Gå til innhold

Anbefalt kosthold ved trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har meldt meg inn på treningssenter nå og målet er å gå ned 8-10kg før 1. juli.

Planen er å kombinere styrke og kondisjon. Skal sette opp en PT time for dette. Men til dere som trener tre ganger i uken (det er min plan), hva spiser dere på hverdagene og hvor ofte? Hva er anbefalt mengde mat?

Mye proteiner er viktig. Havregrøt har jeg hørt er veldig bra. Jeg spiser kl. 09.00 på jobb og 12.30, men er dårlig på faste måltider ellers. Noen anbefalinger?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med tre treningsdager i uka, så har det ikke stor betydning. Bare pass på at du ikke spiser for tungt måltid før du skal løpe, hoppe og sprette, og ha en liten yoghurt, banan eller noe annet enkelt etterpå hvis det er en stund til du skal spise. Det viktigste er at du har kontroll på kaloriregnskapet og ikke spiser for mye fordi du trener. Trening brenner mindre enn du tror.

Anonymkode: 6722a...7cd

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke spise noe spesielt, eller noe bestemt antall måltider. Det viktige er at du 1) setter opp en plan som gir deg et tilstrekkelig kaloriunderskudd, 2) holder deg til det, hver dag, og 3) ikke ødelegger innsatsen ved å gå opp igjen etterpå. Det er dermed av avgjørende betydning at du 1) får i deg det du trenger av næring hver dag, og 2) spiser mat du liker i en rytme som passer for deg. 

Jeg ser du tar sikte på å gå ned i underkant av en halvkilo pr uke, og det er et bra mål, hvis du er lett overvektig nå. Bare husk at du ikke nødvendigvis vil kunne se nedgangen på vekta hver uke, selv om du gjør alt riktig. Vekta svinger naturlig fra dag til dag og en ukes nedgang kan lett maskeres av "vannvekt".

Hvor mye du bør spise kan du regne ut her: trening.no/kalkulatorer/bmr/ 

Hva du skal spise, bestemmer du selv, selvfølgelig, men det et lettest å få i seg det man trenger om man spiser litt mat fra hver matvaregruppe hver dag, forskjellige ting gjennom dagen, fra dag til dag og uke til uke, og lager noen av måltidene selv.

Hvordan du holder oversikt/kontroll over matinntaket ditt må du også bestemme selv. For mange er veiing og manuell eller elektronisk logging et godt hjelpemiddel. Noen må til psykolog og bearbeide traumer! Andre klarer seg med å bare kutte ut småspising, eller de kan bruke "tallerkenmodellen", eller slutte å drikke brus, eller bare være i mer aktivitet. Hva som er mest effektivt for akkurat deg, kommer an på hvorfor du har spist for mye, og din personlighet/innstilling/livsstil. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, DeLorean skrev:

Mye proteiner er viktig

MYE proteiner er ikke viktig. NOK proteiner er viktig. Nok protein er normalt mellom 1 og 1,5 gram per kg kroppsvekt. 

Anonymkode: 66b6b...2e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...