Gå til innhold

Hvordan kle med ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kler man egentlig barna for barnehagen i kulda? Ull skal være innerst og fjerne fleece oppå for så å bruke en dress. Men! HVa med disse ull dressene som er heldress? Og hva med alminnelige klær? Kan man ha denne dressen over vanlige klær? Kan jo ikke sende barnet kun i ulldressen - hva da når de er inne? De tar jo av ulldressen også har ikke ungen klær under? Skjønner ikke hvordan gjøre det riktig? 

Anonymkode: 65250...ac6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tynn ull stilongs og skjorte. Og vanlige klær uttapå, om du ønsker det. De vanlige klærne tas av mår man går ut.

om det er litt varmt ute, kan disse tynn-ulldressene brukes som 2.lag under vinterdress. Er det kaldt bør tykk ull brukes som 2.lag.

Fleece er bare tull, sammenlignet med ull...

Endret av Chiquita
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kler man egentlig barna for barnehagen i kulda? Ull skal være innerst og fjerne fleece oppå for så å bruke en dress. Men! HVa med disse ull dressene som er heldress? Og hva med alminnelige klær? Kan man ha denne dressen over vanlige klær? Kan jo ikke sende barnet kun i ulldressen - hva da når de er inne? De tar jo av ulldressen også har ikke ungen klær under? Skjønner ikke hvordan gjøre det riktig? 

det er ikke så kaldt i år, så jeg har faktisk ikke kjøpt en dyr dress. Vi kjøpte en billig parkdress til 400 kr på europris som har funket veldig bra på en aktiv 4 åring, men vi har da brukt tjukk ull som mellomlag.

min observasjon er at unger opp til 2 er gjerne mer stillesittende, og trenger en god utedress. barnet mitt som løper rundt har ikke blitt kald i denne billigere dressen.

Under utedressen pleier jeg å bruke et lag mellomlags ull, feks; https://www.reima.com/no/Småbarn/Inneklær/Dresser-og-kjoler/Ulldress-til-småbarn-Parvin/p/516224-9150?fromGrid=true

til min 4 åring har jeg et todelt sett vi kjøpte på barnas hus i tykkere ullblanding jakke og buskse. Dette kostet vel 700 kr men er veldig bra. mange bruker fleece men fleece regulerer ikke varmen like bra.

innerst bruker jeg tynn ull ala typen som koster 100 kr til 150 kr del. 

Om barnet sitter i en varm bag i vogn trenger man bare de to lagene med ull.

Anonymkode: 0f5cb...984

Skrevet

Kaldt: ullundertøy, så tykk ull. Inne går de i ullundertøy. Før snøen når det ikke er så kaldt, kan de bruke fleece over ullundertøyet, men ta det av inne. Her går alle barna i bhg i ullundertøy inne. Kjempe kjekt, for da tar de bare på wt lag til med ull før vinterdressen og man slipper å ta av andre lag for å ta på ullundertøy.

Anonymkode: 16d89...9ce

Skrevet

Nå om vinteren har barnet vårt på seg tynn ullbody og tynn ullbukse, samt ullsokker inne. Når vi skal ut kler vi etter været. Er det relativt varmt, rundt 0 grader (kommer jo an på hvor lenge vi skal være ute også selvsagt) tar vi bare en foret vinterdress utenpå inneklærne. Er det flere kuldegrader tar vi på en litt tykkere ulldress eller fleecedress under utedressen. Ull er veldig greit fordi det holder varmt, men det holder også barnet tørt om det blir svett under dressen. Det skjer ganske ofte her, og da slipper man å skifte når man kommer inn, og barnet er ikke våt på huden. 

Anonymkode: 58e7b...329

Skrevet

Mine barn bruker tynn ull innerst og et lag med hjemmestrikket ull over, altså tykkere lag. Minstemann har noen dresser i tynn ull, og de bruker han enten som innerste lag eller som mellomlag når det ikke er så kaldt. Fleece bruker ikke vi, siden jeg ikke syns det puster sånn som ull og mine barn er aktive og kan bli svette (dessuten strikker jeg selv, så fleece blir sånn sett overflødig).

Skrevet

Min 6-åring går siste året i barnehage på østlandet, de er ute mye hver dag. Inne går hun i tynt ulltøy (stort sett Pierre Robert), tynne ullsokker og ulltrøye under, genseren går ofte av så hun bare går i trøye. Når de skal ut tar de på tykkere sokker og enten fleece eller tykkere ull under bobledress, på milde dager har de bare dress over tynn ull. Tidlig vår og på høsten bruker hun vanlig parkdress eller regntøy med det samme under.

Min jente går stort sett i ulltøy inne fra høst til vår, siden de er såpass mye ute og på tur. Men på dager der de skal være hovedsakelig inne så bruker hun strømpebukse, bommullstights, t-skjorte og tynn genser. Hender de allikevel går ut en tur, da tar de bare på tykk ull over vanlig tøy.

Anonymkode: ced75...6a2

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Min på 19 mnd har alltid ullbody og ullstrømpebukse. Så har han enten vanlig klær eller tynn ullgenser/bukse/ulldrakt. Han er en varm og aktiv gutt så ofte er han i undertøyet når jeg henter han :) 

Skrevet

Fleece holder, faktisk, bedre på varmen enn ull, men har ikke de unike egenskapene som ull har som feks at en blir ikke kald om en blir våt.

Her går de i ull innerst og vanlige klær utenpå.

Anonymkode: 6f28a...bf6

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal forklare med teskje hvordan vi gjør det:
1. På vei til barnehagen har barnet på seg vanlige klær, en jakke og lue, eventuelt votter. Kommer ann på kulden. Skal vi gå, tar vi på ull osv.

2. Når barnehagebarna skal ut, tar de av seg de vanlige klærne sine. Tar på seg ullbukse, ullgenser, sokker. Fleece bukse, fleecegenser/jakke, ullsokker, hals, vinterdress, lue, votter og vintersko/støvler.

3. Når de kommer inn igjen. Da tar de av seg absolutt alt, og får på seg de vanlige klærne sine igjen. 

Barna i barnehagen til min datter har egne bokser med klesskift. Så ingen krise om de trenger ekstra klær :) 
Husk at om man går med ull inne, så blir man fortere kald når man er ute. Og bruker man ullklærne inne, etter å ha vært ute, blir man fort kald/kjølig inne. Så veldig lurt å ha på seg vanlige klær når man ankommer barnehagen og etter å ha vært ute. 

Skrevet
4 minutter siden, Minlillesky skrev:

Husk at om man går med ull inne, så blir man fortere kald når man er ute. Og bruker man ullklærne inne, etter å ha vært ute, blir man fort kald/kjølig inne. Så veldig lurt å ha på seg vanlige klær når man ankommer barnehagen og etter å ha vært ute. 

Hæ? Dette stemmer vel ikke?

Skrevet
1 minutt siden, Eliza Doalot skrev:

Hæ? Dette stemmer vel ikke?

For min datter så :) Når vi har vært ute må vi skifte klær, ellers blir vi fort frysne/kjølige :)
Altså ta av ull osv, og få på vanlige klær. Men vi er ute flere timer om gangen da, så viktig å skifte til vanlige klær når vi kommer inn :) (5-6 t ca)

Når jeg bruker ull inne, blir jeg fortere kald når jeg kommer ute. Pga varmen inne, og kulden ute...vanskelig å forklare :)

Kanskje det ikke stemmer for deg og dine, men det stemmer for oss :)

Skrevet

Mine barn tåler ikke ull, bruker bambusviskose eller superundertøy og fleece over det, evnt. ullgenser og ullbukse (tykk ridderull) og vindtett vinterdress over. De har aldri frosset.

På føttene har det stort sett gått greit med ullsokker av typen som ikke klør, men på resten av kroppen ser det ikke ut om de bruker ull... Masse kløende utslett, klør seg til blods... Bruker god fuktighetskrem, men ull gjør vondt verre, så det prøver jeg å unngå på huden.

Ikke råd å ha ullundertøy utenpå bomull heller, da de hater å ha på seg for mye klær - atopikere svetter gjerne mer enn andre barn og svetten gjør kløen verre. 

