maitafnas Skrevet 18. februar 2017 #1 Skrevet 18. februar 2017 Hei, jeg så stillingen deres utlyst på senterets nettsider, og søker på stillingen som deltidsarbeider. Jeg er en jente på snart 17 år som begynner Vg1, Service og samferdel på Videregående Skole til høsten. Jeg har tatt ett år fri fra skole for å jobbe litt og for å få mer erfaring innenfor salg og service, I og med at det er noe jeg ser meg selv drive med I fremtiden. Det er flere grunner til at jeg vil jobbe hos dere. Først av alt tror jeg en jobb på Funky Frozen Yogurt vil være en lærerik opplevelse som gir meg spennende utfordringer og en mulighet til å utvikle meg. Jeg syntes også at konseptet er veldig kreativt og interessant. Jeg er også da veldig interessert i hvordan en butikk generelt funger så denne jobben vil være perfekt for meg. Jeg lærer ganske fort og kan utføre arbeid godt både selvstendig og i grupper. Jeg er en sosialt omgjengelig jente som elsker å jobbe med mennesker. Jeg er arbeidsom og ikke redd for å ta i et tak der det kreves. De som kjenner meg omtaler meg som trofast, ærlig og full av energi. Dette er kvaliteter jeg tar med meg inn i min arbeidssituasjon. Jeg har erfaring fra før av om hvordan behandle kunder, men ønsker mer erfaring på hvordan jeg skal behandle kundene og hvordan jeg skal bidra med salget best mulig. Målet mitt er å få erfaring med de kravene og forventningene arbeidsgiveren har for meg. Jeg er veldig glad i mennesker og er en hyggelig person og være med. Jeg kan jobbe når som helst er generelt ledig helgedagen (kveldsvakt, ferie inkl) Håper jeg får svar så fort som mulig. Om dere har noen spørsmål er det bare å ringe: xxxxxxx eller sende epost: xxxxxxxxx
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #2 Skrevet 18. februar 2017 Still deg spørsmålet: Synes du dette var en bra jobbsøknad? Hadde du ansatt en som skrev denne søknaden? Dette er en vanlig standard søknad som automatisk blir lagt i nei bunken av de fleste arbeidsgivere. Innledningen er førsteinntrykket av deg som person, og da må du gjerne vær mer kreativ og skriv på din egen måte - enn du allerede har gjort. Er ikke du nok kreativ i innledningen din pleier som oftest søknaden å bli kastet før hele blir lest. IKKE bruk "Hei. Jeg så stillingen deres utlyst på senteres nettsider, og søker på stillingen som deltidsarbeider", for nå til dags bruker alle denne setningen. Du skiller deg ikke ut. Du putter på utrolig mye egenskaper som ikke nødvendigvis trenger å være med. All den informasjonen du har med er ikke relevant. Du må også utdype deg mer når det gjelder dine forklaringer. Hvordan tror du en jobb på FFY vil utvikle deg som person? Hvilke utfordringer tror du jobben kan gi deg? Hvordan kan du bruke denne erfaringen senere i livet? Hvorfor er konseptet interessant? Du må tenke på hvilke egenskaper du har som passer til denne jobben, også må du se hvilke kvalifikasjoner jobben krever. Ikke skriv opp masse egenskaper som ikke relaterer seg. Til slutt vil jeg si at du bruker "Jeg" veldig mange ganger. Det er ingen variasjon i teksten din, som er gørr kjedelig å lese. Det virker som at du har brukt 10 minutter på å skrive søknaden din, og tatt den rett ut fra en mal. Dette legger sjefen på arbeidsplassen utrolig godt merke til. Anonymkode: 1f294...d22 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #3 Skrevet 18. februar 2017 Oi, her smører du tjukt på. Du skal ha en veldig utadvendt og sprudlende personlighet for å matche søknaden din når du kommer på intervju. For meg virker dette som typisk "skriv det du tror arbeidsgiveren vil høre". Generisk og for meg virker det noe påtatt Det virker også som om du har sett på en mal for søknader og har fulgt den slavisk. "Mitt mål er". Leste du i malen at du skulle skrive hva målene dine med jobben var? Det gir dårlig inntrykk å skrive "håper på svar så fort som mulig". Det gir inntrykk av at du nærmest krever svar raskt og at du har søkt mange andre jobber og trenger svar fra dem slik at du vet om du må søke flere jobber eller hva du kan velge å takke ja eller nei til. --- Det du kan prøve er å legge vekk alt av søknadstips og søknadsmal. Så ser du på jobbutlysningen og spør deg selv: Hvorfor vil du ha jobben? Hva tror du de leter etter i en kandidat? Osv Skriv ned det du mener ærlig. Vil du ikke ha jobben så skriv dette i første utkast. Når du har skrevet den ærlige versjonen, se over om den er veldig positiv eller negativ. Om det er mye negativt må du prøve å endre perspektivet ditt på hva du vil oppnå i jobben og hvordan den kan være positiv for deg. Noen jobber vil gi deg kunnskap og erfaringer som du kan bruke senere. Til og med ufaglærte jobber som butikk lærer deg noe om hvordan kunder behandler ansatte, hvordan du skal håndtere sinte mennesker osv. Er den veldig positiv, så kanskje du ikke har vært helt ærlig? Når du har gjort deg opp ærlige refleksjoner om jobben du søker på, så må du prøve å samle opp disse tankene til å bli en jobbsøknad. Ikke for positiv, ikke for negativ, ikke for absurd, men noe som er ærlig og realistisk. Er du heldig vil "deg" skinne gjennom i det resultatet du ender opp med, og det i seg selv vil skille seg ut. Men det er mulig dette krever noe øvelse Anonymkode: 34bda...37a 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #4 Skrevet 18. februar 2017 Jeg synes den var litt kjedelig og en standard søknad som man ofte finner på nett. Du skriver ikke hvordan jobben kan utvikle og utfordre deg, du har bare slengt ut fine ord som du tror arbeidsgiver vil høre. Tenk litt utenfor rammen. Ellers masse gode tips over her! Anonymkode: 0735c...cf2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #5 Skrevet 18. februar 2017 Du bør åpne med å presentere deg synes jeg "mitt navn er maitafnas, jeg er 17 år.." så de legger merke til navnet ditt. Syntes det var ok, men du bruker kanskje litt mye "fyllord". Prøv å kort ned søknaden og vær mer konsis. F.eks trenger du ikke skrive så mye om at du vil jobbe med salg og service etc. Rett etter du har skrevet at du går på service og samferdsel linjen. Det kommer allerede frem. Du bør derimot kanskje skrive noe om hvorfor du synes konseptet er interessant for deg i andre avsnitt "konseptet er interessant for meg, både fordi jeg brenner for salg og service og selvfølgelig fordi elsker Frozen yoghurt!" eller noe sånt... litt humoristisk og. Skriv "lærer fort" ikke "ganske fort". Synes ikke du smører for tjukt på med egenskapene, det er bare positivt til service jobber tenker jeg, bare bra å virke selvsikker og utadvendt. Legg gjerne ved et bilde, det er ofte positivt til den type jobber. På slutten pleier jeg forresten å skrive "ser frem til å høre fra dere " før "vennlig hilsen .." Lykke til! Anonymkode: 58282...55d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #6 Skrevet 18. februar 2017 Synes ikke det er nødvendig å skrive masse om hvordan jobben skal utfordre og utvikle deg forresten. Tenker det viktigste for denne type jobb er å være blid, utadvendt, ryddig og effektiv. Ikke at man har reflektert sykt mye over hvordan jobben skal påvirke deg som person Anonymkode: 58282...55d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå