Gå til innhold

Droppe natron i sjokoladekake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage denne sjokoladekaken,  men har ikke natron. Hva skjer hvis jeg dropper det? 

Anonymkode: c7e2d...e12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Natron er hevemiddelet i kaken - den vil altså bli flat og kompakt.

Anonymkode: 0180d...987

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg bruke noe annet? Bakepulver? 

Skrevet

Jeg har spurt noen kokker jeg har jobbet med om dette, da jeg der fant flere oppskrifter med natron i kake.

De forklarte at natron brukes når man har surmelk eller rømme i kaker eller andre rører, mens bakepulver brukes dersom man ikke har dette heller sure innslaget - slik de fleste kaker vi er vant til å bake.

Jeg lagde en gulrotkake forrige helg der det skulle være like deler bakepulver og natron - men ikke noe surmelk eller rømme.

Jeg ville prøvd med bakepulver om jeg ikke hadde natron, men tror ikke jeg hadde brukt natron i stedet for bakepulver.

- Det må nevnes at blant de kokkene jeg spurte var det flere ulike måter å blande ingrediensene på, noen sa at man burde ha natron i væsken for å få det til å heve bra, andre foretrakk å blande med melet, en annen sa at det ikke spiller noen rolle. Tror nok ikke dette er en eksakt vitenskap, men kommer an på de andre ingrediensene, hvordan du blander, hvor mange egg, hvor tykk røren blir, hvordan den stekes, hvor lenge den stekes..

Som sagt - jeg hadde prøvd med bakepulver :)

• Liker 1
Skrevet

Takk. Jeg prøver med bakepulver. 

Skrevet
13 minutter siden, applestories skrev:

Jeg har spurt noen kokker jeg har jobbet med om dette, da jeg der fant flere oppskrifter med natron i kake.

De forklarte at natron brukes når man har surmelk eller rømme i kaker eller andre rører, mens bakepulver brukes dersom man ikke har dette heller sure innslaget - slik de fleste kaker vi er vant til å bake.

Jeg lagde en gulrotkake forrige helg der det skulle være like deler bakepulver og natron - men ikke noe surmelk eller rømme.

Jeg ville prøvd med bakepulver om jeg ikke hadde natron, men tror ikke jeg hadde brukt natron i stedet for bakepulver.

- Det må nevnes at blant de kokkene jeg spurte var det flere ulike måter å blande ingrediensene på, noen sa at man burde ha natron i væsken for å få det til å heve bra, andre foretrakk å blande med melet, en annen sa at det ikke spiller noen rolle. Tror nok ikke dette er en eksakt vitenskap, men kommer an på de andre ingrediensene, hvordan du blander, hvor mange egg, hvor tykk røren blir, hvordan den stekes, hvor lenge den stekes..

Som sagt - jeg hadde prøvd med bakepulver :)

Tusen takk for utdypende svar :)

Skrevet

Fortell gjerne hvordan det går:)

Skrevet
8 minutter siden, applestories skrev:

Fortell gjerne hvordan det går:)

Det skal jeg :)

Skrevet

Jeg fikk tak i natron. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...