Gå til innhold

Sjanse for at asteroiden kan krasje i jorda i 2036?

Anbefalte innlegg

Skrevet

99942 Apophis er en asteroide som vil passere mellom månen og jorden 13. april 2029. Selv om himmellegemet på nåværende tidspunkt ikke er på kollisjonskurs, vil passeringen endre asteroidens bane drastisk.

Forskere fra NASA mente derfor i 2004 at risikoen for at Aphophis ville kunne treffe jorden ved en senere passering i 2036 den 13. april, var rundt 1:300. Siden har det blitt gjort flere målinger av asteroidens bane. Etter hvert som nøyaktigheten økte, sank den beregnede risikoen. I 2011 var den beregnet til rundt 1:135 000[1]. I januar 2013 passerte asteroiden 0.0966 AU (14 450 000 km) unna jorden. Observasjonene fra passeringen reduserte risikoen ytterligere, og de nyeste beregningene (2013) utelukker at asteroiden vil treffe jorden i 2036.

Det har blitt beregnet at asteroiden, ved et evt nedslag, ville treffe med en kraft tilsvarende 65 000 ganger Hiroshima-bomben.

Kan vel aldri være helt sikker på at den ikke vil krasje i jorda. Hvor stor sannsynlighet tror du det er? Helt utelukket som de sier eller hva? Hvis det skulle skjedd, hva tror du ville skjedd med livet på jorda? Ville alt liv dødd ut?

Anonymkode: 05ba6...67d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig liten sjanse.

Anonymkode: d0ff1...005

Skrevet

Vi vet fra erfart historie at sjansen for et treff er særdeles liten. Hvis man skal bekymre seg er det svært mye annet som det er større grunn til å bekymre seg for. Hvis en stor meteroitt skulle treffe jorda så tror jeg menneskene ville klare seg ganske bra. Mulig 99.999% av menneskene ville dø men de resterende 0.001% som ville overleve ville i løpet av tusen år spre seg og utvikle seg slik man er tilbake ved "business as usal" og tapet av de 99.999% (og deres etterkommere) vil ha liten betydning i det lange løp. Jeg tror f.eks. en atomkrig ville være lang mer alvorlig for menneskets overlevelsesevne

Anonymkode: f6504...433

Skrevet

De har blitt ganske flinke til å beregne sannsynlighet og himmellegemers bane rundt solen, så jeg ville ikke vært bekymret. Det er i teorien ingenting som har nøyaktig 0 - null sannsynlighet for å inntreffe i astronomien. Skulle det med ekstremt minimal sannsynlighet skje så vil det jo være en som har potensiale til å utrydde alt eller nesten alt liv. Ved et sånt nedslag, så vil man for det første få en stor ildkule rundt nedslagsstedet, der dør alle i umiddelbar nærhet. Så får man en monstertrykkbølge av dimensjoner, som vil harve over store deler av jordkloden, om den ikke går helt rundt. Selv om dette høres ekstremt nok ut i seg selv, er det faktisk ikke dette som er den største trusselen, for det er en liv både under og over bakken som tåler ekstreme hendelser som det. Den største trusselen kommer fra det som ikke ser så ekstremt ut med første øyekast, men som skjer over tid. Når så store krefter er i spill, vil nedslaget virvle opp både asteroidepartikler, samt sedimenter og annet fra jorda i stor høyde, slik at store deler eller hele jorda blir innhyllet i en "støvsky". På samme måte som mange atombomber kan lage en atomvinter, vil en så stor asteroide kunne lage en "asteroidevinter" der store deler av sollyset blokkeres ute, temperaturen går ned. Resterende vegetasjon og individer blant de dyrene og menneskene som overlevde det første smellet vil dø. 

I realiteten ser jeg ingen grunn til å spekulere i hverken høyere eller lavere sannsynlighet for at Apophis skulle treffe, det er nok få som er mer kompetent enn verdens ledende astronomer til å gjøre dette. Med så lav beregnet sannsynlighet er det ikke Apophis jeg ville vært bekymret for, men heller større asteroider der man ennå ikke har oversikt over deres baner rundt sola eller ikke engang oppdaget. 

Anonymkode: 4d69a...3de

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet fra erfart historie at sjansen for et treff er særdeles liten.

Jeg tror ikke du vet hvordan sannsynlighetsberegning fungerer :P

Anonymkode: 853fb...2c4

Skrevet

Liten sannsynlighet. Men I 2036 tror jeg ikke man bare sitter og ser på dersom det ser ut til at den skal treffe jorda, det i seg selv påvirker jo sannsynligheten  

Gjest impressa
Skrevet

Jeg driter i alle sannsynlighetsberegninger fra NASA og tipper 50/50 :)

Skrevet
2 minutter siden, impressa skrev:

Jeg driter i alle sannsynlighetsberegninger fra NASA og tipper 50/50 :)

:fnise:

Skrevet
1 time siden, MissMas skrev:

Liten sannsynlighet. Men I 2036 tror jeg ikke man bare sitter og ser på dersom det ser ut til at den skal treffe jorda, det i seg selv påvirker jo sannsynligheten  

Tror du ikke vi lager oss måleinstrumenter av ståltråd, og at kvinner og barn sitter og venter på sammenstøtet etter at mennene har tatt selvmord som i Melancholia? :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du vet hvordan sannsynlighetsberegning fungerer :P

Anonymkode: 853fb...2c4

Og hvorfor tror du det?

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet fra erfart historie at sjansen for et treff er særdeles liten. Hvis man skal bekymre seg er det svært mye annet som det er større grunn til å bekymre seg for. Hvis en stor meteroitt skulle treffe jorda så tror jeg menneskene ville klare seg ganske bra. Mulig 99.999% av menneskene ville dø men de resterende 0.001% som ville overleve ville i løpet av tusen år spre seg og utvikle seg slik man er tilbake ved "business as usal" og tapet av de 99.999% (og deres etterkommere) vil ha liten betydning i det lange løp. Jeg tror f.eks. en atomkrig ville være lang mer alvorlig for menneskets overlevelsesevne

Det spørs hvor mye støv det vil bli etter den. Husk at det store asteroidekrasjet i kritt-tiden, som førte til at dinosaurene døde ut, førte til at sollys ikke traff jorden

Anonymkode: bac28...320

Gjest Axl Rose
Skrevet

Som det er skrevet. Mange ville dødd av den langvarige iskalde vinteren som blir værende i flere år (de overlevende etter selve nedslaget) alle er jo avhengig av sollys, men mange ville blitt utryddet av selve nedslaget og tiden etter pga nedslaget. Trykkbølge, flammehav, kraftige jordskjelv, tsunamier, de kraftige jordskjelvene får vulkanene til å våkne til livet og kommer til spy ut lava og aske. Tenk på supervulkanene da! Der kommer også askeskyene etter supervulkanene til å dekke for sollyset og lage iskalde vintre. Treffer asteroiden havet så blir det en brennende monster tsunami. 99% sikker på at det ikke skjer i vår levetid. Ikke apophis ihvertfall. Er mer bekymra for de her steinene som ikke er enkle å oppdage. Ligger i skyggen. Kometen som falt ned i Russland var det ingen som klarte å oppdage. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...