Gå til innhold

Kaller dere kjærestene til søsken for tante/onkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vårt første barn er rett rundt hjørnet og i det siste har jeg begynt å tenke på dette med tanter/onkler. Jeg vil helst at de vi kaller for tante/onkel har en stabil rolle i barnets liv, men jeg skjønner at folk har litt forskjellige oppfatninger her. Vi har begge mange søsken og dermed er det jo en del kjærester også. Jeg lurer litt på hvor det blir naturlig å sette en grense. Er det når de bor sammen for eksempel? Jeg vet at en del gleder seg og kaller seg tante/onkel allerede. Det er jo veldig hyggelig, men jeg tenker for eksempel at en kjæreste som har vært i familien i et par måneder ikke bør ha en annen tittel enn kjæresten til ...

Er jeg sær som tenker det? Hadde vært fint å få høre litt hvordan andre her har gjort det :) 

Endret av LexSuperior
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de er jo ikke i slekta.

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg bare en bror og han er gift. Hans kone er (selvfølgelig) tante til mitt barn. Mannen har også en bror og han er singel. Får han seg kjæreste vil ikke hun få noen tittel av oss før forholdet er godt etablert. En random kjæreste er ikke tante eller onkel i mine øyne. 

Anonymkode: 99f38...f27

Skrevet
15 minutter siden, LexSuperior skrev:

Vårt første barn er rett rundt hjørnet og i det siste har jeg begynt å tenke på dette med tanter/onkler. Jeg vil helst at de vi kaller for tante/onkel har en stabil rolle i barnets liv, men jeg skjønner at folk har litt forskjellige oppfatninger her. Vi har begge mange søsken og dermed er det jo en del kjærester også. Jeg lurer litt på hvor det blir naturlig å sette en grense. Er det når de bor sammen for eksempel? Jeg vet at en del gleder seg og kaller seg tante/onkel allerede. Det er jo veldig hyggelig, men jeg tenker for eksempel at en kjæreste som har vært i familien i et par måneder ikke bør ha en annen tittel enn kjæresten til ...

Er jeg sær som tenker det? Hadde vært fint å få høre litt hvordan andre her har gjort det :) 

Broren min har kjæreste. De har barn sammen og har bodd sammen en god stund, og søster er gift. Så her blir det "tante og onkel" Filletante, og filleonkel. Barnet mitt er klar over at de ikke er ekte tante og onkel, men koselig for alle parter :) 

Skrevet

Ja, det gjør jeg. 

Kjæreste 1 har vært i familien i 9 år... 

Kjæreste 2 har vært i familien i 6 år, og de har barn sammen... 

Hadde det vært en som hadde vært sammen med søskenet mitt i 1,5 år - så NEI... man må liksom bli kjent og gå gjennom karenstiden :P

Anonymkode: 93d1b...b42

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Minlillesky skrev:

Broren min har kjæreste. De har barn sammen og har bodd sammen en god stund, og søster er gift. Så her blir det "tante og onkel" Filletante, og filleonkel. Barnet mitt er klar over at de ikke er ekte tante og onkel, men koselig for alle parter :) 

Men hva er en ekte tante? Er man ekte om man er inngift?

Og hva er filleonkel/tante?

Anonymkode: e4376...a3b

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er en ekte tante? Er man ekte om man er inngift?

Og hva er filleonkel/tante?

En tante er betegnelsen på enten fars søster eller mors søster. Som jeg da mener er ekte tante/onkel.  Vi bruker betegnelsen filletante/filleonkel fordi de 2 personene betyr veldig mye for barnet, og står barnet nært. (altså samboeren til broren min og mannen til min søster) :) 

Hva du mener filletante/filleonkel betyr kan være noe helt annet :) For oss er måten over her, rett for oss :)

Skrevet

Jeg trodde at filetante/onkel er om man er det for en venninde/kompis sine barn... Ingen familietilknytting, kun vennskap..

Anonymkode: e5310...791

• Liker 16
Skrevet
5 minutter siden, Minlillesky skrev:

En tante er betegnelsen på enten fars søster eller mors søster. Som jeg da mener er ekte tante/onkel.  Vi bruker betegnelsen filletante/filleonkel fordi de 2 personene betyr veldig mye for barnet, og står barnet nært. (altså samboeren til broren min og mannen til min søster) :) 

Hva du mener filletante/filleonkel betyr kan være noe helt annet :) For oss er måten over her, rett for oss :)

Ok. takk for svar. Da er ikke jeg en ekte tante da, siden jeg bare er inngift..

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

7 minutter siden, Minlillesky skrev:

Glemte å spørre om dere sier filletante/onkel til dem?

Skrevet

Det kommer an på hvordan din familie ser på det. Noen kaller ingifte tante og onkel, noen kaller ingifte filletante og filleonkel. Opp til deg og din familie hva du kaller deg.

Anonymkode: 660f7...bd4

• Liker 2
Skrevet

Glemte å spørre om dere sier filletante/onkel til dem?

Neida,vi sier tante og onkel. Barnet er klar over at de er filletante og filleonkel. Men vi bruker bare tante/onkel :) 

Skrevet

En av mine brødre er gift. Hans kone er like mye tante som hvis det var min egen søster. Min andre bror er i et relativt nytt forhold. Hun er ikke tante enda. Det er litt for nytt til at jeg føler tittelen blir naturlig å bruke. Jeg ser på mine inngifte tanter og onkler som like fullverdige som mine "ekte" tanter og onkler. 

Anonymkode: 2b255...fde

• Liker 4
Skrevet

Er det mulig...som om det er en adelstittel. Synes det er utrolig å problematisere dette.

Jeg kalte i oppveksten også de inngiftede for tante og onkel, har stor familie og til sammen 14 tanter/onkler. Mors tanter, mine grandtanter, kalte jeg også tanter. Mors søskenbarn (mine filletanter/onkler) kalte jeg kun ved navn, men det var litt fordi de var nærmere meg i alder. 

Nå som vi har egne barn praktiserer vi det samme, men i tillegg har vi noen vennepar der vi bruker onkel Ole og tante Kristin osv. Det bare ble slik. Noen ganger brukes kun fornavn og andre ganger også på disse. 

Men generelt synes jeg det blir rart å skulle gå ut med regler for hva vi ønsker praktisert. Og hadde ikke ofrer en kalori på dette mens jeg gikk gravid. 

Anonymkode: a6879...669

• Liker 5
Skrevet

Ja det kommer vi til å gjøre. Kjæresten til broren til mannen har vært i familien lenger enn meg. Det er klart hun skal få bli tante :)  Tenker at det er et gammeldags skille med gift/ikke gift, mange gifter seg jo aldri i våre dager, de kan likefullt være en stabil del av familien...

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde at filetante/onkel er om man er det for en venninde/kompis sine barn... Ingen familietilknytting, kun vennskap..

Anonymkode: e5310...791

Filletante/onkel er søskenbarntiø foreldrene.

• Liker 3
Skrevet

kun hvis de er godt etablert og vi har god kontakt med dem, det har vi ikke med alle i familien så da refereres det bare til navnet. 

Skrevet
13 minutter siden, Minlillesky skrev:

Filletante/onkel er norske ord som har en definert mening, på samme måte som mormor eller fetter. Det er ikke du som bestemmer hvem som er det; dette er søskenbarna til foreldre (mens søsken av foreldre er onkel/tante, er fettere og kusiner filleonkler/tanter). St du velger å kalle noen det, er ditt valg, men begreper har altså en gitt betydning.

Ellers virker det som du blander tante og onkel med moster/faster og morbror/farbror. Da er det søsken sv foreldre. Men tanter og onkler er bredere og dekker tradisjonelt ektefeller av tanter og onkler. 

Hilsen tante Pose

• Liker 9
Skrevet

Nå som mange bare er samboere, så blir mannen/kvinnen i forholdet onkel/tante som hos de som er gifte. De blir ikke onkel/tante før de er etablerte samboere. Skal det  være etter boka, så er kun søsken til mor/far tanter og onkler. De andre er inngiftet.

Skrevet

Tenker at det er ok å kreve en viss stabilitet før en omtaler dem som tante/onkel, men om barna gjør det på eget initiativ ser jeg ikke grunnlag for å korrigere dem.

Jeg blir omtalt som tante for kjærestens onkelbarn, men vi hadde allerede vært kjærester et par år før barna ble født. Jeg har også et ungt søskenbarn som omtaler kjæresten min som onkel, på eget initiativ. 

Anonymkode: 17269...76e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...