Gå til innhold

Tospråklig barn må ha spesialpedagog I barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt på 3 år er tospråklig, og er flytende I begge språk. H*n blander ikke språkene sammen og viser I grunn stor forståelse for begge språk.

Nå har barnehagen bestemt at de skal sette inn en spesialpedagog som skal være med barnet hele dagen I barnehagen, for å jobbe med språket.

Jeg synes det er et flott tiltak, vi er heldige som har et slikt tilbud som kan hjelpe barn som kanskje er i en utfordrende situasjon.

Men, jeg er litt skeptisk til at barnet skal ha en voksen person ved sin side fra morgen til ettermiddag, rett og slett litt bekymret for hvordan det kommer til å påvirke rutine og lek med de andre barna.

Er det noen som har erfaring og kunnskap om dette?

Anonymkode: 7eefb...873

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pedagogen vil naturligvis ikke "henge" på ditt barn,  men delta naturlig i samhandling med flere barn samtidig.  For de andre blir det en ekstra voksen,  men personen har hovedfokus på ditt barn og veileder og hjelper uten at de andre merker dette så tydelig.  Muligens ditt barn blir tatt med på egne opplegg tilpasset sine behov,  men det vil også da være naturlig å inkludere flere barn.  Alt avhenger selvfølgelig av barnets behov. 

Anonymkode: 1fe13...50b

• Liker 1
Skrevet

Jeg tviler på at dere har fått vedtak på spesial pedagog til barnet hele dagen alle dagene i uken på grunn av barnet er tospråklig. Ikke engang barn med alvorlige funksjonshemminger får så mange timer med spesial pedagog. 

Kan det være at du har misforstått? 

• Liker 24
Skrevet (endret)

Dette skjønner jeg ikke.  Flytende i begge språk og blander ikke...som 3 åring?  Og de vil sette inn pedagog? Hvorfor?  Begge mine er tospråklige og var aldri snak om at de trengte noe spesiale oppfølging, og jeg er i tvil at de snakket så bra som din når de var 3 år. 

Endret av Outlander
  • Liker 4
Skrevet

Tror du har misforstått noe her... Man får ikke et så alvorlig vedtak hvis man har et barn som faktisk fungerer greit i barnehagen og kan begge språk flytende.  Må være noe mer med barnet ditt enn hva du legger frem her  Til og med barn med alvorlige diagnoser for ikke så mange timer.

Anonymkode: cc056...9ac

• Liker 3
Skrevet

Fit å være ærlig så har jeg stusset på det selv, men det er altså slik det er. 

Jeg har selvsagt forhørt meg om det er andre ting som kanskje spiller inn, men Ifølge barnehagen er det kun språk-situasjonen de er bekymret for.

Spesialpedagogen skal altså settes inn fordi barnehagen er redd språket til barnet kan bli en utfordring på sikt og at det I fremtiden skal hemme interaksjon med andre barn.

Jo mer jeg tenker på det, jo mer føler jeg at de overdramatiserer, men jeg vil jo bare det beste for barnet så jeg kommer til å si ja til tilbudet for så å ta en vurdering på det når vi ser mer hvilken effekt det har.

Skrevet

Så rart, mitt barn er også tospråklig og var ganske dårlig i begge språk når han var 3, de sa aldri noe som helst i barnehagen når det kom til samspill med resten av barnegruppa. Fikk bare høre hvor god venn og lekekamerat han var, og at de som er tospråklig ofte snakker senere. Hvordan tok de det opp i barnehagen? Var det i forbindelse med foreldresamtale? 

Anonymkode: b29cd...bfd

• Liker 2
Skrevet

Det virker litt voldsomt ja. Da må hn slite veldig med språket eller?

Anonymkode: 4d2a0...446

• Liker 1
Skrevet

Dette høres veldig merkelig ut. Tospråklige barn trenger sjelden hjelp som dette. Det er dessuten vanlig at slike barn bruker litt lenger tid på snakke ordentlig, men det er ikke noe å sette inn spesialpedagog for! 

Anonymkode: dbcb9...805

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker litt voldsomt ja. Da må hn slite veldig med språket eller?

Anonymkode: 4d2a0...446

Jeg vil ikke si barnet sliter med språket I det hele tatt, kan kanskje være litt sen I forhold til andre barn men det har jeg hørt er normalt hos tospråklige barn. 

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart, mitt barn er også tospråklig og var ganske dårlig i begge språk når han var 3, de sa aldri noe som helst i barnehagen når det kom til samspill med resten av barnegruppa. Fikk bare høre hvor god venn og lekekamerat han var, og at de som er tospråklig ofte snakker senere. Hvordan tok de det opp i barnehagen? Var det i forbindelse med foreldresamtale? 

Anonymkode: b29cd...bfd

Vi ble kalt inn til en samtale, som da kun dreide seg om språket. Det var en av pedagogene på avdelingen som hadde møtet, jeg trodde det var foreldresamtale men det dreide seg kun om språket. I og for seg greit å ha en plan for situasjonen men jeg tenker det kanskje er andre barn I kommunen som har et større behov for denne spesialpedagogen enn det vi har, jo mer jeg tenker på det jo mer bekymret blir jeg for om det ligger mer bak enn barnehagen har gitt beskjed om, men tror jeg bare er paranoid.

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis har du bare kjempeflaks med å bo i en kommune med masse ressurser. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i all verden skriver du vederstyggeligheten h*n når du poster som anonym bruker?

Anonymkode: 64d7c...acc

• Liker 7
Skrevet

Min datter er også tospråklig og vi opplevde det samme. Hun snakket og skrev flytende norsk  vel så bra som noen andre i klassen, men fikk likevel ekstralærer. Læreren begrunnet dette med at det ble en ekstra ressurs til klassen, ikke til henne spesielt.( Vi bor i en kommune med god råd, og lærerne kaster seg tydeligvis over alle muligheter til ekstra ressurser). Så dette trenger ikke å være personlig i det hele tatt.

Anonymkode: 39ab6...67a

Skrevet

Hva består barnets særlige behov i?

• Liker 2
Skrevet

Har ppt vært inne og skrevet sakkyndig rapport med anbefaling om spesialpedagogisk oppfølging for barnet? Har dere fått vedtak med spesifisert antall timer spesialpedagog for barnet?

hvis ikke så tror jeg du har misforstått hva som ble sagt. Jeg vil bli ekstremt overrasket om barnet får fulle dager med spes.ped altså. (Som jeg skrev i tidligere kommentar her).

selv har jeg barn som krever eget opplegg. I bhg hadde han full oppdekning med pedagog og assistent (1:1 igjennom hele dagen). Han hadde da ca 20timer i uka med pedagog (enkeltvedtak) og resten med assistent. Det blir da sett på som mye. Barnet har alvorlig forsinket utvikling og er en fare for seg selv. Jeg har aldri hørt om tilfeller der et barn har full oppdekning med spes.ped. 

• Liker 7
Skrevet

Hva er bekymringene for språket dersom han snakker flytende? 

Anonymkode: e377e...4be

• Liker 1
Skrevet

Barnehagen må jo sende en søknad for å få disse timene og dere som foreldre må signere. Hva står det i rapporten ? 

Anonymkode: dd800...206

• Liker 2
Skrevet

Har de gjort en ordentlig utredning/kartlegging?

Anonymkode: fbdf1...4fd

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vårt på 3 år er tospråklig, og er flytende I begge språk. H*n blander ikke språkene sammen og viser I grunn stor forståelse for begge språk.

Nå har barnehagen bestemt at de skal sette inn en spesialpedagog som skal være med barnet hele dagen I barnehagen, for å jobbe med språket.

Jeg synes det er et flott tiltak, vi er heldige som har et slikt tilbud som kan hjelpe barn som kanskje er i en utfordrende situasjon.

Men, jeg er litt skeptisk til at barnet skal ha en voksen person ved sin side fra morgen til ettermiddag, rett og slett litt bekymret for hvordan det kommer til å påvirke rutine og lek med de andre barna.

Er det noen som har erfaring og kunnskap om dette?

Selv ikke vårt funksjonhemmede barn får spes. Ped. Eller andre til å ta hånd om barnet hele dagen i bhg. 

Så her er det sbsolutt noe som ikke stemmer.

Anonymkode: 99301...8a1

• Liker 4
Skrevet

Vi har trespråklige barn etter noen år i utlandet, og etter at vi flyttet hjem har det ikke vært noe snakk om spes ped hverken i bhg eller skole.  Men kan være som noen skriver lenger opp i tråden, en enkel måte for barnehagen og skaffe ekstra ressurser på.

Anonymkode: 09d07...61f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...