Gå til innhold

Hvorfor har ikke menn tillit til kvinner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har ikke menn respekt og tillit til kvinner? Det er jo helt bak mål slik som kvinnen i nrk linken her: 

https://www.nrk.no/finnmark/skipper-sandra__-mannfolkene-snakker-babysprak-til-meg-1.13381964

Men det føyer seg bare inn i rekka av slik som vi hører og leser, f.eks en venninne jobbet på Monter, og erfaringer jeg har lest her på kg der de jobber på type Monter, Obs Bygg, Jernia etc, er gjerne fagansvarlige etc, men menn spør alltid menn, og avviser kvinner som spør om de trenger hjelp, mens mannlige kunder venter på at en mannlig ansatt skal bli ledig, og i og med at de er fagansvarlige disse jentene, så sier det seg selv at de har best peiling på tingene i sin avdeling, så den mannlige ansatte som ble ledige, må ofte henvise kunden til sin kvinnelig kollega, til den mannlige kundens irritasjon og åpent misnøye. Ofte går de bare. 

Det er så gale så det kan bli. 

Hvorfor er det slik, har dere menn ingen tillit til av kvinner kan sin jobb på lik linje som en mann kan sin jobb?

Anonymkode: e39e3...264

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror: Fordi man ikke er vant til å se kvinner i slike yrker/posisjoner, og handler av gammel vane. Tror det ville vært akkurat likt for en mann i et kvinnedominert yrke. Man ville da antatt at kvinnen vet mer enn mannen.

Hvis kjønnsfordelingen i yrkene jevner seg ut sånn at man blir mer vant til å se kvinner/menn i ulike posisjoner så vil dette kanskje endre seg.

Endret av fullførsetningen
  • Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har ikke menn respekt og tillit til kvinner? Det er jo helt bak mål slik som kvinnen i nrk linken her: 

https://www.nrk.no/finnmark/skipper-sandra__-mannfolkene-snakker-babysprak-til-meg-1.13381964

Men det føyer seg bare inn i rekka av slik som vi hører og leser, f.eks en venninne jobbet på Monter, og erfaringer jeg har lest her på kg der de jobber på type Monter, Obs Bygg, Jernia etc, er gjerne fagansvarlige etc, men menn spør alltid menn, og avviser kvinner som spør om de trenger hjelp, mens mannlige kunder venter på at en mannlig ansatt skal bli ledig, og i og med at de er fagansvarlige disse jentene, så sier det seg selv at de har best peiling på tingene i sin avdeling, så den mannlige ansatte som ble ledige, må ofte henvise kunden til sin kvinnelig kollega, til den mannlige kundens irritasjon og åpent misnøye. Ofte går de bare. 

Hvorfor er det slik, har dere menn ingen tillit til av kvinner kan sin jobb på lik linje som en mann kan sin jobb?

Alle vet jo at det er kvinner som ikke respekterer kvinner. Det er kvinner som ikke vil ha faginformasjon av en annen kvinne.

Hilsen tidligere ansatt.

Anonymkode: dce3a...aa4

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, fullførsetningen skrev:

Jeg tror: Fordi man ikke er vant til å se kvinner i slike yrker/posisjoner, og handler av gammel venn. Tror det ville vært akkurat likt for en mann i et kvinnedominert yrke. Man ville da antatt at kvinnen vet mer enn mannen.

Hvis kjønnsfordelingen i yrkene jevner seg ut sånn at man blir mer vant til å se kvinner/menn i ulike posisjoner så vil dette kanskje endre seg.

Jeg har ikke mindre tillit til f.eks en mannlig sykepleier eller en mannlig ansatt i klesbutikk (som man ofte treffer i europa)

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke mindre tillit til f.eks en mannlig sykepleier eller en mannlig ansatt i klesbutikk (som man ofte treffer i europa)

Jeg har ikke mindre tillit til feks en kvinnelig mekaniker eller en kvinnelig ansatt i en jervarebutikk. Og så? Hva har dette å gjøre med noe som helst?

Anonymkode: bc4d1...efa

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte utifra eksempelet med den kvinnelige fiskeren/skipperen. Det er ganske uvanlig.

Å være sykepleier er litt kvinnedominert, men jeg ser ikke på det å jobbe i butikk som et typisk kvinneyrke. Selvfølgelig vil en kvinne passe bedre til å selge kvinneklær, spesielt undertøy, da jeg tror mange kvinner vil foretrekke dette. Men for min del spiller det ingen rolle hvem jeg kjøper klærne av. Jeg har allerede bestemt meg for hva jeg vil ha før jeg går inn i butikken uansett.

Skrevet

Pleier å prate med kvinner som om de er bebier selv (bruker bebi stemme)- er nok bare en vanesak, 

Skrevet

jeg spør alltid den første som er ledig, regner med at de har peiling, eller så hadde de vel ikke jobba der

Skrevet

Fordi kvinner har vist at de ikke er like kunnskapsrike, like flinke, like gode som menn er, som regel. Kvinner har ikke samme ståpåvilje og glede av å lære seg og mestre som menn har. Kvinner har heller ikke samme glede som menn av å lære bort ting. En typisk måte for en mann å flørte på er jo nettopp det å lære bort noe til en kvinne. Du ser aldri en kvinne flørte med en mann ved å lære han noe nytt. Det er i alle fall min erfaring.

Anonymkode: 53f5a...0a2

Skrevet

Et svært dårlig eksempel for å underbygge en (selvsagt feilaktig) påstand om at menn, på generelt grunnlag, hverken respekterer eller har tillit til kvinner. Hvis du, kjære leser hører ordet "fisker", "skipper" eller "kaptein" - hva ser du for deg i ditt eget hode? Nettopp, en mann. Enten du vil/liker det eller ikke. Fordi du er fordomsfull? Neppe. Fordi hjernen din er "dum" i den forstand at den er erfaringsbasert i sine slutninger? Sannsynligvis. Hvis du hører ordet "frisør", "sykepleier" eller "sekretær" - hva ser du for deg? Nettopp, en kvinne. Joda, du gjør det selv om det etterhvert finnes et betydelig antall mannlige sykepleiere og også noen frisører med utovertiss. 

Den konkrete hendelsen TS refererer til betyr ikke annet enn noen (menn) må skjerpe seg og ikke snuble verbalt intuitivt inn i sin egen umiddelbare forutinntatthet. Det trengs åpenbart og vi ønsker dem lykke til med det. Det er imidlertid ganske langt fra å hevde at menn, som sådan, ikke respekterer eller har tillit til kvinner. 

Snu på det da, i spissformuleringens ånd. Hvor mange hysteriske hviskinger, tiskinger, påstander, spekulasjoner og tvilsomme mediaoppslag har ikke avstedkommet når det kommer til om mannlige barnehageansatte skal få skifte pleier på krapylene? Da snakker vi potensiell mistillit da. Men for all del, her har vi med mødre, sex pedofili å gjøre må vite :sukk:

Nei, konklusjonen må være: forsikringsgubber; skjerpings. Lokalmiljøet; skjerpings. KG; skjerpings. Sandra; vi heier på deg :klappe: 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kvinne og faktisk opplever jeg at kvinnene jeg spør vet mindre enn mennene når det gjelder mannsdominerte områder, så jeg går ofte direkte til mennene. Å spørre kvinnene er bortkastet tid. Det er en overvekt av menn som vet noe om tekniske ting rett og slett, sånn er det bare. Det går ikke an å ta det personlig.

Det går nok andre veien også, hvem vil en fødende kvinne helst henvende seg til, en mannlig eller kvinnelig jordmor?

Men hånlig og arrogant oppførsel er noe annet, det er ikke bra. Skulle tro hun hadde møtt på noen menn på forumet her :fnise:

Anonymkode: 4de9b...cfd

• Liker 1
Skrevet

Opplevde dette ofte når jeg jobbet hos urmaker. Mennene skulle aaaaaalltid ha hjelp av de mannlige ansatte enten på telefon eller i butikk. :rolleyes: Var alltid veldig gøy når sjefene strengt henviste de til oss jentene og vi kunne vise at vi hadde peiling.
Jeg synes det er trist at det finnes så mange som synes det er helt ok å diskriminere eller behandle andre mennesker slik. De tok fra meg mye av glede med å jobbe med klokker og aldri om jeg orker å jobbe med det resten av livet for å bli behandlet som luft resten av livet fra uvitende menn. For ja, jeg opplevede utelukkende KUN å bli ignorert av menn. Selv om de ikke hadde fnugg peiling på klokke selv. De skal ha en mann. Samme hva.

Anonymkode: 1705d...5da

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde dette ofte når jeg jobbet hos urmaker. Mennene skulle aaaaaalltid ha hjelp av de mannlige ansatte enten på telefon eller i butikk. :rolleyes: Var alltid veldig gøy når sjefene strengt henviste de til oss jentene og vi kunne vise at vi hadde peiling.
Jeg synes det er trist at det finnes så mange som synes det er helt ok å diskriminere eller behandle andre mennesker slik. De tok fra meg mye av glede med å jobbe med klokker og aldri om jeg orker å jobbe med det resten av livet for å bli behandlet som luft resten av livet fra uvitende menn. For ja, jeg opplevede utelukkende KUN å bli ignorert av menn. Selv om de ikke hadde fnugg peiling på klokke selv. De skal ha en mann. Samme hva.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne og faktisk opplever jeg at kvinnene jeg spør vet mindre enn mennene når det gjelder mannsdominerte områder, så jeg går ofte direkte til mennene. Å spørre kvinnene er bortkastet tid. Det er en overvekt av menn som vet noe om tekniske ting rett og slett, sånn er det bare. Det går ikke an å ta det personlig.

Det går nok andre veien også, hvem vil en fødende kvinne helst henvende seg til, en mannlig eller kvinnelig jordmor?

Men hånlig og arrogant oppførsel er noe annet, det er ikke bra. Skulle tro hun hadde møtt på noen menn på forumet her :fnise:

Anonymkode: 4de9b...cfd

På 18.2.2017 den 14.40, AnonymBruker skrev:

Ja nå bekrefter hun at det er kvinner som er verst.

Akkurat som jeg skrev.

https://www.nrk.no/finnmark/skipper-sandra_-_-kvinnene-er-verst-mot-meg-1.13387020

Anonymkode: dce3a...aa4

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal de kunne vite at du kan noe om klokker og ikke bare jobber der for å være et søtt og pent ansikt utad?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal de kunne vite at du kan noe om klokker og ikke bare jobber der for å være et søtt og pent ansikt utad?

Tenker du virkelig som det? Det ville aldri falt meg inn enten det stod en pen kvinne eller mann der, at den personen var ansatt som kun å være et pent ansikt utad når jeg kommer inn på en butikk eller hva som helst. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du virkelig som det? Det ville aldri falt meg inn enten det stod en pen kvinne eller mann der, at den personen var ansatt som kun å være et pent ansikt utad når jeg kommer inn på en butikk eller hva som helst. 

Med tanke på at det ER mange kvinner som jobber i skranker og har lite kunnskap om noe annet enn "vi selger det til den prisen", så ja, det er den erfaringen jeg har. Går jeg på Elkjøp eller Expert så er det ikke kvinnene jeg spør om data-ting, for å si det sånn.

Skrevet
På 18.2.2017 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Fordi kvinner har vist at de ikke er like kunnskapsrike, like flinke, like gode som menn er, som regel. Kvinner har ikke samme ståpåvilje og glede av å lære seg og mestre som menn har. Kvinner har heller ikke samme glede som menn av å lære bort ting. En typisk måte for en mann å flørte på er jo nettopp det å lære bort noe til en kvinne. Du ser aldri en kvinne flørte med en mann ved å lære han noe nytt. Det er i alle fall min erfaring.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og her fikk vi et godt eksempel på hvem ts har i tankene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...