AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 HEI! Trenger noen tips, jeg vet alt det "følg hjertet ditt, det er ditt liv du bestemmer" greier allerede. Jeg går yrkes fag vg2 kjøretøy. Jeg vil forsette å studere, men jeg er skole lei og blakk. Jeg trenger noen tips om jeg skal bli lærling eller forsette å studere. Hvis dere vill vite hva jeg vil bli så vil jeg lage filmer, og da mener jeg film på kinoer og sånt. Hva ville dere gjort. Takk for alle tips jeg får. Anonymkode: 744dc...fef
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Siden du går kjøretøy regner jeg med at du er interessert i biler og slike ting? Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt fagbrevet først, for å så velge vg4 påbygging til generell studiekompetanse, noe du har rett til. Påbygging er ett veldig hardt år, med bare teori. 10 timer norsk i uka. Og hvis du allerede er skolelei nå, anbefaler jeg deg så absolutt å gå ut i lære, for påbygg er mye hardere enn vg2 yrkesfaglig. Nå får du jo en del praksis, men på påbygg har du INGEN praksis. Du sitter i et klasserom 6 timer hverdag. Lærlingetiden kan være en pause og for å gjøre deg motivert for å sette deg på skolebenken igjen. Ikke tenk på at det tar lengre tid, fordi du har det absolutt ikke travelt. Etter endt lærlingetid og påbyggingsår har du både yrkeskompetanse og generell studiekompetanse, og disse kompetansene er fantastisk å ha med seg videre. Hvis du finner ut at høyere utdanning ikke er noe for deg, har du et yrke å lene deg på fordi du tok fagbrevet :-) Lykke til med valget ditt! Anonymkode: 3c277...fb6 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 Du kommer hvertfall ikke et steg nærmere å lage filmer som karriere dersom du blir lærling. Her er det viktig å tenke langsiktig. Å være skolelei og "blakk" er midlertidig. Anonymkode: 6edbb...e59
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #4 Skrevet 18. februar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kommer hvertfall ikke et steg nærmere å lage filmer som karriere dersom du blir lærling. Her er det viktig å tenke langsiktig. Å være skolelei og "blakk" er midlertidig. Anonymkode: 6edbb...e59 Hvorfor mener du dette? Trådstarter har god tid på å få seg en høyere utdannelse innenfor film. Det er en fordel å ha et fagbrev, selvom det ikke er relatert til det han ønsker å drive med. Sjansen for å komme inn på en filmskole som han vil innpå er større om at han har gode karakterer nok. Er han skolelei kommer jo karakterene hans til å synke.. Anonymkode: 3c277...fb6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #5 Skrevet 18. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du dette? Trådstarter har god tid på å få seg en høyere utdannelse innenfor film. Det er en fordel å ha et fagbrev, selvom det ikke er relatert til det han ønsker å drive med. Sjansen for å komme inn på en filmskole som han vil innpå er større om at han har gode karakterer nok. Er han skolelei kommer jo karakterene hans til å synke.. Anonymkode: 3c277...fb6 Det jeg skrev var da veldig logisk. Det er riktig at TS har god tid til utdannelse, men det gå videre med fagbrev vil ikke være et steg nærmere karrieremålet. TS må uansett få studiekompetanse, og ved å ta fagbrev vil bare være en utsettelse. Det er heller ingen garanti for at motivasjonen for å fullføre dette kommer snikende etter at man har begynt å tjene penger og fått en ganske grei tilværelse. Det er mange som utsetter eller dropper høyere studier fordi de har kommet i en veldig behagelig situasjon etter at de tok en pause på grunn av at de var skoleleie. Det gjelder å ta seg litt sammen. Det er noe annet med sykdom, men det å være skolelei kommer man seg gjennom når man har et klart mål å jobbe mot. Anonymkode: 6edbb...e59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå