Gå til innhold

Har ikke norske bedrifter et samfunnsansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser Sylvi Listhaug stadig vekk poengterer at innvandrerungdom (som meg) har langt høyere arbeidsledighet enn etniske nordmenn. Det er helt sant. Dette skyldes en blanding av manglende vilje/evne til å integrere seg fra en del innvandrere og norske bedrifters mangel på samfunnsansvar. 

Veireno ansatte utelukkende rumenere. De rekrutterte fra Romania. Jeg er en innvandrer som kunne tenkt meg å jobbe med søppeltømming, men siden norske bedriftseiere ikke eier skam velger de å hente billig arbeidskraft fra utlandet var jeg uaktuell.

Jeg ser det samme på Kiwi, Rema, servicebransjen. Svensker, polakker, rumenere overalt. Dette til tross for at vi har en høy arbeidsledighet i landet. Istedenfor å gjøre sin samfunnsplikt ansetter norske bedrifter billig arbeidskraft fra Sverige og Øst-Europa og skyver regningen på NAV. 

Den velferdsmodellen er avhengig av at så mange NORSKE STATSBORGERE som mulig er i arbeid. Når selskaper som Veireno eller servicebransjen bare henter øst-europeere og svensker så undergraver dette den norske velferdsmodellen.  

Anonymkode: f7a6c...2f4

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er helt klart andres feil at du ikke har en jobb.

Alle kan få seg en jobb i Norge, det er ikke vanskelig.

Har du førerkort for lastebil? Ikke det? Hvordan skal du kjøre søppelbil da?

Skrevet
15 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hahaha... i hvilket alternative univers lever du? Hvis "alle" kan få seg jobb i Norge hvordan forklarer du at det er over 100 000 arbeidsledige i Norge idag? Hvordan forklarer du at Kiwi får over 50 søkere pr. utlyste stilling? I hvilket univers er det normalt for et land hvor "alle" kan få jobb at flere hundre søker på en butikkjobb?

Du er virkelighetsfjern.

Veireno ville ikke ha norske søppeltømmere, det var derfor de rekrutterte i Romania. De prøvde ikke å lete her. Idiot.

• Liker 8
Skrevet

Veireno er en skam, på så mange måter.

Anonymkode: ef34e...69e

Skrevet
3 timer siden, amativeReflection skrev:

Gud! Jeg er drittlei lei av folk som tenker slik. Det finnes mange her i landet som sliter med å komme inn i en arbeidsplass, som oftest folk uten mange så kalte kontakter, med utenlandsk bakgrunn etc. Hvis du har jobbet i administrasjon eller ledende stillinger noen gang så vet du hvor mange CV'er og søknader går rett i søpla ukentlig. 

Anonymkode: 07dc3...0ba

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gud! Jeg er drittlei lei av folk som tenker slik. Det finnes mange her i landet som sliter med å komme inn i en arbeidsplass, som oftest folk uten mange så kalte kontakter, med utenlandsk bakgrunn etc. Hvis du har jobbet i administrasjon eller ledende stillinger noen gang så vet du hvor mange CV'er og søknader går rett i søpla ukentlig. 

Jeg har aldri forhold meg til CVer, hvis de ikke godtar en SMS og at jeg intervjuer dem gidder jeg ikke å snakke med dem. Jeg kan til nød skrive en søknad hvis de lover meg gode betingelser. 

Jeg har en toårig utdanning som gir meg jobb hvor som helst i landet, når som helst. Det er ikke en vanskelig utdanning, og det er ikke høye krav for å komme inn. Den er på ingen måte unik. Hvorfor utdanner ikke slike mennesker seg? Hvis jeg slet med å finne meg jobb hadde jeg tatt mer utdanning.

At mange er kronisk dårlige på å søke jobber er et faktum, jeg skjønner ikke at folk ikke skjønner at hvis de søker 100 jobber og ikke får svar, så søker de på feil jobber eller så er det noe galt med søknadene deres. 

Skrevet
8 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg har aldri forhold meg til CVer, hvis de ikke godtar en SMS og at jeg intervjuer dem gidder jeg ikke å snakke med dem. Jeg kan til nød skrive en søknad hvis de lover meg gode betingelser. 

Jeg har en toårig utdanning som gir meg jobb hvor som helst i landet, når som helst. Det er ikke en vanskelig utdanning, og det er ikke høye krav for å komme inn. Den er på ingen måte unik. Hvorfor utdanner ikke slike mennesker seg? Hvis jeg slet med å finne meg jobb hadde jeg tatt mer utdanning.

At mange er kronisk dårlige på å søke jobber er et faktum, jeg skjønner ikke at folk ikke skjønner at hvis de søker 100 jobber og ikke får svar, så søker de på feil jobber eller så er det noe galt med søknadene deres. 

Hvaslags folk ansetter du? Ansetter du ikke? 

Skrevet

Hvaslags folk ansetter du? Ansetter du ikke? 

Jeg ansetter ikke. Men jeg blir ansatt. Og jeg ser ikke hva poenget med en CV er.

Skrevet
5 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg ansetter ikke. Men jeg blir ansatt. Og jeg ser ikke hva poenget med en CV er.

Ikke jeg heller, likevel skal man ha håp om å bli ansatt, så må skrive et slikt "salgsdokument", det er det som er vanlig i dag.  Du er heldig som blir ansatt! Ikke alle har det så enkelt, tydeligvis er kompetansen din etterspurt, men om de fant på å importere din kompetanse billigere fra utlandet, ville forholdene blitt vanskeligere også for deg. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller, likevel skal man ha håp om å bli ansatt, så må skrive et slikt "salgsdokument", det er det som er vanlig i dag.  Du er heldig som blir ansatt! Ikke alle har det så enkelt, tydeligvis er kompetansen din etterspurt, men om de fant på å importere din kompetanse billigere fra utlandet, ville forholdene blitt vanskeligere også for deg. 

Det finnes bare to land med godkjente utdanninger, og de har tilleggskrav i Norge som gjør dem mindre attraktive i Norge. Tror ikke jeg får noe problem i framtiden, og hvis jeg gjør det utdanner jeg meg bare mer.

Skrevet
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det finnes bare to land med godkjente utdanninger, og de har tilleggskrav i Norge som gjør dem mindre attraktive i Norge. Tror ikke jeg får noe problem i framtiden, og hvis jeg gjør det utdanner jeg meg bare mer.

Du tror ikke...og da bare... ja ja så fint at du har det så lett i livet det er vi sikkert alle glade for. Lykke å hell er ikke noe som alltid varer evig, nyt det mens det varer... mange har det vanskelig og det betyr ikke at de ikke prøver. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror ikke...og da bare... ja ja så fint at du har det så lett i livet det er vi sikkert alle glade for. Lykke å hell er ikke noe som alltid varer evig, nyt det mens det varer... mange har det vanskelig og det betyr ikke at de ikke prøver. 

Mange prøver på feil måter, det er nettopp det som er poenget mitt. Folk som gjør fornuftige ting for å få seg en jobb slipper å være blant de 3.2% som ikke får til å skaffe seg en jobb. Tygg litt på den, av folk i arbeidsfør alder klarer 96.8% å skaffe seg jobb helt uten problemer. 

Skrevet
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Mange prøver på feil måter, det er nettopp det som er poenget mitt. Folk som gjør fornuftige ting for å få seg en jobb slipper å være blant de 3.2% som ikke får til å skaffe seg en jobb. Tygg litt på den, av folk i arbeidsfør alder klarer 96.8% å skaffe seg jobb helt uten problemer. 

Dette er ikke riktig. Tallene du bruker er feil av flere grunner. 

http://www.tv2.no/a/8879865/

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke riktig. Tallene du bruker er feil av flere grunner. 

http://www.tv2.no/a/8879865/

Folk på AAP er syke, de er ikke arbeidsledige.

Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Folk på AAP er syke, de er ikke arbeidsledige.

Mange på AAP er ikke syke, hva med å lese artikkelen? 

Skrevet

Mange på AAP er ikke syke, hva med å lese artikkelen? 

Det står at en ikke er syk og midlertidig blir telt feil. Krise!

Skrevet

Jeg må bare le oppgitt når jeg ser hvor mange som klager og syter på at de ikke får seg jobb. Jeg har hatt CVen min ute på Finn i 2 uker og har blitt kontaktet av masse bedrifter og rekrutteringsbyråer som vil jeg skal komme på intervju, dette hovedsaklig til stillinger som salgskonsulent, altså stillinger som hvem som helst kan få. 

At folk skal gå månedsvis og tilogmed åresvis som arbeidsledig har jeg ingen tro på. Da er det isåfall fordi man har en utrolig slapp holdning. 

Og enda mer oppgitt blir jeg når folk drar frem innvandrerkortet. Jeg tror det hele bunner i innstilling, og at mange innvandrere ikke er like innstilt på å få jobb som nordmenn, eller at de sliter med å skrive gode CVer og søknader (som man forøvrig enkelt kan fikse på ved å gjøre noen søk på nett).

Anonymkode: 7b9da...305

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare le oppgitt når jeg ser hvor mange som klager og syter på at de ikke får seg jobb. Jeg har hatt CVen min ute på Finn i 2 uker og har blitt kontaktet av masse bedrifter og rekrutteringsbyråer som vil jeg skal komme på intervju, dette hovedsaklig til stillinger som salgskonsulent, altså stillinger som hvem som helst kan få. 

At folk skal gå månedsvis og tilogmed åresvis som arbeidsledig har jeg ingen tro på. Da er det isåfall fordi man har en utrolig slapp holdning. 

Og enda mer oppgitt blir jeg når folk drar frem innvandrerkortet. Jeg tror det hele bunner i innstilling, og at mange innvandrere ikke er like innstilt på å få jobb som nordmenn, eller at de sliter med å skrive gode CVer og søknader (som man forøvrig enkelt kan fikse på ved å gjøre noen søk på nett).

Veldig bra jeg ikke er den eneste som har observert dette!

Skrevet

Forøvrig kan jeg legge til at bedrifter overhode ikke har noe som helst ansvar, har du hørt noe sånt tull. Bedrifter ønsker å tjene mest mulig penger, og ansetter de de mener kan gjøre en best mulig jobb. Da driter bedrifter i om du heter Ola eller Mohammed.

Det er KUN dere selv som har ansvar, så få ræva deres i gir og ikke forvent at andre skal fikse ting for dere. 

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått tilbud om jobb ?

Anonymkode: e0eb6...1b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...