Gå til innhold

Tar du antidepresiva (såkalt lykkepiller)

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Enig i at rutti burde tenke seg litt om.

Jeg går ikke på AD, men er blitt tilbudt det. Er ganske kritisk, men når jeg er lengst nede føler jeg at jeg må prøve alt. Liker dog ikke måten helsevesenet prakker piller på folk... :o Psykiateren mente det var så og si opplagt at man måtte "takke ja til gratis drahjelp"... Er redd for bivirkningene jeg, da.

Hva synes dere forresten om denne artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catwoman
Hva synes dere forresten om denne artikkelen?

at selvmordstanker er en bivikrning av antidepressiva er jo en kjent sak det. Men man kan jo ikke slutte å gi medisiner til de som virkelig trenger det av den grunn, men heller gi de ekstra god oppfølgning.

Grunnen til at selvmordstanker er en bivirkning er: Når man er psykisk syk og deprimert blir de fleste handlingslammet og nærmest ute av stand til å orke å gjøre noenting, også å forsøke å ta livet sitt. Så begynner de på pller, og noe av orket til å gjøre ting kommer ilbake - da også tankene på selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke bare selvmord som var nevnt som dødsårsak heller. Virket som om hele policyen på å gi ut piller kom til å snu fullstendig etter denne undersøkelsen. Men VG er jo... VG. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tro det eller ei, jeg er faktisk sykepleier :P og jeg mener IKKE at man for enhver pris ikke skl bruke AD. Selvsagt er det mange som trenger dette, men jeg har en følelse av at det er ganske mange her inne men også ute som bruker disse for å klare seg, men som kanskje heller kunne brukt andre metoder for å komme gjennom hverdan på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på AD, og det er jeg glad for i dag.

Jeg var så deprimert at jeg nesten ikke kom meg opp av senga. Jeg følte meg gjennomsiktig, jeg var paranoid og redd. Følte meg null verdt, klarte ikke å fokusere eller holde en lengre samtale fordi det rett og slett ikke interesserte meg.

Jeg gikk på AD i seks måneder. Det tok lang tid før jeg merket forskjell, men plutselig så følte jeg meg glad! For ingen spesiell grunn. Jeg begynte også etterhvert å føle meg mer hel, og jeg stolte på meg selv.

Personlig så tror j eg det er mange som har urealistiske forventninger til AD. Jeg tror ikke de hjelper, om du bare føler deg nedfor. Det er mange, føler jeg, som forveksler depressivitet med mildere former av nedstemthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bruker ikke lykkepiller, selv om jeg "kanskje hadde behøvd det" av og til. Er livredd bivirkninger. Dessuten er det ikke så enkelt å slutte med dem, bivirkningene kan gjerne sette inn for fullt først da... og så må man over på valium, for å "overleve" det neste halvåret, eller året...

Nei takk. Men det er mitt standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
tro det eller ei' date=' jeg er faktisk sykepleier :P og jeg mener IKKE at man for enhver pris ikke skl bruke AD. Selvsagt er det mange som trenger dette, men jeg har en følelse av at det er ganske mange her inne men også ute som bruker disse for å klare seg, men som kanskje heller kunne brukt andre metoder for å komme gjennom hverdan på. :P[/quote']

For det første så vil jeg si som andre her har sagt før meg, du taler utfra uvitenhet.

For det andre så synes jeg det er helt bak mål å bruke det at du er sykepleier som et argument for at du skal kunne uttale deg seriøst. Jeg har også høyere utdannelse innen helsevesenet - og VET/SER at mange av mine kolleger snakker og synser totalt over seg fordi de mangler de grunnleggende egenskapene som gjør en skikket til å behandle og forstå andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...