Meadow Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Lurer på hvor ofte det er vanlig å bytte hodeputer? Jeg kjøper nye cirka en gang i året, samboer mener jeg overdriver, og at det ikke er vanlig å kjøpe nye "hele tiden" Men det samler seg svette, midd og alskens ekle ting, og i tillegg blir putene nedligget og klumpete, tenker jeg.... hm...
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Kjøper nye når de blir ødelagt. Vasker de minst 2 ganger i året. Anonymkode: e931b...43c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 Det er nok ikke spesielt snodig om du må kaste en pute i året dersom du ikke tar vare på dem. Men de skal vare 4-6 år. Varer de mindre enn det så gjør du noe galt. 1.kjøp kvalitet. Pris per pute er dyrere, per døgn er billigere. 2. Ha alltid to trekk på puten din. Det ytterste skal du bytte 1-3 ganger i uka (etter hvor mye du svetter i hodebunnen..) det innerste ca annenhver uke. 3. Vask puten minst 2 ganger i året. Med vekt på "minst". Anonymkode: 59a78...f52 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #4 Skrevet 17. februar 2017 Jeg kjøpte nettopp nye til oss etter jul på tilbud. De vi hadde var 4-5 år gamle. Men jeg vasker dem omtrent en gang i kvartalet og lufter sengetøyet ute flere ganger i uken om været tillater. Dynene vasker jeg bare 1-2 ganger i året, men det er fordi vi har andre dyner på sommeren. Anonymkode: 1d020...df5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #5 Skrevet 17. februar 2017 Kjøpte vel puta mi på nittitallet en gang. Garantert noe billig drit, uten at jeg husker prisen konkret. Fikk en ny pute til jul for noen år siden, men har ikke tatt den i bruk ennå. Her i huset brukes tinga til de går i oppløsning Anonymkode: 8f222...a7a 4
Gjest chisandra Skrevet 17. februar 2017 #6 Skrevet 17. februar 2017 Sikkert altfor sjelden i forhold til kg-standard.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #7 Skrevet 17. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kjøpte vel puta mi på nittitallet en gang. Garantert noe billig drit, uten at jeg husker prisen konkret. Fikk en ny pute til jul for noen år siden, men har ikke tatt den i bruk ennå. Her i huset brukes tinga til de går i oppløsning Anonymkode: 8f222...a7a Fornuftig og miljøvennlig. Anonymkode: d7591...a4a 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #8 Skrevet 17. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ikke spesielt snodig om du må kaste en pute i året dersom du ikke tar vare på dem. Men de skal vare 4-6 år. Varer de mindre enn det så gjør du noe galt. 1.kjøp kvalitet. Pris per pute er dyrere, per døgn er billigere. 2. Ha alltid to trekk på puten din. Det ytterste skal du bytte 1-3 ganger i uka (etter hvor mye du svetter i hodebunnen..) det innerste ca annenhver uke. 3. Vask puten minst 2 ganger i året. Med vekt på "minst". Anonymkode: 59a78...f52 http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Hodeputen-er-full-av-muggsopp-91896b.html Kanske du skal lese denne? Kvalitetshodeputer er like viktig for god søvn, som en god madrass. Muggsopper kan ikke fjernes ved vasking, og muggsopp er helseskadelig. Her bytter vi hodeputer årlig. Anonymkode: 59930...f5d 1
Meadow Skrevet 17. februar 2017 Forfatter #9 Skrevet 17. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ikke spesielt snodig om du må kaste en pute i året dersom du ikke tar vare på dem. Men de skal vare 4-6 år. Varer de mindre enn det så gjør du noe galt. 1.kjøp kvalitet. Pris per pute er dyrere, per døgn er billigere. 2. Ha alltid to trekk på puten din. Det ytterste skal du bytte 1-3 ganger i uka (etter hvor mye du svetter i hodebunnen..) det innerste ca annenhver uke. 3. Vask puten minst 2 ganger i året. Med vekt på "minst". Anonymkode: 59a78...f52 Hvilke merker er god kvalitet? Har Høye downfeel nå, og de er begynt å bli klumpete. De blir ikke mindre klumpete av å bli vasket. Lufter og rister de jevnlig.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #10 Skrevet 17. februar 2017 Aldri sjenket putene mine en tanke. Generelt bruker jeg også ting til de går i oppløsning. Anonymkode: 91928...d51 1
