AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Tidligere jogget jeg utendørs ca. 3 ganger i uka + 1 økt på tredemølle i uken, hadde denne rutinen i flere år. Dessverre måtte jeg av helserelaterte årsaker kutte ut kondisjonstrening, så jeg trente kun styrke og litt gåturer i ett år. Så fikk jeg begynne med litt kondisjonstrening igjen, og hadde da spinning 2 ganger i uka, i tillegg til styrke. Dette begynte jeg med i oktober 2016. Har nå anledning til å begynne å jogge igjen. Jeg tok meg en joggetur ute (rolig tempo, ca. 6-7 km), og ble helt sinnsykt stiv og støl i flere dager etterpå. Nå på tirsdag (8 dager etter joggeturen) jogget jeg på tredemølle, og ble noe stiv og støl, men ikke like mye. Vil det å jogge ca. en gang i uka gjøre at jeg etter hvert tilpasser meg belastningen, slik at jeg unngår å bli så støl? Orker ikke å streve med å gå normalt i hverdagen etter en joggetur Jeg ble jo ikke like vond etter mølleøkten, men det er kanskje noe annet å jogge ute (asfalt og litt grus) sammenlignet med på mølle? Tenker å fortsette med spinning 1 gang i uka, pluss en joggeøkt i uka. Og styrketreningen Anonymkode: 293ac...21f
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 Du må begynne rolig! Selvfølgelig vil du oppleve å bli veldig stiv og støl etter en lang pause; løping er svært belastende for muskler og ledd, og kroppen trenger tid til å venne seg til belastningen. Etter noen uker med regelmessig løping sluttet jeg å kjenne meg sår etterpå, og nå løper jeg 3-4 ganger i uken uten å merke noe til stølhet lengre. Det er naturlig at det vil ta litt tid, så bare vær tålmodig og fortsett med turene dine. Anonymkode: 004a0...9a1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #4 Skrevet 17. februar 2017 Det går seg til, men 6-7 km er ganske langt. Trapp opp litt gradvis i 3-4 uker og tren andre ting i tillegg. Øk gradvis med opp til10% per uker. Anonymkode: b5403...469
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå