Gå til innhold

Ca hvor mye og hva spiser din 2 åring i løpet av en dag.

Anbefalte innlegg

Min lille sin hverdag i dag var ca slik : 

Morning melk ca 200 ml 

Frokosten ble litt sen ( siden h*n våknet sent i dag) siden det var lørdag så det ble  ,    

1 lite stykke av grov pizza. 

1/2 oste omelett til middag + halv mini grov baguett. 

Snacks litt chips og 2 kjeks. 

Kvelds 100 ml melk + 1/2 grov skive med smør. 

Anonymkode: 5b88c...566

Fortsetter under...

Stort sett ser det slik ut;

Frokost: 2-3 brødskiver, (påleggene varierer mellom kavaiar, makrell i tomat, skinke/servelat, leverpostei, brunost, gulost), av og til med egg.

lunsj: hjemme: 2-3 brødskiver, omelett, eller pizzasnurrer

lunsj i bhg: brødskiver eller varmmat

snacks: frukt, grønnsaker og yoghurt.

middag: det samme som oss, varier litt på mengden hub spiser, mest om vi har pasta og grønsaker :P 

kveldsmat: 1-2 brødskiver om middagen var tidlig og frukt.

Hun får melk til frokost, lunsj og kvelds. Vann er tilgjenglig hele dagen.

Ligger fint på vekt og høyde for 2-åringer og følger sin kurve.

Anonymkode: 53637...edb

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morning melk ca 200 ml 

Frokosten ble litt sen ( siden h*n våknet sent i dag) siden det var lørdag så det ble  ,    

På den alderen spiste min 1-2 skiver til frokost, 1-2 skiver til lunsj, en liten porsjon middag (det samme som vi voksne), 1-2 skiver til kvelds. Samt snacks/grønnsaker/frukt innimellom som dessert etter middag eller som påfyll dersom det ble langt mellom måltidene når vi var ute og fartet eller noe.

Sammenlignet med det spiser din veldig lite. Men spørsmålet er ikke hvor mye ungen spiser, spørsmålet er om ungen vokser og legger på seg og følger sin kurve.

Anonymkode: e46c0...a28

Da mine var to, kunne matinntaket pr dag variere fra en yoghurt og tre erter, til 8 brødskiver og full middagsporsjon.

På det jevne var det 1-2 skiver til frokost, lunsj og kvelds + litt middag, frukt og yoghurt.

Jeg hadde byttet ut melkemåltidene du gir med brødskiver, evt sunn frokostblanding eller havregrøt.

• Liker 6

Min toåring er storspist. Nå er han nærmere tre år, men spiser omtrent det samme som da han nettopp hadde fylt to år (kanskje til og med litt mindre nå).

Frokost kan være et egg, litt hjemmelaget müsli med melk, en liten boks tyrkisk yoghurt eller skyr, grønnsaker, 7-8 oliven, litt nøtter, en smoothiepose etc.

Lunsj i barnehagen er brødskiver, han kan spise 3-4 og noen ganger til de ansatte sier stopp. Hvis de har varmlunsj spiser han gjerne minst to porsjoner (men det er vanskelig for meg å vite akkurat hvor mye det er snakk om).

I barnehagen har de også fruktmåltid med frukt og grønt + resten av matpakken

Han spiser gjerne en stor porsjon middag, f.eks. 2 stykker laks + grønnsaker og saus. Mengde varierer ut fra hvor godt han liker maten og selvfølgelig dagsform. Han spiser gjerne litt mørk sjokolade, frukt, kesam etc. til dessert hvis vi har det.

Vi spiser så og si ikke mellom måltidene, så han er god og sulten når det er tid for mat. Han drikker melk i barnehagen og stort sett vann/farris hjemme (melk eller biola til frokost i helgene).

For meg ser det jo lite ut det barnet ditt spiser, men barn er veldig forskjellige. Når du skriver 200 ml melk, mener du vanlig melk eller MME? Siden du skriver det i milliliter...

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi ser ut som min spiser for lite da , veier 12,2 kg og følger kurven sin fint.  

Men hvor mye veier barna deres? 

11,5 kg og følger kurven sin fint. Akkurat vært på 2 årskontroll.

Anonymkode: 53637...edb

Min toåring er 12,2 kg i følge toårskontroll (var der rett før jul) og normal i følge kurven. Spiser en skive, i blant halvannen til frokost og drikker litt melk. Høyst en halv dl. Drikker ofte endel vann mellom frokost og lunsj. Lunsj er nok en skive, og en yoghurt eller en frukt. Deretter et mellommåltid, som regel bestående av enkel salat eller frukt og grove kjeks. Middag er f.eks en fiskekake og en liten potet, og en halv kokt gulrot, med litt saus til. Deretter kveldsmat, som regel gryn med melk eller yoghurt, en liten porsjon (2-2,5 dl). Melk er tørstedrikk til måltidene og får gjerne tilbud om melk når maten er nesten spist. 

Anonymkode: b4f26...662

Man må nesten bare se på hvordan de vokser, på dagsform og om de følger kurven sin. 

Jeg har hatt en som var en skikkelig storspiser, en som knapt rørte middag, en som spiste lite de fleste dagene, men hadde et par dager i uka, der hun la i seg, og minstebarnet på ett og et halvt spiser stort sett veldig jevnt. 

Min er to år og tre måneder, og veier 15 kg. 

Han spiser: 

Frokost: 1 brødskive, maks 1dl melk.

Lunsj i barnehage: som regel brødskiver. De ansatte sier han spiser bra, ca 1-2 skiver. Til lunsj i helgene spiser han ca 1 brødskive og litt frukt. Vann til maten. 

Ettermiddagsmåltid i barnehagen: ca 1 dl yoghurt naturell, frukt, noen få biter brødskive. 

Middag: varierende, men ganske mye. Feks en liten suppetallerken og en halv brødskive, om det er pasta spiser han nesten en voksen porsjon, om det er fiskekaker spiser han gjerne en hel samt mye grønnsaker. 

Kveldsmat: havregrøt av 1 dl havregryn og 1 dl melk/ 1dl vann. Melk å drikke til, ca 1/2 dl. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fått beskjed om at lille spiser for lite noen synspunkter her ?  

TS

Mitt var varierer enormt i matveien, og generelt har vi slitt ganske betydelig med ham i matveien. Den ene dagen kan vi måtte jobbe virkelig for å få i ham en mengde slik du beskriver, andre dager jafser han i seg doble porsjoner og spiser greit hele dagen.

Det Sushi beskriver hadde aldri i verden gått an å få i ham. 

Vi har endel barn i bhg som er som "min", og ingen følger spesialopplegg eller har ekstra oppfølging hos lege. ANdre er som Sushi sin unge, og der har foreldrene avtale med bhg at de skal si stopp etter barnet har fått i seg greie porsjoner. Utfordringen der er jo nettopp at ungen sikkert kunne spist til det returnerte igjen. Samtlige er normalvektige, ingen veldig små eller store barn.

Anonymkode: 79b45...6de

Hun er snart 2 år.

Til frokost spiser en brødskive og banan eller eple. I helgene kanskje et halvt rundstykke før første luren. 

Til lunsj - brødskiver i barnehagen (aner ikke hvor mye). I helgene lager vi kanskje en omelett eller ostesmørbrød.

Til middag - 1-1,5 posjon. 

Kveldsmat - yoghurt eller frukt.

I helgene får hun kanskje en is eller noe annet til dessert. Vi prøver å ikke ha så mange mellom måltider. Men det hender jo at hun får noe kjeks eller boller hvis er på besøk noen steder.

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Morning melk ca 200 ml 

Enten er du et troll, eller så beskriver du en situasjon på grensen til omsorgssvikt. 

En toåringen skal ha frokost, gjerne med melk, ikke bare en bøtte melk. Dvs, jeg ville ikke blitt overrasket om han fikk det på flaske. Min spiser en til to skiver mellomgrovt brød med pålegg - leverpostei, smøreost, makrell i tomat. Prim av og til o ferier etc. 

Grov pizza til mellommåltid - ok siden det er lørdag. På en vanlig dag ville min ha spist ca det samme som til frokost, eventuelt varmt måltid, litén porsjôn - det de får i bhg. 

Mellommåltid - frukt og eller liten yoghurt 

middag - det vi voksne spiser, av og til med tilpasninger. En porsjon med grønnsaker, rent kjøtt eller fisk, pasta eller potet. Av og til pastaretter så klart, eller fiskekaker i brød, eller pannekaker, grøt, men det siste er sjelden. Hjemmelagde supper på grønnsaker er poppis sammen med brød og smør. Spiser varierende mengde, men alltid minimum en sånn liten barne dyptallwrken. Osteomelett og baguett hadde vært nødmiddag her. 

Snaxks etter middag? Chips og kjeks? Hvorfor? Det forekommer ikke hverken blant barn eller voksne hos noen jeg kjenner. 

Kvelds - en til to skiver med samme pålegg som frokost eller formiddagsmat, eventuelt grøt (sjelden) eller middagsrester. Vann til.  En hàlvskivemed bare smør pluss masse melk, hallo, vi lever ikke i et uland! 

Ts - se over det kostholdet du beskriver. Hvor er grønnsaker, vitaminer, proteiner? Det er nesten det verste jeg har lest, men som sagt, ei litta spøk på lørdag er jo lov ;) 

Anonymkode: b17f6...4bb

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten er du et troll, eller så beskriver du en situasjon på grensen til omsorgssvikt. 

En toåringen skal ha frokost, gjerne med melk, ikke bare en bøtte melk. Dvs, jeg ville ikke blitt overrasket om han fikk det på flaske. Min spiser en til to skiver mellomgrovt brød med pålegg - leverpostei, smøreost, makrell i tomat. Prim av og til o ferier etc. 

Grov pizza til mellommåltid - ok siden det er lørdag. På en vanlig dag ville min ha spist ca det samme som til frokost, eventuelt varmt måltid, litén porsjôn - det de får i bhg. 

middag - det vi voksne spiser, av og til med tilpasninger. En porsjon med grønnsaker, rent kjøtt eller fisk, pasta eller potet. Av og til pastaretter så klart, eller fiskekaker i brød, eller pannekaker, grøt, men det siste er sjelden. Hjemmelagde supper på grønnsaker er poppis sammen med brød og smør. Spiser varierende mengde, men alltid minimum en sånn liten barne dyptallwrken. Osteomelett og baguett hadde vært nødmiddag her. 

Snaxks etter middag? Chips og kjeks? Hvorfor? Det forekommer ikke hverken blant barn eller voksne hos noen jeg kjenner. 

Kvelds - en til to skiver med samme pålegg som frokost eller formiddagsmat, eventuelt grøt (sjelden) eller middagsrester. Vann til.  En hàlvskivemed bare smør pluss masse melk, hallo, vi lever ikke i et uland! 

Ts - se over det kostholdet du beskriver. Hvor er grønnsaker, vitaminer, proteiner? Det er nesten det verste jeg har lest, men som sagt, ei litta spøk på lørdag er jo lov ;) 

TS beskriver en enkelt dag, ikke nødvendigvis det generelle kostholdet. 

Min nå toåring var ganske småspist inntil for noen måneder siden, ikke alle barn har god appetitt, slik er det bare. Det viktigste er at barnet følger sin kurve, dette blir jo gjerne fanget opp på helsestasjon. Så skal man selvsagt tilby variert kost for å dekke behov for vitaminer og mineraler, men ikke alle barn er altetende. 

Forøvrig er ikke et stykke grov pizza noe dårligere næring enn en skive med ost/leverpostei ;) 

Anonymkode: 786d3...b33

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS beskriver en enkelt dag, ikke nødvendigvis det generelle kostholdet. 

Min nå toåring var ganske småspist inntil for noen måneder siden, ikke alle barn har god appetitt, slik er det bare. Det viktigste er at barnet følger sin kurve, dette blir jo gjerne fanget opp på helsestasjon. Så skal man selvsagt tilby variert kost for å dekke behov for vitaminer og mineraler, men ikke alle barn er altetende. 

Forøvrig er ikke et stykke grov pizza noe dårligere næring enn en skive med ost/leverpostei ;) 

Anonymkode: 786d3...b33

• Liker 1
Annonse

4 dl melk

2 brødskiver 

Skyr

1-2 frukt

Masse grønnsaker 

En fiskefilet eller halv kyllingfilet eller ca 50 g rødt kjøtt

Sånn ca i løpet av en dag. 

Anonymkode: 22999...195

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud... Seriøst? Det er ikke på grensen til omsorgssvikt å la barnet spise det det orker. 

Anonymkode: 22999...195

Gjest GoldenLioness

Min er 19 mnd.

Frokost

En skål med havregrøt blandet med litt frukt og melk

Mellom(våkner så tidlig så trenger litt mer påfyll) 

Halvt hjemmelaget middagsglass

Lunsj

Halvt hjemmelaget middagsglass og en brødskive med leverpostei

Mellom 2

1-2 brødskiver med leverpostei

Middag

En full barneskål med middag

Kvelds 

Samme som frokost

Få 2 dl varm melk på morgenen, til barnehagedupp og til kvelden til legging.

Innimellom her spiser han litt eple, maispuffer og kjeks.

Han er lang og slank.

Min på 2,5 er småspist, og måltidene tar laang tid. Det er slitsomt, skulle ønske han hadde en egen spisemotor. 

Vanlig dag ser gjerne slik ut:

Havregrøt eller frokostblanding, lite glass appelsinjuice + tran. Ikke alltid vi får i ham frokost, da sender vi med havregrøt i barnehagen. Ikke alltid han vil spise den der heller.

Brødskive i barnehagen til lunsj. De sier han spiser ca en skive, aner ikke hvordan de får det til for hjemme nekter han å spise brødmat.. 

Senmåltid i barnehagen er gjerne en yoghurt og frukt/grønt. 

Til middag får han det vi lager, men sjelden han spiser mye. Ikke en hel barneporsjon iallefall. Middag er som regel laget fra bunnen av, alltid grønnsaker til. 

Til kvelds er det grøt og melk. 

Vi prøver å unngå spising mellom måltidene for å få i ham nok til de vanlige måltidene. Heldigvis er han allsidig, og glad i grønnsaker så tror vi får dekket vitaminbehovet. Men det hadde vært så deilig hvis han ville spise selv, det er ikke bare å sette mat foran ham så spiser han. Må ofte mate både til frokost og kvelds, selv om han fint kan bruke skje. 

Hvis noen har tips tar jeg gjerne i mot.. 

Anonymkode: 26d00...51c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...