Gå til innhold

Barnevernet lar baby bo hos mor på 12 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med TV2 sitt fokus på barnevern og de sakene hvor mor med lett PU-diagnose blir fratatt sitt barn: 

Hva om dere så følgende overskrift i avisen "Barnevernet lar baby bo hos mor på 12 år"

For det er jo faktisk det som ville vært tilfelle dersom barnevernet ikke overtok omsorgen, all den tid vi vet at kognitiv/mental alder ved lett psykisk utviklingshemming er nettopp 9-12 år. 

Ville dere skreket like høyt da, alle barnevernmotstandere???!!!

Anonymkode: 7ec4c...b36

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 12 åring bor jo ikke alene. I praksis vil 12-åringens foreldre fungere som omsorgspersoner for barnet fram til moren selv er voksen nok. Uten at jeg er inne i saken du referer til, så bor vel utviklingshemmede stort sett alene i bofelleskap e.l.?

Anonymkode: fd209...f73

• Liker 5
Skrevet

får legge til at jeg ikke er noen barnevernsmotstander da. Ikke i det heletatt. Selv om jeg ikke alltid syns fremgangsmåtene deres er like gode, så gjør de en viktig og stort sett en god jobb.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En 12 åring bor jo ikke alene. I praksis vil 12-åringens foreldre fungere som omsorgspersoner for barnet fram til moren selv er voksen nok. Uten at jeg er inne i saken du referer til, så bor vel utviklingshemmede stort sett alene i bofelleskap e.l.?

Du vil ikke tro hvor mange som faktisk er lett utviklingshemmede, diagnostisert eller ei, rundt omkring som bor for seg selv, har vanlige jobber, familie osv.

Anonymkode: 1b744...aa1

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tenker at det er tilfredsstillende at et barn vokser opp på en institusjon som et slikt bofellesskap er? 

• Liker 2
Skrevet

Du vil ikke tro hvor mange som faktisk er lett utviklingshemmede, diagnostisert eller ei, rundt omkring som bor for seg selv, har vanlige jobber, familie osv.

Men du har oversikten?  :fnise:

En gravid 12åring vil nok være i barnevernets søkelys uansett,  så problemstillingen er ikke reell. 

Anonymkode: f1eb5...585

• Liker 1
Skrevet

Helt riktig, jeg vil ikke tro det. Når jeg skriver lett PU, så mener jeg selvfølgelig de som har diagnosen. Hvordan skal man ellers vite hvem som er lett PU? Blir som å selvdiagnostisere og det gjør man jo ikke... (med unntak av alle som påstår de har dysleksi da, uten at de har blitt utredet...)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du har oversikten?  :fnise:

Anonymkode: f1eb5...585

Hehe, nei, jeg mente bare å si at det er mange med lett PU som ikke bor i bofellesskap.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig, jeg vil ikke tro det. Når jeg skriver lett PU, så mener jeg selvfølgelig de som har diagnosen. Hvordan skal man ellers vite hvem som er lett PU? Blir som å selvdiagnostisere og det gjør man jo ikke... (med unntak av alle som påstår de har dysleksi da, uten at de har blitt utredet...)

Man vet ikke hvem som er lett PU med mindre de er diagnostisert, det har du selvfølgelig rett i. Men det er jo heller ikke sånn at det kun er de som har diagnosen som er lett PU. Det går en del udiagnostiserte rundt. Det ser man blant annet ved de som blir utredet etter å ha begått kriminelle handlinger osv.

Skrevet

Man vet ikke hvem som er lett PU med mindre de er diagnostisert, det har du selvfølgelig rett i. Men det er jo heller ikke sånn at det kun er de som har diagnosen som er lett PU. Det går en del udiagnostiserte rundt. Det ser man blant annet ved de som blir utredet etter å ha begått kriminelle handlinger osv.

Og da er det jo enda verre at de får ha barna sine...

• Liker 3
Skrevet

Kjenner faktisk til et par tilfeller der mor og barn har vært i fosterhjem så lenge det har vært nødvendig før mor og barn har vært i stand til å være på egne ben. Er faktisk ikke så uvanlig som man kan tro. 

Anonymkode: 600d0...b24

Skrevet

For noen få år siden var downs = PU - heldigvis vet vi bedre i dag, og at en utviklings begrensing eller at man er "annerledes" ikke trenger bety at man ikke har evner, at man er dum osv. Og heldigvis er det som regel slik at også de som vurderer BV er flinke folk. Kanskje derfor menneskerettsdomstolen nå har satt fokus på Norsk BV og tatt opp hele syv saker de ønsker granske. Noe som i og for seg er et veldig alvorlig signal til Norge og måten BV jobber på og som selv advokat Marius Emberland hos Regjeringsadvokaten uttaler seg om i en egen artikkel og som ledende advokat hos Regjeringsadvokaten, Christian Reusch sier i et intervju:

Sitat

-  Det er et betydelig antall saker innen samme saksfelt på en gang. Som Emberland er inne på i sin artikkel, ser det ut til at EMD er ute etter å prøve norsk barnevern, og om vi tar nok hensyn til vernet om familielivet etter EMK (Den europeiske menneskerettskonvensjonen)

Når det er sagt har den vestlige verden også sett 12 år gamle mødre (linken er bare ett eksempel) som har fått barn og som med veiledning har oppdratt dem, uten at det har vært noen katastrofe eller hatt dramatikk knyttet til barnets ve og vel selv om det selvsagt ikke er ønskelig at dette blir en "norm" av noe slag. Så dette skjer også i I-land og ikke bar eknyttet til u-land med elendig kvinnesyn osv..

Men jeg tror vi skal være varsomme med å mene noe om så vanskelige saker uten å ha konnskap, og de færreste har kunnskap - de kan synse og mene, men det VET ikke..

Personlig ville jeg voktet meg for å mene noe veldig bestemt nettopp fordi jeg tror det er så mye som veier inn i en slik sak som jeg ikke vet om, i slike saker liker jeg tenke; har jeg alle fakta? Mener jeg dette basert på en følelse? Ved å stille en mengde spørsmål kanskje man reflekterer før man "skyter fra hoften"

I saken om Sylvia og Trond der barnet ikke bare ble fratatt på feilaktig grunnlag hvor de vant i retten valgte BV altså også å sørge for en hastesak på tvangsadopsjon - selv for en uten noe faglig bakgrunn skurrer en slik sak.. Samme med Natasha og Erik - to saker som har vært mye i media hvor det har vist seg at BV tok feil og nektet gi seg.

Slik sett er det bra at dette nå settes fokus på, kanskje er ikke "PU" alene en god nok grunn..

• Liker 1
Skrevet

En 12 åring vil jo selvfølgelig bli voksen etterhvert og til de er voksene få hjelp av foreldre. Er man psykisk utviklingshemmet så blir man jo ikke voksen, barnet tar jo foreldrene igjen i utvikling...

Anonymkode: 749d5...fe6

• Liker 3
Skrevet

"Mamma til Michelle" var vel 12 år når hun ble gravid (og 13 da barnet ble født)? 

Uansett: En 12 åring blir som skrevet over her voksen etterhvert. Hun forblir ikke 12 år mentalt sett (mest sannsynlig..). I tillegg bor hun med en eller begge foreldrene i en del år til. 

Anonymkode: fbf65...f5b

• Liker 1
Skrevet

Så lenge foreldrene hadde tatt seg av ungen, hadde jeg ikke tenkt over det. Men er man 12 år i hodet er man, dessverre, ikke i stand til å ta seg av et barn (eller seg selv) helt på egenhånd. Det er trist, men det er sånn det er, barna kommer først.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I forbindelse med TV2 sitt fokus på barnevern og de sakene hvor mor med lett PU-diagnose blir fratatt sitt barn: 

Hva om dere så følgende overskrift i avisen "Barnevernet lar baby bo hos mor på 12 år"

For det er jo faktisk det som ville vært tilfelle dersom barnevernet ikke overtok omsorgen, all den tid vi vet at kognitiv/mental alder ved lett psykisk utviklingshemming er nettopp 9-12 år. 

Nå dreier ikke tv2 oppslagene at det bor barn med mor på "12". Saken er at mor har fått feil diagnose.

Det er flere som har denne diagnose,som har barn. Det vi kaller litt sene,lærevansker . Er de dårlige foreldre?  Mange trenger litt hjelp. Noen får det fra egne foreldre. 

Det er mye fordommer ute å går. Spesielt på kg

Anonymkode: e1a3e...3dd

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En 12 åring vil jo selvfølgelig bli voksen etterhvert og til de er voksene få hjelp av foreldre. Er man psykisk utviklingshemmet så blir man jo ikke voksen, barnet tar jo foreldrene igjen i utvikling...

Anonymkode: 749d5...fe6

Hvordan VET man at testene er rikige når man også vet at det er diskutabelt siden man får ulikt resultat basert på flere kriterier, hvis to ulike utfører testen for eksempel. Hvordan vet man at om man "stemples" i en setting så er dette alltid lik? HVordan kan man være så sikke ri at man ikke vokser selv med en mild PU diagnose for eksempel, at det overhode ikke er situasjonsbetinget osv - det at man ikke vet er mye viktigere å ta med enn at man tror man vet.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En 12 åring bor fortsatt hjemme hos sine foreldre. Så der dummet du deg ut. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå dreier ikke tv2 oppslagene at det bor barn med mor på "12". Saken er at mor har fått feil diagnose.

Det er flere som har denne diagnose,som har barn. Det vi kaller litt sene,lærevansker . Er de dårlige foreldre?  Mange trenger litt hjelp. Noen får det fra egne foreldre. 

Det er mye fordommer ute å går. Spesielt på kg

Anonymkode: e1a3e...3dd

Enig der. Itillegg har det kommet fram i den saken at de IQ testet babyen da den var 1 1/2 måned, hvilket var uforsvarlig. Den ene psykologen sa blant annet at man får ingenting ut av den testen som ble brukt i et slikt tilfelle. Dette var et av hovedargumentene som ble brukt for å ta fra foreldrene barnet. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Mamma til Michelle" var vel 12 år når hun ble gravid (og 13 da barnet ble født)? 

Uansett: En 12 åring blir som skrevet over her voksen etterhvert. Hun forblir ikke 12 år mentalt sett (mest sannsynlig..). I tillegg bor hun med en eller begge foreldrene i en del år til. 

Anonymkode: fbf65...f5b

Mamma til Michelle var vel 14 år når hun ble gravid og 15 når hun fødte ja.

Anonymkode: dd115...d87

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...