AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #1 Skrevet 19. februar 2017 Jeg er 25 år, singel og har veldig lyst på hund. Det er to grunner til det. Den ene er at jeg elsker dyr og er oppvokst med hunder hele livet. Den andre at jeg er utrolig ensom og har ikke noe verdifullt i livet overhode. Ikke noe grunn til å stå opp en gang. Ser for meg at livet hadde vært bedre med hund da det er en livsstil. Kan bruke dagene på kurs, gå masse turer, møte andre hundeeiere, ha noen å tilbringe ferier med, fjellturer osv. Rett og slett ha noen å tilbringe tiden med. Har laget en liste over ting som kan være negativt i forhold til å ha hund: Det som er negativt er at jeg er singel og derfor får aleneansvar. Nå har det seg slik at jeg aldri har hatt kjæreste og mest sannsynlig kommer ikke det til å skje, derfor ønsker jeg ikke å vente med hund til jeg får samboer. Er redd for at jeg må vente i all evighet da. Har allerede ventet i mange år. Foreldrene mine bor langt unna (2 timer) og har en hund på 8 år. Den er sosial, så tror hun og min framtidige hund kan bli venner slik at jeg kan feire jul og slikt hjemme. Jeg har ikke bil siden jeg bor i Oslo og leiligheten min er bare 20 kvm. Det at foreldrene mine bor langt unna betyr at jeg ikke har noen andre enn "hundebarnehager og lignende" til hundepass. Er det dumt å ikke ha bil hvis man skal ha hund? Bor sentralt i Oslo. Her er det positive: Jeg er student og bor ett minutt unna skolen. Det betyr at hunden min maks må være alene 2-4 timer et par dager i uken. Har jeg forelesninger som varer i 4 timer kan jeg fint gå hjem å lufte hunden hver time. På vinteren kan jeg lese f.eks. 1-2 timer på skolen for å være litt sosial og deretter gå hjem for å lese resten av dagen. På sommeren kan jeg lese ute med hunden på den svære takterrassen (der kan den løpe fritt), i parken og lignende. Når det gjelder jobb må jeg skaffe meg det for å ha hund. Da blir det kanskje 8 timer én gang i uken pluss mer jobb i sommerferien (ca 4-6 uker). Da må jeg kanskje finne en løsning der. Noen forslag? Kan nok ikke ha med hunden på jobb hvis jeg skal jobbe på sykehjem, som servitør og lignende studentyrker. Kan søke på jobb som støttekontakt/personlig assistent også, slik at arbeidsdagen blir kortere, men oftere da.. Det er kanskje best for hunden! Jeg har ikke noe sosialt i livet mitt og ingen hobbyer. Utenom skolen er jeg alene. Må ofre festing på lørdager, men eneste grunnen til at jeg fester er fordi helgen blir så innmari kjedelig hvis jeg må sitte alene fra fredag til mandag. Alle mine venner har samboere og prioriterer tid med kjæresten foran venner. Så tror egentlig det ikke kommer til å føles som at hunden tar fra meg sosiale muligheter. Reiser heller aldri på ferie fordi jeg ikke liker å reise alene. Men med hund kan jeg jo reise på telttur og slikt da. Føler at en hund åpner flere sosiale muligheter for meg faktisk. Ser for meg at jeg kan begynne med hundekurs, komme i kontakt med andre med hunder og gå turer sammen osv og at jeg har en hund å tilbringe tid sammen med. Kan skaffe meg hund i juli. Da er jeg hjemme og har ferie fra første juli til 17 august. Er det lenge nok å være hjemme med hunden i begynnelsen? Altså er det lang nok tid til å trene opp hunden til å være alene i et par timer? Eller burde jeg ta fri i juni også, slik at jeg får 2.5 måneder hjemme med hunden? Så har jeg en del praktiske spørsmål: Tenker å spare opp en egen konto til hunden. Hvor mye penger bør være på den? Slik at jeg har penger til alt fra akutt veterinærbesøk, hundemat, vaksiner, forsikringer, utstyr, penger til hundepass hvis det blir krise en gang, til billetter til hund på tog (er det noe mer jeg må tenke på?) Hvis man er singel og ikke kan ha med hunden på jobb. Er det virkelig greit at hunden er alene 8 timer på 20 kvadratmeter en gang i uken og sammenhengende 4-6 uker i året eller er det dyreplageri?? Synes dere kan kan skaffe meg hund? Drømmer om en Staffordshire bull terrier. De er så nydelige! Noen som har erfaring med de? Anonymkode: dc5cf...35d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #2 Skrevet 19. februar 2017 Det ligger et sykehjem 1 min unna der jeg bor. Hvis jeg søker jobb der kan jeg kanskje rekke å løpe hjem i lunsjpausen for å lufte hunden.. Men da må jeg også rekke å skifte fra og til uniform igjen, spise og lufte hunden på 30 min. Kanskje det ikke går. Vet ikke. Anonymkode: dc5cf...35d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #3 Skrevet 19. februar 2017 Ja du bürde skaffe deg hund, tror du er et yppelig hjem for en liten en Ja det går fint å være på jobb og ha den hjemme så lenge du går nok turer med den og er sosial ellers. Husk å "tren" den opp til å være alene Anonymkode: 53dbc...ed2 7
Gjest Mayana Skrevet 19. februar 2017 #4 Skrevet 19. februar 2017 Høres ut som en god idé for deg å skaffe deg hund
annebanane Skrevet 19. februar 2017 #5 Skrevet 19. februar 2017 Om du er så bekymret for å la hunden være alene, hva skal du gjøre når du får deg fulltidsjobb? Du må jo trene den opp til å være alene større deler av døgnet uansett. Går nok helt fint.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #6 Skrevet 19. februar 2017 Tror du er en perfekt hundeeier og blir en bra mor på sikt. Anonymkode: 2c625...349 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #7 Skrevet 19. februar 2017 Jeg var i nesten akkurat den samme situasjonen som deg for et år siden. Student, bodde alene, 1 time fra foreldre og annen slekt som kan passe hunden osv. Jeg hadde folk som frarådet meg å få hund da de mente det ville ta for mye av fritiden min og fordi en hund krever veldig mye. jeg valgte allikevel å kjøpe meg en hund og har ikke angret et sekund ! (Bortsett fra når jeg sto ute i 10- grader alene, midt på natta og valpen ikke ville tisse... men sånne ting går over). Både jeg og hunden har det helt supert i hverandres selskap. Og jeg tror dette er et av de beste valgene jeg noengang har tatt. Selv om det har vært noen utfordringer underveis. Det er så sykt mye selskap i en hund. Det at du er student er også veldig bra. Jeg har hatt veldig mye tid til hunden og har valgt å kun jobbe på sommeren. Jeg kjøpte hunden min i slutten av februar (i fjor) og var hjemme med den i nesten 2 mnd (med unntak av 2 skoletimer den ene dagen). Jeg hadde disse to mnd ingen obligatorisk skole og leste alt hjemme. Noe som fungerte supert. I løpet av disse 2 mnd klarte hunden å være alene hjemme i 4-5 timer. Og noe mer enn det trengte den ikke. Fram mot sommeren trente jeg den opp til å kunne være alene hjemme 8 timer, noe som gjorde at jeg kunne ha en fast sommerjobb i noen uker. Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe en hund, men du må huske på at hunder koster penger. Hunden min fikk dessverre et stort medisinsk problem rett etter jul og har gjennomgått en stor operasjon som kostet 12.000 kr + 2000 i medisinutgifter. Jeg fikk det senere igjen på forsikringen, men der og da måtte jeg faktisk ha de pengene og det var en livsnødvendig operasjon som måtte gjøres på dagen når det ble oppdaget, så dette er noe man må tenke på. Også må du tenke på om du har lov til å ha hund der du bor? At leiligheten bare er 20 kvm spiller ingen rolle. Hunder aktiviseres ute og er rolige inne (hvertfall min) så selve inneområdet trenger ikke å være så stort. Jeg var på ferie uten hunden min en uke i slutten av sommerferien og da satte jeg henne på kennel. Hun er veldig sosial og det var helt uproblematisk jeg brukte en liten kennel og fikk oppdateringsmeldinger underveis i oppholdet om hvordan det gikk. Så det er en grei løsning for en liten periode hvis man ikke har noen andre som kan passe. Hvis du skal ha hunden på tog må du huske at det er lurt å lære den opp til dette fra den er valp. Jeg har nå bil, men hadde hunden med på toget før og det gikk helt fint. Her jeg bor er det gratis for hunder på toget hvis de er under 40 cm i skulderhøyde. Når det gjelder mat, så bruker jeg vel rundt 600kr i mnd og min hund veier 30 kg. I tillegg bruker jeg litt penger på griseører, tørrfisk, godbiter osv, men dette er ikke nødvendig, bare kos. Før du skaffer deg hund trenger du en del utstyr som halsbånd, kobbel, seng, bur, leker (ikke alt dette er nødvendig å ha i starten, men noe kostnader bør man beregne på dette etterhvert som tiden går). Anonymkode: 2434d...862 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #8 Skrevet 19. februar 2017 Tusen takk for svar alle sammen! Har jo ikke lyst til å kjøpe hund bare for min egen del, men også for at hunden skal få et bra liv. Så var litt bekymret for alenetiden han/hun noen ganger må oppleve. Men da skal jeg faktisk få meg en hund! Da skal jeg spare opp 30.000 tenker jeg. 15000 til kjøp av hund og 15000 til alt annet. Skal legge i mer i den kontoen etterhvert, slik at jeg har 20000 som er satt av til hunden alene. I tilfelle det verste. Håper det er bra nok. Så skal jeg legge av 600 kroner per måned av lønna til hundemat. Da har jeg noen flere spørsmål: Hvordan finner man seriøse oppdrettere og hvordan vet man at de er seriøse? Er det noe spesielt man må vurdere/tenke seg om før man velger kjønn? Hvordan velger man rase? Bare basert på sin egen personlighet og hvilke man synes er fin? Anonymkode: dc5cf...35d 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #9 Skrevet 19. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja du bürde skaffe deg hund, tror du er et yppelig hjem for en liten en Ja det går fint å være på jobb og ha den hjemme så lenge du går nok turer med den og er sosial ellers. Husk å "tren" den opp til å være alene Anonymkode: 53dbc...ed2 Så bra! Håper det jeg også. Ja, jeg skal finne masse informasjon om hundehold og lære meg alt jeg trenger å vite for å trene den, før jeg skaffer meg hund. Gleder meg Har du noen tips til hvor man kan finne slik informasjon, eller er det bare å google? Anonymkode: dc5cf...35d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #10 Skrevet 19. februar 2017 3 timer siden, Moonwalker skrev: Om du er så bekymret for å la hunden være alene, hva skal du gjøre når du får deg fulltidsjobb? Du må jo trene den opp til å være alene større deler av døgnet uansett. Går nok helt fint. Jeg var engstelig for dette med min hund. Den har et rom som den kan være på når den er hjemme alene med vannskål, leker og tepper. Til og begynne med skrek han så busta føyk. Så jeg brukte alle anledninger til at den kunne være hos noen mens jeg skulle handle, og gjøre daglige ærend. Men til slutt så vente jeg meg av den skrikingen hans, og det gikk veldig bra, og det går veldig bra nå også :-) Anonymkode: 2f4d8...3e5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #11 Skrevet 19. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i nesten akkurat den samme situasjonen som deg for et år siden. Student, bodde alene, 1 time fra foreldre og annen slekt som kan passe hunden osv. Edit - forkortet. Anonymkode: 2434d...862 Takk for utfyllende svar! Er mye ansvar med hund, så kan godt hende familien min også vil fraråde meg å få en. Men de kjenner jo ikke til meg og min hverdag, så blir jo opp til en selv å vurdere hva som passer best. Ja, jeg tenker at det egentlig er lurest å kjøpe hund nå. For man er jo egentlig mest fleksibel i studietiden. Da skal jeg være hjemme med hunden i minst to måneder jeg også. Huff da. Stakkars! Håper det går bra med hunden din nå da! Jeg skal også spare opp 15-20k før jeg kjøper hund så jeg er forberedt på slike hendelser. Hvor mye betaler du i forsikring da? Ja, det er lov å ha hund her. Må bare "fornye" kontrakten så den inkluderer hund. Heldigvis Anonymkode: dc5cf...35d
Sheltay Retrac Skrevet 19. februar 2017 #12 Skrevet 19. februar 2017 Masse lykke til! Tror dette går kjempefint! 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #13 Skrevet 19. februar 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar! Er mye ansvar med hund, så kan godt hende familien min også vil fraråde meg å få en. Men de kjenner jo ikke til meg og min hverdag, så blir jo opp til en selv å vurdere hva som passer best. Ja, jeg tenker at det egentlig er lurest å kjøpe hund nå. For man er jo egentlig mest fleksibel i studietiden. Da skal jeg være hjemme med hunden i minst to måneder jeg også. Huff da. Stakkars! Håper det går bra med hunden din nå da! Jeg skal også spare opp 15-20k før jeg kjøper hund så jeg er forberedt på slike hendelser. Hvor mye betaler du i forsikring da? Ja, det er lov å ha hund her. Må bare "fornye" kontrakten så den inkluderer hund. Heldigvis Anonymkode: dc5cf...35d Takk, det går bra med henne nå hun har heldigvis blitt helt frisk. Jeg betaler 2300 kr for forsikring i året, men beløpet kommer jo an på rase og forsikringsselskap. Jeg har en rase som er kjent for å kunne ha helseproblemer, så jeg har en relativt høy forsikring. Hvis du ønsker et mindre beløp for selve hunden, så kan du for eksempel velge å være forvert eller kjøpe en hund med utstillingsfeil (hvis ikke du skal bruke den i utstilling da). Disse hundene fungerer utmerket som familiehunder selv om de kanskje utseendemessig ikke er som de skal. Når det gjelder valg av oppdretter, så er dette svært viktig! Du bør velge en som er med i NKK (etter min mening), en det er lett å prate med, en som er opptatt av å avle opp friske individer og en som virker seriøs. Denne type info kan du kanskje finne ved å Google rasen du vil ha og se på andres erfaringer. Jeg har gjennom hele hundens liv hatt kontakt med oppretteren og har følt at jeg kan spørre om alt jeg lurer på. Det har virkelig vært en stor lettelse. Når det gjelder valg av rase finnes det mye god info på nettet og man bør velge en hund som passer sin egen livsstil. Ikke kjøp en hund som trenger trim store deler av døgnet hvis du vanligvis sitter mye på sofaen. Ikke kjøp en hund som sliter i varmen hvis du liker å gå lange turer på sommeren osv. Den rasen jeg har er for eksempel helt håpløs å skulle ha på agility og sånne ting. Det er egentlig en jakthund. Og ikke fokusere for mye på utseendet Anonymkode: 2434d...862 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #14 Skrevet 20. februar 2017 Har enda et spørsmål jeg. Dette setter jeg stor pris på å få svar på, om noen har noe erfaring. La merke til at det finnes en del hunder til omplassering/adopsjon. Betyr omplassering/adopsjon det samme? Vet at alle hunder er forskjellige med forskjellig bakgrunn, så de krever alle forskjellige ting. Men på f.eks. FOD står det Vofsen 8.5 år ønsker et hjem hos en erfaren hundeeier. Står ordet "erfaren" på alle annonsene. Betyr erfaren at førstegangseiere ikke burde adoptere? Hvis jeg vil adoptere/omplassere en hund i stedet for å kjøpe en valp, er det vel ikke slik at de opprinnelige eierne kan angre og ta hunden tilbake senere? Hva er viktig å tenke på hvis man vil adoptere en hund? Anonymkode: dc5cf...35d
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #15 Skrevet 20. februar 2017 Så lenge du har tid. Anonymkode: 64e5f...469
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #16 Skrevet 20. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har enda et spørsmål jeg. Dette setter jeg stor pris på å få svar på, om noen har noe erfaring. La merke til at det finnes en del hunder til omplassering/adopsjon. Betyr omplassering/adopsjon det samme? Vet at alle hunder er forskjellige med forskjellig bakgrunn, så de krever alle forskjellige ting. Men på f.eks. FOD står det Vofsen 8.5 år ønsker et hjem hos en erfaren hundeeier. Står ordet "erfaren" på alle annonsene. Betyr erfaren at førstegangseiere ikke burde adoptere? Hvis jeg vil adoptere/omplassere en hund i stedet for å kjøpe en valp, er det vel ikke slik at de opprinnelige eierne kan angre og ta hunden tilbake senere? Hva er viktig å tenke på hvis man vil adoptere en hund? Anonymkode: dc5cf...35d Vi (når jeg bodde hjemme hos foreldrene mine) adopterte/omplasserte en hund (tror det heter adoptert når man tar i mot hunden og omplassere når man gir fra seg hunden?). Vi visste hvilken rase vi ville ha og tok derfor kontakt med en oppdretter av denne rasen og sa vi ville omplassere/adoptere. Oppdretteren hadde ingen hunder h*n visste om som trengte nye hjem på det tidspunktet, men ringte noen dager senere og da hadde de en hund som trengte nytt hjem raskt! (Noe mange hunder som omplasseres ofte gjør). Vi hev oss rundt og hentet hunden samme dag. Vi var heldige med at hunden hadde hatt en fin oppvekst og et bra liv fram til vi hentet den. Den trengte nytt hjem fordi gammel eier var svært syk/døden nær eller noe i den duren. Men hvis du skal adoptere en hund, så bør du sjekke nøye med tidligere eier hva grunnen til omplasseringen er. Mange eiere som ikke klarer å håndtere hundene sine velger å omplassere de og da kan de ha mye dårlig bagasje som må jobbes mye med Anonymkode: 2434d...862
Gjest Jon Are Skrevet 20. februar 2017 #17 Skrevet 20. februar 2017 ja, du burde skaffe deg hund. var litt som deg, singel, og selv om jeg hadde endel kompiser, ble de fleste kveldene tilbragt alene i huset. hvor trist hadde ikke dette vært hvis jeg ikke hadde hatt hundene? tør ikke tenke på det engang. de fikk meg ut på tur , og jeg kom i kontakt med mange folk. kan ikke få fullrost menneskets beste venn. du vil mest sannsynlig få et mye bedre liv. med hilsen fra jon are
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #18 Skrevet 20. februar 2017 Jeg er i lignende situasjon som deg, og skal få hund neste uke mange frarådet meg dette da det tar mye tid og jeg får mindre frihet. Men jeg er stort sett alene uansett, er hjemme etter jobb, sjeldent på fest ol. Så jeg ofrer egentlig ingenting.. derimot får jeg selskap i hverdagen, på joggeturen, fjellturen og i sofaen Anonymkode: a7375...199
Torelli Skrevet 20. februar 2017 #19 Skrevet 20. februar 2017 Hei, jeg fikk en omplasseringshund på 3 år når jeg var 25 år og singel. Det er det beste jeg har gjort, hunden feirer 10 årsdag i dag og er det beste som har hendt meg. Jeg valgte omplassering fordi den kunne være hjemme alene en arbeidsdag helt fea starten, en valp krever mye mer. høres ut som en god hundeeier, dette kommer til å gå kjempebra! At leiligheten er liten har null betyding, aktivisering skjer hovedsaklig ute uansett.
Perle Skrevet 20. februar 2017 #20 Skrevet 20. februar 2017 (endret) På 2017-02-19 den 19.30, AnonymBruker skrev: Da har jeg noen flere spørsmål: Hvordan finner man seriøse oppdrettere og hvordan vet man at de er seriøse? alle raseklubber har oppdretterregister. En valp skal leveres chippt, vaksinert og med stamtalve. Da vet du i det minste at oppdretter har måttet følge raseklubbens krav til helse hos foreldredyrene. Anbefaler også å ta kontakt med Norsk kennelklubb. De har oversikt over hvor det avholdes utstillinger, stevner og valpeshow. Dette er absolutt den aller beste måten å komme i kontakt med oppdrettere på samt å få et inntrykk av de forskjellinge rasene Sitat Er det noe spesielt man må vurdere/tenke seg om før man velger kjønn? Jeg vil si at personlighet trumfer kjønn, men hos visse raser er hannhund agressivitet mot andre hanner vanlig. En hanne er også kanske på en annen side ofte litt mer leken. Mange tisper kan være sære. En tispe løper to-tre ganger i året, men igjen, om dette er noe som merkes kommer an på hunden og på rasen. På mine små har det aldri vært noe søl mtp løp. En hanne derimot, vill alltid ha markeringstrang. Miniatyrrasene kan være ekstreme. Hadde kastrert om hunden ikke skulle skulle stilles ut eller avles på. For meg er dette grunn nok alene for å holde meg til tisper i fremtiden Hvordan velger man rase? Bare basert på sin egen personlighet og hvilke man synes er fin? Egenskaper. Mange tenker at en selskapsrase ikke kan "brukes" til noe, og skaffer seg derfor en brukshund. En hund som de ender opp med å ikke klare og stimulere. Bedre med en selskapsrase, som du KAN bruke, men som ikke flyr på veggen av vanlige spaserturer. Og selvfølgelig skal du velge en rase du synes er fin! Langhåret, glatt, krøllete, stor eller liten. Lykke til! Anonymkode: dc5cf...35d Endret 20. februar 2017 av Perle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå