Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri gjort noe i nærheten av å være elektriker. Nå vurderer jeg å begynne som elektrikerlærling, men jeg ønsker bare få vite om det er vanskelig å lære seg på teoretisk og praktisk?

Anonymkode: cafce...932

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er interessert i yrket så går det meste med litt pugging. :) lykke til hvis du bestemmer deg for det. 

Anonymkode: d49e9...1d8

Skrevet

Du må ha lett for å lære deg matematikk.    El lærene er matematikk og atter matematikk og mye formler.

Skrevet
9 minutter siden, LiseTV skrev:

Du må ha lett for å lære deg matematikk.    El lærene er matematikk og atter matematikk og mye formler.

Er det samme vanskelighetsgrad som ingeniør?

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det samme vanskelighetsgrad som ingeniør?

nei. jeg er rørlegger og det er noenlunde samme vanskelighetsfaktor...det blir en del matte...men ikke noe komplisert...ikke tenk så mye på den biten. den praktiske er viktigst..alt i alt er elektriker en super utdanning. tar kun 4 år. tjener greit med penger og man får en utdanning som man kan bruke i praksis og som man får bruk for senere...samtidig er det gode penger i svartearbeid hehehe

Skrevet
16 minutter siden, brownbrown skrev:

--snip--

..samtidig er det gode penger i svartearbeid hehehe

Svart arbeid teorien din gruses av kravet om samsvarserklæring.

Om vi ser bort fra forestillingene om svarte penger: Matte er det, men litt pugging og formlene sitter.

Mye fine og artige jobber. Mye mer enn akkordjobbing på byggeplasser.

Anonymkode: 6f4e3...7fc

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svart arbeid teorien din gruses av kravet om samsvarserklæring.

Om vi ser bort fra forestillingene om svarte penger: Matte er det, men litt pugging og formlene sitter.

Mye fine og artige jobber. Mye mer enn akkordjobbing på byggeplasser.

Er rørlegger....gjør endel svartesrbeid i ny og ne...tjente sist 35 000 for noen dagers arbeid så det er mulig....det er fint mulig og lure seg unna samsvarserklæring...men nok om det....det er ikke derfor man velger faget...faget er supert ..allsidig og variert...god lønn...firma bil og verktøy 

Endret av brownbrown
Skrevet
5 minutter siden, brownbrown skrev:

Er rørlegger....gjør endel svartesrbeid i ny og ne...tjente sist 35 000 for noen dagers arbeid

Som rørlegger er det DDV instruks som bør/skal leveres. Kravene for elektrikerarbeid er samsvarserklæring, og den er vanskelig å skrive ut av helgearbeidende trikker på svartjobb.

Skrevet

Jeg var egentlig slakter,  begynte som voksenlærling elektro,  du begynner på rundt 90 kr så stiger det hvert halvår, hvor siste halvår er på rundt 170 kr.  Som voksenlærling går du 4,5 år med skole på kveldstid. Dvs at de siste 2,5 årene tjener du rundt 170 kr timen som lærling. Timelønn avhenger av hvilket firma du velger,  her i kristiansand varierer det fra 230-300 kr timen. 

Er du inne i nav så vet jeg at nav kan støtte bedriften med noen økonomiske gulrøtter slik at du kommer inn,  hvis du tar alt av initiativ. 

Men velg ett seriøst firma,  var innom ett firma med 300 i timen,  desverre mye rart der så gikk tilbake til forrige firma etter ett halvt år med litt lavere lønn men i alt bedre. 

Selve yrket er kjempegøy,  svært variert, oppdrag varierer fra enkle service jobber til mer avanserte næring og industri jobber hvor du må ha god kontroll for å jobbe sikkert. Velg service om du har mulighet og liker variasjon,  prosjekt er mer monotont på samme sted i flere mnd. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...