Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gitt babyen noen smaksprøver i form av frukt før 4 mnd alder? Hvorfor skal man egentlig vente til 4 mnd? Vil høre deres meninger om akkurat det.

Anonymkode: d56bf...e25

Skrevet

Man skal vel vente fordi tarmene ikke er modne ennå. Skjønner ikke denne enorme besettelsen enkelte har med å innføre fast føde så tidlig som mulig, når anbefalingene fra helsevesenet er fire mnd burde man høre på det. Jeg kommer ikke til å begynne før min er minst fire mnd. Eldste ville ikke ha annet enn pupp til han var over 6 mnd, han fikk styre det helt selv. 

• Liker 7
Skrevet

Hva med å prøve seg frem da når de 3 mnd? Det kommer vel an på babyen og hvilke signaler den sender ut? Om han/hun liker det og hva skjer etter at de har fått smakt litt. Min baby blir i kjempeform av å smake litt banan på fingeren min. Bare en smaks prøve. Tror de synes det er kjempegøy. Så vidt jeg vet er det ingen som har tatt skade av det så langt.

• Liker 1
Skrevet

Er man en dårlig forelder hvis man lot baby prøve ?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å prøve seg frem da når de 3 mnd? Det kommer vel an på babyen og hvilke signaler den sender ut? Om han/hun liker det og hva skjer etter at de har fått smakt litt. Min baby blir i kjempeform av å smake litt banan på fingeren min. Bare en smaks prøve. Tror de synes det er kjempegøy. Så vidt jeg vet er det ingen som har tatt skade av det så langt.

Selvfølgelig synes de det er gøy! Selvfølgelig liker de det! Det smaker jo godt! Det handler ikke om det i det hele tatt. "Såvidt jeg vet er det ingen som har tatt skade av det" 😳😳😳 this! 1000vis har tatt skade av det. Meg og kanskje mora til venninna di og broren hennes og onkelen til tanta di. Idag VET man bedre. Da er det på grensa til mishandling å bevisst utføre en handling man vet kan ha alvorlige konsekvenser! 

Anonymkode: 9c473...c3e

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja 

• Liker 5
Skrevet

Jeg gav bittelitt tynn risgrøt til min jente 1.5 uke før hun var 4 mnd. Hun likte det veldig godt! Økte litt etter litt for hver dag. Det gikk helt fint og hun reagerte ikke negativt på noe vis. I dag er hun 9 mnd og spiser det meste hun får servert  :spise:

Anonymkode: feeb2...1a1

Skrevet

Hvordan kan babyer kan ta skade av det? Jeg visste ikke at det er skadelig. 

• Liker 1
Gjest Vimsa89
Skrevet

Er ikke det litt vel drøyt å kalle det barnemishandling ?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Babyens tarm er ikke moden for det uansett hvilke signaler den sender. 

Hvorvidt den tar skade er vanskelig å si, man vet ikke så mye om konsekvensene av å innføre fast føde for tidlig. Om konsekvensene dukker opp om ti år er det jo ikke godt å vite at det skyldes for tidlig fast føde. 

Men livsfarlig er det jo ikke. Og ikke barnemishandling. Men det er ikke anbefalt. 

Skrevet
12 minutter siden, Sisti skrev:

Babyens tarm er ikke moden for det uansett hvilke signaler den sender. 

Hvorvidt den tar skade er vanskelig å si, man vet ikke så mye om konsekvensene av å innføre fast føde for tidlig. Om konsekvensene dukker opp om ti år er det jo ikke godt å vite at det skyldes for tidlig fast føde. 

Men livsfarlig er det jo ikke. Og ikke barnemishandling. Men det er ikke anbefalt. 

Men da skal jeg heller følge anbefalingene. Har bare ikke hørt at det er skadelig. De jeg snakket med om tema mente det ikke var skadelig å prøve. At det kommer an på babyen osv. 

Skrevet

Du øker iallefall sjansen for matallergi/intoleranse senere i livet!

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kommer ikke an på hvilke signaler baby sender ut. Frukt smaker søtt og det er derfor ikke rart om baby liker det. Banan er forøvrig tungt fordøyelig. Det som er avgjørende her er hva tarmsystemet takler, ikke hva du tror baby synes er gøy. Fra fire måneder kan man begynne med små smaksprøver, men ikke alle babyer er klare da heller. 

Anonymkode: 5a944...0dd

• Liker 1
Skrevet

Det er mye ett barn synest er gøy opp igjenom oppveksten, det betyr ikke at man alltid kan la barnet gjøre de tingene. Det er vår oppgave som foreldre. 

Tarmene er ikke modne nok til fast føde før 4 mnd, men man tror det kan føre til intoleranser og IBS bla. 

Innføring av fast føde før 4 mnd skal kun gjøres i sammarbeid med helsepersonell. 

Anonymkode: fb397...ded

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja 

Sånne svar er typiske når det stilles slike spørsmål på KG. 

Begynte med litt grøt til begge mine når de var 3 mnd i samråd med HS i og med at de ville ha større mengde MME enn det som var anbefalt. Så da er jeg vel en dårlig forelder da.

Anonymkode: c0bcb...829

• Liker 2
Annonse
Skrevet

La babyen smake på det meste selv om den bare er 3 mnd. Ikke mer enn å dyppe spissen på en ts eller tuppen av fingeren i litt mat eller drikke. Ikke skadelig og venner ungen til nye smaker. 

Anonymkode: 77917...3dc

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

La babyen smake på det meste selv om den bare er 3 mnd. Ikke mer enn å dyppe spissen på en ts eller tuppen av fingeren i litt mat eller drikke. Ikke skadelig og venner ungen til nye smaker. 

Anonymkode: 77917...3dc

Nei, det bør man ikke gjøre, og jo, det kan være skadelig. Tarmene er ikke modne for fast føde da. I utgangspunktet er jo fullamming evt MME til seks måneder anbefalingen, og selv fire måneder er unntaket. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånne svar er typiske når det stilles slike spørsmål på KG. 

Begynte med litt grøt til begge mine når de var 3 mnd i samråd med HS i og med at de ville ha større mengde MME enn det som var anbefalt. Så da er jeg vel en dårlig forelder da.

Anonymkode: c0bcb...829

Ja, jeg mener det. Og en dårlig HS som anbefaler sånt, HS har IKKE kompetanse til å vurdere så tidlig innføring av fast føde. 

Anonymkode: db97b...539

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg mener det. Og en dårlig HS som anbefaler sånt, HS har IKKE kompetanse til å vurdere så tidlig innføring av fast føde. 

Anonymkode: db97b...539

Enig med deg. Vedkommende bør minst være erfaren barnelege. Det er RISIKOSPORT å drive å "bare" la babyen smake på forskjellig før 4 mnd. Seriøst. Jeg blir helt matt av at man i 2017, med tilgjengelig kunnskap, er så fuckings egenrådig at man gjør noe sånn. "MIN baby var klar for det". Ehh, fordi hun så på deg når du spiste da eller? Fordi hun smilte når hun fikk banan? Aner folk hva de gjør med tarmene til barna sine. HALLO. Våkn opp. I dagens stryke-på-ryggen og pute-under-armene samfunn må for all del ingen høre at det de gjør er fullstendig feil feil feil. LES om en nyfødts tarm, om morssmelk, erstatning og fast føde. Hvorfor VIL noen at barnet skal lide unødvendig? Fordi hun var så søt og liten når hun var 3 mnd og slurpet i seg grøt, så man fikk sendt en søt snap og postet ett søtt bilde på Instagram?

• Liker 8
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har gitt babyen noen smaksprøver i form av frukt før 4 mnd alder? Hvorfor skal man egentlig vente til 4 mnd? Vil høre deres meninger om akkurat det.

Vil du ha et barn med mange allergier, så vær så god.

Anonymkode: 255cf...648

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...