Gå til innhold

Hvordan burde NAV fungere? Ideer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått mange meninger om NAV opp igjennom årene.  Har tenkt på mange ting og her er noen forslag. Er det noen med flere forslag? 

1. AMO kurs fra private dyre selskaper bør ikke benyttes. Det er utrolig at denne typen kurs ikke kan holdes av NAV selv, det er klart noen få har behov for denne typen kurs men jeg vil påstå det er et fåtall som ar noe positiv nytte av de. Kanskje bare de som sliter med motivasjon ( tror det er ytterst få som ikke vil jobbe). Det må huskes at folk som jobber i slike selskaper er avhengige av brukere, derfor er det bare fint for dem at folk ikke har jobb. 

2. Arbeidspraksis via NAV bør avskaffes, eller i hvertfall begrenses kun til bedrifter som faktisk behøver arbeidskraft og er interesserte i å ansette. Dette er ikke bare fordi folk blir misbrukt, men også for å begrense antall praktikanter som fyller opp egentlig eksisterende arbeidsplasser. NAV praktikanter er mange sjefens "dream come true", men systemet har mange negative konsekvenser.

3. Folk med fysiske handicap bør få fortrinnsrett på kontorjobber og bør kunne utdanne seg mot slike stillinger om de ønsker det. 

4. NAV bør drive egen vikarbyrå, slik at folk kan få jobbe i kortvarige stillinger og opparbeide seg erfaring på den måten. Mange vikarbyråer er så spesialiserte at de ikke passer alle, man er ofte enten feil utdannet eller overutdannet.  

5. Hvorfor kan ikke NAV utdanne folk, eller hjeøpe folk utdanne seg innen fagfelt der det er behov? 3 år med utdanning er da billigere enn potensielt lengere tid i arbeidsledighet. 

6. Pensjonsalderen bør definitivt senkes! Arbeidsplassene vil etterhvert bare fylles opp med eldre mennesker og unge får ikke prøve seg, hvorfor kan ikke NAV heller subsidiere de eldre enn de unge som ikke får prøve seg og derfor må gå på AMO kurs som koster flesk? 

Anonymkode: e4dbc...174

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er veldig enig i det meste her. 

Etter at den nye regelen om at alle unge arbeidsledige skal ut i aktivitet innen 8 uker så vlir folk sendt på jobbsøkekurs etter jobbsøkekurs, det er helt latterlig å bruke penger på slikt. Ingen trenger jobbsøkerkurs 4 ganger på et halvår.

Også skulle jeg ønske at de kunne være litt rundere i kantene når det kommer til utdanning og kurs når man går på dagpenger. Jeg har vurdert å ta et studie på deltid mens jeg søker jobber, eventuelt som nettstudie, som jeg vet vil gjøre med 10 ganger så attraktiv på markedet. Jeg kunne fint ha gjort dette ved siden av å søke jobber, men kan ikke gjøre det uten å miste dagpengene. Og studielånet dekker ikke månedlige boutgifter engang. Så det går ikke.

Anonymkode: 69af1...952

• Liker 2
Skrevet

Ah, så NAV-lederen og/eller arbeids-og ekskluderingsministeren/de innleide Deloitte eller PwC sanker råd på KG? 

Kult.

Værsågod, gratis råd! : - D

Anonymkode: 9ea45...23b

• Liker 3
Skrevet

Erstatt det med borgerlønn og spark alle NAV ansatte

Anonymkode: 2d3b2...b23

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, så NAV-lederen og/eller arbeids-og ekskluderingsministeren/de innleide Deloitte eller PwC sanker råd på KG? 

Kult.

Værsågod, gratis råd! : - D

Anonymkode: 9ea45...23b

Råd fra folket for ting som gjelder folket er vel ikke noe å fryse av. 😉

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Råd fra folket for ting som gjelder folket er vel ikke noe å fryse av. 😉

Fnyse 

Skrevet

Innfør folkelønn. Avskaff alle andre offentlige ytelser, inkludert uføretrygd og pensjon.

• Liker 2
Skrevet

Når du ringer 55553333 kommer du hvor som helst i landet. Og det er hvem som helst som svarer. Folk uten kunnskap. 

Når du får hjelp fra folk på navkontoret; som har kun jobbet på arbeidskontoret som det het, i mange år. De skal nå hjelpe deg i andre saker. Takket være en sånn person satt jeg i tre med uten penger.

Splitt opp nav igjen. La oss få tilbake som det var. Det går ikke fortere,det kommer ikke flere ut i jobb. Saksbehtiden har ikke gått ned. Det er rart, siden mange av oppgavene et satt andre plasser.

Nav fungerer ikke. Snu mens dere kan

Kan ikke skylde på innkjøringsproblemer lengre. Nav forvaltning fungerer heller ikke. 40 % av sakene som blir anket, blir omgjort. En ting er at dette tar tid, men hva med brukeren? Hva går de vel ikke gjennom i ventetiden

Slutt å subsidiere rike kolonihandlere. De ansetter ikke folk, så lenge de har tilgang fra nav.Det er en strøm av folk som går gjennom disse matbutikken.  Ren utnyttelse. Folka som får en praksisplass, treningsplan som er betalt av nav...forblir i fattigdommen. De vandrer fra den ene plassen til den andre. Ingen fast ansettelse.

I denne arbløshetstid. Øk lengden på dagpenger, så voksne folk som har vært i jobb slipper sosialkontoret. 

Få tilbake at de som er fylt 60 kan ga dagpenger til de går pensjon. De får uansett ikke jobb.

Spark udugelige navansattw.  De Eg det mange av.

Anonymkode: 906d3...3ef

• Liker 3
Skrevet

Angående det å ringe NAV nummer. Man skal i dag være forberedt på å gi personlige opplysninger til hvem som helst hvor som helst. Føler de på telefon linja er i dag flinkere til å kun gi beskjed eller sette over, men tidlig når telefon sentraliseringen startet så kunne man få en person på linja som ville på død og liv høre hva det gjelder, selv om man visste at vedkommende ikke kan hjelpe,  at kun saksbehandler kan hjelpe, og man har kanskje ikke lyst til å dele alt med en ukjent person på telefon. Man spør etter saksbehandler, og vedkommende vil bare vite hva det gjelder 😑 så krangler man om å bli satt over 😑 I dag blir man stort sett satt over fortere, de har vel lært noe....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...