Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan det er å jobbe som lærer i barneskolen med fibromyalgi? 

Jeg har fibromyalgi og har søkt meg inn på lærerstudiet til høsten. Dette er noe jeg virkelig ønsker å gjøre, men jeg lurer på om det i det hele tatt lar seg gjøre. Er det noen andre som er i samme båt, eller har noen erfaringer å komme med? Både positive og negative erfaringer er velkomne :) 

Takk på forhånd! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vet vel du best som har sykdommen? Ikke alle som er like syke.

Anonymkode: 7355e...dab

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg vet, eller burde i allefall vite best selv. Men tenkte jeg bare ville høre om det er noen som har erfaringer med både yrket og sykdommen og hvordan de klarer å kombinere dette og i tillegg fungere best mulig. Det er litt vanskelig å forklare svart på hvitt. Men jeg håper og tror at de fleste skjønner hvor jeg vil med innlegget. :)
Takk for svar, du fikk meg til å tenke litt der! :) 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men slutt å sitt på et forum å spytt ut masse dritt til et menneske som lider av en sykdom, men ønsker å gjøre noe bra i samfunnet. Finn på noe annet å gjøre. Trådstarter ønsker jo bare råd i fra andre. Er det så galt med å spørre andre om de har noe erfaringer?

Anonymkode: 41401...62a

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men slutt å sitt på et forum å spytt ut masse dritt til et menneske som lider av en sykdom, men ønsker å gjøre noe bra i samfunnet. Finn på noe annet å gjøre. Trådstarter ønsker jo bare råd i fra andre. Er det så galt med å spørre andre om de har noe erfaringer?

Anonymkode: 41401...62a

Det var jo ikke masse dritt? Slapp av....

Vanskelig å svare på om det lar seg gjøre når personen ikke skriver noe om hvor hemmende sykdommen er. Noen er veldig syke, andre ikke. 

• Liker 2
Skrevet

Nå vet jeg ingenting om fibromyalgi, men jeg vet om en del om lærerjobben, og dersom det er vanlig kontaktlærerstilling på barneskolen du tenker på, så bør du være obs på at:

• Dagene går i ett fra du kommer på jobb om morgenen til du går på ettermiddagen
  • Det er ikke alltid du rekker å få satt deg ned eller tatt deg en pause
  • Du er ofte aleine med 20-30 elever, noe som krever at du er tilstedeværende, og det er ikke alltid f.eks du kan løpe ut av klasserommet dersom du skulle ha behov for det. Du må alltid være på.  
  • Du velger ikke dine egne elever, så enkelte år kan du nærmest jobbe deg ihjel pga utfordringer med elever og foreldre, mens det andre år går litt roligere. 
  • Det beste for elevene er en stabil voksenperson de vet hvor de har, og som man kan stole på at kommer på jobb om morgenen. Selvfølgelig kan man bli syk som lærer også altså, det er ikke det jeg mener, men om man ser for seg et litt uforutsigbart liv hvor man ikke er sikker på om man kan klare å gå på jobb alle dager f.eks. så bør man kanskje vurdere noe annet, da mye uplanlagt fravær blir en belastning både for læreren selv, skolen og for elevene. 

Som sagt vet jeg ingenting om fybromyalgi, men disse punktene er punkter jeg har fått kjenne på selv det siste året da min helse ikke har vært på sitt beste. Jeg har merket det at veien min til å bli sykemeldt har vært kort, og det tærer på samvittigheten ovenfor elever, kolleger og foreldre når jeg må sette meg selv først. Heldigvis kommer jeg til å bli helt bra igjen, slik at jeg vet at jeg om et år tid fint kan komme tilbake og ta alle utfordringene over på strak arm, uten at det ville blitt et problem i hverdagen. Jeg vet også det at dersom jeg hadde vært kronisk syk, hvor punktene ovenfor ville ha skapt en daglig utfordring, så hadde jeg nok sett meg om etter en annen jobb. 

Anonymkode: 5dfd6...e8b

• Liker 2
Skrevet

De fleste med denne lidelsen er da i jobb.  

Anonymkode: fdfdc...772

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

• Det beste for elevene er en stabil voksenperson de vet hvor de har, og som man kan stole på at kommer på jobb om morgenen. Selvfølgelig kan man bli syk som lærer også altså, det er ikke det jeg mener, men om man ser for seg et litt uforutsigbart liv hvor man ikke er sikker på om man kan klare å gå på jobb alle dager f.eks. så bør man kanskje vurdere noe annet, da mye uplanlagt fravær blir en belastning både for læreren selv, skolen og for elevene. 

Det er dette punktet jeg har tenkt mye på selv. Da jeg i perioder kan ha det så vanskelig at jeg ikke kommer meg opp fra senga. Andre ganger kommer jeg meg opp av senga og fullfører dagen med smerter, mens noen andre ganger igjen kan jeg fungere helt fint i en lengre periode. Det er så sinnsykt varierende og vanskelig å forutse. 

Pr nå har jeg holdt meg ganske lenge midt på treet med innslag av å både være på bunn og på topp. Merker det her er veldig vanskelig å forklare. Men jeg tror kanskje du ser hva jeg mener? 

Jeg er også under nav og er på arbeidsutprøving i en klasse, da som assistent, og jeg merker at det her er noe jeg virkelig ønsker og vil! Jeg er der bare en dag i uka, og er ganske sliten når dagen er over. Jeg håper det bare er fordi jeg ikke er "vant" til det ennå, og ikke fordi jeg "ikke klarer". Om jeg kan si det sånn? 

Bortsett fra det var innlegget ditt veldig informativt og noe jeg skal tenke på før jeg tar en absolutt beslutning :) Tusen takk! 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ingenting om fibromyalgi, men jeg vet om en del om lærerjobben, og dersom det er vanlig kontaktlærerstilling på barneskolen du tenker på, så bør du være obs på at:

• Dagene går i ett fra du kommer på jobb om morgenen til du går på ettermiddagen
  • Det er ikke alltid du rekker å få satt deg ned eller tatt deg en pause
  • Du er ofte aleine med 20-30 elever, noe som krever at du er tilstedeværende, og det er ikke alltid f.eks du kan løpe ut av klasserommet dersom du skulle ha behov for det. Du må alltid være på.  
  • Du velger ikke dine egne elever, så enkelte år kan du nærmest jobbe deg ihjel pga utfordringer med elever og foreldre, mens det andre år går litt roligere. 

Som sagt vet jeg ingenting om fybromyalgi, men disse punktene er punkter jeg har fått kjenne på selv det siste året da min helse ikke har vært på sitt beste. Jeg har merket det at veien min til å bli sykemeldt har vært kort, og det tærer på samvittigheten ovenfor elever, kolleger og foreldre når jeg må sette meg selv først. Heldigvis kommer jeg til å bli helt bra igjen, slik at jeg vet at jeg om et år tid fint kan komme tilbake og ta alle utfordringene over på strak arm, uten at det ville blitt et problem i hverdagen. Jeg vet også det at dersom jeg hadde vært kronisk syk, hvor punktene ovenfor ville ha skapt en daglig utfordring, så hadde jeg nok sett meg om etter en annen jobb. 

Også når helsen er på topp kan det være utmattende å være lærer. Man må alltid passe på slik at man ikke jobber seg i hjel. Dersom du har råd og vilje til å jobbe redusert, vil det sikkert gå greit.

Anonymkode: b4048...1cc

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også når helsen er på topp kan det være utmattende å være lærer. Man må alltid passe på slik at man ikke jobber seg i hjel. Dersom du har råd og vilje til å jobbe redusert, vil det sikkert gå greit.

Anonymkode: b4048...1cc

Det er også utmattende i veldig mange andre yrker. TS bør for all del unngå helsevesenet. I tillegg har man en gedigen fordel som lærer, man har mye fri. Det må gå an å hente seg igjen på mange plan med åtte uker ferie på blankeste sommeren. Har du ts lyst til å bli lærer så går du for det. Blir nok bra skal du se.

Anonymkode: 80979...c97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...