Gjest Frk.lilla Skrevet 18. februar 2017 #1 Skrevet 18. februar 2017 (endret) Vi har ei jente her på avlastning en helg i mnd, og synes det er veldig mye "feil" med hvordan vaner og oppdragelse hun har. Jeg synes foreldrene har gjort det vanskelig for seg selv men f.eks å gi henne lov til å ha ipad i sengen helt til hun sovner ( har skjedd at hun har vært våken til 02:30), hun har ingen regler eller rutiner noe som vi merker utrolig godt når vi har henne. (Vi har dog ikke barn selv enda) UANSETT: Blir det noe annet når det er våre egne barn? Blir det mer naturlig? og gir det mer mening? Nå blir jeg bare irritert når hun nekter å sove ( hun er 5 og sov ca 3 t i natt ). Endret 18. februar 2017 av Frk.lilla
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #2 Skrevet 18. februar 2017 Ja, det blir helt annerledes med egne barn. Men man blir irritert på dem også. Anonymkode: eb48a...693 8
saltvann Skrevet 18. februar 2017 #3 Skrevet 18. februar 2017 Når du får ditt eget barn så lar du ikke det barnet ha ipad i sengen til den sovner, så da slipper du det problemet Men ja, er jo forskjell. Dette er noen andre sitt barn som former barnet etter seg. Når du får eget barn vil du forme det og dere vil gjøre det dere føler er riktig 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #4 Skrevet 18. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det blir helt annerledes med egne barn. Men man blir irritert på dem også. Anonymkode: eb48a...693 Men akkurat i det eksempelet du nevner så er vel forskjellen at jeg bare blir irritert på meg selv når mitt barn sovner sent fordi han har fått se på ipad for lenge. Han er også 5. (Men han har aldri vært våken SÅ lenge da.) For øvrig høres det ut som barnet trenger noe slags hjelp med søvnen, medisiner eller noe. Skjerm kan forstyrre søvnen, men ikke så mye at en 5-åring bare sover 3 timer. Anonymkode: eb48a...693 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #5 Skrevet 18. februar 2017 Du kan ha egne regler hos dere. Dere skal ikke være slave av foreldrenes oppdragelse. Ipad skal ikke være i noen seng. Om du venner deg til å forbrede sengetid, så vil det gå seg til. Les for henne på sengen. Det blå lyset på sånne apparater ødelegger søvn. Har selv et barnebarn på 12 år. Er ikke dårlig oppdradd pga at hun bruker mobil i sengen hjemme. Her får hun ikke lov til det. Når du forklarer barn,så forstår de Anonymkode: 4bf4c...d51 7
MissMas Skrevet 18. februar 2017 #6 Skrevet 18. februar 2017 Selvsagt er det noe helt annet med egne barn. Der får du jo det du skaper selv.. Dette barnet har jo bagasje. 3 timer søvn er svært skadelig, forresten! 1
Gjest Frk.lilla Skrevet 18. februar 2017 #7 Skrevet 18. februar 2017 Vi tok i fra henne ipaden kl 20:30 (noe vi hadde sagt i fra om til henne tidligere), så da gråt hun seg i søvn og sovnet kl 22, og våknet da en gang i timen hele natten å gråt å ville hjem. Men hun fikk ikke e noe ipad, og måtte ligge på sitt eget rom hele natten. Vi har egne regler her hos oss, noe hun er klar over heldigvis men hun tester jo ALT av grenser så er litt av en utfordring for et ungt par uten barn MEN blir jo litt usikker på om jeg vil ha egne barn når jeg ser hvordan det er med henne, så godt å høre man former sine egne barn og det ikke trenger å være slik som dette
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #8 Skrevet 18. februar 2017 27 minutter siden, Frk.lilla skrev: Vi har ei jente her på avlastning en helg i mnd, og synes det er veldig mye "feil" med hvordan vaner og oppdragelse hun har. Jeg synes foreldrene har gjort det vanskelig for seg selv men f.eks å gi henne lov til å ha ipad i sengen helt til hun sovner ( har skjedd at hun har vært våken til 02:30), hun har ingen regler eller rutiner noe som vi merker utrolig godt når vi har henne. (Vi har dog ikke barn selv enda) UANSETT: Blir det noe annet når det er våre egne barn? Blir det mer naturlig? og gir det mer mening? Nå blir jeg bare irritert når hun nekter å sove ( hun er 5 og sov ca 3 t i natt ) og jeg kjenner ikke noe form for "morsinstinkt". Ja, det er forskjell på egne og andres barn. Samtidig: Når et barn har avlastningshjem, har barnet eller foreldrene vansker som gjør at behovet oppstår. Når man har barn med ulike vansker, gjør man det man må for å få døgnet til å gå opp. Min femåring bruker nettbrett i sengen, fordi det er da hun roer seg best. Hun har adhd, og greier ikke ligge rolig og slappe av uten visuell stimuli. Bruken har dog hele tiden vært begrenset, hun får ikke ligge så lenge hun vil/til hun sovner - men til jeg ser at hun er avslappet nok til å sovne. Som foreldre velger man hvilke uvaner som er verdt det for familiens felles fungering (selv om å se på nettbrett til i 3-tida virkelig ikke er innafor) - mens som avlastningshjem får man tildelt en unge med ferdig etablerte uvaner. Anonymkode: 75e1c...1dd 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #9 Skrevet 18. februar 2017 43 minutter siden, Frk.lilla skrev: Vi har ei jente her på avlastning en helg i mnd, og synes det er veldig mye "feil" med hvordan vaner og oppdragelse hun har. Jeg synes foreldrene har gjort det vanskelig for seg selv men f.eks å gi henne lov til å ha ipad i sengen helt til hun sovner ( har skjedd at hun har vært våken til 02:30), hun har ingen regler eller rutiner noe som vi merker utrolig godt når vi har henne. (Vi har dog ikke barn selv enda) UANSETT: Blir det noe annet når det er våre egne barn? Blir det mer naturlig? og gir det mer mening? Nå blir jeg bare irritert når hun nekter å sove ( hun er 5 og sov ca 3 t i natt ) og jeg kjenner ikke noe form for "morsinstinkt". Hæ? Hvordan går det an at en avlastningsfamilie ikke kjenner til tilknytningsteori? Selvfølgelig har du ikke morsinstinkt når du ikke er moren hennes. Anonymkode: 47a70...57d 6
Gjest Frk.lilla Skrevet 18. februar 2017 #10 Skrevet 18. februar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Hvordan går det an at en avlastningsfamilie ikke kjenner til tilknytningsteori? Selvfølgelig har du ikke morsinstinkt når du ikke er moren hennes. Anonymkode: 47a70...57d Hva mener du? Kjenner til familien og jenta, å vi er godkjente som avlastnings familie. Jeg spør bare om det blir noe annet når man får egne barn. Jenta har ikke noe form for sykdommer, eller problemer med adhd. Moren har MS og derfor har vi henne en gang pr mnd. for å avlaste henne.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #11 Skrevet 18. februar 2017 14 minutter siden, Frk.lilla skrev: Hva mener du? Kjenner til familien og jenta, å vi er godkjente som avlastnings familie. Jeg spør bare om det blir noe annet når man får egne barn. Jenta har ikke noe form for sykdommer, eller problemer med adhd. Moren har MS og derfor har vi henne en gang pr mnd. for å avlaste henne. Ja, og jeg svarer på spørsmålet ditt; tilknytningsteori. Om dere er godkjente som avlastningsfamilie så burde du/dere kansje kjenne til tilknytningsteori? Du vet at en mor og far er knyttet til sitt barn og har et instinkt ovenfor sitt barn. Det er en tilknytning. Det finnes flere typer tilknytninger. At du kjenner irritasjon ovenfor barnet har med tilknytning å gjøre. Ergo, du er ikke knyttet til barnet. fra google ; Tilknytningsteori er en utviklingspsykologisk teori som beskriver dynamikken bak dannelse og utvikling av nære følelsesmessige bånd mellom mennesker. Jeg blir så forundret når tilogmed pedagoger forteller at deres egne barn er så herlige og andres barn "bare" er søte. Ja? Så? Det er bare sånn tilknytning fungerer. Anonymkode: 47a70...57d 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #12 Skrevet 18. februar 2017 Høres ikke ut som om dere/du er i stand til å være avlastningskjema for et barn i en sårbar situasjon. Anonymkode: 5f918...9d0 5
Minlillesky Skrevet 18. februar 2017 #13 Skrevet 18. februar 2017 3 timer siden, Frk.lilla skrev: Vi har ei jente her på avlastning en helg i mnd, og synes det er veldig mye "feil" med hvordan vaner og oppdragelse hun har. Jeg synes foreldrene har gjort det vanskelig for seg selv men f.eks å gi henne lov til å ha ipad i sengen helt til hun sovner ( har skjedd at hun har vært våken til 02:30), hun har ingen regler eller rutiner noe som vi merker utrolig godt når vi har henne. (Vi har dog ikke barn selv enda) UANSETT: Blir det noe annet når det er våre egne barn? Blir det mer naturlig? og gir det mer mening? Nå blir jeg bare irritert når hun nekter å sove ( hun er 5 og sov ca 3 t i natt ) og jeg kjenner ikke noe form for "morsinstinkt". Vær streng med rutiner. Min datter er 5, og hun legger seg kl 19.30 ca. Hun leker rolig lek i senga, og må legge vegg lekene og legge seg ned kl 20.00. Etter 20.00 er det sovetid. Av med lys og vekk med leker. Det eneste hun får lov til å ha i sengen etter kl 20.00 er en bok, og kosebamsen sin. Hun sovner fort med en bok å lese på Leggetider er jeg alltid streng på. Når det er leggetid, så er det leggetid. Om barnet mitt ikke legger fra seg lekene kl 20.00, så får hun to valg. Enten legger hun lekene vekk selv med engang, eller så gjør jeg det. Av og til gjør jeg det. Det blir et rabalder uten like fra 5 åringen, men hun roer seg raskt ned igjen. Hvis hun fremdeles protesterer og prøver å finne frem lekene igjen, tar jeg lekene og setter de høyt opp, og hun får det ikke igjen før dagen etter. Så blir det en forklaring og påminnelse om hvorfor og en god kos før jeg går ut av rommet. Før man får barn så har man som regel klare tanker på hvordan det skal være. Regler etc, men når man får barn, så er det mye som endres. Man blir kanskje litt mindre nøye på den regelen og litt slakk på noe. Men også streng på andre områder. Og man har kanskje et annet syn på regler og rutiner etter man blir mamma. Man blir irritert på egne barn også skal jeg si deg Av og til har man lyst til å rive ut håret i frustrasjon og sinne Men som regel er eget barn helt fantastisk herlige når de ikke får oss foreldre irriterte Dere MÅ være strenge med regler og rutiner. Dere kan la henne ha ipaden i sengen, men legg henne for eksempel 30 min tidligere enn vanlig leggetid. Når 30 minutter er over, skal brettet gies til deg, og legger det høyt vekk. Så får hun de tilbake dagen etter. Du må regne med reaksjoner. Men hold deg rolig og forklar barnet om hvorfor osv. Så lite søvn som det barnet får, er ikke bra!! Familien til barnet trenger og veiledning tenker jeg.. 1
Gjest Frk.lilla Skrevet 18. februar 2017 #14 Skrevet 18. februar 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ikke ut som om dere/du er i stand til å være avlastningskjema for et barn i en sårbar situasjon. Anonymkode: 5f918...9d0 Fordi jeg spør om tips? Vi har vært igjennom en grundig prosess for å få dette i orden så vi er absolutt i stand til det. Problemet her er jo at dette barnet har NULL regler og grenser hjemmefra og jeg ble satt ut av at ungen får lov å sitte på ipad til hun sovner av seg selv - og at mor sa dette måtte vi la henne fortsette med og ikke prøve å endre. Hos oss er vi klare på at ungen skal sove om natten og ikke ligge på you tube å se videoer. Jeg er jo ikke dum og ikke i stand til å se hva som er rett og galt - men jeg spør jo her inne for å få råd. Ikke for å få beskjed om at jeg ikke er i stand til å ta vare på et barn. For å bli avlastningshjem så må man igjennom en hel del, og det er ikke hvem som helst som får bli det. Men jeg takker for tips å råd i denne situasjonen der ting er slik det er.
Gjest Frk.lilla Skrevet 18. februar 2017 #15 Skrevet 18. februar 2017 17 minutter siden, Minlillesky skrev: Vær streng med rutiner. Min datter er 5, og hun legger seg kl 19.30 ca. Hun leker rolig lek i senga, og må legge vegg lekene og legge seg ned kl 20.00. Etter 20.00 er det sovetid. Av med lys og vekk med leker. Det eneste hun får lov til å ha i sengen etter kl 20.00 er en bok, og kosebamsen sin. Hun sovner fort med en bok å lese på Leggetider er jeg alltid streng på. Når det er leggetid, så er det leggetid. Om barnet mitt ikke legger fra seg lekene kl 20.00, så får hun to valg. Enten legger hun lekene vekk selv med engang, eller så gjør jeg det. Av og til gjør jeg det. Det blir et rabalder uten like fra 5 åringen, men hun roer seg raskt ned igjen. Hvis hun fremdeles protesterer og prøver å finne frem lekene igjen, tar jeg lekene og setter de høyt opp, og hun får det ikke igjen før dagen etter. Så blir det en forklaring og påminnelse om hvorfor og en god kos før jeg går ut av rommet. Før man får barn så har man som regel klare tanker på hvordan det skal være. Regler etc, men når man får barn, så er det mye som endres. Man blir kanskje litt mindre nøye på den regelen og litt slakk på noe. Men også streng på andre områder. Og man har kanskje et annet syn på regler og rutiner etter man blir mamma. Man blir irritert på egne barn også skal jeg si deg Av og til har man lyst til å rive ut håret i frustrasjon og sinne Men som regel er eget barn helt fantastisk herlige når de ikke får oss foreldre irriterte Dere MÅ være strenge med regler og rutiner. Dere kan la henne ha ipaden i sengen, men legg henne for eksempel 30 min tidligere enn vanlig leggetid. Når 30 minutter er over, skal brettet gies til deg, og legger det høyt vekk. Så får hun de tilbake dagen etter. Du må regne med reaksjoner. Men hold deg rolig og forklar barnet om hvorfor osv. Så lite søvn som det barnet får, er ikke bra!! Familien til barnet trenger og veiledning tenker jeg.. Ja regner med det er "lett" å si hva vi kommer til å gjøre nå før vi får egne barn, men merker at slike rutiner og regler er jeg streng på. Takk for tips :D
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #16 Skrevet 18. februar 2017 3 minutter siden, Frk.lilla skrev: Fordi jeg spør om tips? Vi har vært igjennom en grundig prosess for å få dette i orden så vi er absolutt i stand til det. Problemet her er jo at dette barnet har NULL regler og grenser hjemmefra og jeg ble satt ut av at ungen får lov å sitte på ipad til hun sovner av seg selv - og at mor sa dette måtte vi la henne fortsette med og ikke prøve å endre. Hos oss er vi klare på at ungen skal sove om natten og ikke ligge på you tube å se videoer. Jeg er jo ikke dum og ikke i stand til å se hva som er rett og galt - men jeg spør jo her inne for å få råd. Ikke for å få beskjed om at jeg ikke er i stand til å ta vare på et barn. For å bli avlastningshjem så må man igjennom en hel del, og det er ikke hvem som helst som får bli det. Men jeg takker for tips å råd i denne situasjonen der ting er slik det er. Vet ikke hvorfor den anonyme sa det, synes ikke dere virker håpløse, men kansje litt uerfarne med unger. Dette er anon som maste om tilknytning tidligere. Om dere ønsker å være avlastningshjem så er det lurt å kjenne til tilknytning. Det finnes masse bøker om emnet. Skikkelig lei vane det der. Foreldrene hennes var syke, eller noe sånt? Er det syk aleneforelder eller? At en 5 (?) åring ligger å ser youtube til langt på kveld er ganske ille, men det er faktisk ikke SÅ vanskelig å venne de av heller. Man må jo jobbe litt og sette grenser, samme grensene hver dag. Men det er gjerne vanskelig om forelderen er veldig syk. Anonymkode: 47a70...57d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #17 Skrevet 18. februar 2017 Synes du virker ganske fornuftig jeg. iPad i senga er selvfølgelig ikke lov, og her er det ikke dere som bør følge foreldrenes grenser, men omvendt. Om de ikke gjør det, så hold fast på det dere gjør. Unger klarer helt fint å forholde seg til forskjellige grenser hjemme og borte. Det eneste jeg kan "pirke litt på" i innlegget ditt, er det at du er streng på at hun skal sove på eget rom. Jeg ville vurdert om hun kanskje har behov for å være nærmere dere. Et barn som er på avlastning, har jo per def en spesiell hjemmesituasjon. En somatisk syk mor kan være vanskelig for et lite barn, og det kan godt være hun trenger masse trygghet og nærhet for å sove godt. Jeg ville vurdert å la henne få en egen madrass inne hos dere, så kan hun evt komme inn dit i løpet av natten hvis hun blir urolig. En god trygghet i bunnen, er et godt grunnlag for å takle grensesetting og for en god fungering forøvrig. Anonymkode: 1ad78...971 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #18 Skrevet 18. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, og jeg svarer på spørsmålet ditt; tilknytningsteori. Om dere er godkjente som avlastningsfamilie så burde du/dere kansje kjenne til tilknytningsteori? Du vet at en mor og far er knyttet til sitt barn og har et instinkt ovenfor sitt barn. Det er en tilknytning. Det finnes flere typer tilknytninger. At du kjenner irritasjon ovenfor barnet har med tilknytning å gjøre. Ergo, du er ikke knyttet til barnet. fra google ; Tilknytningsteori er en utviklingspsykologisk teori som beskriver dynamikken bak dannelse og utvikling av nære følelsesmessige bånd mellom mennesker. Jeg blir så forundret når tilogmed pedagoger forteller at deres egne barn er så herlige og andres barn "bare" er søte. Ja? Så? Det er bare sånn tilknytning fungerer. Anonymkode: 47a70...57d Men å påstå at de opplever irritasjon overfor dette barnet fordi de ikke er tilknyttet hverandre er en svært forenklet forklaring. Foreldre kan oppleve sterk irritasjon overfor egne barn selv om de har en trygg tilknytning. Jeg tenker at barnet kanskje ikke føler en trygg tilknytning overfor dere, og derfor kompenserer med å bruke ipaden som trygghet? Da legger hun seg med noe som gjør at hun føler seg tryggere. Og når dere fratar henne denne tryggheten så blir hun urolig og gråter seg i søvn. Jeg tenker at dere som avlastningshjem bør jobbe mye med relasjonen til denne jenta, for å styrke båndet og tryggheten. Jeg ville ikke umiddelbart fratatt henne ipaden ved sengetid hvis alternativet er at hun blir så utrygg at hun gråter seg i søvn og får 3 timer søvn i løpet av en natt. Er det ikke noen dere kan snakke med som kjenner barnet, som kan gi dere konkrete råd? Anonymkode: ded8b...d59 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #19 Skrevet 18. februar 2017 Det som er annerledes i denne saken kontra med eget barn, er jo at dere ikke kjenner barnet godt nok, barnet er ikke trygg nok på dere. Dere forstår dermed ikke behovene hennes, og blir irritert fordi hun reagerer på måter dere ikke forstår. Anonymkode: ded8b...d59 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #20 Skrevet 18. februar 2017 4 timer siden, Frk.lilla skrev: For å bli avlastningshjem så må man igjennom en hel del, og det er ikke hvem som helst som får bli det. Men jeg takker for tips å råd i denne situasjonen der ting er slik det er. Det er ikke så himla vanskelig å bli avlastningshjem eller til og med fosterhjem. En bekjent av meg er godkjent fosterhjem, men jeg må si at jeg ikke forstår hvordan hun har greid det. Hennes løsning på at ungen ikke ville legge seg og sto opp før daggry, var å stenge treåringen inne på rommet. Hun og barnefar ble skilt for tre år siden. Siden da har hun hatt to kjærester som hun delvis har bodd sammen med sammen med ungene, og er nå sammen med barnefar igjen for tredje gang. Såeh. Nei, det er faktisk ikke så vanskelig å bli godkjent. Anonymkode: 75e1c...1dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå