AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #1 Skrevet 18. februar 2017 Har ikke tenkt på å skaffe meg hund nå, men liker å høre om andres erfaringer. Hvis noen her har noe å dele, setter jeg stor pris på det. Det kan jo også være av interesse for andre som har tenkt på å skaffe seg hund i nærmeste fremtid. Rasene jeg kunne tenkt meg å høre litt om i denne omgang er: Sibirsk Husky Border Collie Boxer Irsk Setter Golden Retriever Haldenstøver Dalmatiner Puddel (alle størrelser) Dvergschnauzer Rhodesian Ridgeback Norsk Elghund Grå Cavalier King Charles Spaniel Rottweiler Schäferhund Berner Sennenhund Anonymkode: 1458d...8fe 1
tirben Skrevet 18. februar 2017 #2 Skrevet 18. februar 2017 (endret) Jeg har hatt storpuddel, også kalt kongepuddel. Hadde henne fra hun var liten til hun døde 15 år gammel. Etter min mening verdens beste hunderase. Svært lettlært og rett og slett en " høflig" hund. Behøvde omtrent ikke å oppdra henne da hun aldri gjorde noe galt. Vi hadde henne ikke som utstillingshund, så vi klipte henne helt kort ca 4 ganger i året. Så vokste det seg langt og hun ble klipt kort igjen. Pudler røyter ikke, så de må klippes regelmessig. De er barnevennlige og sosiale hunder. Lite bjeffing og lite mas. Glad i å gå på tur og veldig leken. Endret 6. juli 2017 av tirben 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #3 Skrevet 18. februar 2017 Border collie er herlige,da. Og lettlærte. Veldig smarte hunder. Rottweilere er nydelige❤ Anonymkode: 4ecc0...854
Sessan_ Skrevet 18. februar 2017 #4 Skrevet 18. februar 2017 Har mye erfaring med Berner sennen. Fantastisk snille hunder, som er veldig glad i kos og hygge. De er dessverre kjent for å ha litt helseplager, og bør blant annet ikke gå noe særlig i trapper sitt første leveår. De røyter MYE. Min erfaring er at de er ganske avslappede og på grensen til late. De tar livet med ro og er fornøyd med middels mengde mosjon. Våre hunder har også vært totalt blottet for vakt-, jakt- og fluktinstinkt, og kan av den grunn ligge løse ute og gå løse på tur uten frykt for at de stikker av. Men dette er våre hunder, så det kan selvfølgelig variere. Alt i alt en utrolig snill, trygg og kosete familiehund, men absolutt ikke førstevalg om du skal drive med lydighet eller agility, da en Berner helst beveger seg i sitt eget tempo.
nurcos Skrevet 19. februar 2017 #5 Skrevet 19. februar 2017 Jeg har hatt dvergschnauzer helt siden jeg var liten. Intelligente, og lettrente hunder. Egner seg godt som familiehund da de generelt går veldig godt overens med både store og små, og andre dyr. Egner seg godt til å drive med aktiviteter som agility etc hvis det er noe du er interessert i. Vil si det er en rase som krever mediums aktivitetsnivå. Det er ingen border collie, men det er heller ikke en hund som egner seg til å ligge på sofaen hele dagen. Alle dvergschnauzerene jeg har møtt har også vært ekstremt kosete, og de elsker oppmerksomhet. Minuset må være at de har endel vaktinnstinkt, så det er viktig å begynne med trening tidlig for å unngå mye bjeffing. De krever også endel pelsstell hvis du skal beholde den typiske schnauzerlooken.
Honnikorn Skrevet 19. februar 2017 #7 Skrevet 19. februar 2017 Man må finne ut hva slags hundetype som passer først og velge rase etterpå. Settere, elghunder, støvere og collies er arbeidsbikkjer og man bør ha en jobb til dem. Er du ikke fuglejeger så ikke kjøp en setter liksom. Huskyer er avlet for å tåle kulde og trekke/løpe, så om du er en ivrig turgåer og skiløper så er det sikkert en grei hund. Boxere kan være ekstremt energiske, jeg hadde ikke orket en hund som var så "på" osv... Først må du tenke hvor mye tid og energi du vil investere i bikkja og så må du finne en rase som passer. Og så er det lurt å ta en runde med oppdrettere og få komme på besøk, og sjekk ut hundeutstillinger så du kan prate litt med de som har de forskjellige rasene. 10
kvinneguide Skrevet 19. februar 2017 #8 Skrevet 19. februar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke tenkt på å skaffe meg hund nå, men liker å høre om andres erfaringer. Hvis noen her har noe å dele, setter jeg stor pris på det. Det kan jo også være av interesse for andre som har tenkt på å skaffe seg hund i nærmeste fremtid. Rasene jeg kunne tenkt meg å høre litt om i denne omgang er: Sibirsk Husky Border Collie Boxer Irsk Setter Golden Retriever Haldenstøver Dalmatiner Puddel (alle størrelser) Dvergschnauzer Rhodesian Ridgeback Norsk Elghund Grå Cavalier King Charles Spaniel Rottweiler Schäferhund Berner Sennenhund Anonymkode: 1458d...8fe Her var det utrolig stort spenn i aktivitetsbehov og bruksområde, fra hunder med lavt aktivitetsbehov til krevende brukshunder. hvilke kriterier hadde du for å velge ut disse? Alle hundene kan bli din firbente bestevenn men du bør tenke over hvordan din livsstil er, hva du ønsker å bruke hunden til og hvor mye tid du har. En Border Collie for eksempel blir ikke så trivelig med samme livvsstil som en golden eller King Charles. Anbefaler Canis rasevelger: http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php 5
Skywise Skrevet 19. februar 2017 #9 Skrevet 19. februar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Sibirsk Husky Polarhund. Rase for folk som er mye ute på tur og bruker hundene sine fysisk. Kan aldri slippes løs da de har svært sterkt jaktinstinkt. Border Collie Gjeterhund, og burde få forbli gjeterhund eller sportshund. Krever mye mental aktivisering. Boxer Mye sykdom på rasen. En livlig og leken hund som er valpete hele livet, trenger en del mosjon. En del samkjønnsaggresjon og problemer i forhold til andre hunder. Irsk Setter Jakthund til rype, skal du ikke jakte kjøp noe annet. Golden Retriever Enkel og sosial rase. Fine førstegangshunder og familiehunder, trives med både mosjon og noe mentaltrening. Haldenstøver Jakthund til hare, skal du ikke jakte kjøp noe annet. Dalmatiner Aktive og enkle hunder. Fine familiehunder. Trenger en del mosjon. Puddel (alle størrelser) Enkle hunder som fungerer til det meste. Ikke krevende, men burde selvsagt få aktivitet. Noe reserverte ovenfor folk. Krever mye pelsstell. Dvergschnauzer Enkel og grei hund som fungerer fint som turkammerat og familiehund. Mye lyd og vakt. Noe pelsstell i form av napping. Rhodesian Ridgeback Noe krevende hunder da de kan være sære og egenrådige, som kan bli et problem når man snakker 25kg+ hund. Trenger en del mosjon. Norsk Elghund Grå Jakthund til elg, skal du ikke jakte kjøp noe annet. Cavalier King Charles Spaniel Enkel og grei hund som fungerer fint som selskapshund. Mye sykdom på rasen. Rottweiler Aktiv hund som krever en del mosjon og mental aktivisering. Noe seige og stae. Mange har en del vokt, vakt, jakt og skarphet (dette er ikke automatisk en søt og snill familiehund som ønsker alle velkommen inn i hjemmet, kort fortalt), i tillegg er det en stor hund så man må legge ned mye arbeid i grunnleggende dressur. Noe sykdom. Berner Sennenhund Enkel og grei familiehund som er med på det meste men ikke krever så mye. Noe sykdom. Anonymkode: 1458d...8fe Kort og godt. Som andre sier er det lurt å finne ut hva du ønsker i en hund, og så velge rase ut fra kriteriene dine. Å velge rase etter utseende er som å velge mann eller kone utfra et bilde, - det nytter ikke at den er pen å se på om den er et mareritt å leve med. Hvis du skriver hva du kan gi en hund av aktivitet og tid, hva du kommer til å gjøre sammen med den og om du takler mye eller lite pelsstell, kan nok flere her inne gi deg mer konkrete tips til raser. 5
Ruccula Skrevet 19. februar 2017 #10 Skrevet 19. februar 2017 De rasene er så ekstremt forskjellige at jeg lurer på hva dine utvelgelse kriterier har vært??? 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #12 Skrevet 19. februar 2017 2 timer siden, Skywise skrev: Kort og godt. Som andre sier er det lurt å finne ut hva du ønsker i en hund, og så velge rase ut fra kriteriene dine. Å velge rase etter utseende er som å velge mann eller kone utfra et bilde, - det nytter ikke at den er pen å se på om den er et mareritt å leve med. Hvis du skriver hva du kan gi en hund av aktivitet og tid, hva du kommer til å gjøre sammen med den og om du takler mye eller lite pelsstell, kan nok flere her inne gi deg mer konkrete tips til raser. Takker og bukker for utdypende beskrivelse. Som du sier er det lurt å tenke over hva du ser etter når du skal velge en hund. For min egen del ville jeg gjerne høre litt om andres erfaringer, synes at temaet hund er interessant. Anonymkode: 1458d...8fe
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #13 Skrevet 19. februar 2017 3 timer siden, Overrasket skrev: Border Collie Ikke for hvem som helst. Anonymkode: e972d...b43 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #14 Skrevet 19. februar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker og bukker for utdypende beskrivelse. Som du sier er det lurt å tenke over hva du ser etter når du skal velge en hund. For min egen del ville jeg gjerne høre litt om andres erfaringer, synes at temaet hund er interessant. Anonymkode: 1458d...8fe Men altså all den her informasjonen kunne du jo lest deg til selv på nett. Anonymkode: e972d...b43 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #15 Skrevet 19. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men altså all den her informasjonen kunne du jo lest deg til selv på nett. Anonymkode: e972d...b43 Det kunne jeg, men det var heller ikke poenget med denne tråden. Anonymkode: 1458d...8fe
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #16 Skrevet 19. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kunne jeg, men det var heller ikke poenget med denne tråden. Anonymkode: 1458d...8fe Du ville høre folka erfaringer om en million forskjellige raser hvor veldig mange ikke en gang er aktuelle for deg? Anonymkode: e972d...b43 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #17 Skrevet 19. februar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du ville høre folka erfaringer om en million forskjellige raser hvor veldig mange ikke en gang er aktuelle for deg? Anonymkode: e972d...b43 Ja, tåpelig tråd. Hovedsakelig store hunder uten en fellesnevner. Alle størrelser av puddel, men kun dvergversjonen av schnauzer. Man kan virkelig lure på hva som er poenget med tråden! Anonymkode: 8aa89...b35 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #18 Skrevet 20. februar 2017 Har husky selv! Hun elsker å være på tur, men er også en skikkelig kosehund! Sover i senga om natten Det eneste jeg syns kan være litt kjipt med husky er jaktinstinktet! Anonymkode: 6c230...ae2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #20 Skrevet 20. februar 2017 På 19.2.2017 den 0.06, AnonymBruker skrev: Har ikke tenkt på å skaffe meg hund nå, men liker å høre om andres erfaringer. Hvis noen her har noe å dele, setter jeg stor pris på det. Det kan jo også være av interesse for andre som har tenkt på å skaffe seg hund i nærmeste fremtid. Rasene jeg kunne tenkt meg å høre litt om i denne omgang er: Sibirsk Husky Border Collie Boxer Irsk Setter Golden Retriever Haldenstøver Dalmatiner Puddel (alle størrelser) Dvergschnauzer Rhodesian Ridgeback Norsk Elghund Grå Cavalier King Charles Spaniel Rottweiler Schäferhund Berner Sennenhund Anonymkode: 1458d...8fe Har dårlig erfaring med Sibirsk Husky, Border Collie, Dalmatiner, Rhodesian Ridgeback og Schæfer. Ville holdt meg langt unna disse rasene da de fleste av dem har mange mentale problemer! Anonymkode: 73e11...69a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå