AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #1 Skrevet 18. februar 2017 Hei Er i en situasjon. Har vært hos legen og er sykmeldt i 1mnd. Har jobbet som vikar i en sesong bedrift i 6år. Er fortsatt vikar. Det er jobb så lenge det er forespørsel. Og 2-3måneder av året er det ikkeetterspørsel derfor får ansatte permisjon. Dette er ikke den tiden. Jeg har faste vakter. Har jobbet siden sommer 2016 helt uten stopp.men nå vil ikke arbgiver betale de første 16dagene av arbgiverperioden. Vet ikke om det er fordi jeg ikke er fast ansatt? Han betaler ikke egenmld heller.hvis man skal ha fri fra jobben,skal man gjøre det uten lønn. Kan jeg be nav betale med for de 16dagene og dem kan kreve disse tilbake fra arbgiver?? Eller hvordan skal jeg gå frem for å få arbgiver til å betale meg? Han sier bare nei. Anonymkode: 32286...48d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #2 Skrevet 18. februar 2017 Ring NAV på mandag. Anonymkode: f4334...82c 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #3 Skrevet 18. februar 2017 Kontakt fagforeningen. Anonymkode: 93d6b...b0b
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #4 Skrevet 18. februar 2017 Meld deg inn i en fagforening, her er mye som ikke stemmer. Du kan heller ikke gå som vikar i 6 ! År. Anonymkode: 0e598...e2b 1
alabaster Skrevet 18. februar 2017 #5 Skrevet 18. februar 2017 Ja, NAV skal betale ut og kreve tilbake fra arbeidsgiver. Er noen saksbehandlere som ikke er klar over det, så pek dem i retning av folketrygdloven § 8-22. Der står det "Dersom en arbeidsgiver ikke betaler sykepenger som han er forpliktet til å yte i arbeidsgiverperioden, skal trygden utbetale sykepengene. Beløpet som er utbetalt, skal trygden kreve tilbake fra arbeidsgiveren." 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #6 Skrevet 18. februar 2017 Han plikter å betale det, men kontakt nav og de kan hjelpe å kreve inn. Det blir samme som dersom en arbeidsgiver bestrider en sykemelding, men da skal de melde til Nav at de bestrider og ikke betaler ut sykepenger. Om nav da dømmer i den sykemeldte sitt favør, så vil nav belaste arbeidsgiver for sykepenger. Han kan kun holde pengene tilbake om han offisielt bestrider at du er sykemeldt, og det skal du og nav ha beskjed om skriftlig. Anonymkode: 7a539...299 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå