AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Jeg sliter litt med å finne frem i mel jungelen. Er ute etter ett brød som er ca halvgrovt (for at barna skal spise det), og som blir luftige. Hvor mye av andelen kan være hvetemel for å det fortsatt kommer under kategorien sunt brød? Anonymkode: d39bc...dac
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Bruk fint sammalt mel, da får du et 100% grovt brød. Du kan også bruke halvt om halvt med siktet hvete og sammalt fint mel og ha i litt kli. Da får du fortsatt et grovt brød, men det blir ganske luftig. Bruk brødskalakalkulatoren, den er til god hjelp. Da kan du teste ut ulike oppskrifter fra nett. http://brodogkorn.no/brodskala-kalkulator/ Anonymkode: 7dfb0...9e7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bruk fint sammalt mel, da får du et 100% grovt brød. Du kan også bruke halvt om halvt med siktet hvete og sammalt fint mel og ha i litt kli. Da får du fortsatt et grovt brød, men det blir ganske luftig. Bruk brødskalakalkulatoren, den er til god hjelp. Da kan du teste ut ulike oppskrifter fra nett. http://brodogkorn.no/brodskala-kalkulator/ Anonymkode: 7dfb0...9e7 Tusen takk! Det var til stor hjelp Anonymkode: d39bc...dac
Gjest Overrasket Skrevet 18. februar 2017 #4 Skrevet 18. februar 2017 Bah, alt hjemmelaget brød er sunt. Det groveste brødet jeg lager er ca 45 % grovt hvetemel og 55 % hvetemel med proteininnhold på ca. 12 %. Du kan legge til kanskje 100-150 gram hele korn, solsikkekjerner osv. Ta ca 1/3 av mel og vann og lag en deig som står på kjøkkenbenken over natten. Legg korn, frø og kjerner i bløtt over natten også. Dagen etter: Kombiner alle ingrediensene med gjær, olivenolje, salt (1,5 teskje på 500 gram mel). Elt i kjøkkenmaskin, hev i to * 75-90 minutter, form deigen, la den hvile litt, og stek.
Nerine_ Skrevet 19. februar 2017 #5 Skrevet 19. februar 2017 (endret) På 18.2.2017 den 10.31, Overrasket skrev: Bah, alt hjemmelaget brød er sunt. Nei, det må jo være noe grovt for at det skal regnes som sunt. Endret 19. februar 2017 av Nerine_ 1
Gjest Overrasket Skrevet 19. februar 2017 #6 Skrevet 19. februar 2017 2 timer siden, Nerine_ skrev: Nei, det må jo være noe grovt for at det skal regnes som sunt. Det er bare humbug. Brød som man har laget hjemme selv, og som altså ikke er produkt av næringsmiddelindustriens svindel, er sunt. Ingen skal fortelle meg at det er spesielt usunt med selvlaget focaccaia og ciabatta f.eks. Hjemmelaget brød er en bærekraftig proteinkilde med lange tradisjoner.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #7 Skrevet 19. februar 2017 49 minutter siden, Overrasket skrev: Det er bare humbug. Brød som man har laget hjemme selv, og som altså ikke er produkt av næringsmiddelindustriens svindel, er sunt. Ingen skal fortelle meg at det er spesielt usunt med selvlaget focaccaia og ciabatta f.eks. Hjemmelaget brød er en bærekraftig proteinkilde med lange tradisjoner. Nå er det engang sånn, at mange av oss skiller mellom "ikke usunt" og "sunt". Det kreves liksom litt ekstra for å komme opp i den siste kategorien. Anonymkode: 8627c...fbc
Nerine_ Skrevet 19. februar 2017 #8 Skrevet 19. februar 2017 3 timer siden, Overrasket skrev: Det er bare humbug. Brød som man har laget hjemme selv, og som altså ikke er produkt av næringsmiddelindustriens svindel, er sunt. Ingen skal fortelle meg at det er spesielt usunt med selvlaget focaccaia og ciabatta f.eks. Hjemmelaget brød er en bærekraftig proteinkilde med lange tradisjoner. Vis meg gjerne kilder på at fint hvetemel er sunt. Trodde alle visste at loff, focaccia og andre ting laget av vanlig hvetemel ikke er sunt. Det er jo som å spise luft. Lite nærlingsstoffer, og dårlig for fordøyelsen.
Gjest Overrasket Skrevet 21. februar 2017 #9 Skrevet 21. februar 2017 (endret) På 2/19/2017 den 16.22, AnonymBruker skrev: Nå er det engang sånn, at mange av oss skiller mellom "ikke usunt" og "sunt". Det kreves liksom litt ekstra for å komme opp i den siste kategorien. Anonymkode: 8627c...fbc Du, jeg kan faktisk være enig i det synet. Det er jo bare moro å ta det hjemmebakte brødet et steg videre i sunnhet. Som å tilsette hele korn, frø, revet gulrot eller en blanding av diverse meltyper for å øke protein- og fiberinnholdet. Men det at hjemmelaget brød kan gjøres enda sunnere trenger ikke bety at det ikke allerede er sunt. På 2/19/2017 den 18.40, Nerine_ skrev: Vis meg gjerne kilder på at fint hvetemel er sunt. Trodde alle visste at loff, focaccia og andre ting laget av vanlig hvetemel ikke er sunt. Det er jo som å spise luft. Lite nærlingsstoffer, og dårlig for fordøyelsen. Vis meg heller kilder (og ikke bar synsing) på at hvetemel er allment dårlig for fordøyelsen, du. Det er slike tomme påstander jeg som regel får severt fra folk som gjetter vilt. Selvfølgelig kan noen ha problemer med å fordøye hvetemel, men at det er folkeproblem er jo mest en anekdotisk påstand. Næringsrikt er det også, masse deilig proteiner og karbohydrater. Men til TS, her har jeg laget min egen "oppskrift" fra tidligere i tråden. 44 % fiberrikt mel, 56 % brødmel av hvete. Jeg tilsatte ikke noe ekstra i dag, bortsett fra en smule fenikkelfrø for smakens skyld. 30 % av deigen ble laget 16 timer i forveien. Resultatet er et ferdig brød med sprø skorpe, masse smak og følgende næringsinnhold pr. 100 gr: 207 kalorier, 40 gr karbohydrater, 4,5 gr fiber, 8 gr proteiner, 0,015 gr salt og 4,5 gr fett. Jeg skulle gjerne ha økt proteininnholdet, noen man ordner med f.eks. solsikkekjerner, men da økes jo også kaloriinnholdet drastisk. Redigert: Oppdatert korrekt saltinnhold. Altså mange ganger lavere saltinnhold enn butikkbrød. Endret 21. februar 2017 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #10 Skrevet 21. februar 2017 2 timer siden, Overrasket skrev: Du, jeg kan faktisk være enig i det synet. Det er jo bare moro å ta det hjemmebakte brødet et steg videre i sunnhet. Som å tilsette hele korn, frø, revet gulrot eller en blanding av diverse meltyper for å øke protein- og fiberinnholdet. Men det at hjemmelaget brød kan gjøres enda sunnere trenger ikke bety at det ikke allerede er sunt. Vis meg heller kilder (og ikke bar synsing) på at hvetemel er allment dårlig for fordøyelsen, du. Det er slike tomme påstander jeg som regel får severt fra folk som gjetter vilt. Selvfølgelig kan noen ha problemer med å fordøye hvetemel, men at det er folkeproblem er jo mest en anekdotisk påstand. Næringsrikt er det også, masse deilig proteiner og karbohydrater. Men til TS, her har jeg laget min egen "oppskrift" fra tidligere i tråden. 44 % fiberrikt mel, 56 % brødmel av hvete. Jeg tilsatte ikke noe ekstra i dag, bortsett fra en smule fenikkelfrø for smakens skyld. 30 % av deigen ble laget 16 timer i forveien. Resultatet er et ferdig brød med sprø skorpe, masse smak og følgende næringsinnhold pr. 100 gr: 207 kalorier, 40 gr karbohydrater, 4,5 gr fiber, 8 gr proteiner, 0,75 gr salt og 4,5 gr fett. Jeg skulle gjerne ha økt proteininnholdet, noen man ordner med f.eks. solsikkekjerner, men da økes jo også kaloriinnholdet drastisk. Jeg er ikke spesielt redd for fint hvetemel selv, og mesteparten av bakverket som spises her i huset er fint. Men det betyr ikke at jeg ikke innser at grovere er sunnere, det fine hvetemelet inneholder jo ikke voldsomt mye næring. Men: Uansett hvor enige eller uenige vi er om hva som er sunt eller ikke: Det brødet så utrolig godt ut! Jeg fikk lyst til å smake. Anonymkode: 8627c...fbc
Nerine_ Skrevet 21. februar 2017 #11 Skrevet 21. februar 2017 3 timer siden, Overrasket skrev: Vis meg heller kilder (og ikke bar synsing) på at hvetemel er allment dårlig for fordøyelsen, du. Det er slike tomme påstander jeg som regel får severt fra folk som gjetter vilt. Selvfølgelig kan noen ha problemer med å fordøye hvetemel, men at det er folkeproblem er jo mest en anekdotisk påstand. Næringsrikt er det også, masse deilig proteiner og karbohydrater. Det er bare å søke på google så kommer du til flere sider fra bl.a. kreftforeningen og nhi, der det står at fiberrike produkter er bedre for fordøyelsen og for å minske risikoen for kreft bl.a. Fant ingen siden der de anbefaler å ta inn mer fint hvetemel derimot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå