Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Vedkommende bør minst være erfaren barnelege. Det er RISIKOSPORT å drive å "bare" la babyen smake på forskjellig før 4 mnd. Seriøst. Jeg blir helt matt av at man i 2017, med tilgjengelig kunnskap, er så fuckings egenrådig at man gjør noe sånn. "MIN baby var klar for det". Ehh, fordi hun så på deg når du spiste da eller? Fordi hun smilte når hun fikk banan? Aner folk hva de gjør med tarmene til barna sine. HALLO. Våkn opp. I dagens stryke-på-ryggen og pute-under-armene samfunn må for all del ingen høre at det de gjør er fullstendig feil feil feil. LES om en nyfødts tarm, om morssmelk, erstatning og fast føde. Hvorfor VIL noen at barnet skal lide unødvendig? Fordi hun var så søt og liten når hun var 3 mnd og slurpet i seg grøt, så man fikk sendt en søt snap og postet ett søtt bilde på Instagram?

Anonymkode: 9c473...c3e

100% enig! Tenk med all tilgjengelig kunnskap i dag også velger folk fortsatt å gjøre stikk motsatt av anbefalt. En tung er uvitenhet, men skal ikke mange Google søk til for å finne anbefalingene, og bare et par ekstra for å forstå bakgrunnen for de. Les om virgin gut, det forklarer det meste. Dessverre er mye fortsatt mye mer kjent i utlandet enn i Norge, og det offentlige henger dessverre langt etter når det gjelder ernæring, dvs de kan egentlig alt for lite om både amming og ernæring. 

Selv fullammet jeg til 6 mnd, og fulgte deretter mye av boka super nutrition for babies. Ønsker vesla best mulig start på matlivet. Hun var jo superinteressert i vår mat helt fra 4 mnd eller noe, har sittet myyyye og sett på oss spise middag (var med til måltidet, i sin tripp trapp newborn sete) og lekt med ting. Deretter har hun for det meste spist selv fra 6 mnd, og vært utrolig matglad, smaker fortsatt (12 mnd nå) på alt som blir servert. Så tror det var bare en fordel at hun brukte tid på å bli trygg på matsituasjonen før hun begynte å spise. Eneste som hadde fått meg til å gi mat før 6 mnd hadde vært om hun stagnerte på vekta, men da hadde det vært i samråd med lege i såfall, og ikke bare helsesøster. Men da er det klart man må gjøre tiltak, sier ikke annet :) Samtidig er det ammeutfordringer som overproduksjon (for mye tynn formelk) og eks stramt tungebånd (dier feil) som kan være opphav til at vekta stagnerer. Så viktig å utrede årsak før man kjører på med fast føde for tidlig. Er min personlige mening ;) 

• Liker 1
Skrevet

På åttitallet var det jo vanlig å starte med grøt fra 3 mnd alderen. Er det denne gruppen som har mest allergi i dag? Nei..?

For meg ser det ut som det er helt andre faktorer som spiller inn... For lite bakterier f.eks... 

Anonymkode: feeb2...1a1

• Liker 1
Skrevet

Babyens tarm er ikke moden nok for fast føde. Man kan overbelaste nyrene. Det er altså en grunn til disse anbefalingene. Men det er jo ditt valg om du absolutt vil gi barmet en skje med grøt. 

Anonymkode: 26944...15a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Babyens tarm er ikke moden nok for fast føde. Man kan overbelaste nyrene. Det er altså en grunn til disse anbefalingene. Men det er jo ditt valg om du absolutt vil gi barmet en skje med grøt. 

Kan en skje med tynn risgrøt overbelaste nyrene? 

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan en skje med tynn risgrøt overbelaste nyrene? 

Nei, sikkert ikke, men jeg hadde ikke gått imot anbefalingene. 

Skrevet
På Saturday, February 18, 2017 den 15.43, AnonymBruker skrev:

På åttitallet var det jo vanlig å starte med grøt fra 3 mnd alderen. Er det denne gruppen som har mest allergi i dag? Nei..?

For meg ser det ut som det er helt andre faktorer som spiller inn... For lite bakterier f.eks... 

Uten noe statistikk å vise til, men jo, jeg opplever at i nettopp den gruppen er det mye matintoleranse....

• Liker 1
Skrevet
På 2/17/2017 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Sånne svar er typiske når det stilles slike spørsmål på KG. 

Begynte med litt grøt til begge mine når de var 3 mnd i samråd med HS i og med at de ville ha større mengde MME enn det som var anbefalt. Så da er jeg vel en dårlig forelder da.

Anonymkode: c0bcb...829

Dere må huske at anbefalinger fra mme barn og mm barn er ulikt.  Grunn at de sier at MME barn kan smake litt fra 4 måneder er fordi det var allerede introdusert noe annet en hva kroppen skulle ha i form av melkeerstatning og tarmen har allerede blitt utsatt for andre stoffer en det de skulle få fra morsmelk.  Kontra mm barn som skal egentlig bare amme frem til 6 måneder på grunn at tarmen på de fleste barn er moden nok rundt 6 måneder. 

Men dere kan fortsette med å bruke barna deres som prøvekaniner fordi å gi dem mat er så gøy! 

Skrevet
På 2/18/2017 den 15.43, AnonymBruker skrev:

Seriøs?  Det er ikke bare matallergi - det er andre årsaker og gener/andre ting kommer inn på spill også.  MEN, de første 6 måneder er super viktig i forhold til utvikling av tarmen og anbefalinger kommer utifra utviklinger av forskning.  Kan du absolutt utelukke at når spebarn begynne på fastføde har NULL med seinere sykdommer å gjøre?  Tar du den sjansen for en som ikke kan velge selv?  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...