Gå til innhold

linser (igjen) - hvor lang tilpasningstid hadde du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

okay, da har jeg altså fått linser....

Jeg var også teit nok til å tro at; jey... sett dem i, og etter kanskje en time, så er det som ikke å ha noe på øyet i det hele tatt!!! jippi!!!

sånn var det altså ikke, og sånn er det visst helt vanlig at det ikke er også, finner jeg ut når jeg spør og når jeg leser informasjonsbrosjyren...

men hvor lang tid brukte dere før øynene deres vente seg til å ha på linsene?

jeg hadde flere av "tilvennings-problemene" i går;

- kjente at jeg hadde noe på øyene hele tiden nesten

- tørket bittelitt

- ikke maksimalt syn pga irriterte øyne.

det var ikke noen store problemer, og det er ikke noen farlige symptomer, bare det som er beskrevet som normalt når man setter i linser for første gang....

men hvor lang tid gikk det før dere kunne bruke dem hele dagen uten å tenke over det?

er dødsgira på å bli tilvendt fortest mulig og kunne bruke dem hver dag, hele dagen. Men i dag (dag 2 med linser) tok jeg dem ikke på på morgenen, rett og slett fordi jeg ikke har ett ekstra linseetui som jeg kunne ta med på jobb, og fordi jeg ikke visste om jeg kan gå med dem i etuiet i veska f.eks dersom jeg må ta de ut.

og åtte timer forran PC, i dårlig aircondition og generellt tør luft.... fristet ikke å starte med!

erfaringer fra linsebrukere som husker tilvenningsperioden sin, taes imot med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Har du brukt linser før, eller er er det bare døgnlinser du lurer på?

Første gang jeg brukte linser: Var fantastisk å kunne se. Verden så helt annerledes ut. Merket når jeg hadde de på, og de falt raskt ut. Brukte en halvtime på hvert øye om morgenen på å få dem på. Merket at jeg hadde noe på øyet, men der var ikke irriterende. Ble sliten i øynene etter en arbeidsdag så jeg tok dem av når jeg kom hjem. Etterhvert lærte jeg meg å få dem på i lkøpet av fem sekunder om morgenen, og hvordan jeg skal klø meg i øyet uten at de detter ut. :ler: Det tok en måned før jeg kunne ha dem på hele dagen. Men broren min som også har brukt linser en stund, blir sliten på øyne fremdeles etter jobb, så da bytter han alltid til briller.

Første gangen jeg brukte døgnlinser: Ingen problemer, annet enn at jeg var litt tørr om morgenen, og merket at linsene var slitte på slutten av måneden. Kunne gå med dem hele dagen.

Nå bruker jeg dagslinser, for det er billigere enn døgnlinser. Blir irritert på øynene i pollensesongen, ellers ikke.

Bare spør hvis du lurer på noe.

Skrevet

Jeg begynte rett på; brukte månedslinser før, dagslinser nå.

Skrevet

har ikke brukt linser før, har prøvd linser en måneds tid for flere år siden, men hadde da problemer med å få dem inn og ut.

denne gangen var det ikke noe problem med inn og ut-takelse, det gikk på under fem minutter, og det er ikke vondt når jeg har de i, men kjenner at øyet er "irritert" og var litt rød på øynene til morgen i dag.

sover ikke med døgnlinsene enda, da optikeren ville at jeg skulle vente med det til øynene var mer tilvendt bruken av linser i utgangspunktet.

det er bare vanlig tilvennings"plager" jeg har, men jeg vil helst at det bare skal bli borte slik at jeg ikke merker dem, helst NÅ!! (har dem ikke i nå da, men ...)

men du, linseetuiet skal stå å lufttørke, det vil jo si at jeg ikke kan ta med meg dette på jobb nå i starten... må jeg kjøpe ett nytt da?

og gjør det noe om etuiet ikke ligger vannrett, f.eks i en veske? vil da væsken renne ut? vil linsene ikke være våte hele tiden?

tror jaggu jeg skal ringe optikeren om dette jeg!!

Skrevet

da fikk jeg svar på akkurat det ihvertfall!

så se opp grønska, i kveld satser jeg på å ha på meg linser!!

er jeg da litt rødøyd og storøyd og vimsete, så er det muligens det som er grunnen!! :ler:

flere erfaringer?

Gjest GreenSky
Skrevet

men du, linseetuiet skal stå å lufttørke, det vil jo si at jeg ikke kan ta med meg dette på jobb nå i starten... må jeg kjøpe ett nytt da?

og gjør det noe om etuiet ikke ligger vannrett, f.eks i en veske? vil da væsken renne ut? vil linsene ikke være våte hele tiden?

tror jaggu jeg skal ringe optikeren om dette jeg!!

Ja, kjøp to du, det er alltid greit med flere.

Det kan godt ligge vannrett, har hatt det i veska, jeg. Bare skru det godt igjen. Ellers kan du kjøpe linsevæske i ampuller også, det er mer praktisk en stor flaske, for da kan du ta meed deg et par ampuller i veska.

Gjest GreenSky
Skrevet

flere erfaringer?

Ja, dybdesynet. :ler: Husker jeg måtte lære meg på nytt åssen ting var. Var jo så vant med at verden var nærsynt, så jeg var litt klumsete i begynnelsen. F.eks snublet jeg litt i trapper og sånn. :ler: (har minus tre, foresten)

Skrevet

ja, vet du, det la jeg merke til når jeg gikk hjem fra optikeren i går med linser på!!!! :o :o :o

snublet jo nesten av å gå forsiktig på fortauet jo!!!

Jeg er vant til at fortauet er en sånn uklar substans langt der nede, nå så jeg plutselig hver en stein og hver en variasjon i fortauet, og det var jo så NÆRT plutselig!!! :o :o ble nesten litt skremt jeg!!

også blir det nesten så skarpt at det er vanskelig å se på, for jeg er jo vant til myke kanter på alt..... :oops: :ler:

også blunker jeg mye mer med linsene på.... så føler jeg lett blir litt sånn :sexy: eller :Hehe: i kveld...

Skrevet

ikke all verden, men nok til at det er stoooor forskjell!

- 1,25 på ene og -1,50 på andre, i tillegg til skeivheter på begge øynene.

også er det lite ekkelt når du bare har ei linse i da!!! da blir jo ALT dybdesyn forvirret!!! :ler:

Skrevet

Det tok vel et par uker før jeg klarte å gå med linsene en hel dag. I begynnelsen ble jeg fort tørr, linsene flyttet på seg, falt ut, jeg så ikke klart osv. Jeg knotet også fælt med å sette dem inn helt i starten. Måtte stå opp en halvtime tidligere på grunn av det. :ler:

Skrevet

Jeg begynte med linser da jeg var 13 år, brukte vel 2 dager på tilpassing og så tredje dagen hadde jeg dem hele dagen.

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Gikk et par uker før jeg kunne bruke linsene hele dagen. Begynte helt forsiktig med bare et par timer, og så økte jeg på en time eller to hver dag helt til jeg kunne bruke dem uten å bli sliten i øynene eller få hodepine.

Skrevet

har vært flink i helga, gått med dem mye.

hjemme hos meg går det veldig fint nå, har bra luft der og slapper av. ute går det faktisk helt suverent!! gikk til jobb i dag, med nyinnsatte linser på morgentrøtte øyne, men det var ikke noe problem.

brukte dem i ca 5 timer +- både på fredag, lørdag og søndag, men kjenner dem enda, spesiellt når jeg er steder inne som ikke har verdens beste aircondition!!

så jeg er spent på idag, har dem på på jobb for første gang, sitter kun på PC hele dagen, i tørre kontorlokaler med dårlig aircondition...

også tror jeg kanskje ikke jeg har fått dem tilpasset skjevheter, for selv om jeg ser alt klokkeklart, så er bokstaver en anelse dobbelt..... :-? :ler: det gjør jo at det ikke er helt ørneblikk enda.... men begge bokstavene (de doble) er helt klare og jeg ser klare kanter, det er bare to av hver... :ler:

men så har jeg bare brukt dem siden torsdag da, så jeg går på fjerde dagen.

det å ta ut og inn linsene (som var hovedproblemet sist jeg prøvde) går som en drøm!!! det tar maks fem minutter med både innputting + tåreflom!!! så er det gjort. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...