Anonymkode: 89c89...28a

Skrevet
13 minutter siden, Minlillesky skrev:

1. På vei til barnehagen har barnet på seg vanlige klær, en jakke og lue, eventuelt votter. Kommer ann på kulden. Skal vi gå, tar vi på ull osv.

2. Når barnehagebarna skal ut, tar de av seg de vanlige klærne sine. Tar på seg ullbukse, ullgenser, sokker. Fleece bukse, fleecegenser/jakke, ullsokker, hals, vinterdress, lue, votter og vintersko/støvler.

3. Når de kommer inn igjen. Da tar de av seg absolutt alt, og får på seg de vanlige klærne sine igjen. 

Barna i barnehagen til min datter har egne bokser med klesskift. Så ingen krise om de trenger ekstra klær :) 

Dette stemmer i hvertfall ikke for oss. Noen ganger må hun bytte sokker, om hun har blitt svett på bena, men ellers er ulla topp, både før og etter utetid. Jeg bytter selv litt mellom superundertøy og ull, siden jeg noen ganger blir for varm med ull, og med superundertøy merker jeg det du skriver om. 

Skrevet

Dere som går med ull og superundertøy, pleier dere å sende barna i vanlige klær utenpå?

vi går jo rett fra bilen til barnehagen,

og da er det superundertøy underst, og bukse/tights over den og en strikkegenser over toppen. 

Så får de heller ta av seg om de blir for varme inne. 

Er dette smør på flesk, eller bør jeg bare sende dem inn i undertøyet? Føler de er så avkledd da.

Og det kan bli litt kaldt inne og, de har litt problemer med oppvarmingen i barnehagen på morgenen.

Anonymkode: 89c89...28a

Skrevet

Vi har oppvarmet bil og går 1-2 minutter til den, og 1-2 minutter fra den og inn i barnehagen. Så her har hun bare på tynt ulltøy, vinterjakke, støvler, lue og vanter. :) Når bilen ikke hadde kupévarmer hadde hun på tykk ullbukse i tillegg. 

Skrevet
2 timer siden, Minlillesky skrev:

Skifte fra innerst til ytterst før og etter utetid? Det har ikke blitt gjort i de tre barnehagene jeg har jobbet. De små går gjerne bare i ullundertøy inne. Store har kanskje valinge klær utenpå, men når de går ut tar de tykk ull utenpå der igjen. 

Anonymkode: 0ad1b...0a7

Gjest Trolletrine
Skrevet

Hvis veldig kaldt, er det tynn ull, fleece og tykk ull/hjemmestrikket under vinterdress. Tynne ullsokker under et par tykkere sokker.

Er det ikke spesielt kaldt, holder det med tynn ull og fleece under vinterdressen. Et par tynne/ vanlige ullsokker.

Skrevet

Jeg pleide å ta på ulltrøye, ullstillongs og ullstrømper som innetøy. Når vi gikk til barnehagen tok vi på ribbet ullbukse, dunjakke, vintersko, lue og votter. Med i bagen hadde vi tynn og tykk ulljakke og tynn ullbukse som mellomlag å velge i. Over der vinterdress (eller ufôret parkdress og regntøy hvis sånn sesong). Da fikk personalet tilpasse mengde tøy til utetemperatur. Barnet kunne ha bare ullundertøy, med tynt mellomlag eller med tjukt mellomlag. Mellomlagene er helårsklær hos oss.

I vår barnehage går alle ungene i ullundertøy inne. Personalet vil ikke ha "inneklær" og måtte skifte fra innerst hvis de ikke er våte, bare ekstraarbeid. Noen av pyntejentene har med seg skjørt eller løse kjoler de drar rett over ullundertøyet, det er enkelt og ok.

Anonymkode: d11fa...6f6

Skrevet

Mine går i barnehagen i ullundertøy og feks kjole/skjørt over. Når de skal ut tar de på heldress i ull også parkdress. 

Barnehagen her har ikke kapasitet til å skifte fra bomull til ull på alle som skal ut, så her ønsker de at barna går i ullundertøy på vinteren slik at det bare er å kle på yttertøyet og gå ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...