AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Hei! Jeg løper på mølle ca. fire ganger i uken. Fart mellom 9-12 km/t, stigning mellom 1-6 %. 30-40 minutter. Har ikke jogget utendørs siden sommeren i fjor. Har litt lyst til å bytte ut feks. en trening på mølle i uka, med å jogge ute istedet. Men er det noen overføringsverdi fra mølle til asfalt (er kun asfalt å jogge på her jeg bor, litt grus)?? Blir ikke aktuelt å jogge ute hvis jeg skal bli stiv og støl for hver ukentlige økt. Da holder jeg meg heller til mølletreningen. Har også tidligere hatt litt skader i knær og legger, så vil ikke teste så mye uten å vite litt omkring det på forhånd. Håper noen gidder å svare meg Anonymkode: 40db1...0d5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Det er mer belastende for beina å trene ute, og mange av oss som har tatt vintersesongen innendørs på mølla vil oppleve å bli litt stive og støle når vi løper ute igjen. Men selv om det er litt tyngre så er uteløpingen for meg uunværlig. Det er noe med å være ute i naturen med frisk luft som er ekstra motiverende. Jeg liker lange turer på over en time, og å løpe langt på mølla er dørgende kjedelig. Så ja, du vil mest sannsynlig kjenne det når du begynner å løpe ute, men det er verdt det. Anonymkode: 407d3...9ee
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mer belastende for beina å trene ute, og mange av oss som har tatt vintersesongen innendørs på mølla vil oppleve å bli litt stive og støle når vi løper ute igjen. Men selv om det er litt tyngre så er uteløpingen for meg uunværlig. Det er noe med å være ute i naturen med frisk luft som er ekstra motiverende. Jeg liker lange turer på over en time, og å løpe langt på mølla er dørgende kjedelig. Så ja, du vil mest sannsynlig kjenne det når du begynner å løpe ute, men det er verdt det. Anonymkode: 407d3...9ee Jeg løper ikke så lange turer, maks 45 minutter på det lengste. Men tror du jeg vil kjenne det veldig? Jeg har jo løpt fire ganger i uka på mølle omtrent hver uke de siste månedene. Vil ikke dette ha noen som helst overføringsverdi, selv ikke når jeg har stigning på mølla? Som jeg skriver tenker jeg å bytte ut en av mølletreningene med utendørs. Da vil det blir tre mølletreninger + en tur utendørs per uke. Vil jeg da mest sannsynlig bli like stiv etter hver utetrening, eller vil den ene økten i uka være nok til at kroppen etter hvert "husker" belastningen og jeg unngår å bli like stiv som de første turene? Anonymkode: 40db1...0d5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #4 Skrevet 17. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg løper ikke så lange turer, maks 45 minutter på det lengste. Men tror du jeg vil kjenne det veldig? Jeg har jo løpt fire ganger i uka på mølle omtrent hver uke de siste månedene. Vil ikke dette ha noen som helst overføringsverdi, selv ikke når jeg har stigning på mølla? Som jeg skriver tenker jeg å bytte ut en av mølletreningene med utendørs. Da vil det blir tre mølletreninger + en tur utendørs per uke. Vil jeg da mest sannsynlig bli like stiv etter hver utetrening, eller vil den ene økten i uka være nok til at kroppen etter hvert "husker" belastningen og jeg unngår å bli like stiv som de første turene? Anonymkode: 40db1...0d5 Du har en god base, så jeg regner med det vil gå helt fint for deg å trene ute. Du kommer nok til å kjenne det de første par gangene, men det går seg nok fort til. Løpeformen din er der, så det blir nok ikke mer en litt overkommelig stivhet. Lykke til Anonymkode: 407d3...9ee
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #5 Skrevet 17. februar 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har en god base, så jeg regner med det vil gå helt fint for deg å trene ute. Du kommer nok til å kjenne det de første par gangene, men det går seg nok fort til. Løpeformen din er der, så det blir nok ikke mer en litt overkommelig stivhet. Lykke til Anonymkode: 407d3...9ee Så du tror én økt utendørs i uka er nok? Greit å kjenne det litt i beina de første par gangene, men orker ikke å måtte "begynne på nytt" for hver økt, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg har jo absolutt løpeform på mølle, der har jeg jo trent regelmessig i lang tid! Anonymkode: 40db1...0d5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #6 Skrevet 17. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så du tror én økt utendørs i uka er nok? Greit å kjenne det litt i beina de første par gangene, men orker ikke å måtte "begynne på nytt" for hver økt, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg har jo absolutt løpeform på mølle, der har jeg jo trent regelmessig i lang tid! Anonymkode: 40db1...0d5 Ja, det vil være helt fint hvis du tar det rolig i begynnelsen. En økt i uka er nok til å holde ved like vanen. Anonymkode: 845af...839
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #7 Skrevet 18. februar 2017 Kommer sikkert godt med at du har trent mye på mølle. Men jeg synes det er mye tyngre ute enn på mølla! Man må jo bruke kraft å bevege kroppen fremover istedenfor bevegelse på et rullebånd. Terrenget er også mer ustabilt, så jeg blir fort støl. Er jo bare å prøve en tur å se. Anonymkode: e315d...812
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #8 Skrevet 19. februar 2017 Ikke sett stigningen på lavere enn 3 %, det er bare tull. Hvis du løper med stigning høyere enn det tror jeg absolutt du får god overføringsverdi. Det kan føles litt tyngre de første øktene, men jeg tviler sterkt på at du må begynne på "nytt" hver uke når du trener såpass mye Anonymkode: 78bef...93b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå