Gå til innhold

BJJ og jente- noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er 29 og har lyst til å prøve Bjj og det er et studio i nærheten som har dette. Jeg har trent litt krav maga for en stund tilbake, syntes det var gøy men likte ikke den "aggressive" holdningen. Syntes brytedelen var gøy så har tenkt på det en stund og mma. Men tror nok det er overrepresentert med gutter i klassene, hvordan er det å ha jenter i klassen? er vi ønsket eller ikke? noen kvinner med erfaring? :) ellers har jeg type, så er ikke ute etter noe annet enn treningen og sporten. 

Anonymkode: f3643...f90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I hvert fall så lenge alle er tilstrekkelig voksne burde det gå veldig fint.

Skrevet

Jeg har trent karate i nærmere 20 år nå. Jeg har aldri prøvd bjj, men jeg vil anta det ikke er så ulikt miljø som i karaten. 

Det er antageligvis flere menn enn kvinner, ja. Det har aldri vært et problem for meg. Jeg har aldri følt meg uvelkommen som kvinne. 

Men det som kan bli et problem er OM noen skulle finne på å gjøre tilnærmelser til deg på en måte du finner upassende. Det har vært et par episoder på landssamlingene jeg har vært på, hvor kvinner har blitt tafset på, og blitt møtt med holdninger om at sånn må man da tåle, det er jo bare på moro, osv osv, av styret som består av kun menn... 

Anonymkode: 44611...181

Skrevet

Det spesielle med BJJ som KAN føre til problemer er at BJJ innebærer veldig mye veldig nær kroppskontakt, man ligger mye oppå hverandre og til dels i stillinger som kan minne om... helt andre aktiviteter. Men som sagt, så lenge folk er voksne nok til å oppføre seg og ikke seksualisere situasjoner som ikke skal seksualiseres, så går det som regel greit. BJJ er uansett ikke noe for personer (av noe kjønn) som har problemer med å ha kroppskontakt med andre.

Ellers gjelder vel det samme som for de fleste andre kampsporter, man bør vise hensyn til sparringspartners forutsetninger hvis de er forskjellige fra ens egne forutsetninger (f.eks. går man mot en person som er mye mindre/lettere/svakere enn en selv (som ofte vil være tilfelle når man har blandede grupper) er det bare normal folkeskikk å holde igjen på maktbruken og i stedet ta det som en anledning til å terpe på teknikk, osv.)

Skrevet (endret)

Jeg har ikke prøvd verken BJJ eller andre grappling-grener (enda, jeg har dog planer meg å begynne etterhvert), men jeg bokser, og selv om kvinner er i klart mindretall, er det definitivt ikke fordi kvinner ikke er velkommne, jeg har inntrykk av at de gjerne vil ha flere av oss, og jeg tror knapt jeg vet om noe mannsdominert miljø der det er så uproblematisk å være kvinne. :)

At BJJ og andre grappling-grener innbærer tett kroppskontakt i stillinger som kan minne om andre ting er egentlig beste argumentet for å bli god i det- hvis man er så uheldig å få en voksen mann liggende oppå seg mot sin vilje, noe som desverre ikke er noe usannsynlig scenario for en kvinne, og man faktisk er god nok til å kunne forsvare seg mot en fysisk sterke og større person ved hjelp av teknikk. kan man faktisk i beste fall redde seg selv fra å bli voldtektsoffer.

Og selv om man ikke kan forhindre at noen alltid vil bruke ethvert sted der de møter mennesker av et kjønn de tiltrekkes av som sjekkearena, og noen sikkert finner hverandre på slike steder, fremmer de en "kompiskultur" på tvers av kjønn på mitt senter, og tviler på at det vil være særlig takhøyde for å sjekke folk opp når man forsøker å trene sammen på den måten.

Endret av Hot mess
Skrevet

Det er ca 60-40-fordeling mellom gutter og jenter der jeg trener bjj. Jenter er like velkomne som gutter, og det er forventet at alle behandler hverandre med respekt uansett kjønn, etnisitet, alder og kroppsfasong. Det er en inkluderende sport. Svarer gjerne på flere spørsmål.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har trent BJJ og det er null problem, har aldri opplevd at noen er der bare for å få fysisk nærkontakt med damer. Det blir vel strengt talt uglesett. Gå, kos deg og kick some ass.

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Trener BJJ selv og elsker det :)  Noen som har tips til gode nettsider man kan få kjøpt kvinne-gi?

Anonymkode: 88096...ab8

AnonymBruker
Skrevet

I Oslo vet jeg det er bra jentemiljø. Hadde akkurat egen oppstartsgruppe for jenter

Anonymkode: b1fc3...ba0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...