Gå til innhold

Irriterer meg ekstremt over "roomie" som dasser hele dagen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier leiligheten, og hun leier hos meg. Vi var gode venner fra før av, og er jeg fortsatt det. Derimot! Jeg jobber mye i en matbutikke (kassa), så jeg har kunder og folk rundt meg konstant. På toppen av det tar jeg opp noen fag på universitet ved siden av. Jeg er pliktoppfyllende, 100% selvstendig (24 år forøvrig, skulle vel bare mangle), og jobber hardt for å nå mine mål. Hun derimot jobber MAX 2 ganger i uken,ofte går det flere uker uten at hun jobber. Hun har tatt seg friår fra skolen nå også, og dasser mye hjemme. Ikke følger hun vaske listen heller (dvs hun har kun vasket leiligheten 2 ganger siden hun flyttet inn i høst) , og jeg er 99% sikker på at mor og hjelper til med å betale husleie etc. Dette irriterer meg fordi, når jeg f.eks kommer hjem fra jobb, grise sliten, så er hun keen på å prate høl i hodet på meg. Hun sitter i stua og ser på tv, snakker høylytt i tlf. Og alt jeg vil ha er fred. Er jeg kjip av den grunn? Eller er det flere som kan kjenne seg igjen? Jeg klarer liksonm ikke å finne 100% roen da.. En annen ting som er irriterende er jo selvsagt det faktum at jeg jobber mye hardere for å få ting til å gå rundt (mer selvstendig med andre ord), mens hun får alt servert på ett sølvfat. Jeg vet ikke hvorfor det irriterer meg sånn, men jeg har så lite til overs med folk som bare dasser rundt. Bodde med x-en tidligere og han jobbet og sto på, så derfor var jeg sjeldent irritert på han. Man kan vel si at det er lettere å forholde seg til/bo med noen som er på samme nivå intelektuelt. Jeg sier ikke at hun er dum, men EKSTREMT lat. Hun er 23 år forresten, om det skulle ha noen betydning.. Vet ikke helt hvor jeg skal med innlegget, måtte bare få ut litt "damp". Er vel også på utkikk etter hvordan jeg skal takle situasjonen bedre / slutte å irritere meg sånn. For øyeblikket koker det over

Anonymkode: 430c2...fb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har skrevet her før, spesifikt om vaskingen?

Det virker som at om du vil bevare vennskapet så er det best om hun flytter ut, eller så må du finne en måte å slutte å irritere deg. I det minste skille mellom det som er et problem og det som ikke er det.

ikke vasking er et problem, at hun jobber lite / får penger av foreldre osv er ikke det. Så lenge leien blir betalt selvfølgelig. Hvis du er sliten etter jobb så kan du si det (høflig/vennlig) og trekke deg tilbake. Men det er vanlig høflighet å si hei og ha en kort samtale med de man bor med når man kommer og går.

Skrevet

Du får kreve at hun følger vaskelisten, og ta en samtale om at du trenger litt fred om kvelden.

Alt annet har du ikke noe med. 

Anonymkode: 6e00b...05e

• Liker 4
Skrevet

Men kjære vene, hun er leieboeren din. Ikke datteren din. Hvordan hun tilbringer dagene eller betaler husleien sin spiller overhodet ikke noen rolle. Når du bor sammen med noen er det også ditt ansvar å trekke deg tilbake når du ønsker å være alene. Da må du si ifra, gå på rommet ditt eller være et annet sted utenfor hjemmet. Det eneste du kan ta henne på er vaskingen, og da må du være tydelig på at hun må følge vaskereglene hvis hun fortsatt vil bo der. 

Personlig blir jeg mer irritert over personer som legger seg opp i andres liv på dette nivået, enn noen som har en litt vel behagelig holdning til hverdagen. 

Anonymkode: 6fffe...7a8

• Liker 16
Skrevet

Så lenge hun betaler det hun skal, og vasker det hun skal så kan du vel ikke blande deg nevneverdig. Men om du er misfornøyd med rengjøringen kan du selvfølgelig ta det opp. Skrev dere kontrakt? 

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke klarer å bo sammen med noen andre så får du bo alene. Du kan ikke forvente at hun skal sitte musestille i sin "egen" stue. Du har vel et rom å gå til? Det har vel de fleste som bor i et slags kollektiv.

Anonymkode: d50b0...69a

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde seriøst klikka! Så utrolig daft og tiltaksløse, og jeg hater slappe folk! 

Hadde ikke orka å bo med henne! Og aldri være alene fordi hun aldri jobber.... deilig å komme hjem og så har roomien kveldsvakt eller motsatt så får du litt space du også. Og når kommer "jeg får ikke penger før xxx kan jeg drøye husleia litt?". 

Jeg kan ikke FORSTÅ hvordan man kan være i sin mest vitale, og ansvarsløse (altså før barn og forpliktelser) alder og så bare sose/sove den bort?!? Nei blir helt matt! Ikke rart at kredittkortgjelden til den generasjonen er skyhøy- de (noen av de!) orker jo ikke jobbe! INGEN kan leve av å jobbe 30-40% stilling... 

funn deg en roomie som er like aktiv og målrettet som deg! 

Anonymkode: 1137e...248

Skrevet

Skjerp deg TS! Du har INGENTING med hva leieboeren din bruker dagene sine på, eventuelt at moren hjelper til med husleia. Det er bare smålig av deg å legge deg oppi. Så lenge husleia blir betalt i tide så er det ikke din busines på NOEN som helst måte! Leieboeren din har like mye rett til å bruke stua som deg, slik er det dessverre å bo i kollektiv. At du kaller henne for mindre intelektuel og lat er bare dårlig gjort av deg. Ønsker du egentid får du trekke deg tilbake på ditt eget soverom. Kanskje du ikke passer så godt til å ha en leieboer?

Det eneste du kan ta henne på i innlegget ditt er vaskingen. Det hadde jeg ikke funnet meg i.

• Liker 5
Skrevet

Finn deg en annen roomie :) 

Anonymkode: 4805f...cc3

Skrevet

Man styrer dagene sine selv i sitt eget hjem; hvordan hun planlegger dagene sine og hvordan hun betaler husleien, er da vitterlig bare hennes sak så lenge hun betaler når hun skal.

Vedrørende vasking er det noe jeg ville tatt opp med henne, da man selvsagt skal bidra sin del.

Skrevet

Fikk du ikke nok svar forrige gang? Kast henne ut og få inn noen som gjør sin del og har en et vanlig liv med jobb og venner.

• Liker 1
Skrevet

Syns du dømmer roomien din og hører et snev av sjalusi kansje henne er psykisk syk og sliter me ting du ikke ser ?? Deprimert suicidal? Jeg har selv slitt me alt og har ikke hatt energi til og jobbe er under nav men har heller ikke sydd puter under armen da jeg er fosterbarn og pappa er død PG mamma på psykisk hjem . Men ta opp de me vaskinga me henne . Deprimerte folk og me angst blir ofte mentalt sliten så de ikke har energi til noe ellers så man gjerne ser dette i at de er "rotete" folk .. de tidene jeg var mest deprimer var rommet mitt bomba rotete ..

Gjest supernova_87
Skrevet

Det er helt greit å ha behov for å syte eller klage litt, eller bare få ut litt damp. Men når du legger frem stort sette samme problem som før og legger det frem som at du ikke aner hva du skal gjøre mister man sympati. Du er i kontroll over ditt eget liv, begynn å ta ansvar for egen glede og velvære. Nytt deg av de tipsene du allerede har fått! Hvis man sitter og luller seg inn i selvmedlidenhet får ingen lyst til å hjelpe eller høre på klagene, selv om man kan være enig i at det høres kjipt ut. 

Skrevet
På 17.2.2017 den 22.00, AnonymBruker skrev:

Jeg eier leiligheten, og hun leier hos meg. Vi var gode venner fra før av, og er jeg fortsatt det. Derimot! Jeg jobber mye i en matbutikke (kassa), så jeg har kunder og folk rundt meg konstant. På toppen av det tar jeg opp noen fag på universitet ved siden av. Jeg er pliktoppfyllende, 100% selvstendig (24 år forøvrig, skulle vel bare mangle), og jobber hardt for å nå mine mål. Hun derimot jobber MAX 2 ganger i uken,ofte går det flere uker uten at hun jobber. Hun har tatt seg friår fra skolen nå også, og dasser mye hjemme. Ikke følger hun vaske listen heller (dvs hun har kun vasket leiligheten 2 ganger siden hun flyttet inn i høst) , og jeg er 99% sikker på at mor og hjelper til med å betale husleie etc. Dette irriterer meg fordi, når jeg f.eks kommer hjem fra jobb, grise sliten, så er hun keen på å prate høl i hodet på meg. Hun sitter i stua og ser på tv, snakker høylytt i tlf. Og alt jeg vil ha er fred. Er jeg kjip av den grunn? Eller er det flere som kan kjenne seg igjen? Jeg klarer liksonm ikke å finne 100% roen da.. En annen ting som er irriterende er jo selvsagt det faktum at jeg jobber mye hardere for å få ting til å gå rundt (mer selvstendig med andre ord), mens hun får alt servert på ett sølvfat. Jeg vet ikke hvorfor det irriterer meg sånn, men jeg har så lite til overs med folk som bare dasser rundt. Bodde med x-en tidligere og han jobbet og sto på, så derfor var jeg sjeldent irritert på han. Man kan vel si at det er lettere å forholde seg til/bo med noen som er på samme nivå intelektuelt. Jeg sier ikke at hun er dum, men EKSTREMT lat. Hun er 23 år forresten, om det skulle ha noen betydning.. Vet ikke helt hvor jeg skal med innlegget, måtte bare få ut litt "damp". Er vel også på utkikk etter hvordan jeg skal takle situasjonen bedre / slutte å irritere meg sånn. For øyeblikket koker det over

Anonymkode: 430c2...fb8

Om du har så stort problem med har hun eksisterer så si opp leiekontrakten da. Lykke til med å bli voksen forresten.

Anonymkode: 862ac...804

Skrevet

Kan du ikke bare si at du er sliten og ikke orker å snakke?

Det burde vel ikke være et problem?

Skrevet

Dasser? 

Skrevet

Jeg kan skjønne TS. Jeg synes selv det er vanskelig og irriterende å bo sammen med folk som har ne helt annen døgnrytme og livsstil enn jeg selv har. Jeg har hatt lyst til å banke på døra og si at se til å pell deg opp, klokken er faktisk langt på dag!! Men det har jeg strengt tatt ikke noe med. Når det gjelder å ikke gjøre husarbeid og vasking, så er du i din fulle rett til å stille krav og si fra. Du må også si fra om hva du orker og ikke orker av prat og annet når du kommer hjem fra jobb. 

Anonymkode: 495aa...24a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har så stort problem med har hun eksisterer så si opp leiekontrakten da. Lykke til med å bli voksen forresten.

Her er det vel leieboeren som trenger å bli voksen. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er det vel leieboeren som trenger å bli voksen. 

De begge umodne på forskjellige måter. ts er umoden fordi hun stresser rundt og irriterer seg over at hun må dele leiligheten med sin leietager. Det virker som hun går rundt som en lunte som skal til å gå av og mener at personen hun bor med er nærmest ubrukelig. Det er ikke modent. Hadde hun vært moden så hadde hun kommunisert med vedkommede og sluttet å gå å være sur og sint. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...