Gå til innhold

Løpte langtur - nå har jeg KJEMPE vondt i ankel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg var ute å løpte langtur på 15km. Jeg har kjent bittelitt ømhet på venstre ankel tidligere, men ikke idag. Men etter denne løpeturen er det kjempevondt!!!! Hvordan går det an etter bare denne turen? Bare jeg tar borti gjør det vondt... Hva kan jeg gjøre for å stoppe det her??

Anonymkode: ff523...4fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en betennelse. Gå til lege. Og kjøl ned ankel etter bruk og smør på Voltarol Forte to ganger om dagen inntil du har fått snakket med lege. 

Du feilbelastet nok anklen med disse øktene dine. 

Anonymkode: 0a402...022

Skrevet

Høres ut som feilbelastning ja. "Bare denne turen"? Vil si 15 km er relativt langt, spesielt på hardt underlag. Hvis du feilbelaster kan du få vondt på mye mindre enn 15 km. Rart hvis du ikke merket noe underveis

Anonymkode: 707b1...6c1

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som feilbelastning ja. "Bare denne turen"? Vil si 15 km er relativt langt, spesielt på hardt underlag. Hvis du feilbelaster kan du få vondt på mye mindre enn 15 km. Rart hvis du ikke merket noe underveis

Jeg merket det bare helt på slutten, når jeg tok en liten pause når jeg var 15 min hjemmefra... 

Løper 4 ganger i uken ca, og har hatt gradvis økning... og løpt i mer enn 1 år... er også veldig slank, så det er ikke vekt som overbelaster

Skrevet

Betennelsen merkes best etterpå. Så fort belastningen er av. Og da kan det gjøre satans vondt. Ofte som om noen stikker kniver i deg ved enkelte bevegelser. 

Det er veldig viktig å behandle i akuttfasen. Derfor er er viktig å kjøle ned å behandle med betennelsesdempende. 

Nesten punkt er å finne ut hvorfor du får betennelse. Stramme sener? Feil sko? Feil løpesteg? Forstuing? 

Skrevet

Dette er overbelastning. Det mest nærliggende er å ta en titt på løpesteg, fotstilling, sko (pronasjon) etc. Du kan jo vurdere å konsultere en idrettsfysioterapeut. 

Anonymkode: 30627...643

Skrevet

Jeg må løpe med to par sokker for å ikke få vondt i ankel og knær, og da sportsokker som er litt tykke. Ellers får jeg lett betennelse i knær eller ankel. Tipset om to par fikk jeg av min fysioterapaut og har ikke hatt på langt nær samme problemer siden. Noe med dempingen i hvert eneste skritt. 

Anonymkode: 8666e...b2b

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må løpe med to par sokker for å ikke få vondt i ankel og knær, og da sportsokker som er litt tykke. Ellers får jeg lett betennelse i knær eller ankel. Tipset om to par fikk jeg av min fysioterapaut og har ikke hatt på langt nær samme problemer siden. Noe med dempingen i hvert eneste skritt. 

Anonymkode: 8666e...b2b

Er det da ikke like enkelt å ha en geléskål til hælen? Det bruker jeg for min akillesbetennelse og plantar facitt. 

To sokker er genialt for å unngå gnagesår men ante ikke at det hjalp mot betennelse også. 

Skrevet

Kan også være tretthetsbrudd

AnonymBruker
Skrevet
På 26.2.2017 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Kan også være tretthetsbrudd

Jeg var hos røntgen og det var en sprekk i benet rett over ankelen, så det viste seg å være tretthetsbrudd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...