Gå til innhold

Noen som har peilling på folin tilskudd osv..:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har vært dårlig i flere uker nå og vært hos utredning lenge. Fikk nå beskjed om å ta folintilskudd(svar 4,5 hvor referanse er over 5,8). Hva betyr dette? Har også jern 9 hvor referansen er mellom 9 og 34..burde jeg ta jerntilskudd? Er konstant slapp..trøtt..kjenner bare fysisk dårlig..ekstremt tørr i huden.

Setter pris på svar

Anonymkode: 94bb2...e98

Skrevet

Du må snakke med legen om du skal ta jerntilskudd. Mener du at du skal ta folattilskudd? 

Anonymkode: 22010...ae8

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Har vært dårlig i flere uker nå og vært hos utredning lenge. Fikk nå beskjed om å ta folintilskudd(svar 4,5 hvor referanse er over 5,8). Hva betyr dette? Har også jern 9 hvor referansen er mellom 9 og 34..burde jeg ta jerntilskudd? Er konstant slapp..trøtt..kjenner bare fysisk dårlig..ekstremt tørr i huden.

Setter pris på svar

Jeg har nettopp fått beskjed om å ta tilskudd av Folsyre. Folsyre er et B vitamin og er viktig for blant annet nevrvesystemet. På Apotek1 selger de nå to for brisen av en av Folsyre. (Koster 99 kr.)

Om du skal ta jerntilskudd i tillegg må legen vurdere. 

Anonymkode: 470e7...9bd

Skrevet

Legen har bare sendt en sms om at jeg må ta folsyre, men ser på prøvesvarene at jern også er akkurat på det laveste referansestadiet. Jeg har en lege som ikke er så flink til å ta tak i ting før det er for sent. Har sagt det til han flere ganger at jeg ikke føler meg bra og at jeg for eksempel har lavt vitamin d og om jeg bør gjøre noe der..han er en av dem som ikke tror vitamin d påvirker så mye.. men jeg føler meg så rusten.

Var innom apoteket men da stod da på boksen at folsyre er for de som planlegger graviditet? Jeg planlegger jo ikke, men vil ha barn i fremtiden..:s  Var så mange på apoteket så tenkte å gå innom i morgen igjen. takk for tips

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen har bare sendt en sms om at jeg må ta folsyre, men ser på prøvesvarene at jern også er akkurat på det laveste referansestadiet. Jeg har en lege som ikke er så flink til å ta tak i ting før det er for sent. Har sagt det til han flere ganger at jeg ikke føler meg bra og at jeg for eksempel har lavt vitamin d og om jeg bør gjøre noe der..han er en av dem som ikke tror vitamin d påvirker så mye.. men jeg føler meg så rusten.

Var innom apoteket men da stod da på boksen at folsyre er for de som planlegger graviditet? Jeg planlegger jo ikke, men vil ha barn i fremtiden..:s  Var så mange på apoteket så tenkte å gå innom i morgen igjen. takk for tips

Det virker som du mangler mange vitaminer, spiser du et variert og tilstrekkelig kosthold? Jeg ville lagt til mer fisk og mer grønnsaker, og mer kjøtt. Effekten av multivitaminer er i beste fall diskutabel. 

B-vitaminer er vannløselige, så jeg ville bare kjørt på med mye av dem. 

Folsyre/folinsyre/folat anbefales til alle som er eller planlegger å bli gravide fordi barn får snåle hoder eller noe hvis moren har for lite av det. Men at det er den vanligste bruken betyr jo ikke at noen med mangel av det ikke bør ta det. Men jeg ville ikke blitt gravid mens jeg hadde mangel av det, på grunn av risikoen for barnet. 

Husk at farmasøyter er der for å svare på spørsmål om legemiddel, og de har en utdanning. Bare sjekk at de ikke er alt for ruset, da kan svarene bli litt likegyldige. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Setter pris på svar

Hva mener du med at referansen er mellom 9 og 34? Dersom det er jernlageret det er snakk om, så er det ferritinnivået (S-ferritin tror jeg?) som måles. Er denne på 9 så har du jernmangel. Alt under 15 er regnet som mangel på unge kvinner, så du bør absolutt ta noen tilskudd ja. Når lageret ditt er så lavt skader det absolutt ikke å ta tilskudd da du ligger ganske lavt. Han har sikkert ikke tatt tak i det fordi blodprosenten din enda er normal, men så lenge du er under verdi 15 er det sjansen for å utvikle anemi der, og det er ikke noe lurt å vente til blodprosenten eventuelt går ned.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan kjøpe denne. Har hatt folatmangel selv og brukte denne. :) Så null problem. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At Folsyre er for gravide trodde jeg og, men det er det ikke. Har en ikke t godt nok kosthold med masse grønne grønnsaker eller her en tarm som ikke klarer å ta opp Folsyren, så får en for lite, og må ha tilskudd. 

Når du ligger lavt i flere mineraler/vitaminer så bør legen følge deg bedre opp, utover dette kan jeg ikke rådgi deg på forumet uten å komme i konflikt med forumets regler. Snakk med legen din, eller de ansatte på kontoret der. 

2 minutter siden, lillsunshine skrev:

Hva mener du med at referansen er mellom 9 og 34? Dersom det er jernlageret det er snakk om, så er det ferritinnivået (S-ferritin tror jeg?) som måles. Er denne på 9 så har du jernmangel. Alt under 15 er regnet som mangel på unge kvinner, så du bør absolutt ta noen tilskudd ja. Når lageret ditt er så lavt skader det absolutt ikke å ta tilskudd da du ligger ganske lavt. Han har sikkert ikke tatt tak i det fordi blodprosenten din enda er normal, men så lenge du er under verdi 15 er det sjansen for å utvikle anemi der, og det er ikke noe lurt å vente til blodprosenten eventuelt går ned.

Ja, du kan kjøpe denne. Har hatt folatmangel selv og brukte denne. :) Så null problem. 

Ferritin og Jern er to ulike blodprøver. Her blander du kortene. 

Folsyre i pakkene beregnet på gravide er langt dyrere enn en boks med bare folsyre, beregnet på almuen. 

Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Det virker som du mangler mange vitaminer, spiser du et variert og tilstrekkelig kosthold? Jeg ville lagt til mer fisk og mer grønnsaker, og mer kjøtt. Effekten av multivitaminer er i beste fall diskutabel. 

B-vitaminer er vannløselige, så jeg ville bare kjørt på med mye av dem. 

Folsyre/folinsyre/folat anbefales til alle som er eller planlegger å bli gravide fordi barn får snåle hoder eller noe hvis moren har for lite av det. Men at det er den vanligste bruken betyr jo ikke at noen med mangel av det ikke bør ta det. Men jeg ville ikke blitt gravid mens jeg hadde mangel av det, på grunn av risikoen for barnet. 

Husk at farmasøyter er der for å svare på spørsmål om legemiddel, og de har en utdanning. Bare sjekk at de ikke er alt for ruset, da kan svarene bli litt likegyldige. 

Ikke babyens hode, men det kan føre til ryggmargsbrokk hos babyen dersom mor mangler folsyre :) 

Anonymkode: 75919...53f

Skrevet

TS, jeg vil anbefale deg å google Folatmangel. Finner du medisinske sider så ser du at Folsyre kan gi symptomer på anemi, altså skyldes sannsynligvis dine lave jernverdier mangel på Folsyre. Folsyre er med på å danne røde blodlegemer, har du for lite folsyre så lager dette trøbbel blant annet med jern.  

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At Folsyre er for gravide trodde jeg og, men det er det ikke. Har en ikke t godt nok kosthold med masse grønne grønnsaker eller her en tarm som ikke klarer å ta opp Folsyren, så får en for lite, og må ha tilskudd. 

Når du ligger lavt i flere mineraler/vitaminer så bør legen følge deg bedre opp, utover dette kan jeg ikke rådgi deg på forumet uten å komme i konflikt med forumets regler. Snakk med legen din, eller de ansatte på kontoret der. 

Ferritin og Jern er to ulike blodprøver. Her blander du kortene. 

Folsyre i pakkene beregnet på gravide er langt dyrere enn en boks med bare folsyre, beregnet på almuen. 

takk for svar!

Her er prøvesvarene mine(hvor jeg hadde avvik som er markert:)

B-RET- he 24 referanse: 30,0-37,0

F-ferritin: 20 referanse: 15-200 (tar med denne selv om det ikke er avvik..kanskje noen kan lese sammenheng?)

Jern: 9,0 referanse: 9,0-34,0

S-Folat 4,5 referanse over 5,8

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, jeg vil anbefale deg å google Folatmangel. Finner du medisinske sider så ser du at Folsyre kan gi symptomer på anemi, altså skyldes sannsynligvis dine lave jernverdier mangel på Folsyre. Folsyre er med på å danne røde blodlegemer, har du for lite folsyre så lager dette trøbbel blant annet med jern.  

takk for svar. Er Folin det samme som folsyre?

Skrevet
2 timer siden, lillsunshine skrev:

det står på prøvesvarene mine som jeg postet over her att S-Jern er 9,0 (referanseområdet er mellom 9 og 34). Hva er forskjellen på S-jern og S-ferritin?

Skrevet

Folsyre og Folat er samme. Det omtales og som vitamin B(12?)

Jern og Ferritin er to ulike mål på jern i blodet/på lager i kroppen (enkelt forklart).

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som heter folin. Det er noe som heter folat og det er det samme som folsyre. Bytt fastlege. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folin, folysyre og folat er det samme. De er også kjent som B9.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som heter folin. Det er noe som heter folat og det er det samme som folsyre. Bytt fastlege. 

Folat, også betegnet som vitamin B9, folsyre, folacin og folinsyre, er ett av de 8 vannløselige B-vitaminene.

Nemmen, kan ting ha flere navn? Så merkelig.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jern og Ferritin er to ulike mål på jern i blodet/på lager i kroppen (enkelt forklart).

B9 mener du. B12 er koblabiner eller noe sånt.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Hva betyr prøvesvarene mine da? :S

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr prøvesvarene mine da? :S

Det er regelbrudd å vurdere prøvesvar på kropp og helse. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folat og B12 er da ikke det samme.

Skrevet
10 minutter siden, lillsunshine skrev:

Folat og B12 er da ikke det samme.

Ser du at det står et spørsmålstegn etterpå? 

Folat er Vitamin B9 og altså ikke Vit. B12. Men Vitamin B12 og Vitamin B9 jobber i sammenheng i kroppen og spiller og en rolle forhold til Jernlagre (jernlagre innbefatter og akuttfaseproteinent Ferritin).

Skrevet

Milde måne. I dag har jeg virkelig problem med synet. Leste nemlig FIOLIN-tilskudd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...