AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #1 Skrevet 19. februar 2017 Jeg har i likhet med mange andre tenkt at det er mulig å ta opp fag for å komme inn på den videreutdanningen man ønsker. Nå har høgskolen erstattet de fagene kullet mitt har hatt med andre fag. Vi får dermed ikke mulighet til å forbedre. Jeg har alle de tre årene på sykepleien endt opp med å ha eksamen rett etter praksisperioden. Jeg har også vært en del syk++. Det har påvirket karakterene mine. Nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg vil ikke jobbe som "vanlig" sykepleier. Hadde jeg visst dette hadde jeg heller tatt realfagene og studert medisin. Nå føler jeg at jeg har kastet bort tre år med studielån og masse tapt inntekt. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Anonymkode: b45df...9a3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #2 Skrevet 20. februar 2017 Det er ikke vanlig å ta opp igjen fag etter at sykepleien er ferdig for å forbedre snittet. Der jeg gikk var det noen få som tok opp igjen, men det måtte gjøres med kullet under når de hadde eksamen, og var du ferdig på skolen så var du ferdig. Høyskolen hindrer deg ikke i noe som helst, det er jo din manglende egeneinnsats gjennom studiet som er problemet, og der nytter det ikke å lage unnskyldniger. Syns det er rart at du uten videre tenker du skal klare å komme deg gjennom medisinstudiet, når du klager over at sykepleien er for tøff. For øvrig er det langt fra så vanskelig å komme inn på videreutdanning som mange tror, det avhenger av hva du vil studere og hvor, men er du villig til å flytte på deg er det mulig å komme inn på det meste uten knallkarakterer. Ingen sykepleiere med videreutdanning gjør det samme som leger. Jeg kom inn på en populær videreutdanning med ganske dårlige karakterer fra bacheloren, men jobberfaring og andre ting trakk opp. Uansett videreutdanning kreves det 1-2 års erfaring først, så du må nok belage deg på å jobbe litt som vanlig sykepleier. Det er ogsp mye mer å lese og høyere krav til deg som student på videreutdanning enn på sykepleien, så du må endre på studievanene dine dersom det ble for tøft løp på bacheloren. Anonymkode: dd8d7...818 14
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #3 Skrevet 20. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke vanlig å ta opp igjen fag etter at sykepleien er ferdig for å forbedre snittet. Der jeg gikk var det noen få som tok opp igjen, men det måtte gjøres med kullet under når de hadde eksamen, og var du ferdig på skolen så var du ferdig. Høyskolen hindrer deg ikke i noe som helst, det er jo din manglende egeneinnsats gjennom studiet som er problemet, og der nytter det ikke å lage unnskyldniger. Syns det er rart at du uten videre tenker du skal klare å komme deg gjennom medisinstudiet, når du klager over at sykepleien er for tøff. For øvrig er det langt fra så vanskelig å komme inn på videreutdanning som mange tror, det avhenger av hva du vil studere og hvor, men er du villig til å flytte på deg er det mulig å komme inn på det meste uten knallkarakterer. Ingen sykepleiere med videreutdanning gjør det samme som leger. Jeg kom inn på en populær videreutdanning med ganske dårlige karakterer fra bacheloren, men jobberfaring og andre ting trakk opp. Uansett videreutdanning kreves det 1-2 års erfaring først, så du må nok belage deg på å jobbe litt som vanlig sykepleier. Det er ogsp mye mer å lese og høyere krav til deg som student på videreutdanning enn på sykepleien, så du må endre på studievanene dine dersom det ble for tøft løp på bacheloren. Anonymkode: dd8d7...818 Nå klaget ikke TS direkte at sykepleien var for tøff for vedkommende, men at h*n har vær syk av ukjente grunner som dermed har påvirket karakterene. Men jeg er enig med deg at det er for øvrig arbeidserfaring heretter som vil telle for opptak til videreutdanning. TS: Jeg selv mener også at det ikke er nødvendig å ta opp fag for å forbedre snittet. For mitt inntrykk er at sykepleiekarakterer ikke er så avgjørende. Det blir etter min mening bortkastet med krefter, tid og penger, med mindre en viss aktuell videreutdanning krever så (og om det er verdt det, ikke minst). Du burde se på mulighetene av videreutdanning som finnes og som interesserer deg (og er attraktivt i arbeidsmarkedet),og se hva som kreves for å komme inn. Skulle det være nødvendig å forbedre snittet vil jeg anbefale deg å kontakte studieveileder eller rådgiver om dette, kanskje de har noen råd å komme med angående fremtiden din. Jeg regner med at noen av de nye fagene ikke er så ulik de du har hatt. Det er selvsagt ikke for sent å tenke annerledes heller. Nå har du jo til og med en utdanning du kan falle tilbake på, evt ha som deltidsjobb ved siden av en ny utdanningsløp om du skulle interessere deg for noe annet. Anonymkode: 859e7...51e 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #4 Skrevet 20. februar 2017 Så det er høgskolen sin feil at du har vært mye syk og dermed fått dårlige karakterer? Kanskje høgskolen skal ta over studielånet ditt som en kompensasjon? Anonymkode: a9aa4...af7 9
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #5 Skrevet 20. februar 2017 Dette fikk vi beskjed om når vi begynte på høgskolen (at det kan bli vanskelig å ta opp igjen fag pga. De kan endres). Hvem er det som har sagt til deg at det er mulighet å ta opp etter du er ferdig? Litt rart at skolen ikke har opplyst om det egentlig. Håper du kommer inn likevel du må uansett jobbe litt først Anonymkode: ad3cc...d60
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #6 Skrevet 20. februar 2017 Det finnes vel ikke en utdanningsinstitusjon på høyere nivå som garanterer at ferdigutdannede kan ta opp emner fra noen år tilbake. Studieplanen er under stadig revidering, og det er helt naturlig å ha dette i bakhodet når man ønsker å forbedre karakterer. Det er viktig at man setter seg inn i reglene, hva som er aktuelt og eventuelle overgangsfaser. Ville det eksempelvis ha vært bedre at du brukte et år lenger midt i studieløpet? Dette er som regel mulig når man kan dokumentere sykdom eller andre ekstraordinære omstendigheter. Når det gjelder kommentaren din om medisinstudiet må du også huske at beståttgrensen er lik en C på andre studier. Dersom du har flere karakterer under dette på sykepleie skal du ikke se bort ifra at du hadde hatt problemer med å komme deg gjennom medisinstudiet. Her er i tillegg fallhøyden stor fordi det er få og store eksamener, og stryk på ordinær og konte vil si at du må gå hele året (eller semesteret) om igjen. Medisin tar også et større faglig dypdykk enn sykepleie. Anonymkode: 7c7db...512 1
Maleficenta Skrevet 20. februar 2017 #7 Skrevet 20. februar 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har i likhet med mange andre tenkt at det er mulig å ta opp fag for å komme inn på den videreutdanningen man ønsker. Nå har høgskolen erstattet de fagene kullet mitt har hatt med andre fag. Vi får dermed ikke mulighet til å forbedre. Jeg har alle de tre årene på sykepleien endt opp med å ha eksamen rett etter praksisperioden. Jeg har også vært en del syk++. Det har påvirket karakterene mine. Nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg vil ikke jobbe som "vanlig" sykepleier. Hadde jeg visst dette hadde jeg heller tatt realfagene og studert medisin. Nå føler jeg at jeg har kastet bort tre år med studielån og masse tapt inntekt. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Anonymkode: b45df...9a3 Men altså jeg trodde regler for videreutdanning var at man jobbet i to år som vanlig sykepleier først. Og får du jobb på sykehuset så trodde jeg du fikk noe dekt av utdannelse om du binder deg til å jobbe på sykehuset en viss tid..
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #8 Skrevet 20. februar 2017 Om du kan dokumentere langvarig sykdom kan du søke om sykepenger fra Lånekassen. Anonymkode: 4d083...4f4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #9 Skrevet 21. februar 2017 20 timer siden, Maleficenta skrev: Men altså jeg trodde regler for videreutdanning var at man jobbet i to år som vanlig sykepleier først. Og får du jobb på sykehuset så trodde jeg du fikk noe dekt av utdannelse om du binder deg til å jobbe på sykehuset en viss tid.. Eeeeh Hæ Anonymkode: 29f38...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #10 Skrevet 21. februar 2017 Ganske sikker på at det er tilfelle at man må jobbe et par år før man kan gå videre på videreutdanningen. Anonymkode: beeee...2f0 2
Observer Skrevet 21. februar 2017 #11 Skrevet 21. februar 2017 (endret) Man må jobbe minimum to år, dessuten må man gjennom intervjuer da personlig egnethet vektlegges . Da jeg tok videreutdanningen min for en god del år siden, fikk vi lønn under utdanningen. Vet ikke hvordan det er nå. Har ikke hørt at det er vanlig å ta opp fag. Endret 21. februar 2017 av Observer skrivefeil
boblevann Skrevet 21. februar 2017 #12 Skrevet 21. februar 2017 Du må uansett vente en stund før videreutdanning. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #13 Skrevet 21. februar 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eeeeh Hæ Anonymkode: 29f38...4b3 Det er vanlig kreve to års erfaring som tidligere nevnt, jeg antar det er det med lønnen du reagerer på. Fordi det er vanvittig mangel på en del spesialsykepleiere (operasjon og intensiv spesielt, men også anestesi noen steder og barn), utlyser de fleste sykehus utdanningsstillinger med stipend. Da må du først komme inn på den aktuelle videreutdanningen, så søker du på en av de utlyste stillingene som om du søker på en vanlig jobb, det er intervju, sjekk av referanser osv. Så vil noen, avhengig av det enkelte sykehusets behov tilbys en stilling der de ansettes i f.eks en 100% stilling, men får permisjon med lønn (80 % vanligvis) under studiet, mot at de jobber hver tredje/fjerde helg og en mnd om sommeren, og binder seg til å jobbe på sykehuset som spesialsykepleier i en del år etterpå. På den måten får sykehuset tak i spesialisert arbeidskraft, og folk kan ta seg råd til å ta videreutdanning. Slutter du i jobben før bindingstiden er ute eller stryker studiet må du tilbakebetale det du har fått i stipend. Evt kan et annet sykehus kjøpe deg ut av kontrakten, prisen er ca en halv mill. Anonymkode: dd8d7...818 3
Maleficenta Skrevet 22. februar 2017 #14 Skrevet 22. februar 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Eeeeh Hæ Anonymkode: 29f38...4b3 Hva ehh hæ?
Maleficenta Skrevet 22. februar 2017 #15 Skrevet 22. februar 2017 23 timer siden, Observer skrev: Man må jobbe minimum to år, dessuten må man gjennom intervjuer da personlig egnethet vektlegges . Da jeg tok videreutdanningen min for en god del år siden, fikk vi lønn under utdanningen. Vet ikke hvordan det er nå. Har ikke hørt at det er vanlig å ta opp fag. Ja tror man får lønn dersom man binder seg til å jobbe der du jobber innen en viss tid. Aner ikke hvor lenge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå