AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Har så dårlig samvittighet for at jeg burde lest mer. Leser dere på fredagskvelden og lørdagskvelden? Eller tar dere fri da? Har lyst å få inn gode rutiner der jeg leser på dagtid og fri kveldene, men er så forbaska dårlig på å konsentrere meg. Anonymkode: 41a3b...752
Sarah Dee Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Dersom jeg har gjort en dårlig jobb tidligere i uka, hender det at jeg leser på kveldstid og i helgene. Det er likevel unntaket heller enn regelen og som oftest når det nærmer seg eksamen.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 Da jeg var student lærte jeg kjapt at kvalitet er viktigere enn kvantitet. Dersom du ikke tar pauser lærer du ikke effektivt. Sett av et tidsrom der du skal lese, resten av tiden har du fri. Anonymkode: c52ad...be0 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #4 Skrevet 17. februar 2017 Leser jobb/ studierelatert materiale mener du? hahahahaha Anonymkode: 90838...77a 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #5 Skrevet 17. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var student lærte jeg kjapt at kvalitet er viktigere enn kvantitet. Dersom du ikke tar pauser lærer du ikke effektivt. Sett av et tidsrom der du skal lese, resten av tiden har du fri. Anonymkode: c52ad...be0 Ja, der har jeg stort potensiale! Tar du notater samtidig som du leser også? Anonymkode: 41a3b...752
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #6 Skrevet 17. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, der har jeg stort potensiale! Tar du notater samtidig som du leser også? Anonymkode: 41a3b...752 Jeg skrev alltid stikkord fra teksten, men ingen hele setninger. Disse brukte jeg til å memorere innholdet igjen. Anonymkode: c52ad...be0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #7 Skrevet 17. februar 2017 Noen ganger dagtid, noen ganger kveldstid. Det er fokus som teller, og noen ganger fungerte det bedre på kvelden. Anonymkode: 0ee32...db7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #8 Skrevet 17. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skrev alltid stikkord fra teksten, men ingen hele setninger. Disse brukte jeg til å memorere innholdet igjen. Anonymkode: c52ad...be0 Ok. Jeg skriver av det jeg leser, rein avskrift. Jeg tror ikke det er så god teknikk? Jeg har aldri fått til dette med lesing og studieteknikk. Går 2. året bachelor. Anonymkode: 41a3b...752
Strawberry Fields Skrevet 17. februar 2017 #9 Skrevet 17. februar 2017 Jeg går 3. året på bachelor nå, og egentlig mest når jeg føler for det... Vi har kun to obligatoriske dager med undervisning, så de andre dagene drar jeg noen ganger tidlig på biblioteket, mens andre dager sover jeg lengre, trener og nyter dagen, for så å lese på kveldstid. Jeg leser i helger å, ja.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #10 Skrevet 17. februar 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Jeg skriver av det jeg leser, rein avskrift. Jeg tror ikke det er så god teknikk? Jeg har aldri fått til dette med lesing og studieteknikk. Går 2. året bachelor. Anonymkode: 41a3b...752 Jeg gjorde det i begynnelsen, men fant ut at det ikke hjalp noe. Ved hjelp av stikkordene pleide jeg å snakke gjennom teksten for meg selv, som et foredrag. Da husket jeg det etterpå. Studieteknikk er en treningssak. Anonymkode: c52ad...be0
Strixvaria Skrevet 17. februar 2017 #11 Skrevet 17. februar 2017 Studieteknikk er individuelt. Noen lærer mest av å sitte hver dag på lesesalen mellom 8-16, andre gjør ikke det. Du må finne ut av hva som fungerer for deg, og når du faktisk lærer noe og når lesinga er poengløs. Min erfaring er at lysta må være der, ellers kan hvertfall jeg like godt droppe det. Så om jeg leser på mandag og ikke på tirsdag og onsdag så er ikke det noe stress. Men jeg har heller aldri vært typen som sitter på lesesalen hele dagen, da hadde jeg dødd av kjedsomhet. Jeg klarer ikke å konsentrere meg hvis jeg ikke både er uthvilt og motivert, så er jeg ikke det - så leser jeg ikke. Men til gjengjeld leser jeg nok vesentlig mer enn gjennomsnittet når jeg virkelig setter meg ned med lesinga. Og jeg husker nesten alt jeg leser, så jeg har aldri tatt notater og sånn. Noen få ganger bruker jeg markeringstusj i boka, men det varierer mellom bøker og fag. Og noen steder bruker jeg post-it-lapper i boka eller sånne markeringslapper (husker ikke hva de heter, men er noe ala bokmerke). Men igjen, dette er sååååå individuelt. Det finnes ikke noe fasitsvar på dette.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #12 Skrevet 17. februar 2017 Da jeg var student leste jeg vel så og si aldri, var aldri innom biblioteket og nipugga stort sett uka før eksamen. Da rakk jeg ikke lese hele pensum, så jeg leste stort sett bare sammendragene eller kompendier. Anonymkode: 89cd3...9dc
Ananas. Skrevet 17. februar 2017 #13 Skrevet 17. februar 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Jeg skriver av det jeg leser, rein avskrift. Jeg tror ikke det er så god teknikk? Jeg har aldri fått til dette med lesing og studieteknikk. Går 2. året bachelor. Anonymkode: 41a3b...752 Å skrive ned alt har ingenting for seg. Uanett om du skriver for å huske bedre, eller skriver for å ha notater å se på senere: Skriv ned det viktigste, og da helst ikke med avskrift, men med egne ord. Tenk "Hvis jeg skulle forklare noen det viktigste i dette kapittelet på to sider, hva skulle jeg husket fra akkurat denne siden da?". Et annet triks, ved siden av å lage notatene sånn, er å bruke markeingstusj på det du tror kan være et nyttig poeng om du skal skrive oppgave eller eksamen om temaet du leser om. Kutter du ut avskriften så frigjør du en hel masse tid, da trenger du i alle fall ikke lese kvelder og helger med mindre du vil. En ting jeg kan anbefale er å skaffe en god bok om studieteknikker for å finne ut hva som passer deg, er du på 2. året bachelor så er det på tide å finne smartere måter å lære på 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #14 Skrevet 17. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har så dårlig samvittighet for at jeg burde lest mer. Leser dere på fredagskvelden og lørdagskvelden? Eller tar dere fri da? Har lyst å få inn gode rutiner der jeg leser på dagtid og fri kveldene, men er så forbaska dårlig på å konsentrere meg. Anonymkode: 41a3b...752 Nei, da ser vi på TV : - ) -Medisin- og -Jus- Anonymkode: bf282...199
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #15 Skrevet 17. februar 2017 Leser kun på lesesal på skolen, og har fri når jeg er hjemme. Så om jeg er hjemme på kvelden leser jeg ikke. Veldig deilig å ha det skillet mellom skole og fritid Anonymkode: d888a...994 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #16 Skrevet 17. februar 2017 Jeg går på et studie med mye matematikk så jeg "leser" i form av å drive med oppgaveløsning mesteparten av tiden. Sitter ut ettermiddagen på fredager, leser etter jeg har trent på lørdager (men kun 2-3 timer) og på søndagen dersom jeg ikke har gått gjennom nok den uka. Anonymkode: e98df...ba7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #17 Skrevet 17. februar 2017 Ja, det gjør jeg, men nå leser jeg ikke fra 8-16 på lesesalen heller. Søndager går ofte til kollokvie/øving. Fredagskvelder og lørdagskvelder går ofte til lesing. Nå studerer jeg noe som har mye obligatorisk, og jeg liker å fordele arbeidet utover hele uken. Jeg synes det er koselig å lese med litt lyd i bakgrunnen (musikk eller en film), og jeg har generelt en hyggelig arbeidsplass. Ikke minst er jeg mest effektiv og konsentrert på kveldstid. Alle er forskjellige, og jeg kjenner mange på mitt studieløp som tar helgene helt fri (bortsett fra i eksamenstiden). Flere av disse er veldig strukturerte i hverdagene, mens andre er ikke det. Du må nesten gjøre det du kjenner er best. Det dummeste er imidlertid å ikke bruke pausene og fritiden for det som det er verdt. Å bruke tid på å ha dårlig samvittighet over alt det du burde ha gjort er ikke god tidsbruk av fritid. Stol heller på dine egne lesevaner. Hvis du føler at du må ta tak i lesevanene dine bør du tenke litt gjennom når på døgnet du er mest konsentrert, og i hvilke omgivelser du leser best. Jeg leser alltid hjemme, mens det er mange som ikke klarer dette. Jeg klarer derimot ikke å lese effektivt på lesesalen. Anonymkode: a1be1...54f 1
Juliannaos Skrevet 17. februar 2017 #18 Skrevet 17. februar 2017 Da jeg studerte så kom jeg hjem og skrev alle notatene fra dagen på nytt. Dette var gull verdt for meg da jeg husket bedre på denne måten.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #19 Skrevet 18. februar 2017 Ja, da jeg studerte leste og gjorde vi oppgaver både kvelder og helger, det var ingen bønn Og det er nok en god ting på sett og vis, for også i nåværende jobb jobbes det 08-17, så er det lese dokumentasjon og gjøre det man ikke fikk ferdig til ca 23 etter man har kommet hjem. Jobbing hele den våkne tiden er normen i dagens arbeidsliv, så man kan like gjerne vende seg til det Anonymkode: 1150c...d30
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #20 Skrevet 18. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, da jeg studerte leste og gjorde vi oppgaver både kvelder og helger, det var ingen bønn Og det er nok en god ting på sett og vis, for også i nåværende jobb jobbes det 08-17, så er det lese dokumentasjon og gjøre det man ikke fikk ferdig til ca 23 etter man har kommet hjem. Jobbing hele den våkne tiden er normen i dagens arbeidsliv, så man kan like gjerne vende seg til det Anonymkode: 1150c...d30 Nei, det er det da aldeles ikke. Anonymkode: a1be1...54f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå