Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste hatt veldig lite energi og har ikke orket å gjøre noe når jeg kommer hjem fra skolen. Jeg pendler til Høgskolen og det tar litt tid. Jeg starter dagen med å ta buss i ca. 15 minutt for å så ta ferje eller båt i 20-30 minutt etter ferje/båtturen tar jeg buss i 15 minutt. Det høres sikkert ikke lenge ut, men i reisetid om morgonen så bruker jeg over en time fra jeg går ut døra til jeg sitter på skolen. Når jeg skal hjem så er det ikke alltid buss passer med båt/fejre og jeg må ofte vente en stund før jeg kan ta ferje eller båt. Jeg kommer hjem alt fra 16 tiden til vanlig det er ikke så alt for gale, men det er mye venting og stress, men jeg synes det er greit. Jeg går på et studie der man er i praksis og da er jeg ferdig alt fra 15:00 til 17:00 og kommer sent hjem, ofte er jeg hjemme 10-12 timer etter jeg har gått hjemme i fra og når jeg kommer hjem er det mer arbeid så tar kanskje to timer. Jeg føler meg så sliten akkuratt nå, men usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg bor ikke på studiestedet fordi jeg ikke trivdes sist, jeg hadde det ikke noe bra der og jeg ble deprimert av å bo der. Derfor flyttet jeg hjem igjen og bor hos foreldrene mine. Jeg har kjæreste som bor på mitt hjemsted og mange venner. Det er derfor jeg ikke vil flytte tilbake til studiestedet, en annen grunn er at jeg har deltidsjobb på mitt bosted og får spart en del penger da jeg ikke må ta så stort studielån og kan spare masse på BSU og annen sparing. Hva bør jeg gjøre? jeg vurder å flytte til studiestedet igjen eller å ta en pause

Anonymkode: 8cca8...42b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Anbefaler deg å få deg en studenthybel på studiestedet kanskje igjennom studentskipnaden eller et billig sted. Da kan du velge samtidig som du ikke blir fattig på å holde på den. Ofte får du jo studenthybler gjennom skipnaden for 3 500 kr. Helsen din er veldig viktig og de pengene er der verdt det! Det er vanskelig å få hybel nå spesielt om du studerer på et større studiested

Da kan du velge om du vil bo på hjemstedet eller ta en natt på studiestedet!

Endret av johanan
Skrevet

Det høres nesten ut som du studerer på Stord.

Anonymkode: e4752...758

Skrevet

Her må man nok bare bite tennene sammen. Ganske vanlig pendleravstand det, og selv om det er slitsomt så må man, om du ikke har lyst til å flytte nærmere. Er sjelden hjemme fra jobb før 21 tiden eller senere selv, ikke på grunn av pendling men lange dager. 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg nok flyttet, du vil nok trives etterhvert. Gå heller ikke glipp av studietiden ved å bare bo hjemme :)

Anonymkode: c9892...81b

Skrevet (endret)

Høres ut som en vanlig skoledag for videregåendeelever her - buss 7.30, fremme 8.30, skolestart 9.00, skoleslutt 15.30, buss 16.00, hjemme 17.15.

Det er jo lenge, men er ikke det helt normalt da?

Om det blir for mye må du jo nesten finne deg et sted å bo nærmere studiestedet. Er ikke reglene til Lånekassen fortsatt slik at du ikke får (like mye i) stipend om du bor hjemme? Kan jo søke da, og bruke de pengene på husleie?

Endret av applestories
  • Liker 1
Skrevet

Pendlertiden i seg selv er ganske normal, men å ta 3 fremkomstmidler for å komme frem høres slitsomt ut og dette er også noe de fleste slipper. Buss, ferje og så buss igjen. Da er man avhengig av at ting klaffer, og det er også vanskelig å finne roen i pendlertiden når den er så oppstykket. Veldig mange som pendler kjører enten bil en time, buss en time eller tog en time, de færreste har tre fremkomstmidler pr. vei. Så jeg skjønner at det er slitsomt! Men du må nesten bare veie fordeler og ulemper opp mot hverandre ved å bo der kontra der.

Anonymkode: 0b251...9fb

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer ikke på Stord, etter googling så fant jeg ut at jeg studerer ganske mye lengre nord enn det 

Skrevet

Jeg ville bare si at jeg forstår hvordan du har det.

Jeg bodde selv langt unna vgs og satt ca 1 time og 15 minutter på buss hver vei. Dette gjorde meg ingenting. Det ble noe helt annet når jeg begynte å jobbe, og måtte ta t-bane, tog og buss. Det var utrolig slitsomt, og all ventetiden sugde både energi og humør. Hvis du fortsatt har en del igjen på studiet ditt, så burde du kanskje tenke litt på deg selv, og ikke være altfor fornuftig. Å spare i BSU er selvsagt veldig lurt, men det er viktig å ikke slite seg helt ut. Hvis ikke så burde du kanskje vurdere å studere hjemmefra et par dager i uken hvis det er mulig.

Anonymkode: a610a...5eb

Skrevet

Jeg jobber normalt 10-14 timersdager. Det er krevende dager, med møter og presentasjoner, og tunge faglige problemstillinger. 

Jeg trener nesten hver dag. Og er alltid ajour med hus og hjem. Og jeg føler meg nesten aldri sliten. 

Dette er ikke noe skryteinnlegg. Men et tips om hvordan man får det til.

1) Nok søvn. Uansett hva annet man ønsker, bør og vil gjøre. Sov det antall timer du behøver for å være uthvilt hele dagen.

2) Trening, frisk luft og bevegelse. Det å droppe dette fordi man er sliten er en ond sirkel. Trening gir energi, og gjør at man sover bedre

3) Riktig kosthold. Rene råvarer, mye grovt og grønt. Spise passe og nok gjennom dagen

4) Utnytt dødtiden til å jobbe, eller å slappe av. Jeg er ofte på jobbreiser. Om jeg ikke kan eller ønsker å jobbe slapper jeg maks av. God musikk på øret, en kopp kaffe eller en god bok. Jeg sitter aldri og tenker på hvor sliten og lei jeg er av å sitte på et fly. 

Og du  - det lønner seg å ta opp maks studielån. Det er det billigste og mest gunstige lånet du noen gang får. Og det lønner seg å vente med BSU sparingen, så lenge du er ung nok. Da får du utnyttet skattefordelen fullt ut. Så det du holder på med her høres ikke så gunstig ut. Selv sparte jeg utenom BSU helt til året før jeg kjøpte bolig. Da hadde jeg nok (fri) egenkapital og kunne fortsette å spare full BSU og utnytte skattefordelene i årevis. 

Anonymkode: cd28e...dae

Skrevet (endret)

Hvorfor bor du ikke bare på studiestedet og drar hjem oftere i stedet? Du kan dra hjem hver helg. Du kan også dra hjem noen ettermiddager og eventuelt bli over natten om det skulle bli for ille. Da får du litt av alt og det blir mye mindre reising. Det kan da ikke være så jævlig å være alene 4 kvelder i uka? Noe må du jo ha å gjøre der for å holde deg opptatt.

Endret av penny_
  • Liker 1
Skrevet

Hva med å ta litt mer studielån og kjøpe en rimelig bil? Da blir ihvertfall reisen mye enklere.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber normalt 10-14 timersdager. Det er krevende dager, med møter og presentasjoner, og tunge faglige problemstillinger. 

Jeg trener nesten hver dag. Og er alltid ajour med hus og hjem. Og jeg føler meg nesten aldri sliten. 

Dette er ikke noe skryteinnlegg. Men et tips om hvordan man får det til.

1) Nok søvn. Uansett hva annet man ønsker, bør og vil gjøre. Sov det antall timer du behøver for å være uthvilt hele dagen.

2) Trening, frisk luft og bevegelse. Det å droppe dette fordi man er sliten er en ond sirkel. Trening gir energi, og gjør at man sover bedre

3) Riktig kosthold. Rene råvarer, mye grovt og grønt. Spise passe og nok gjennom dagen

4) Utnytt dødtiden til å jobbe, eller å slappe av. Jeg er ofte på jobbreiser. Om jeg ikke kan eller ønsker å jobbe slapper jeg maks av. God musikk på øret, en kopp kaffe eller en god bok. Jeg sitter aldri og tenker på hvor sliten og lei jeg er av å sitte på et fly. 

Og du  - det lønner seg å ta opp maks studielån. Det er det billigste og mest gunstige lånet du noen gang får. Og det lønner seg å vente med BSU sparingen, så lenge du er ung nok. Da får du utnyttet skattefordelen fullt ut. Så det du holder på med her høres ikke så gunstig ut. Selv sparte jeg utenom BSU helt til året før jeg kjøpte bolig. Da hadde jeg nok (fri) egenkapital og kunne fortsette å spare full BSU og utnytte skattefordelene i årevis. 

Har studielån og sparer alt på sparekonto. Pengene jeg tjener på deltidsjobb setter jeg på BSU, tjener nok til skattefradrag på 5 000 kroner. Det jeg mente med studielån er at jeg slipper å bruke det og kan heller sette det på sparekonto. Jeg får prøve å organisere dagen min bedre å evnetuelt trene etter skolen på treningssenteret til student-skipnaden. 

Skrevet
22 minutter siden, Menchit skrev:

Hva med å ta litt mer studielån og kjøpe en rimelig bil? Da blir ihvertfall reisen mye enklere.

Jeg skal gjøre det. Da kjører jeg jo bare inn på ferjen og slipper å bytte transportmiddel to ganger. Jeg har diabetes og var uheldig med mange følinger i år så derfor har jeg ikke lappen akuratt nå

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i det siste hatt veldig lite energi og har ikke orket å gjøre noe når jeg kommer hjem fra skolen. Jeg pendler til Høgskolen og det tar litt tid. Jeg starter dagen med å ta buss i ca. 15 minutt for å så ta ferje eller båt i 20-30 minutt etter ferje/båtturen tar jeg buss i 15 minutt. Det høres sikkert ikke lenge ut, men i reisetid om morgonen så bruker jeg over en time fra jeg går ut døra til jeg sitter på skolen. Når jeg skal hjem så er det ikke alltid buss passer med båt/fejre og jeg må ofte vente en stund før jeg kan ta ferje eller båt. Jeg kommer hjem alt fra 16 tiden til vanlig det er ikke så alt for gale, men det er mye venting og stress, men jeg synes det er greit. Jeg går på et studie der man er i praksis og da er jeg ferdig alt fra 15:00 til 17:00 og kommer sent hjem, ofte er jeg hjemme 10-12 timer etter jeg har gått hjemme i fra og når jeg kommer hjem er det mer arbeid så tar kanskje to timer. Jeg føler meg så sliten akkuratt nå, men usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg bor ikke på studiestedet fordi jeg ikke trivdes sist, jeg hadde det ikke noe bra der og jeg ble deprimert av å bo der. Derfor flyttet jeg hjem igjen og bor hos foreldrene mine. Jeg har kjæreste som bor på mitt hjemsted og mange venner. Det er derfor jeg ikke vil flytte tilbake til studiestedet, en annen grunn er at jeg har deltidsjobb på mitt bosted og får spart en del penger da jeg ikke må ta så stort studielån og kan spare masse på BSU og annen sparing. Hva bør jeg gjøre? jeg vurder å flytte til studiestedet igjen eller å ta en pause

Pendler selv tre timer til og fra jobb hver dag, det er utrolig slitsomt. Prøver å tenke på at det venter noe godt i andre enden, og at det er dette som gjør at jeg har den jobben jeg har og hatt råd til egen leilighet (nå nylig som følge av jobben). Lykke til :)

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Enig i resten av innlegget også, men særlig dette punktet er viktig. Jeg har endel flyreiser og bussreiser i min hverdag også, og de hadde vært både kjedelige og irriterende og utmattende hvis jeg bare satt der og tenkte på hvor kjedelige, irriterende og utmattende de var. Hvis du, ts, ikke klarer å snu tankegangen, så gjør noe du enten koser deg med og/eller krever konsentrasjon, som (lekse)lesing, mønsterstrikk, kryssord, begynn å skrive en roman, hva som helst som får tankene dine over på noe annet. Skjønner at buss-båt-buss gjør det oppstykket, men kanskje kan du bare fortsette aktiviteten på busskuret/holdeplassen/venterommet. I det hele tatt, jobb med innstillingen din.

Skrevet
På 18.2.2017 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Hva slags ferge derfra bruker 20-30 minutter? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...