Amber Skrevet 10. desember 2004 #1 Skrevet 10. desember 2004 Jeg lurer på om noen har tips til middagsmat til små mager på to år? Hun vil ikke spise kjøttdeig / kjøtt og heller ikke kylling. Så det blir mye pølser, kjøttkaker, fiskekaker og macaroni. Jeg har selv et ensformig kosthold og prøver fortvilt å skjerpe meg, men det er ikke enkelt! Noen som kan hjelpe?
Gjest Toantine Skrevet 11. desember 2004 #2 Skrevet 11. desember 2004 Er hun sulten så spiser hun vel...?
Dru Skrevet 11. desember 2004 #3 Skrevet 11. desember 2004 Er hun sulten så spiser hun vel...? Så enkelt er det dessverre ikke alltid. Jeg var en unge som ikke spiste, og ble jeg sulten nok, så spiste jeg ikke da heller. Jeg er ikke ekspert på mat til barn, men jeg har hørt at fiskepinneburgere er populært. Da får man i seg litt salat og slikt også. Kanskje litt vanskelig å spise for en to-åring. Du kan jo prøve disse oppskriftsheftene fra opplysningskontor for egg og hvitt kjøtt, og alt i den duren der. Det finnes mange, og det er mye godt i de. Jeg tror du kan bestille en del fra matprat og det tidligere nevnte, samt Toro. Jeg mener å ha sett et hefte spesilet tilbasset barn, med barnevennlige retter ala pølsegrateng og slikt. Der burde det være noe som faller i smak. Lykke til!
lille venn Skrevet 11. desember 2004 #4 Skrevet 11. desember 2004 Liker hun grønnsaker? Det er jo bra å få i seg. Du kan jo lage en lapskaus med grønnsaker, og vil hun ikke ha kjøtt så kan du ha kjøttkaker i. Det er ikke alt som egner seg like godt til små mager. De fleste barn spiser vel ikke fisk før de er litt eldre, og det er jo normalt. Du får prøve å blande litt forskjellig, det viktigste er jo at hun får i seg litt fisk, kjøtt og grønnsaker. Og så er det jo lurt og ikke la henne få spise noe annet som hun liker, godterier eller saft eller sånt, for da blir hun litt mettet og problemet blir større. Lille jenta som jeg er dagmamma for er litt over ett år, men vet jaggu hva hun vil for det. Men jeg lar henne smake før hun snur seg bort og skjærer grimase. Som regel synes hun det er godt, men det er skummelt å smake når greia på skjeia er annen farge eller annen form enn det hun er vant til. Hvis hun normalt spiser brødskive, så kan du jo gi henne det til middag, hvis du ikke får i henne noe. Det er jo bedre enn ingen ting:) Eller gi henne det samme til middag en stund, da blir hun nok lei. Hun kommer nok over det, det er grenser for hvor lenge de orker å spise samme mat;) Lykke til!!
Furstina Skrevet 11. desember 2004 #5 Skrevet 11. desember 2004 Lite tips från vårt hem: Gör potatismos med morötter och broccoli - mosa grovt så det blir blandade färger. Fungerar till det mesta. Broccolin och morötterna höjer järn och vitaminvärdet i maten. Lägg torsk i en form, gör en sås på räksoppa (ta lite mindre vatten när du gör soppan), häll såsen över fisken och strö kanske lite extra räkor över - fiskgratäng! Vegeteraiska alternativ? Testa morotsbiffar eller falaffel - finns i frysdisken. Servera nudlar, kokta linser och cottage cheese till. Koka mer ris än du behöver en dag - frys in eller spara i kylen. Värm riset i stekpanna med skivad zuccini och/eller aubergine, lite rödlök (kanske inte till två-åringen). Krydda med basilika kanske? Dela frusen torsk i små tärningar, blanda tomat och purjolök i stekpannan, ha i en burk römme. Krydda med dragon. Enkelt. Servera ris eller potatis till. Köp "kinafärs" eller Quorn - vegetariska alternativ som ser ut som köttfärs. värm med wokgrönsaker i en stekpanna. Wokgrönsaker i stekpanna. Kan blandas ut med strimlat kött (kan plockas bort), kyckling eller räkor. Blanda i en burk römme. Krydda med paprikapulver och curry. Värm fiskbullar i römme kryddad med paprikapulver och curry (1-2 tsk), servera wokgrönsaker och ris till. Gör en sallad med tomat, hand-riven sallad (om det finns fin sallad i kruka), tärna lite fetaost och lyxa till smaken med lite basilikakryddad olivolja. bara lite. Serveras som "hälften" av maten Koka tagliatelli med egen sås. Värm två burkar krossade tomater i en kastrull, hacka paprika och ha i. Kanske lite majs? Krydda med basilika, oregano och olivolja. Ha kanske i några skivade oliver och soltorkade tomater. Kanske lite fetaost också? Hacka korv, värm i stekpanna med krossade tomater, römme och lök. Sist men inte minst: låt din dotter hjälpa till! Även om hon bara är två år är det säkert något hon kan få göra Det är alltid roligare att äta mat man hjälpt till att göra! Lägg upp maten fint på tallriken. Använd färger (tomat, grön paprika, morot etc) för att få maten att se glad ut Testa. prova något nytt. Feta ost? Olivolja "gröna" kryddor (basilika, timjan, oregano, basilika) Titta i kokböker - testa ett nytt recept en gång i veckan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå