AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Jeg søkte opp navnet på en gammel klassekamerat, og et av de første treffene på Google inneholdt noe jeg vil anta skulle vært behandlet som sensitive personopplysninger (vedkommendes søknad om kommunal bolig). Hvordan i helvete kan slikt ligge åpent på nettet, og hvor melder jeg ifra? Anonymkode: 19297...a02 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte opp navnet på en gammel klassekamerat, og et av de første treffene på Google inneholdt noe jeg vil anta skulle vært behandlet som sensitive personopplysninger (vedkommendes søknad om kommunal bolig). Hvordan i helvete kan slikt ligge åpent på nettet, og hvor melder jeg ifra? Anonymkode: 19297...a02 Kontakt politiet omgående. Eller kommunen dette gjelder. Det er enda mer uansvarlig av deg å gå på nett og skrive fremfor å gi beskjed til dem som kan gripe fatt i dette. Ellers så får du kontakte media og varsle om saken. Anonymkode: 76161...80e 1
JackIost Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte opp navnet på en gammel klassekamerat, og et av de første treffene på Google inneholdt noe jeg vil anta skulle vært behandlet som sensitive personopplysninger (vedkommendes søknad om kommunal bolig). Hvordan i helvete kan slikt ligge åpent på nettet, og hvor melder jeg ifra? Anonymkode: 19297...a02 Hvor lå infoen? Ikke sikkert dette er sensitivt, om det ligger i postlisten hos en kommune, for eksempel
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #4 Skrevet 17. februar 2017 Ganske ille at slikt er tilgjengelig på postlisten i så fall. Trodde det var meningen at de ikke gjenga informasjon som var sensitiv. Anonymkode: 9bba5...025 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #5 Skrevet 18. februar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ganske ille at slikt er tilgjengelig på postlisten i så fall. Trodde det var meningen at de ikke gjenga informasjon som var sensitiv. Anonymkode: 9bba5...025 Postlisten skal vel bare inneholde tittelen på dokumentet, og om tittelen inneholder sensitiv info skal denne delen av tittelen maskeres så ingenting synes. Jeg jobber i det offentlige, og vårt arkiv- og saksbehandlingssystem har automatikk i at ekspederte dokumenter havner på OEP (offentlig elektronisk postjournal). Det er opp til hver enkelt saksbehandler å være nøye med å gjøre de riktige valgene i datasystemet når dokumentet opprettes, slik at sensitiv informasjon ikke havner i tittelen som synes på OEP. Det kan være så "enkelt" som at en saksbehandler har glemt å sette et kryss i en boks, noe som dessverre kan skje siden saksbehandlere også bare er mennesker. Anonymkode: 39149...37a
Gjest Mayana Skrevet 18. februar 2017 #6 Skrevet 18. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Postlisten skal vel bare inneholde tittelen på dokumentet, og om tittelen inneholder sensitiv info skal denne delen av tittelen maskeres så ingenting synes. Jeg jobber i det offentlige, og vårt arkiv- og saksbehandlingssystem har automatikk i at ekspederte dokumenter havner på OEP (offentlig elektronisk postjournal). Det er opp til hver enkelt saksbehandler å være nøye med å gjøre de riktige valgene i datasystemet når dokumentet opprettes, slik at sensitiv informasjon ikke havner i tittelen som synes på OEP. Det kan være så "enkelt" som at en saksbehandler har glemt å sette et kryss i en boks, noe som dessverre kan skje siden saksbehandlere også bare er mennesker. Anonymkode: 39149...37a Da er datasystemet for dårlig
applestories Skrevet 18. februar 2017 #7 Skrevet 18. februar 2017 (endret) Har NAV noe med kommunale boliger å gjøre? Er ikke det den enkelte kommune som avgjør slikt? Ser for meg at dette ligger på postlister til en kommune (du kan jo sjekke det selv). Her jeg bor er det en mann som visstnok leser postlister grundig hver dag og ringer kommunen dersom noe glipper, et personnummer ikke er sensurert og lignende. Grei hobby å ha, kanskje. Ikke alt av personlige opplysninger leveres til NAV, vet du. Endret 18. februar 2017 av applestories
applestories Skrevet 18. februar 2017 #8 Skrevet 18. februar 2017 6 minutter siden, Mayana skrev: Da er datasystemet for dårlig Frem til datasystemet blir så intelligent at det klarer å skille mellom "Søknad om kommunal bolig", "Søknad om skjenkeløyve", "Søknad om ferdigattest", "Søknad om utsettelse av spredning av husdyrgjødsel", "Kommentar på kommunale boliger", "Søknad på stilling", "Kommentar på stillingsutlysning" og alt annet folk sender kommunene som er eller ikke er sensitivt, eventuelt hvor mye av dokumentet som er det, så trengs det nok mennesker som forteller systemet hva det skal gjøre. Og mennesker, vi gjør feil innimellom - det er ikke til å unngå. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #9 Skrevet 18. februar 2017 2 minutter siden, Mayana skrev: Da er datasystemet for dårlig Mulig, men jeg ser ikke helt hvordan dette skulle vært løst, uten å opprette et helt eget apparat til å dobbeltsjekke vurderingene som er gjort før ekspedering av hvert eneste brev som sendes fra et offentlig kontor? Datasystemer kan ikke gjøre disse vurderingene. For ordens skyld: Jeg jobber ikke i NAV, og vet ikke hvordan NAV sine systemer fungerer. Det er mulig det jeg skrev ikke er relevant hos dem. I sektoren jeg jobber i er hovedregelen at alt er offentlig. Anonymkode: 39149...37a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #10 Skrevet 18. februar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte opp navnet på en gammel klassekamerat, og et av de første treffene på Google inneholdt noe jeg vil anta skulle vært behandlet som sensitive personopplysninger (vedkommendes søknad om kommunal bolig). Hvordan i helvete kan slikt ligge åpent på nettet, og hvor melder jeg ifra? Anonymkode: 19297...a02 Kontakt kommunen som har behandlet søknaden og si i fra. Jeg tror ikke Nav er rette instans å henvende seg til. Anonymkode: dbd9d...879 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #11 Skrevet 18. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kontakt kommunen som har behandlet søknaden og si i fra. Jeg tror ikke Nav er rette instans å henvende seg til. Anonymkode: dbd9d...879 Ok, takk! Anonymkode: 19297...a02
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #12 Skrevet 18. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig, men jeg ser ikke helt hvordan dette skulle vært løst, uten å opprette et helt eget apparat til å dobbeltsjekke vurderingene som er gjort før ekspedering av hvert eneste brev som sendes fra et offentlig kontor? Datasystemer kan ikke gjøre disse vurderingene. For ordens skyld: Jeg jobber ikke i NAV, og vet ikke hvordan NAV sine systemer fungerer. Det er mulig det jeg skrev ikke er relevant hos dem. I sektoren jeg jobber i er hovedregelen at alt er offentlig. Anonymkode: 39149...37a Mulig søknader og diverse må være tilgjengelig for folk som behandler dem, men hvorfor i all verden skal det indekseres i vanlige søkemotorer? Greit at det er litt snokete å google navnet til folk, men sånt er da virkelig ikke av allmenn interesse uansett. Hadde det ikke vært veldig greit å avvise indeksering på google o.l. som standard så glipper det ikke så jævlig når noe først glipper igjennom? Kanskje naivt av meg å bli sjokkert over dette men ja... Anonymkode: 19297...a02
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #13 Skrevet 18. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mulig søknader og diverse må være tilgjengelig for folk som behandler dem, men hvorfor i all verden skal det indekseres i vanlige søkemotorer? Greit at det er litt snokete å google navnet til folk, men sånt er da virkelig ikke av allmenn interesse uansett. Hadde det ikke vært veldig greit å avvise indeksering på google o.l. som standard så glipper det ikke så jævlig når noe først glipper igjennom? Kanskje naivt av meg å bli sjokkert over dette men ja... Anonymkode: 19297...a02 Og hvordan hadde du tenkt å hindre Google i å gi treff på offentlige portaler som OEP? Dessuten, Offentleglova. Og dette er ikke for at man skal kunne snoke på privatpersoner, men for å sikre innsyn i hvordan offentlige etater forvalter ansvaret sitt. Det er mye som er av null interesse for offentligheten, men som man likevel ikke har mulighet til å hemmeligholde. Anonymkode: 39149...37a
applestories Skrevet 18. februar 2017 #14 Skrevet 18. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mulig søknader og diverse må være tilgjengelig for folk som behandler dem, men hvorfor i all verden skal det indekseres i vanlige søkemotorer? Greit at det er litt snokete å google navnet til folk, men sånt er da virkelig ikke av allmenn interesse uansett. Hadde det ikke vært veldig greit å avvise indeksering på google o.l. som standard så glipper det ikke så jævlig når noe først glipper igjennom? Kanskje naivt av meg å bli sjokkert over dette men ja... Anonymkode: 19297...a02 Det er kanskje ulike rutiner på dette. Det som blir lagt ut på postlisten i min kommune dukker ikke opp i Google-søk, det var det enkelt nok å sjekke. Er det noen som kan linke til et søk der de får opp treff fra postlister?
ajarRun Skrevet 18. februar 2017 #15 Skrevet 18. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig, men jeg ser ikke helt hvordan dette skulle vært løst, uten å opprette et helt eget apparat til å dobbeltsjekke vurderingene som er gjort før ekspedering av hvert eneste brev som sendes fra et offentlig kontor? Datasystemer kan ikke gjøre disse vurderingene. For ordens skyld: Jeg jobber ikke i NAV, og vet ikke hvordan NAV sine systemer fungerer. Det er mulig det jeg skrev ikke er relevant hos dem. I sektoren jeg jobber i er hovedregelen at alt er offentlig. Anonymkode: 39149...37a Det er jo trivielt, bare kategeoriser post. Det klarer en datamaskin enkelt. Du kan lære datamaskiner slike enkle repetetive oppgaver. Selv å ha et system der to saksbehandlere må behandle vært dokument, og hvis de gjør det ulikt må det tas på nytt ville hindret dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå