Gå til innhold

Dum vgs. elev sitter fint i det nå :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg går vg3 og har dumma meg ut skikkelig... Jeg har selvsagt en haug med skolearbeid, trener på fritiden og skal være russ. I tillegg til dette hjeler jeg til frivillig på hjelpesenter (startet i januar), og nå har jeg søkt jobb som jeg nettopp har skrevet kontrakt på. Først i dag tenkte jeg på hvor naiv og korttenkt jeg er. Altså er liksom hele planen min full og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil ikke gi slipp på noe av dette, men jeg sliter svært mye med helsa og jeg vet jeg ikke er sterk nok til å klare alt dette, samtidig såvil jeg ikke være svak og gi opp, det syns jeg er flaut... 

Hva skal jeg gjøre? Skolearbeid på dagen, frivillig arbeid og jobb på kveldene, og russetreff om nettene? Er jeg kan bli enda mer syk enn jeg er nå, spesielt siden legen ikke klarer å finne ut hva som er alt med meg (sover mye, trett hele tiden, energiløs, konsentrasjon og hukommelsesproblemer, svimmel og ør, tungpustet, vondt i rygg og lysk).

Sitter fint i det nå jeg som er så utrolig korttenkt...

Anonymkode: fe87a...cd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt med det frivilliggreiene og trening må du ikke prioritere hver dag.

Anonymkode: 04b2b...631

• Liker 9
Skrevet

På tide å lære seg å prioritere!

Jobben har du signert kontrakt på, så om du vil slutte der igjen så må du være der ut oppsigelsestiden.

Du må si nei til noe, ikke fordi du ikke vil gjøre det, men fordi du ikke har tid. Om din timeplan hadde vært min så hadde jeg kuttet ut det frivillige arbeidet (fordi du ikke tjener penger på det, i motsetning til jobben, og sannsynligvis heller ikke har oppsigelsestid), jeg ville også holdt meg på et treningsnivå for vedlikehold, ikke progresjon, og så ville jeg bare prioritert de aller viktigste russehendelsene i tiden før selve russetiden begynner. Jobb og skole hadde vært pri én. 

• Liker 9
Skrevet

Kutt ut russetullet, trening og frivillig arbeid. 

Kroppen din forsøker å be deg roe ned, om du ikke lytter risikerer du å bli ordentlig syk. 

Oppfør deg som en voksen og ta ansvar for eget liv. 

Anonymkode: af07c...fe5

• Liker 7
Skrevet

Du vil ikke gi slipp på noe. Du vil gjøre alt slik at du kan bli snill NAV klient etter du er utbrent. Det er jo fint av deg å følge egne egoistiske behov for hva du vil gjøre og chille på NAV når du er utbrent. Det viktigste er at du gjør det du VIL, ikke det du kan.

Anonymkode: 5880d...980

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det frivillige arbeidet er det første som må gå. Deretter må du kutte KRAFTIG ned på treninga - kroppen din hyler til deg at den ikke orker mer! Og du MÅ ikke være med på alle russetreffene, eller ta den helt ut på viddene de gangene du er med. Det er også en prioritering. Ærlig talt, russetida er en uviktig liten bagatell i livet. Det er noen måneder med flatfyll som innebærer å skylle pengene sine i dass og å risikere eksamenene sine og dermed utdannelsen sin (eller hvertfall forsinke den med noen år) - for å gå på fylla for å feire noe man ennå ikke har oppnådd. Hvor dumt er ikke det, egentlig..?

Du er i ferd med å bli utbrent, og grunnen til det er at du ikke sier nei til noe. Kroppen din prøver å si ifra til deg, og nå må du høre etter før du møter veggen! Og veien tilbake da blir LANG. Det er det ikke verdt.

Herregud, det er IKKE svakt å si nei til ting. Hvor i all verden har du dette fra? 

Det er for øvrig vanlig med gjensidig oppsigelsestid på 3 uker i prøvetiden. Se på kontrakten din og si opp snarest. Du vet at den jobben er en vanvittig dårlig idé oppå alt det andre. Og det er ikke noe å ha dårlig samvittighet for. Tenk på deg selv.

Dette handler ikke om styrke, men at du har noen forventninger til egne prestasjoner som ikke står til hva et menneske har forutsetninger for å klare. Jeg er sånn selv, så jeg vet hvordan det er. På det meste hadde jeg 4 jobber, tok 70 studiepoeng i semesteret (noe andre bruker over 1 år på), og endte med å svime av på jobb før jeg måtte innse at jeg også hadde mine begrensninger, og at å drive på som en overachiever ikke fører noe sted. Det er jo ingen god grunn til å kjøre seg selv i grøfta - hva godt skal det føre til egentlig?

Endret av Strixvaria
  • Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke gi slipp på noe. Du vil gjøre alt slik at du kan bli snill NAV klient etter du er utbrent. Det er jo fint av deg å følge egne egoistiske behov for hva du vil gjøre og chille på NAV når du er utbrent. Det viktigste er at du gjør det du VIL, ikke det du kan.

Hva faen babler du om a? Hun er ikke egoistisk fordi hun vil gi sitt beste. Her er det du som skal chille.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Spiteful skrev:

Hva faen babler du om a? Hun er ikke egoistisk fordi hun vil gi sitt beste. Her er det du som skal chille.

Man er egoistisk når man prøver sitt beste og ignorerer konsekvensene. Da bryr du deg mer om hvordan du fremstår, enn at du etterhvert blir en byrde for andre når du blir utbrent.

• Liker 1
Skrevet

Skolen kommer først, og frivillig arbeid er det som må utgå. Fjern det enkleste først. Du er ike svak om du prioriterer, det er ikke en sunn tankegang så skulle gjøre alt, alltid. Kroppen trenger å hente seg inn igjen også.

Anonymkode: 952eb...aa9

• Liker 1
Skrevet

Det å dedikere nesten alt til skolearbeid akkurat dette året dannet fundamentet for resten av mitt liv. Muligheter, utdannelse, god økonomi. Det er mitt beste tips i situasjonen du står i. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor "dedikert" russ har du tenkt å være? Hvis du planlegger å være med på alt av treff og arrangement bør du varsle arbeidsgiver allerede nå om du ønsker å ha den jobben. Ikke sikkert du får alt fri uansett, det må du ta høyde for. Ville uansett kuttet ned på en av jobbene. Trenger du pengene så må nok den frivillige jobben gå. Men i lønnet arbeid er du langt mindre fleksibel. Du må nesten se an behovet ditt.

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, Strixvaria skrev:

Det frivillige arbeidet er det første som må gå. Deretter må du kutte KRAFTIG ned på treninga - kroppen din hyler til deg at den ikke orker mer! Og du MÅ ikke være med på alle russetreffene, eller ta den helt ut på viddene de gangene du er med. Det er også en prioritering. Ærlig talt, russetida er en uviktig liten bagatell i livet. Det er noen måneder med flatfyll som innebærer å skylle pengene sine i dass og å risikere eksamenene sine og dermed utdannelsen sin (eller hvertfall forsinke den med noen år) - for å gå på fylla for å feire noe man ennå ikke har oppnådd. Hvor dumt er ikke det, egentlig..?

Du er i ferd med å bli utbrent, og grunnen til det er at du ikke sier nei til noe. Kroppen din prøver å si ifra til deg, og nå må du høre etter før du møter veggen! Og veien tilbake da blir LANG. Det er det ikke verdt.

Herregud, det er IKKE svakt å si nei til ting. Hvor i all verden har du dette fra? 

Det er for øvrig vanlig med gjensidig oppsigelsestid på 3 uker i prøvetiden. Se på kontrakten din og si opp snarest. Du vet at den jobben er en vanvittig dårlig idé oppå alt det andre. Og det er ikke noe å ha dårlig samvittighet for. Tenk på deg selv.

Dette handler ikke om styrke, men at du har noen forventninger til egne prestasjoner som ikke står til hva et menneske har forutsetninger for å klare. Jeg er sånn selv, så jeg vet hvordan det er. På det meste hadde jeg 4 jobber, tok 70 studiepoeng i året (noe andre bruker over 1 år på), og endte med å svime av på jobb før jeg måtte innse at jeg også hadde mine begrensninger, og at å drive på som en overachiever ikke fører noe sted. Det er jo ingen god grunn til å kjøre seg selv i grøfta - hva godt skal det føre til egentlig?

70 studiepoeng er da bare 10 poeng mer enn det som er vanlig på et år. De aller fleste jeg kjenner har da gjort det. 

Anonymkode: 8fba3...4fc

Skrevet

Bor du hjemme?

Hvis ja: Dropp det du kan droppe, dvs. trening, frivillig arbeid, og noen av russesakene. Da vil du automatisk få mer energi til skolen som er det du må prioritere nå. Flott at du søker etter jobb, men med ditt energinivå bør du egentlig vente med det til etter at du er ferdig med vgs. Det passer ikke for alle mtp kapasitet å jobbe samtidig som at man studerer, det passet ikke for meg, og det er mye bedre å innse det nå enn å gå skikkelig på veggen for så å bli sykemeldt.

En del av det å bli voksen er å kjenne etter hvor grensene går for hva man orker å gjøre, og å kunne prioritere riktig. Skolen er viktigst for deg nå. Karakterene som kommer på vitnemålet kommer til å være der hele livet, og de kommer til å følge med deg på jobbintervjuer senere.

Anonymkode: 2ec63...c95

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

70 studiepoeng er da bare 10 poeng mer enn det som er vanlig på et år. De aller fleste jeg kjenner har da gjort det. 

Anonymkode: 8fba3...4fc

Mente i semesteret.. :murvegg:Haha!

Skrevet

Frivillig arbeid er det første som skal gå. Dersom du ikke har økonomiske behov for jobben bør du også droppe den, eller i det minste få en lavere prosent. Du kan delta på de viktigste russehendelsene, men det er ikke viktig å delta på alt. Trening bør du ikke kutte ut (selv om jeg ser det er mange som råder deg til det). Skolearbeid er det desidert viktigste, og det er dette du også bør prioritere. Du vil ikke bruke tid og penger etter VGS for å ta opp fag du kunne ha brukt tid på nå, gratis. 

Anonymkode: 1401a...aa0

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg går vg3 og har dumma meg ut skikkelig... Jeg har selvsagt en haug med skolearbeid, trener på fritiden og skal være russ. I tillegg til dette hjeler jeg til frivillig på hjelpesenter (startet i januar), og nå har jeg søkt jobb som jeg nettopp har skrevet kontrakt på. Først i dag tenkte jeg på hvor naiv og korttenkt jeg er. Altså er liksom hele planen min full og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil ikke gi slipp på noe av dette, men jeg sliter svært mye med helsa og jeg vet jeg ikke er sterk nok til å klare alt dette, samtidig såvil jeg ikke være svak og gi opp, det syns jeg er flaut... 

Hva skal jeg gjøre? Skolearbeid på dagen, frivillig arbeid og jobb på kveldene, og russetreff om nettene? Er jeg kan bli enda mer syk enn jeg er nå, spesielt siden legen ikke klarer å finne ut hva som er alt med meg (sover mye, trett hele tiden, energiløs, konsentrasjon og hukommelsesproblemer, svimmel og ør, tungpustet, vondt i rygg og lysk).

Sitter fint i det nå jeg som er så utrolig korttenkt...

Anonymkode: fe87a...cd0

Du har ca 70 år igjen å leve... Vil du at de skal være som ufør? Bare fordi du du prøver å være så utrolig flink og perfekt nå? 

Skrevet

Enig med mange andre her. Siste år på VGS er kjempeviktig. Kutt ned på det som ikke du ikke strengt tatt må utenom skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...