Gå til innhold

Forstøverapparat hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi endte opp på legevakta I dag tidlig med vår 4-åring. Gjøende hoste, oppkast med slim,vesende inn og utpust på 2 døgnet-nå ville vi ha en sjekk. Drt fikk vi-og det viste seg å være en kraftig virus infeksjon.  Vår datter satt med saltvann i forstøverapparat i 5-10 min på legevakta -vi fikk et nytt barn. Lurer nå på å anskaffe vårt eget apparat så vi slipper å dra henne med ut på 25 min kjøretur når hun er dårlig. Det er første gang hun har hatt slik infeksjon med så pust og hoste. Legen sa det var falsk krupp og virusinfeksjon med stor slimproduksjon. Han sa videre at om hun ble verre igjen skulle vi komme tilbake for mer inhalering. 

Ingen astma i familien på noen sider eller ledd bakover. Legen trodde ikke dette skyldes astma hekler.  

Er det bare astmatikere som kan jøpe forstøverapparat?

Anonymkode: dc3bc...b46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal under ingen omstendigheter kjøpe forstøverapparat selv til hjemmebruk uten oppfølging av spesialist. 

Selv ikke astmatikere får forstøverapparat uten videre. 

Når dette er en førstegangsopplevelse for barnet så kan det være en engangshendelse, og hva skal du da med et forstøveraparat hjemme? 

Når dere ikke har astma i familien så er der heller neppe grunn til å frykte astma på firåringen, med mindre barnet oppholder seg i bolig eller barnehage der inneklimaet er dårlig. Da sikter jeg til teppegulv, fuktskader ferske eller inntørkede og dermed muggsopp. 

Barnet kan ha en virusinfeksjon med RS virus, med falsk krupp. Ved tett pust slik du beskriver er førstehjelp å gå i dusjen. Enten å dusje uten parfymerte produkter, eller å bare skru på dusjen og få god damp, som gjerne og nedkjøles. Eller stå over nært inntil en kjele med kokende og dampende vann. Sistnevnte er dog vanskelig med små barn der faren for skolding er stor om de griper fatt i kjelen. 

Kontakt fastlegen og få situasjonen vurdert derfra. 

Anonymkode: 1328d...2b0

• Liker 2
Skrevet

Skal du kjøpe et apparat basert på en forbigående virus og krupp så synes jeg du er hysterisk.

Barn blir syke. Hvor skal grensen gå etterhvert? Kjøpe en boble hun kan bo i? ;) 

• Liker 4
Skrevet

Hun har vært forkjølet før med slimhoste,men aldri med oppkast. Hadde falsk krupp spm 1-åring. Da satt vi mye ute i kulda eller ved fryseboksen.  Tenkte bare at om det letter pusten med forstøverapparat og saltvann så blir jo hennes hverdager lettere....men jeg skjønner det er hysterisk å tenke hjelp til redde barn som sliter med pusten

Ts

• Liker 1
Skrevet

En annen sak er at om du får kjøpt et forstøverapparat privat, så må lege skrive resept på medikamentene og dosere det du skal bruke i forstøverapparatet. Jeg vil se med den legen som skriver ut medikamenter på den medisisnske situasjonen du presanterer i hi. 

• Liker 1
Skrevet

Skal kun brukes til saltvann....ikke skadelig så vidt jeg vet!

TS

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, MapleSirup skrev:

Skal du kjøpe et apparat basert på en forbigående virus og krupp så synes jeg du er hysterisk.

Barn blir syke. Hvor skal grensen gå etterhvert? Kjøpe en boble hun kan bo i? ;) 

TS, 

jeg forstår meget godt dine bekymringer.

Når barnet ikke får puste (!) så er det klart man vil gardere seg mot fremtidige hendelser! De som ikke haropplevd dette selv vet ikke hva de snakker om,

Dette kan være et virus som angrep lungene. Det kan ta tid å komme tilbake til normalen. For alt man vet kan selvsagt dette være barneastma. 

Du bør sikre deg på følgende måte: 

1) Bestill/bli henvist til rask time hos lungespesialist/barneastmalege

2) Be sykehuset om å få låne forstøvermasken med tilhørende flytende medisiner frem til barnet er "friskt": det er snakk om pulmicort/bricanyl, eller andre tilsvarende korttids- og langtidsvirkende flytende medikament:leveres tilbake når barnet er "utenfor fare".

3) Nødløsning: be om blå resept på astmamedisiner hvis faren skulle oppstå-og en maske der medisinene kan sprayes inn i.

4) Oppsøk spesialisten i ett år etter denne hendelsen og bekreft/avkreft astma 

5) Selvsagt ikke røyk, ikke ha tepper, ikke ha dyr (eller midd/støv mer enn absolutt livsnødvendig som eroveralt samme hvor rent det er), ha et godt inneklima og bra ventilasjon.

Anonymkode: d3e3a...839

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal kun brukes til saltvann....ikke skadelig så vidt jeg vet!

TS

Dette stemmer nok ikke...?! I forstøverapparat er det medikamenter!Astma eller pustevanske tilsvarende astma behandles med astmamedisiner, flytende, i apparat/maske til små barn, som ser ut som damp men det er selvsagt ikke vann, 

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen sak er at om du får kjøpt et forstøverapparat privat, så må lege skrive resept på medikamentene og dosere det du skal bruke i forstøverapparatet. Jeg vil se med den legen som skriver ut medikamenter på den medisisnske situasjonen du presanterer i hi. 

Hvis barnet har pustevansker hjemme og om nettene så skal legen selvsagt skrive ut riktige astmamedisiner, slik at barnet får puste! Hva ellers?

Barn ligger ikke og hikster etter pusten uten at de får medisiner når foreldrene oppsøker legen.

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har vært forkjølet før med slimhoste,men aldri med oppkast. Hadde falsk krupp spm 1-åring. Da satt vi mye ute i kulda eller ved fryseboksen.  Tenkte bare at om det letter pusten med forstøverapparat og saltvann så blir jo hennes hverdager lettere....men jeg skjønner det er hysterisk å tenke hjelp til redde barn som sliter med pusten

Ts

TS, dette er ikke hysterisk. Men du må vite at ethvert innlegg på KG kan i utgangspunktet angripes. Du må prøve å ikke ta det personlig. Tenk på det som mental styrketrening. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer nok ikke...?! I forstøverapparat er det medikamenter!Astma eller pustevanske tilsvarende astma behandles med astmamedisiner, flytende, i apparat/maske til små barn, som ser ut som damp men det er selvsagt ikke vann, 

Du burde kanskje ikke skrive svar når du åpenbart ikke har kunnskap om dette?

Et forstøverapparat kan man selvsagt bruke med bare saltvann. Apparatet gjør ikke noe annet enn å lage damp av det man fyller det med. 

Anonymkode: 511cf...699

• Liker 5
Skrevet
54 minutter siden, MapleSirup skrev:

Hvor skal grensen gå etterhvert? 

Det finnes heldigvis ikke ett (1) fasitsvar på det!

Det fine med mange ulike individer er nettopp individuelle grenser.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du burde kanskje ikke skrive svar når du åpenbart ikke har kunnskap om dette?

Et forstøverapparat kan man selvsagt bruke med bare saltvann. Apparatet gjør ikke noe annet enn å lage damp av det man fyller det med. 

Anonymkode: 511cf...699

Eh...hvis alle uten all kunnskap ikke bør skrive på KG så blir det et tomt forum.

Du burde kanskje ikke trekke så klare konklusjoner så raskt? 

Vanndamp hjelper absolutt ikke nødvendigvis mot et astmaanfall,  der barnet har pustevansker og hviner etter pusten. Men, er det kun litt forkjølelsespjusk og vanlig hoste  så kan jo vanndamp fungere greit...

Forstøverapparat brukes tradisjonelt til inhalering av medisiner (og ikke vann). 

https://www.legemidlertilbarn.no/barnogforeldre/Documents/Generelt/Forstoverapparater.pdf

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Vi endte opp på legevakta I dag tidlig med vår 4-åring. Gjøende hoste, oppkast med slim,vesende inn og utpust på 2 døgnet-nå ville vi ha en sjekk. Drt fikk vi-og det viste seg å være en kraftig virus infeksjon.  Vår datter satt med saltvann i forstøverapparat i 5-10 min på legevakta -vi fikk et nytt barn. Lurer nå på å anskaffe vårt eget apparat så vi slipper å dra henne med ut på 25 min kjøretur når hun er dårlig. Det er første gang hun har hatt slik infeksjon med så pust og hoste. Legen sa det var falsk krupp og virusinfeksjon med stor slimproduksjon. Han sa videre at om hun ble verre igjen skulle vi komme tilbake for mer inhalering. 

Ingen astma i familien på noen sider eller ledd bakover. Legen trodde ikke dette skyldes astma hekler.  

Er det bare astmatikere som kan jøpe forstøverapparat?

Hvis datteren deres ble frisk etter innpusting av kun vanndamp så er det jo bare for dere foreldre å fylle badekaret/en stor balje med massevarmt vann som damper slik at barnet kan puste inn dampen.

Trodde dette var mer alvorlig enn hva det tydeligvis er...frisk av vanndamp..:da er de jo  ikke så seriøst. 

• Liker 1
Skrevet

Seriøst nok når du står oppi situasjonen og barnet ditt higer etter pusten! 

Ts

Skrevet

Så mange koselige svar 🙄 

Ts, vi har opplevd det samme med barnet vårt. Og når han er syk får vi låne forstøverapperat av legen, et sånt lite et. Bruker saltvann. Har hatt god nytte av det :) er barnet ditt mye plaget kan det sikkert være praktisk å ha hjemme 😊

Anonymkode: 802e7...ee0

Skrevet

Tusen takk😀

Ts

Gjest Magnifiq
Skrevet

Vi går både NaCl og ventolin til sønnen vår med nebulatoren.

Eh...hvis alle uten all kunnskap ikke bør skrive på KG så blir det et tomt forum.

Du burde kanskje ikke trekke så klare konklusjoner så raskt? 

Vanndamp hjelper absolutt ikke nødvendigvis mot et astmaanfall,  der barnet har pustevansker og hviner etter pusten. Men, er det kun litt forkjølelsespjusk og vanlig hoste  så kan jo vanndamp fungere greit...

Forstøverapparat brukes tradisjonelt til inhalering av medisiner (og ikke vann). 

https://www.legemidlertilbarn.no/barnogforeldre/Documents/Generelt/Forstoverapparater.pdf

Nå har vel ikke trådstarters barn astma?

Selvemdisinering av syke barn er ikke OK. Om det er et så stort problem i hverdagen er det noe annet, da fåes dette gjennom en spesialist. Er det ikke et stort problem i hverdagen, så takler man fint en kjøretur på 25 min til legevakten.

Skrevet
24 minutter siden, Magnifiq skrev:

Vi går både NaCl og ventolin til sønnen vår med nebulatoren.

Nå har vel ikke trådstarters barn astma?

Selvemdisinering av syke barn er ikke OK. Om det er et så stort problem i hverdagen er det noe annet, da fåes dette gjennom en spesialist. Er det ikke et stort problem i hverdagen, så takler man fint en kjøretur på 25 min til legevakten.

Stemmer...jeg leste "astma" da det sto "forstøverapparat"...så etterpå at de kun hadde fått vanndamp og at det hjalp, på Legevakten. Da kan det jo ikke være store greiene,når vanndamp hjelper!

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer...jeg leste "astma" da det sto "forstøverapparat"...så etterpå at de kun hadde fått vanndamp og at det hjalp, på Legevakten. Da kan det jo ikke være store greiene,når vanndamp hjelper!

Jo, det kan det. NaCl, altså saltvann, bidrar ikke bare til å løse opp slim (som varmt vann kan gjøre), men sprekker også luftbobler i slimet. Det gjør at volumet slim blir mindre, og dermed lettere å hoste opp. Det tynner altså ut slimet, ikke bare løsner det. 

NaCl gjennom forstøverapparat er IKKE vanndamp. Vanndamp kommer fra varmt ferskvann. NaCl i forstøverapparat er saltvann som brytes ned og sendes ut i svært små dråper - uten oppvarming. 

Anonymkode: 86fb6...67b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...