Cata Skrevet 17. februar 2017 #11 Skrevet 17. februar 2017 Tja, jeg byttet for et par-tre år siden da det gikk opp for meg at min Tempur pute var aldeles nedligget. Den var vel sånn ca. 10 år gammel da.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #12 Skrevet 17. februar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Hodeputen-er-full-av-muggsopp-91896b.html Kanske du skal lese denne? Kvalitetshodeputer er like viktig for god søvn, som en god madrass. Muggsopper kan ikke fjernes ved vasking, og muggsopp er helseskadelig. Her bytter vi hodeputer årlig. Anonymkode: 59930...f5d Og dersom 9 milliarder mennesker hvert år kjøper 9 milliarder hodeputer laget av naturmateriale og så kaster dem så blir miljøpåkjenningen hvor stor? Jeg overlever muggsopp. Moderne forskning har motbevist mye av hysteriet vi var inne i på 90-tallet knyttet til sopp. En har faktisk like mye beviser for at sopp er farlig som for at melk er farlig. Vi overlever altså IKKE 9 milliarder nye puter i året. Hvert år. Og, ja, jeg vet at folk flest ikke har råd til pute i det hele. Og at de produserer mine puter. Noe som også er et problem.. men helsa mi er fin. Jeg omgir meg med sopp helt frivillig. Anonymkode: 59a78...f52 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #13 Skrevet 17. februar 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Hodeputen-er-full-av-muggsopp-91896b.html Kanske du skal lese denne? Kvalitetshodeputer er like viktig for god søvn, som en god madrass. Muggsopper kan ikke fjernes ved vasking, og muggsopp er helseskadelig. Her bytter vi hodeputer årlig. Anonymkode: 59930...f5d Bytt i vei, så får vi håpe at ikke alle er like hysteriske. Det ville tatt på miljøet og alleriforekomsten. Anonymkode: d7591...a4a 1
Mis(s)Understood Skrevet 17. februar 2017 #14 Skrevet 17. februar 2017 Har bare dunputer. Vaskes sånn 2-3 ganger i året. Puter som er i bruk har beskyttelsestrekk nærmest puten, og putevar/-trekk utenpå. Putene brukes til de ikke lenger har god nok spenst. Det har tatt fra 5-6 til 8 år, avhengig av kvaliteten på puta. 2
penny_ Skrevet 18. februar 2017 #15 Skrevet 18. februar 2017 Har sikkert hatt den ene puten min i 10 år. 1
etnavn Skrevet 18. februar 2017 #16 Skrevet 18. februar 2017 Kjøper konsekvent nye puter hvert år. Og kaster de gamle. Har i tillegg madrassbeskytter (sånn tynt under lakenet) som jeg også kaster hvert år, og kjøper nytt. Jeg vasker selvfølgelig sengetøy som normalt, annenhver uke. Tenker at dette er god hygiene, at madrassen varer legre hvis jeg bruker madrassbeskytter som jeg skifter ut jevnlig, og ingenting er som en helt ny pute. Så det unner jeg oss årlig. Synes forøvrig det er forskjell på om det er en jente, alene, som benytter senga, eller om det er en voksen mann, eller et par. I tilfellet mitt er vi et par. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #17 Skrevet 19. februar 2017 Kjøpte ny pute i fjor, forrige pute var vel rundt 10 år før den ble skiftet ut. Å skifte pute hvert 5-7 år er nok optimalt tenker jeg Anonymkode: 19af5...3a8 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #18 Skrevet 20. februar 2017 2 ganger i året kjøper jeg by pute. Anonymkode: 10691...812 1
Million Skrevet 20. februar 2017 #19 Skrevet 20. februar 2017 Jeg kjøper sjelden ny pute, men jeg ser det an. Man ser jo hvordan puten ser ut hver gang man bytter sengetøy. Er puten blitt stygg og skjoldete (svetteflekker), eller den er blitt helt flat og nedligget, så er det tid for å bytte. Har aldri byttet pute med tanke på sengemidd eller soppsporer, det tenker jeg aldri på, og det har ikke plaget meg heller. Jeg kjøpte en haug nye puter til sengen i fjor sommer, og kastet de gamle. De nye regner jeg med å ha en stund. 1
Atea Skrevet 21. februar 2017 #20 Skrevet 21. februar 2017 Bytter ikke ofte, dunputer som har dobbel trekk og som vaskes og tørketromlers par ganger i året med tennisballer samtidig med dynene. Kanskje sjeldnere enn hvert tredve år, men så gammel har jeg ikke rukket å bli. Billige puter må kastes etter omtrent en vask, da klumper de seg og er ikke gode mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå