Gjest care Skrevet 28. juli 2002 #1 Del Skrevet 28. juli 2002 Hei jeg er medlem hos dyrebeskyttelsen og får slike brev som dette: "Hei alle dyrevenner! Sommeren har som vanlig vært ekstremt hektisk. Det kommer daglig inn kattunger alene eller med mødre. Nå er det overfylt på vårt Hjelpesenter, og vi har nå også kattemødre med unger hos alle våre fosterhjem. Vi trenger derfor flere fosterhjem! Pr. i dag, så søker vi etter fosterhjem til en kattemor m/6 unger for en periode på 5-6 uker. Når disse ukene har gått, så tar vi disse tilbake til vårt Hjelpesenter for en veterinærundersøkelse, vaksine og deretter omplasserering. Har du anledning til å hjelpe oss? Vi kan ikke la disse kattene sitte i et lite karantenebur i hele denne perioden, og det er virkelig krise! Vi trenger også flere som kan melde seg til de neste kattefamiliene vi måtte få inn, det blir helt sikkert flere! Å være fosterhjem for katter som trenger dette for en periode, er en fin måte å ha katter på dersom man ikke har anledning til å ha katt permanent. Vil også minne dere på at dersom dere bor i borettslag o.l., så er det INGEN som kan nekte dere å ha katt. Dersom nettopp ditt borettslag har regler som sier at dyrehold ikke er tillatt, så er de reglene ugyldige og strider mot norsk lov. Mer om dette temaet kan leses på våre hjemmesider, under Tema-siden. Vi håper med dette at vi kan klare å redde ennå flere katter, dersom nettopp kanskje du kan hjelpe oss? Det er vondt å måtte avvise kattemødre m/barn fordi vi ikke lenger har plass!! Ring oss på telefon slettet dersom du kan tilby midlertidig plass! Med vennlig hilsen, Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus" Er det noen snille sjeler her ute som kan bistå, så varmer det mitt hjerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 28. juli 2002 #2 Del Skrevet 28. juli 2002 Dyr som blir forlatt er værre enn dyr som blir tatt, for det trengtes litt tid og få til dette rim, for hva er det som egentlig rimer på rim? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 28. juli 2002 #3 Del Skrevet 28. juli 2002 :blunke: Fint da regner jeg med at deg, Waco. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 29. juli 2002 #4 Del Skrevet 29. juli 2002 Har hjulpet til på Kattehuset en del, lenge siden nå, og tenkt på dette med fosterhjem. Har aldri hatt katt, bor midt i byen, er på jobb hele dagen. Går det bra likevel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verdande Skrevet 29. juli 2002 #5 Del Skrevet 29. juli 2002 Har hjulpet til på Kattehuset en del, lenge siden nå, og tenkt på dette med fosterhjem. Har aldri hatt katt, bor midt i byen, er på jobb hele dagen. Går det bra likevel? Så flott at du tenker på dette, Klips. Det varmer et brustent omplasseringshjerte. Det burde kunne gå greit hvis du får en kontaktperson som du kan snakke med når det er noe du lurer på, siden du ikke har hatt katt før. Mangelen på fosterhjem er ofte såpass prekær at man alltid er glad for en hjelpende hånd fra oppegående mennesker. I og med at du ikke er så veldig kattevant vil det nok være en fordel at du til å begynne med ikke får fosterkatter med spesielle behov (sykdom, drektighet/mødre, trenger sosialisering osv.), men først får prøve deg med "vanlige" katter. Lykke til, og ikke nøl med å spørre om det er noe du lurer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 29. juli 2002 #6 Del Skrevet 29. juli 2002 Å forlate dyr er egentlig det mest naturlige som finnes dersom man tenker seg om littegrann. I naturen legger dyr bort avkom de av en eller annen årsak ikke ønsket å ha mer. Vi har alle hørt historier om en grisepurke som tar hånd om en kattepus, og husker vi ikke historien om en løvemor som tok vare på en antilope fordi hun hadde drept moren. Dyr forlater dyr og mennesker forlater dyr. Det er ikke noe unaturlig med det, vi er jo tross alt bare primater vi og. Problemet med damer er at dere gjerne velger slike lette "er-så-glad-i-dyr" fasaden fordi og bry seg om fattige mennesker i Afrika synes så fjernt. Jeg håper ikke at barna i Bangladesh får høre om norske kvinners trivielle problemer, fortell en gutt som bor på søpledynga uten sko, han kan kutte seg opp på glasskår når som helst, fortell stakkaren at i Norge har vi mye viktigere saker, som f eks hvor kattepus skal bo.... Waco Egentlig litt flau på vegne av vestens befolkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 29. juli 2002 #7 Del Skrevet 29. juli 2002 Klart det er ille at kattepuser blir forlatt... Barna i Afrika er noe vi hører om, det er langt unna og vi har ikke sett dem med egne øyne. Selvfølgelig vet vi med fornuften vår at dette er et større problem enn at naboen har forlatt katten sin på en bensinstasjon. Men vi ser det ikke. Følelse blir mye sterkere med en gang man ser problemene. Vi har alle våre små og store problemer. Det er mye som kan gjøres, men lite som blir gjort. Tror denne greia som Waco presenterer er så veldig innprentet i vår tankegang... vi setter ikke spørsmålstegn ved det engang. Synd, egentlig--- vi oppfører oss som bortskjemte barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 30. juli 2002 #8 Del Skrevet 30. juli 2002 Har planer om å hjelpe mennesker også jeg (har en fjernadoptivdatter, gir blod) men det var så lett å komme i gang med kattene. Jeg er litt treg i avtrekkeren, men tar gjerne imot tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe mennesker i nød, fx. i Afrika. Tips? Waco? Kid-a? Andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 30. juli 2002 #9 Del Skrevet 30. juli 2002 Ta kontakt med en veldedighetsorganisasjon som for eksempel amnesty international eller sos. Jeg har et veldig godt inntrykk av fjernadopsjonssystemet til sos-barnebyer. Der blir pengene du sender jevnt fordelt og brukt på barnebyene, så flere enn bare en unge får skolegang, mat og klær osv. Man får allikevel ett spesiellt barn som liksom er "ditt", som du brevveksler med og sender gaver til. Forskjellen mellom dette systemet og visse andre, er at mye av pengene blir brukt på ting som fler kan benytte seg av, som barnehjem, barnebyer og skoler. Forøvrig er det vel hele den vestlige tankegangen som ble kritisert her. Vi har ikke råd til å hjelpe resten av verden... selv om vi er de rikeste av alle. Se på alt vi trenger og mååå ha hele tiden, mens barn i andre verdensdeler sulter ihjel eller lever av blader og småkryp. Galskap. Kid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 30. juli 2002 #10 Del Skrevet 30. juli 2002 Tror ikke SOS er alene om å bruke pengene på felles goder. Plan, hvor jeg er fadder, gjør det da i hvert fall på samme måte. Greit nok at dere vil kritisere samfunnet, men når jeg leser slik kritikk ønsker jeg alltid FORSLAG TIL ENDRING. Det er jo ingen sak å kritisere, men hjelp oss heller til å bli flinkere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 31. juli 2002 #11 Del Skrevet 31. juli 2002 Forøvrig ser det ikke ut til at jeg tør å ta til meg noen katter denne sommeren. Jeg er visst gravid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verdande Skrevet 1. august 2002 #12 Del Skrevet 1. august 2002 Forøvrig ser det ikke ut til at jeg tør å ta til meg noen katter denne sommeren. Jeg er visst gravid Gratulerer, Klips! Bare så det er sagt: Hvis det er frykt for toksoplasmosesmitte som er den eneste årsaken til at du lar være å være fosterhjem, så er denne frykten svært overdimensjonert og oppblåst av medier og dessverre også noen leger. Hvis du er interessert i mer informasjon, så gir jeg deg gjerne det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 1. august 2002 #13 Del Skrevet 1. august 2002 Ja, jeg vil gjerne høre mer, Verdande, det er jo toksoplasmose jeg tenker på. Skal jo snart til legen, kan jo hende jeg alt har hatt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verdande Skrevet 1. august 2002 #14 Del Skrevet 1. august 2002 For aller først å sette dette litt i perspektiv: I Norge er det bare ca. 5% av alle medfødte misdannelser som skyldes infeksjonssykdommer under graviditeten. Merk sykdommer i flertall -- toksoplasmose er bare en av mange. I Norge har ca. 11% av de gravide hatt toksoplasmose, og er derfor immune. Bare 0.17% blir smittet i løpet av svangerskapet.Infisert kjøtt er angitt å være en mer vesentlig smittekilde enn smitte via katteavføring. Det finnes faktisk enkelte forskere som hevder at gravide som har katt ikke er mer utsatte for toksoplasmose enn gravide som har katt(!). Det som iallfall er sikkert er at for å bli smittet av katteavføring må man spise den. Med god håndhygiene skal man kunne være trygg. Jeg regner dessuten med at de fleste gravide heller ikke har kattebæsj på lista over absurde food cravings. :blunke: Vanligste smittekilder: * frukt, grønnsaker etc. som ikke er skikkelig vasket * kjøtt som inneholder cyster med parasitter * katteavføring Anbefalte forholdsregler for å unngå smitte under graviditeten: * Husk alltid å vaske hender etter at du har tatt på rått kjøtt, 11frukt, bær eller grønnsaker. * Bruk hansker ved hagearbeid og husk alltid å vaske hendene etterpå. * Spis ikke rått kjøtt. Kjøtt bør alltid være gjennomstekt eller kokt. * Frukt, bær og grønnsaker skal alltid vaskes før det spises. * Tøm kattedoen hver dag. Ved å gjøre kan man unngå at oocystene (forstadier til parasitter) rekker å modnes og bli smittefarlige. Bruk hansker, og vask hendene godt etterpå. 85-90 prosent av de som smittes med Toxoplasma gondii-parasitten vil ikke merke noe til det. De få som blir syke vil som oftest få mild feber, noen ganger kombinert med lett diaré som eneste symptom, eller de får feber, hovne lymfeknuter, og føler seg trøtte. Etter en infeksjon oppnår man immunitet, og kan altså ikke smittes på nytt. I ytterst sjeldne tilfeller har man sett at toksoplasmose har gitt encefalitt(betennelse i hjernen), myokarditt (betennelse i hjertet) eller chorioretinitt (betennelse i øyets netthinne). Toksoplasmose er i hovedregelen altså kun farlig for fostre (dersom moren smittes under svangerskapet og overfører smitten til fosteret. er hun smittet før svangerskapet har hun allerede produsert antistoffer som beskytter både henne og fosteret) og mennesker med alvorlige immundefekter, som f.eks. AIDS-syke og tunge rusmisbrukere. Hvis en gravid smittes med toksoplasmose, er det ca. 20% risiko for at fosteret smittes. Hvis dette skjer i første halvdel av graviditeten, er det risiko for alvorlige skader på fosteret, blant annet hjerneskade. Hvis smitten skjer senere i graviditeten, fødes barnet som oftest uten tegn på sykdom. Noen kan ha fått arr på netthinnen i øyet. Barn som er født med toksoplasmose kan senere bli syke, for eksempel med netthinnebetennelse. Dette kan man i stor grad forhindre ved å behandle barna tidlig. Risikoen for alvorlige konsekvenser som fosterdød, vannhode og hjerneskade er størst hvis fosteret smittes i første trimester. Om barnet smittes i tredje trimester, kan det få chorioretinitt. I Norge vil det fødes ca 15-20 barn per år som er smittet av toksoplasmose. De aller fleste av disse barna er friske, og viser ingen symptomer på infeksjon. I gjennomsnitt vil to til fire barn årlig få skader etter smitte, og for en til to av disse vil skadene være alvorlige. Summa summarum, Klips: Det er liten grunn til å bekymre seg for toksoplasmosesmitte når man har katt i huset. Men du kan jo alltids bruke det som en unnskyldning for å få mannen din til å ta hagearbeidet og kattedotømminga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 1. august 2002 #15 Del Skrevet 1. august 2002 Hehe, jeg vil ha katt og han må tømme kassen? Er litt pysete, kanskje jeg venter til de første mest kritiske ukene er over likevel. Skal tenke litt på det. Har du forresten katt, Verdande? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verdande Skrevet 1. august 2002 #16 Del Skrevet 1. august 2002 Hehe, jeg vil ha katt og han må tømme kassen? Ja, selvsagt. Han vet jo hvor viktig det er å gjøre deg lykkelig i denne fasen av livet, hvor du er i kontakt med urkvinnen i deg selv og bla bla bla. Neida, for å være litt seriøs: Det er ikke nødvendig at han tømmer kattedoen, du kan fint gjøre det selv om du er gravid. Gjøres det hver dag, vil eventuell smitte dessuten med nesten 100% sikkerhet bare være oocyster, og dermed ikke smittefarlige. Er litt pysete, kanskje jeg venter til de første mest kritiske ukene er over likevel. Skal tenke litt på det. Ja, det synes jeg er en god idé. Ikke fordi sannsynligheten for at du vil bli smittet er mer enn i verste fall mikroskopisk, men fordi at katteholdet antakelig ikke vil være særlig hyggelig for deg når du bekymrer deg. Hadde du hatt katt fra før ville det selvsagt vært annerledes, men nå har du jo muligheten til å velge. Har du forresten katt, Verdande? Jeg eies av verdens tre flotteste (og det er selvsagt min objektive mening, hehe) katter. Katter er fantastiske skapninger, og jeg kan ikke tenke meg et liv uten dem. Heldigvis har jeg vært smart nok til å finne meg en mann som er av samme mening. I tillegg har jeg jobbet frivillig med omplassering av hjemløse og uønskede katter i årevis. Tøff jobb, men belønningen er å vite at man har hjulpet noen som virkelig trengte det. Det føles godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 1. august 2002 #17 Del Skrevet 1. august 2002 Hm. Har alltid ønsket meg katt. Er redd for at det skal hemme oss for mye hvis vi anskaffer oss katt permanent (eller hvis katt anskaffer seg oss, da). Vi liker å reise utenlands flere ganger i året, hytteturer o.l. hele tiden. Bor midt i byen med minimal bakgård. Høres vel ut som jeg må vente før jeg prøver noe mer enn fosterhjem, eller hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verdande Skrevet 1. august 2002 #18 Del Skrevet 1. august 2002 Hm. Har alltid ønsket meg katt. Er redd for at det skal hemme oss for mye hvis vi anskaffer oss katt permanent (eller hvis katt anskaffer seg oss, da). Vi liker å reise utenlands flere ganger i året, hytteturer o.l. hele tiden. Bor midt i byen med minimal bakgård. Høres vel ut som jeg må vente før jeg prøver noe mer enn fosterhjem, eller hva? Ja, det synes jeg du har helt rett i. Ikke fordi de tingene du nevner ikke kan løses eller prioriteres annerledes, men fordi et levende vesen fortjener et hjem der både anskaffelsen og katteholdet generelt er et gjennomtenkt valg. Hadde alle potensielle katteeiere vært som deg ville praktisk dyrevernsarbeid på kattesiden være så godt som overflødig. Om du nå eller en gang i framtida skulle velge å være fosterhjem slår du flere fluer i en smekk: Du får prøvd hvordan det er å leve med en katt i huset, uten en livslang (kattens, altså) forpliktelse; du kan finne ut av om det å bo sammen med en katt egentlig er noe for deg; du gjør en god gjerning; du har en erfaren kontaktperson som kan veilede deg når du har behov for det. Lykke til med resten av graviditeten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ABY Skrevet 1. august 2002 #19 Del Skrevet 1. august 2002 Jeg har ikke mulighet til å ta i mot flere katter hjemme,men er det annen type hjelp dere trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 1. august 2002 #20 Del Skrevet 1. august 2002 Hei ABY, hvis du ønsker å hjelpe kan du ringe dyrebeskyttelsen og spørre hva du kan være behjelpelig med. kankje du kan lufte hunder?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå