Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har prøvd å gjøre litt research men blir liksom ikke helt klok. Er det pålagt å opprette en depositumskonto ved utleie? Eller er det kun anbefalt? Jeg skal leie ut en bolig nå, og leietager insisterer på å overføre/gi meg kontanter, og sier at han ikke bryr seg om de små ekstra pengene som skulle kommet med rente ved depositumskonto. Om begge parter er enige om at vi har løst det oss imellom uten bruk av depositumskonto, er da dette greit? Eller bryter jeg noen lover?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1086705-m%C3%A5-man-ha-depositumskonto/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Leietager kan kreve depositumskonto ja. Dette for å sikre seg selv slik at du ikke stikker av med alle pengene :) 

Anonymkode: f78ae...f46

Takk for svar! :)

Ja har skjønt at de kan kreve dette, og det gjør meg ingen verdens ting. Men det er leietager som sier han ikke orker "styre" med det, og at jeg bare kan ha de på min konto. Men kan det bite meg som utleier i rævva om jeg velger å ta de på min konto? 

Er hvertfall null stress å fikse depositumskonto. Jeg og min utleier gjorde det sammen på data og med hver vår kodebrikke. 

Jeg som leietaker syns det er veldig trygt. Nå virker det jo som om din leietaker ikke bryr seg. Men jeg syns det er mer ryddig slik. Og så slipper det å bli "ord mot ord" senere hvis det skulle oppstå konflikter. 

Anonymkode: feb4a...f2c

• Liker 3

Det er ikke så mye styr. Man kan opprette det digitalt hos f.eks DNB. Man signerer hvert sitt skjema, scanner, sender og ferdig. Ville også tenkt på hva om det skjer noe med leiligheten og det oppstår uenighet. 

Anonymkode: 32528...048

• Liker 3
14 minutter siden, Piruette skrev:

Har prøvd å gjøre litt research men blir liksom ikke helt klok. Er det pålagt å opprette en depositumskonto ved utleie? Eller er det kun anbefalt? Jeg skal leie ut en bolig nå, og leietager insisterer på å overføre/gi meg kontanter, og sier at han ikke bryr seg om de små ekstra pengene som skulle kommet med rente ved depositumskonto. Om begge parter er enige om at vi har løst det oss imellom uten bruk av depositumskonto, er da dette greit? Eller bryter jeg noen lover?

Det er ikke pålagt å ta depositum ved utleie, så sånn sett trenger du ikke en depositumskonto for å leie ut.

Men du må ha det dersom du skal ta depositum. Hvis ikke kan utleier bare slutte å betale leie, og be deg ta det fra de pengene som allerede er innbetalt.

En depositumskonto koster nesten ingenting og beskytter både deg og leietageren. Den står i leietagers navn for å beskytte dem mot dine kreditorer. 

Dersom leietageren er hyggelig og OK trenger det ikke ha noen praktiske konsekvenser. Men hvis personen er kjip kan han enkelt putte deg i en situasjon der du ikke har noe depositum. 

I tillegg, hva skjer hvis du dør? Blir langvarig syk? Skattemessig er det også uryddig. Skjønner ikke folk som absolutt ikke skal gjøre ting på en ordentlig måte.

• Liker 1

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hvertfall null stress å fikse depositumskonto. Jeg og min utleier gjorde det sammen på data og med hver vår kodebrikke. 

Jeg som leietaker syns det er veldig trygt. Nå virker det jo som om din leietaker ikke bryr seg. Men jeg syns det er mer ryddig slik. Og så slipper det å bli "ord mot ord" senere hvis det skulle oppstå konflikter. 

Anonymkode: feb4a...f2c

Ja, er enig. Liker også at det blir gjort ryddig og sikkert. Var bare det at vi ikke hadde lik bank, så han må opprette en konto i samme bank som meg for å få signert på depositumskontoen. Men han sa også at hvis jeg ønsker å opprette så er han med på det. Så da blir det nok til det! Takk :) 

6 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det er ikke pålagt å ta depositum ved utleie, så sånn sett trenger du ikke en depositumskonto for å leie ut.

Men du må ha det dersom du skal ta depositum. Hvis ikke kan utleier bare slutte å betale leie, og be deg ta det fra de pengene som allerede er innbetalt.

En depositumskonto koster nesten ingenting og beskytter både deg og leietageren. Den står i leietagers navn for å beskytte dem mot dine kreditorer. 

Dersom leietageren er hyggelig og OK trenger det ikke ha noen praktiske konsekvenser. Men hvis personen er kjip kan han enkelt putte deg i en situasjon der du ikke har noe depositum. 

I tillegg, hva skjer hvis du dør? Blir langvarig syk? Skattemessig er det også uryddig. Skjønner ikke folk som absolutt ikke skal gjøre ting på en ordentlig måte.

Takk for godt svar! Jeg er helt enig med deg, er like greit å gjøre det ordentlig med en gang. Blir nok opprettelse av depositums konto :-) 

• Liker 2
1 minutt siden, Piruette skrev:

Takk for godt svar! Jeg er helt enig med deg, er like greit å gjøre det ordentlig med en gang. Blir nok opprettelse av depositums konto :-) 

Line greit slik at man ikke risikerer rot :) 

Anonymkode: f78ae...f46

29 minutter siden, Piruette skrev:

Går du inn i denne avtalen kan du få problemer med Skatteetaten på flere måter. (Du må og skatte av beløpet du får økt din formue med.) I tillegg kan det at du mottar kontanter sees på som hvitvasking av penger i tillegg til at det er i strid med Husleieloven å motta depositum uten depositumskonto. 

Finn deg en annen leietaker, med rent mel i posen og orden på depositumet. Alarmklokkene dine burde ringe lenge før du opprettet tråd.

Anonymkode: 16a63...84b

5 timer siden, Piruette skrev:

Ja, er enig. Liker også at det blir gjort ryddig og sikkert. Var bare det at vi ikke hadde lik bank, så han må opprette en konto i samme bank som meg for å få signert på depositumskontoen. Men han sa også at hvis jeg ønsker å opprette så er han med på det. Så da blir det nok til det! Takk :) 

Alt han trenger å gjøre er å signere en avtale digitalt ved hjelp av f.dato, kodebrikke og passord. Det høres ut som du har skaffet deg en latsabb som leietaker :lol:

Endret av penny_
4 minutter siden, penny_ skrev:

Alt han trenger å gjøre er å signere en avtale digitalt ved hjelp av f.dato, kodebrikke og passord. Det høres ut som du har skaffet deg en latsabb som leietaker :lol:

Eller en halvkriminell, tenker nå jeg.

Anonymkode: 16a63...84b

• Liker 4

Annonse

15 timer siden, Piruette skrev:

Hvis du skal ha et depositum, så er det lovbestemt at det skal inn på en depositumkonto ja. 

Anonymkode: 5005f...19b

• Liker 1
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt skeptisk til leietaker. Er det slik at vedkommende ikke får lov å opprette konto i banken? Blir all husleie betalt cash? Sjekket referanser på vedkommende? 

Anonymkode: 41426...cc3

Jojo, han har sparebank1, og vi fikset det i går, så nå er det ordnet :-) 
Sjekket referansene, bare positivt. Snakket også med arb giver. Jobber som automatiker i et stort firma i byen, vært ansatt i 8 år og super "ryddig" type sa arb giveren. Så vet ikke helt greia med at det ikke var så nøye for han når det gjaldt hvor jeg la depositumspengene! 

Du er ikke pålagt å kreve depositum, men det er forbudt å ta depositum på ulovlig vis. 

Videre er det ikke anbefalt, da et slikt ulovlig depositum ikke gir deg noen sikkerhet. Leietaker kan i verste tilfelle kreve det utbetalt med forsinkelsesrenter fra den dagen det ble innbetalt, når som helst, uansett om det er skade, og du har da ikke lov til å holde det tilbake. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.

Anonymkode: 837e8...698

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...