Gå til innhold

Mat til hele familien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min liker ikke eksotisk mat - det gjør jeg. Han kan like taco, pizza og kebab, det er det mest eksotiske han liker. 
Indisk, thai osv - fysj... 

Barna mine - 2 stk liker ikke det samme. Hun ene liker pannekaker og risgrøt, hun andre liker spaghetti med kjøttsaus (hun andre vil ha uten saus), og Meksikansk gryte, det vil ikke hun andre ha.
De liker ikke lenger fisk........ men hun ene liker fiskegrateng, og begge liker fiskepinner.

Pølser og pasta er ok, fiskepinner er ok.

Men det er et styr når de ikke liker det samme!

Tips til ting å servere hele familien? 

Anonymkode: aa94c...57a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man bare skal spise det man "liker", blir livsutfoldelsen fort innsnevret, og det blir mye stress med mat. Den som lager maten, bestemmer menyen. Man spiser det som står på bordet, om det ikke er noe valg. Men du kan jo la hvert familiemedlem bestemme middag en gang hver pr uke?

• Liker 5
Skrevet
På 19.2.2017 den 17.58, AnonymBruker skrev:

Mannen min liker ikke eksotisk mat - det gjør jeg. Han kan like taco, pizza og kebab, det er det mest eksotiske han liker. 
Indisk, thai osv - fysj... 

Barna mine - 2 stk liker ikke det samme. Hun ene liker pannekaker og risgrøt, hun andre liker spaghetti med kjøttsaus (hun andre vil ha uten saus), og Meksikansk gryte, det vil ikke hun andre ha.
De liker ikke lenger fisk........ men hun ene liker fiskegrateng, og begge liker fiskepinner.

Pølser og pasta er ok, fiskepinner er ok.

Men det er et styr når de ikke liker det samme!

Tips til ting å servere hele familien? 

Anonymkode: aa94c...57a

Lager du maten fra scratch eller kjøper du halvfabrikata?

Skrevet

Men det finnes jo masse å velge av som ikke er eksotisk å regne. Du (og mannen din!) får prøve å utvide horisonten når det gjelder middagsretter. Jeg ser heller ikke et problem med at et barn liker bar spaghetti, mens det andre barnet liker spaghettien med kjøttsaus. I tillegg gjelder det jo å introdusere barna for nye matvarer utover pasta, pølser og pizza. 

Anonymkode: 38eba...06e

Skrevet

Oppdra mannen først og fremst. Han er voksen og vet bedre enn å sette standard for ungene ved å bare skal spise slik mat. 

Står du for matlaging? Da bestemmer du menyen. Den som ikke spiser middag kan ta seg en brødskive senere. 

Ikke dill og lag en ting til et barn, en ting til et annet et og enda noe til den største ungen. 

Anonymkode: 18186...3a6

• Liker 4
Skrevet

Du må forbedre kokkeferdighete dine. Og så må guttemannen din begynne å lage middag noen dager i uka så hodet ditt får fred :)

Anonymkode: 7a094...836

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke alltid gjøre alle til lags. Den som lager mat bestemmer. Hold deg hovedsaklig til norsk husmannskost, og spe på med andre retter innimellom, og kanskje spesielt koseretter i helgene. 

Noen tips:

Kjøttkaker i brun saus, fårikål, fleskepannekaker, torsk med poteter og grønnsaker, laks med poteter og agurksalat, fiskeboller i hvit saus med poteter og gulerøtter, kylling + diverse i pitabrød, rester av pitamiddagen dagen etter lages som kyllingsalat (med loff), pasta og laks i fløtesaus, spekesild med flatbrød, løk og poteter, hakk, diverse supper med godt brød til, lasagne, pølseform, fiskepudding i hvit saus med grønnsaker i terteskjell, innbakte pølser, seifilet med grønnsaker og poteter og smør, karbonader med stekte poteter, stekt løk og grønnsaker, fiskekaker med salat og poteter eller pasta, svinefilet med pommes frites eller stekte poteter i fløtesaus med løk og wok-grønnsaker, wok i tusenvis av varianter, fish and chips, kyllingfilet med salat og god dressing i tortilla, kjøttboller i brun saus og potetmos, bakt potet med tilbehør. 

De som ikke liker noe kan plukke det ut og spise av det de liker. (Her er alltid regel om at man får ikke maule kjøttet/fisken, pga økonomi og at det må bli nok til alle.)

Anonymkode: 9f8e8...433

Skrevet (endret)

Jeg anbefaler deg å spise Pizza. Bland sammen sriracha, ketchup, majones og chili olje med hvitløk for å lage en nydelig saus. Sriracha [Chili saus] og chili olje med hvitløk finner du i asia butikker.
Ketchup and majones finner du i norske butikker.

Vietnameserne har brukt denne sausen på sine franske baguetter i over 100 år. Det funker helt fint for hamburgere, pizza og diverse. Ikke fortell din ektemann at du har brukt asiatiske ingredienser i sausen. Jeg vedder på at din ektemann er en sånn super kresen person. Denne sausen har jeg alltid brukt til pizza og hamburgere. Fungerer helt utmerket. Jeg har også brukt denne sausen til KEBAB og fungerer helt utmerket der også. Det er en altmulig vietnamesisk saus og denne type blanding av saus er veldig populær i Vietnam.

Endret av QATAR
Skrevet

Lag en ukesmeny der de får velge 1 middag hver!

Det de får servert er det de SKAL spise! Enten de liker hverandres valg eller ikke! De få bare lære å sette pris på maten, det er en fin måte å oppdra barna!

Anonymkode: dec50...807

Skrevet

Når jeg vokste opp så fikk vi kun velge middag på lørdager. Likte vi ikke middagene resten av uka så måtte vi gå sultne. (Selvsagt med enkelte unntak hvis mamma laget f.eks lutefisk som vi barna kastet opp av...men første gangen så måtte vi smake)

Skrevet

Dette minner meg om en Hellstrøm rydder opp hjemme-episode som jeg så for mange år siden. Mor var helt utslitt av å lage 2-3 middager hver dag, fordi den bortskjemte familien forventet samme service som på en restaurant.
Hellstrøm lærte mor noen enkle knep for å øke kvaliteten på maten (som å ikke overkoke ting), og gav alle i familien en kniv å beskjed om å ta seg sammen å hjelpe til, og slutte oppføre seg som en gjeng bortskjemte og egoistiske drittunger.
På slutten av episoden så man en familie som gledet seg til middag, og ingen sure miner uansett hva som ble servert.

Skrevet

Høres ut som problemet her er at det er mye ferdigmat, eller halvfabrikata. Ville hatt med unger og mannen på å lage middagen sammen, og smake underveis. Dette har fungert veldig godt her og det er utrolig hvordan smakssansen får utvikle seg når matlagingen blir spennende. Her blir ofte barna spurt om hva de synes sausen smaker, surt, bittert, søtt eller sterk osv. Selv om det er ting de ikke er så glad i, kan de være med å tilsette noe de selv synes at de mangler.

Mannen i huset var helt grønn på å lage mat da jeg møtte han, nå har han sine spesialiteter og er opptatt av at vi smaker underveis, og å høre hva vi synes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...