AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #1 Skrevet 20. februar 2017 Hva hadde dere gjort? Jeg har en leilighet som jeg kjøpte for noen år siden og som er nesten nedbetalt (400 000 kr i lån). Den koster meg per i dag 1500 kr i renter, 2700 kr i fellesutgifter, og evt. skatt på utleie. Dvs. Jeg skal kunne tjene bare 3000-4000 kr i snitt hvis jeg leier den ut. Verdivurdering er 2,2 mil. Familien vokser nå og vi tenker på å kjøpe et hus. Har økonomi til å beholde leiligheten og kjøpe et hus til 4 mil. Eller selge leiligheten og kjøpe for ca 6 mil. Det blir en mer sentrall beligenhet, flere hus å velge mellom... Lånet blir aunsett den samme. Hva ville dere gjort? Hva om dere vet dere kommer til å nedbetale det nye lånet på 10-15 år og kanskje ønsker uansett å investere i en utleieleilighet senere? Hadde dere vurdert å lete etter et hus til 6 mil, men med utleiemulighet? Eller er det lite privat å måtte dele uteområdet med naboer, bo i en slik "tomannsbolig"? Anonymkode: 7cfd8...b79
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #2 Skrevet 20. februar 2017 Det kommer litt an på hvilken verdistigning du vil kunne ha på leiligheten kontra et større hus, men det er jo alltid greit med ekstra leieinntekter fra leiligheten hvis du beholder den og leier den ut. Hvis jeg hadde hatt økonomi til dette så er i det minste dette hva jeg hadde valgt. Anonymkode: 76ea3...e94 1
JackIost Skrevet 20. februar 2017 #3 Skrevet 20. februar 2017 Vi beholdt leiligheten i byen da vi kjøpte hus litt utenfor, bare leide den ut, vet aldri når man får bruk for den igjen
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #4 Skrevet 20. februar 2017 TS her. Det er noen flere faktorer her som jeg må ta hensyn til. Leiligheten er bare min da den ble kjøpt før vi ble gifte og er min særeie i ekteskapet. Vil helst beholde den. Samtidig ser jeg at vi får flere hus å velge mellom hvis jeg spytter inn mine 2 mil i huset. Dvs. Jeg skal ha tilsvarende større eiebrøk på huset, men trenger da ikke flytte fra byen. For mannen har ikke postnummeret så mye å si og han ønsker å flytte 10 km hvis dette betyr at man sparer opptil 500 000 kr i boligpris. Han vil ikke ta så mye lån og kjøpe veldig dyrt her i byen. Takk for alle svar. Da ser jeg bare om det er realistisk å finne noe som svarer på vårt budsjett og ønsker i denne byen. Og beholder leiligheten. Går det ikke, så selger jeg og kjøper en dyrere bolig. Evt. med utleiedel er bare er "min" Anonymkode: 7cfd8...b79
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #5 Skrevet 20. februar 2017 Dersom du leier ut uten å bo i huset, så må du skatte for inntekten. Og når du selger må du skatte av utbyttet når du ikke har bodd der et av de siste 1-2 årene før du solgte. Leier du ut leilighet i boligen du bor i, slipper du å skatte av inntekten. Anonymkode: 4a07e...5ed
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #6 Skrevet 20. februar 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du leier ut uten å bo i huset, så må du skatte for inntekten. Og når du selger må du skatte av utbyttet når du ikke har bodd der et av de siste 1-2 årene før du solgte. Leier du ut leilighet i boligen du bor i, slipper du å skatte av inntekten. Anonymkode: 4a07e...5ed Det vet jeg Dette skrev jeg om i starten, at jeg egentlig ikke sitter igjen med mer enn 3-4 000 kr av husleie på 10 000 kr. Ved eventuelt salg av leilighet, så skal vi selv bo der før vi selger. TS Anonymkode: 7cfd8...b79
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #7 Skrevet 22. februar 2017 Fikk i går en ny verdivurdering og leiligheten er priset til 2,7 mil. Er nå mer fristet til å selge og heller slippe høyt lån ved neste boligkjøp. Anonymkode: 7cfd8...b79
Torelli Skrevet 22. februar 2017 #8 Skrevet 22. februar 2017 Vi har nettopp vært gjennom det samme problemet. Når vi møttes eide vi hver vår leilighet, min mitt i Oslo og hans litt utenfor med grense til marka og 30kvm større. Når vi flyttet sammen flyttet jeg til han både pga plass og pga vi ønsket å etablere oss i dette området. Jeg leide da ut min leilighet og betalte leie til han. Vi har nå kjøpt hus og solgt begge leiligheten, vi ønsket i utgangspunket å beholde min som lå veldig sentralt med god prisstigning og lett utleie. men husene vi da kunne kjøpe var slitte og tregte oppussing, dårligere beliggenhet og uten utleiedel, vi har nå kjøpt et stort hus som er flott og med utleiedel istedenfor. Vi har fått mye mer for pengene og kommet oss over prisnivået alle har råd til (der får man lite for pengene...). Er veldig fornøyd. Vi har litt mindre i inntekt på utleie i huset enn på leilighten min, men til gjengjeld er dette skattefritt.
Anonym90059005 Skrevet 22. februar 2017 #9 Skrevet 22. februar 2017 På Monday, February 20, 2017 den 11.58, AnonymBruker skrev: Det vet jeg Dette skrev jeg om i starten, at jeg egentlig ikke sitter igjen med mer enn 3-4 000 kr av husleie på 10 000 kr. Ved eventuelt salg av leilighet, så skal vi selv bo der før vi selger. TS Anonymkode: 7cfd8...b79 Så dere har tenkt til å melde flytting hele familien 1 år fra huset til leilighet for å slippe beskatning av gevinst ved salg? Tror ikke det er så enkelt og lett gjennomførbart... Ellers, jeg tror du bør fokusere på hvor/hvordan du har lyst å bo, ikke hva som kanskje er mest økonomisk lønnsomt. Trivsel foran ekstra grunker. Husk også at du ved å leie ut har mer forpliktelser i forhold til å følge opp, administrere, skaffe leieboere osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå