Gå til innhold

Renseprodukter for hud som både er tørr og har kviser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så utrolig lei av huden min for tiden. Nå på vinteren blir huden min så tørr enkelte steder i ansiktet at jeg flasser. Ikke nok med dette så har jeg fått mye kviser i kinnene og i pannen. Jeg har vært plaget med uren hud fra jeg var 15 år (er 25 år nå). Jeg har gått på tetracycliner, differin, epiduo og isotretinoin. Nå er jeg akkurat ferdig med 4 mnd på tetracycliner og bruker fortsatt epiduo uten å se noen effekt. Hudlegen min anbefalte meg å gå på en serie fra Eucerin eller La Roche Posay under denne behandlingen. Jeg har prøvd begge uten at de hjalp særlig. Jeg har utrolig lite lyst til å måtte begynne med isotretinoin igjen. 

Jeg har også vært det til flere hudpleiere som har fått meg til å prøve ut serier som barbour, MD, og excuviance. Alle hudpleieseriene jeg har prøvd har jeg brukt i minst 4 mnd uten å oppleve særlig stor forandring i huden. Jeg har hørt at sukker, mel og melk kan påvirke huden (ja, det er omdiskutert) og prøver derfor å unngå dette i desperasjon etter å få en "normal" hud. Jeg bruker kun sminke på huden i helger eller hvis jeg skal i besøk, og da veldig lite for å ikke irritere huden ytterligere. 

Jeg liker ikke å bruke alle disse medikamentene, og derfor håper jeg at jeg kan finne en hudpleieserie som kan hjelpe huden min. Er det noen som har opplevd å ha lik hud som meg, men som har fått kvisefri hud ved hjelp av en spesifikk hudpleieserie? 

Anonymkode: 46ec1...081

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du har en dehydrert hud, ikke tørr. Da gjelder det å tilføre masse fukt ved å drikke rikelig med vann og bruke produkter som er rik på fukt, uten olje. Kan ikke hjelpe deg med spesifikke produkter/serier, men anbefaler deg å lese om tørr vs. dehydrert hud.

Anonymkode: 3908c...187

• Liker 1
Skrevet

Medicalia clarifying!

Anonymkode: a9f52...e2f

• Liker 1
Skrevet

DMK

Anonymkode: fe631...169

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! Skal lese litt om dehydrert hud og sjekke ut de dere har nevnt til nå :)

Anonymkode: 46ec1...081

Skrevet

Heisann!

Kjenner meg utrolig godt igjen i det du skriver. Er 24 år og har hatt acne siden 16 års alderen, men det ser ut til at jeg endelig har det under kontroll.

Først vil jeg bare si at er ingen hudpleieserie alene som kan gjøre deg kvisefri dersom du har acne. Om du "bare" har uren hud, så kan det nok få en god effekt, men siden du har gått på flere ulike typer medikamenter så antar jeg at det er acne du har.

Jeg har selv prøvd det meste av hudpleieserier og medisiner utenom accutane. Har brukt Basiron, Differin, Epido og noen andre kremer jeg ikke husker navnet på. Jeg gikk på tetracycliner i over 4 år (ikke bra ... ), noe som funket dårlig da jeg etter hvert bare måtte øke dosen for å oppnå samme effekt. 

Det som hjalp meg var en kombinasjon av p-piller (Diane/Zyrona) og Epiduo om kvelden. Hvis du ikke har prøvd slike p-piller, så anbefaler jeg på det sterkeste at du gir dem et forsøk. Men dette kommer til å ta tid. Som du sikkert er veldig godt klar over, så finnes det ingen quick fix for acne. Jeg tok progress bilder av meg selv, og det tok nærmest ett år før jeg følte at huden min begynte å bli normal. Men nå som den først er det, så er det ganske så stabilt, noe jeg er SÅ takknemmelig for!

Angående hudprodukter ellers vil jeg først si at min hud er oljete som utgangspunkt. Veeeeldig oljete. Problemet mitt er at den blir tørr på grunn av acne behandling - spesielt da Epiduo. Vet ikke om dette også er tilfellet for deg, for det kan hende at du har tørr hud som utgangspunkt.

Men om vi er i samme situasjon, så kan jeg anbefale Effaclar H fra La Roche Posay i begynnelsesfasen (link til Apotek 1). Dette er en krem som er laget spesifikt for oljete hud som er blitt tørr grunnet behandling. Det eneste negative er at den gjerne blir for fet etter at huden har kommet tilbake igjen i balanse, så jeg bruker den ikke som en hverdagskrem, men heller for de gangene jeg ser at huden begynner å bli spesielt tør (feks nå om vinteren).

Kremen jeg bruker til vanlig er Avène Skin Recovery ansiktskrem (link til Apotek 1). Den er fortsatt fet, men tørker relativt fort inn. I tillegg trenger man ikke så mye av den for å dekke ansiktet, så den varer lenge. Når man går på sterke kremer så kan huden fort bli irritert, og derfor er det greit å bruke en krem som dette for å lindre litt effektene av behandlingen. 

For rensing kan jeg også anbefale Avene sin Cleanance soapless rensegel (link her). Den har funket fint for meg, fordi den ikke irriterer huden min noe særlig.

Håper dette var til noen hjelp! Vet veldig godt selv at det ikke alltid er lett å navigere seg i jungelen av hudpleieserier, kremer og medisiner mot acne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...