Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte på en bachelor nå i høst, og har ikke hatt noen jobb ved siden av studiet det første semesteret. Synes stoffet er vanskelig, og har brukt mye tid på lesing. Har lange dager med skole på dagtid, og har gjort skolearbeid de fleste kvelder og helger. En sjelden gang møter jeg familie/venner. Hadde tre eksamener forrige semester, fikk B på to og C på én. 

Innser at jeg burde tjene litt ekstra penger, og har sett litt på utlyste stillinger som er relevante for utdannelsen min. Ser det er en noen deltidsjobber å søke på, da med jobb annenhver helg, to vakter på hver 8 timer. Slik vil det bli lite skolearbeid annenhver helg hvis jeg tar en slik jobb, da det også går med tid til transport + at man gjerne blir sliten både mentalt og fysisk av denne typen jobb. Dermed går jeg ut i fra at det vil gå utover karakterene mine dersom jeg velger å ta en deltidsjobb for å tjene litt ekstra. 

Men er det noen som vet om arbeidsgivere ser mest på karakterer, eller om de heller vektlegger jobberfaring? Jobben er jo relevant for utdannelsen min, men vet ikke om det er noen vits med det på CV-en hvis jeg får dårligere karakterer enn jeg har fått hittil. I tillegg må jeg ha C i snitt for å kunne ta master etter bacheloren, og er redd for å ikke greie det. 

Å kutte ut de få gangene jeg møter familie/venner blir ikke aktuelt, så her er det prioriteringen jobb/skole jeg må ta. 

Anonymkode: 4e4be...a95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Relevant jobberfaring trumfer (nesten) alltid karakterer. 

Anonymkode: 7f70a...9af

• Liker 8
Skrevet

Min erfaring er at jobberfaring er viktigst, og at man duger til det man gjør. Hvert fall er det sånn i mitt yrke. Usikker på om arbeidsgiver i det hele tart har sett på vitnemålene mine 😂

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Relevant jobberfaring trumfer (nesten) alltid karakterer. 

Anonymkode: 7f70a...9af

Takk for svar :) Jeg har jo fått ganske bra karakterer på de tre eksamenene hittil, men jeg har også lest ufattelig mye for å få B og C. Er redd jeg vipper ned på D og E hvis jeg tar jobb annenhver helg. Da vil jeg jo heller ikke få C i snitt, og jeg ønsker å ta master etter bacheloren. Er også redd for at jeg "automatisk" skal slutte å treffe familie og venner fordi jeg innser det blir for lite tid. Det er ikke noe jeg ønsker, da jeg ser familien min sjelden nok fra før, og jeg treffer heller ikke venninner særlig ofte. Fester nesten aldri heller. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Jeg har jo fått ganske bra karakterer på de tre eksamenene hittil, men jeg har også lest ufattelig mye for å få B og C. Er redd jeg vipper ned på D og E hvis jeg tar jobb annenhver helg. Da vil jeg jo heller ikke få C i snitt, og jeg ønsker å ta master etter bacheloren. Er også redd for at jeg "automatisk" skal slutte å treffe familie og venner fordi jeg innser det blir for lite tid. Det er ikke noe jeg ønsker, da jeg ser familien min sjelden nok fra før, og jeg treffer heller ikke venninner særlig ofte. Fester nesten aldri heller. 

Hvis du tror det blir vanskelig og vil gå utover skolen så ville jeg satset på å starte tidlig å lete etter en god sommerjobb :) det ser like bra ut på cv som deltidsjobbing

Anonymkode: 0916f...974

Skrevet

På din første relevante jobb har karakterer veldig mye å si.

Er det veldig mange søkere er det ganske vanlig at de sjekker om du feks. har bedre enn B i snitt før de ser på resten av søknaden.

Skrevet

Jeg vil 

1 minutt siden, Fysikeren skrev:

På din første relevante jobb har karakterer veldig mye å si.

Er det veldig mange søkere er det ganske vanlig at de sjekker om du feks. har bedre enn B i snitt før de ser på resten av søknaden.

Kommer an på hvilken bransje det. Innen visse retninger innefor teknologi, juss, økonomi ja. Da teller det mye, men på en del annet ikke like fullt. 

Anonymkode: 0445f...93f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil 

Kommer an på hvilken bransje det. Innen visse retninger innefor teknologi, juss, økonomi ja. Da teller det mye, men på en del annet ikke like fullt. 

Stemmer. Var spesielt teknologi og konsulentbransjen jeg hadde i bakhodet da jeg skrev dette. Det er der jeg kjenner rekrutteringsprosessen best.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror det blir vanskelig og vil gå utover skolen så ville jeg satset på å starte tidlig å lete etter en god sommerjobb :) det ser like bra ut på cv som deltidsjobbing

Anonymkode: 0916f...974

Ja, men jeg ser jeg trenger litt inntekt ellers i året også, for å slippe å leve så trangt som jeg har gjort det første semesteret. I tillegg er det mye lettere å få sommerjobb dersom man tar på seg vakter ellers i året, særlig i jobber som er relevant for utdannelsen min :) De fleste steder jeg har spurt etter sommerjobb får jeg svar at "vi trenger folk hele året vi, og det er de som også får jobbe i sommerferien". 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil 

10 minutter siden, Fysikeren skrev:

Stemmer. Var spesielt teknologi og konsulentbransjen jeg hadde i bakhodet da jeg skrev dette. Det er der jeg kjenner rekrutteringsprosessen best.

Jeg tar utdannelse innenfor helse, og er også her jeg ser på utlyste stillinger. Har karakterer like mye å si her, i min første jobb etter endt utdanning? 

Skrevet

Det avhenger av utdannelsen din. Det er ikke så mange utdannelser i Norge der karakterer vil ha en særlig stor betydning etter endt utdanning. Relevant utdanning vil som regel ha en større betydning.

Anonymkode: e2d1b...142

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det avhenger av utdannelsen din. Det er ikke så mange utdannelser i Norge der karakterer vil ha en særlig stor betydning etter endt utdanning. Relevant utdanning vil som regel ha en større betydning.

Hva mener du? Jeg antar at utdannelsen min vil være relevant for jobben jeg søker når jeg er ferdig med skolen, siden jeg får autorisasjon for det yrket. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg ser jeg trenger litt inntekt ellers i året også, for å slippe å leve så trangt som jeg har gjort det første semesteret. I tillegg er det mye lettere å få sommerjobb dersom man tar på seg vakter ellers i året, særlig i jobber som er relevant for utdannelsen min :) De fleste steder jeg har spurt etter sommerjobb får jeg svar at "vi trenger folk hele året vi, og det er de som også får jobbe i sommerferien". 

Jeg tar utdannelse innenfor helse, og er også her jeg ser på utlyste stillinger. Har karakterer like mye å si her, i min første jobb etter endt utdanning? 

Har ikke vist karakterer etter jeg ble ferdig, kun gått på erfaring. 

Anonymkode: 7f430...2a0

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Jeg antar at utdannelsen min vil være relevant for jobben jeg søker når jeg er ferdig med skolen, siden jeg får autorisasjon for det yrket. 

Arbeidserfaring skulle det selvfølgelig stå. 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, dette taler jo mot at jeg absolutt burde skaffe meg en deltidsjobb, selv om det vil gå utover karakterene. Er jo ikke vits i å få gode karakterer hvis det ikke teller uansett. Men spørsmålet blir da om jeg greier C i snitt. 

Skrevet

Relevant arbeidserfaring vil sannsynligvis gjøre studiet lettere, du vil se mer sammenhenger i det du leser, og forstå hvorfor du må lære det. 

• Liker 3
Gjest NorahLudoAllis
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg være brutalt ærlig?

Om du jekkes ned til D i snitt fordi du jobber annethvert helg vil du uansett dankes ut av andre. Men om du har begynt nå på første året så skal du ikke se bort fra at teknikkene sitter bedre etterhvert, og at karakterene dine blir bedre med tiden.

Det kan tenkes at du ikke enda klarer prioritere stoffet, og sånn hadde jeg det også helt i starten. Men jeg gikk jo ut med langt bedre karakterer på sikt - og snittet ble bra totalt sett.

Jeg tror spørsmålet ditt her er mer hvordan du kan endre og forbedre studieteknikken din - det tar tid å lære seg. Hadde du generelt dårlige karakterer jevnt gjennom hele skoletiden og vet du er "faglig svak", eller er det mer snakk om at det er en litt brå start(som er normalt)?

Men ja - erfaring og gode referanser er alltid bra. Dessuten gir det kontekst til fagene dine om det er studierelevant jobb, og dermed går ofte karakterene faktisk endel opp. Så det er ikke enten eller.

Skrevet
3 minutter siden, NorahLudoAllis skrev:

Kan jeg være brutalt ærlig?

Om du jekkes ned til D i snitt fordi du jobber annethvert helg vil du uansett dankes ut av andre. Men om du har begynt nå på første året så skal du ikke se bort fra at teknikkene sitter bedre etterhvert, og at karakterene dine blir bedre med tiden.

Det kan tenkes at du ikke enda klarer prioritere stoffet, og sånn hadde jeg det også helt i starten. Men jeg gikk jo ut med langt bedre karakterer på sikt - og snittet ble bra totalt sett.

Jeg tror spørsmålet ditt her er mer hvordan du kan endre og forbedre studieteknikken din - det tar tid å lære seg. Hadde du generelt dårlige karakterer jevnt gjennom hele skoletiden og vet du er "faglig svak", eller er det mer snakk om at det er en litt brå start(som er normalt)?

Men ja - erfaring og gode referanser er alltid bra. Dessuten gir det kontekst til fagene dine om det er studierelevant jobb, og dermed går ofte karakterene faktisk endel opp. Så det er ikke enten eller.

Siden jeg får C av å jobbe intenst nesten hele tiden med skolearbeid, så er det vel ikke rart om man faller ned til D når annenhver helg går bort til jobbing? Det er stort sett helger jeg for gjort skikkelig skolearbeid, da vi har mye undervisning og praksis ellers i uka, og på kveldstid er jeg veldig sliten de dagene jeg ikke er på trening eller lignende. 

Jeg er ikke faglig svak. Fikk 4ere, 5ere og 6ere på videregående, og Ber og Cer når jeg har tatt emner på universitetet tidligere. Har gått to årsstudium så det er ikke først gang jeg studerer. Men har alltid vært sånn at jeg må lese mye for å skjønne stoffet. Må ha alt inn med teskje. 

Jobben er studierelevant ved at begge deler er innenfor helsesektoren. I hvor stor grad jeg i jobben får gjort akkurat det jeg feks. skal gjøre på praktisk eksamen, tror jeg er ulikt fra vakt til vakt, da jobben er ganske varierende med ulike brukergrupper. 

Gjest NorahLudoAllis
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden jeg får C av å jobbe intenst nesten hele tiden med skolearbeid, så er det vel ikke rart om man faller ned til D når annenhver helg går bort til jobbing? Det er stort sett helger jeg for gjort skikkelig skolearbeid, da vi har mye undervisning og praksis ellers i uka, og på kveldstid er jeg veldig sliten de dagene jeg ikke er på trening eller lignende. 

Jeg er ikke faglig svak. Fikk 4ere, 5ere og 6ere på videregående, og Ber og Cer når jeg har tatt emner på universitetet tidligere. Har gått to årsstudium så det er ikke først gang jeg studerer. Men har alltid vært sånn at jeg må lese mye for å skjønne stoffet. Må ha alt inn med teskje. 

Jobben er studierelevant ved at begge deler er innenfor helsesektoren. I hvor stor grad jeg i jobben får gjort akkurat det jeg feks. skal gjøre på praktisk eksamen, tror jeg er ulikt fra vakt til vakt, da jobben er ganske varierende med ulike brukergrupper. 

Jeg ville nå iallfall forsøkt å justere på teknikken og muligens meldt meg på kurs om du ender opp med D fordi du jobber annenhver helg.

Det sier jeg ikke for å være kjip, men jeg tenker at kanskje fagene krever litt ulik innfallsvinkel siden du har gått fra B og C og hatt ganske gode karakterer ellers - men nå plutselig sliter med å få C.

Å lese for mye, samt pugging kan faktisk forverre karakterer. Jeg erfarte iallfall at avbrekk+relevant jobbing gjorde veldig mye med mine karakterer den gangen jeg studerte. Jeg ble også mye flinkere med teknikk fra bachelor til master, det ble et stort hopp rent akademisk for min del iallfall.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I de fleste utdannelser innenfor helsesektoren er egentlig både arbeidserfaring og karakterer ganske uviktig. Sommerjobber holder som regel i massevis. Ettersom du vil ta master og kravet er C bør du fokusere på det dersom du tror at karakterene dine svikter ved å ha en deltidsjobb. 

I tillegg bør du også snakke med eldre studenter og ferdigutdannede. Da får du et bedre innblikk i hva som er viktig for akkurat din yrkesvei. 

Skrevet
3 minutter siden, NorahLudoAllis skrev:

Jeg ville nå iallfall forsøkt å justere på teknikken og muligens meldt meg på kurs om du ender opp med D fordi du jobber annenhver helg.

Det sier jeg ikke for å være kjip, men jeg tenker at kanskje fagene krever litt ulik innfallsvinkel siden du har gått fra B og C og hatt ganske gode karakterer ellers - men nå plutselig sliter med å få C.

Å lese for mye, samt pugging kan faktisk forverre karakterer. Jeg erfarte iallfall at avbrekk+relevant jobbing gjorde veldig mye med mine karakterer den gangen jeg studerte. Jeg ble også mye flinkere med teknikk fra bachelor til master, det ble et stort hopp rent akademisk for min del iallfall.

Takk for tips :)

Jeg ønsker jo også å treffe familie/venner, og er redd jeg kommer til å kutte ut det dersom jeg ser at det blir lite tid når jeg må jobbe annenhver helg (slik at hele helgen går bort, altså tiden jeg egentlig bruker å treffe familie/venner). 

Må sikkert endre teknikk. Men vanskelig å gjøre det når jeg har alltid har måttet ha ting inn med teskje, helt siden barneskolen. Greia er at jeg trenger god tid til å få med meg det jeg leser og forstå stoffet. Lærer aldri under press. Hvis jeg vet at "nå må jeg greie å lære meg dette på 1 time", så greier jeg ikke å konsentrere meg. Jeg må ha ro, og heller ligge litt foran skjema enn i rute. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...