelt. I dag tar jeg opp vgs-fag i tillegg til å ta realfag jeg ikke har hatt før. Fagene hadde jeg aldri i verden trodd jeg skulle ha så mye interesse for som jeg har nå, og dette har gitt meg nye oppfatninger på hva jeg ønsker å jobbe med fra nå av.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det stemmer. Deler av lånet blir omgjort til stipend, men ikke hele. Jeg tror du kan finne regler om slikt på lånekassen sine sider. Kanskje kan du høre med en rådgiver på skolen om du kan melde deg opp til eksamen på et fag som virker interessant, og dermed fått fylt opp 30 stp dette semesteret? Da har du jo samtidig mulighet til å teste ut andre interessefelt. I dag tar jeg opp vgs-fag i tillegg til å ta realfag jeg ikke har hatt før. Fagene hadde jeg aldri i verden trodd jeg skulle ha så mye interesse for som jeg har nå, og dette har gitt meg nye oppfatninger på hva jeg ønsker å jobbe med fra nå av.

Er helt klar over at man ikke får omgjort hele lånet til stipend. Men om man står på 2/3 eksamener, vil man da få omgjort 2/3 av det som i utgangspunktet skulle bli omgjort til stipend?

Takk for tips om å melde meg opp til eksamen i et annet fag. Usikker på om jeg er tidlig nok ute med dette, men gå an å søke.

Skrevet

Hva hadde du ellers tenkt å bruke disse tre månedene til? Om du ikke er i jobb så er det liten sjanse for at du får noe midlertidig med umiddelbar oppstart frem til sommeren. 

Hvis sjansen er stor for at disse månedene egentlig bare blir "soset bort", hadde jeg absolutt fullført.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du ellers tenkt å bruke disse tre månedene til? Om du ikke er i jobb så er det liten sjanse for at du får noe midlertidig med umiddelbar oppstart frem til sommeren. 

Hvis sjansen er stor for at disse månedene egentlig bare blir "soset bort", hadde jeg absolutt fullført.

Det er fra min side uaktuelt å "sose bort" tre måneder. Jeg ville bare vite om det er noen med erfaringer eller som vet hvordan man kan gå frem dersom man ikke vil havne i trøbbel med lånekassa o.l. ved avbrutt studie. Men takk for svar. Tror jeg kommer til å bite i det sure eplet :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er helt klar over at man ikke får omgjort hele lånet til stipend. Men om man står på 2/3 eksamener, vil man da få omgjort 2/3 av det som i utgangspunktet skulle bli omgjort til stipend?

Takk for tips om å melde meg opp til eksamen i et annet fag. Usikker på om jeg er tidlig nok ute med dette, men gå an å søke.

Beklager uklarheten. Det jeg mente er som du skrev.

Fra lånekassen: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/

Ja, du kan få omgjøring for de studiepoengene du har bestått. For å få maksimal omgjøring av lån til stipend, må du bestå like mange studiepoeng som du har fått støtte til.

Hvis du har fått støtte til fulltidsutdanning både i vår- og høstsemesteret i 2015, må du bestå utdanning tilsvarende 60 studiepoeng for å kunne få hele omgjøringslånet ditt gjort om til stipend. Dersom du, for eksempel, bare består 30 studiepoeng, kan du bare få halve omgjøringslånet gjort om til stipend.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager uklarheten. Det jeg mente er som du skrev.

Fra lånekassen: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/

Ja, du kan få omgjøring for de studiepoengene du har bestått. For å få maksimal omgjøring av lån til stipend, må du bestå like mange studiepoeng som du har fått støtte til.

Hvis du har fått støtte til fulltidsutdanning både i vår- og høstsemesteret i 2015, må du bestå utdanning tilsvarende 60 studiepoeng for å kunne få hele omgjøringslånet ditt gjort om til stipend. Dersom du, for eksempel, bare består 30 studiepoeng, kan du bare få halve omgjøringslånet gjort om til stipend.

OK. Takker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...