AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Del Skrevet 17. februar 2017 Hei. Jeg begynte i fast jobb i fjor, og har snart vært fast ansatt i ett år. Jeg jobber i en statlig bedrift. Grunnet stress og utbrenthet ble jeg sykemeldt, og har vært det i tre måneder. Jeg skal tilbake i jobb nå i delvis prosent på ubestemt tid, det vil si at jeg trolig vil trenge noe tid for å jobbe meg tilbake uten å få samme problem som jeg fikk før sykemeldingen. Jeg skal snart ha medarbeidersamtale med sjefen, og da skal spørsmålet om lønn drøftes. Jeg hadde planer om å stille krav til høyere lønn før jeg ble sykemeldt, og selv om jeg mener jeg enda har krav på dette, føles det mer ubehagelig å stille kravet etter en sykemelding, og mens jeg enda er delvis sykemeldt. Hva tenker dere om dette? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 07d10...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JegErMeg Skrevet 17. februar 2017 #2 Del Skrevet 17. februar 2017 Det kommer an på grunnen til at du skal sette krav om høyere lønn:-) Har du en valid grunn synes jeg absolutt du skal sette krav! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Del Skrevet 17. februar 2017 Jeg hadde ikke turt å be om mer i lønn, dersom jeg ikke taklet jobben i mer enn tre måneder før den gjorde meg syk. Da ville jeg heller snakket om mulighetene til å få en annen type jobb med mindre stress. Anonymkode: 53f9d...f3b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #4 Del Skrevet 17. februar 2017 Jeg synes det er upassende å be om mer lønn når man ikke er på jobb. Anonymkode: d4287...a62 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cmd Skrevet 17. februar 2017 #5 Del Skrevet 17. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal snart ha medarbeidersamtale med sjefen, og da skal spørsmålet om lønn drøftes. Jeg hadde planer om å stille krav til høyere lønn før jeg ble sykemeldt, Hos de fleste statlige bedifter, økes lønn med ssb-indeksen. Jeg tror ikke de de bare øker lønn som i private bedrifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #6 Del Skrevet 17. februar 2017 Legger til en ting: du må jo ha et spesifikt argument for å få høyere lønn. Hvordan har du vært en verdifull ressurs for arbeidsgiver? Hva har du gjort som har skapt verdi? Hva slags resultater kan du vise til? Anonymkode: 53f9d...f3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #7 Del Skrevet 17. februar 2017 14 minutter siden, cmd skrev: Hos de fleste statlige bedifter, økes lønn med ssb-indeksen. Jeg tror ikke de de bare øker lønn som i private bedrifter. Ja, det er et generelt tillegg som "alle" får, men man kan også be om individuell forhandling. Men det hadde ikke jeg selv våget å gjøre etter lang sykemelding. Det er noe man gjør etter lengre tid med innsats utover egne arbeidsoppgaver, ekstraordinære resultater e.l. Anonymkode: 52e63...946 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #8 Del Skrevet 17. februar 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg begynte i fast jobb i fjor, og har snart vært fast ansatt i ett år. Jeg jobber i en statlig bedrift. Grunnet stress og utbrenthet ble jeg sykemeldt, og har vært det i tre måneder. Jeg skal tilbake i jobb nå i delvis prosent på ubestemt tid, det vil si at jeg trolig vil trenge noe tid for å jobbe meg tilbake uten å få samme problem som jeg fikk før sykemeldingen. Jeg skal snart ha medarbeidersamtale med sjefen, og da skal spørsmålet om lønn drøftes. Jeg hadde planer om å stille krav til høyere lønn før jeg ble sykemeldt, og selv om jeg mener jeg enda har krav på dette, føles det mer ubehagelig å stille kravet etter en sykemelding, og mens jeg enda er delvis sykemeldt. Hva tenker dere om dette? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 07d10...97e Skal du forhandle lønn for deg selv? Er du ikke organisert? I staten er det vel alltid sentrale forhandlinger. Du kan ikke kreve, men du kan be om lønnsjustering og begrunne. Anonymkode: 1b02e...c18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #9 Del Skrevet 17. februar 2017 I følge personalhåndboken i staten skal medarbeider samtale dreie seg om utvilking på jobben. Det er en egen samtale for lønn. Disse to samtalene skal være adskilt. Anonymkode: 36d35...42a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #10 Del Skrevet 17. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke turt å be om mer i lønn, dersom jeg ikke taklet jobben i mer enn tre måneder før den gjorde meg syk. Da ville jeg heller snakket om mulighetene til å få en annen type jobb med mindre stress. Anonymkode: 53f9d...f3b Tre måneder? Ts skriver h*n har vært ansatt snart 1 år og sykemeldt de siste 3 månedene. Det blir ca. 9 måneder før sykemelding. Jeg er enig med de her som sier at om du har et godt argument så bør du legge det frem. Anonymkode: b12d1...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #11 Del Skrevet 17. februar 2017 Jeg jobber også i staten. Vi får ikke lov til å diskutere lønn under medarbeidersamtalen. Det skal gjøres i andre fora. Jeg ville uansett ikke krevd høyere lønn når jeg hadde vært sykemeldt i 3 mnd. Hos oss må du bevise at du har fått flere og mer kompliserte oppgaver, større ansvarsområder, for å forsvare en lønnsøkning. Det er svært vanskelig hvis man har vært borte lenge, og hvis man ikke har jobbet der i mange år. Anonymkode: 6828b...8cb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #12 Del Skrevet 17. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tre måneder? Ts skriver h*n har vært ansatt snart 1 år og sykemeldt de siste 3 månedene. Det blir ca. 9 måneder før sykemelding. Jeg er enig med de her som sier at om du har et godt argument så bør du legge det frem. Anonymkode: b12d1...dd9 Ok, men poenget er det samme uavhengig om det er 3 måneder eller 9. Om man blir syk av å jobbe etter en kort periode bør man kanskje gjøre noe annet. Anonymkode: 53f9d...f3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #13 Del Skrevet 17. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, men poenget er det samme uavhengig om det er 3 måneder eller 9. Om man blir syk av å jobbe etter en kort periode bør man kanskje gjøre noe annet. Anonymkode: 53f9d...f3b Og når har en jobbet lenge nok til å kunne bli sykemeldt, men fortsette i samme jobb? Hvor går den magiske grensa? Vi vet ikke grunnen til stresset og hvorfor ts ble utbrent, så synes du er noe kjapp å konkludere. Anonymkode: b12d1...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #14 Del Skrevet 17. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og når har en jobbet lenge nok til å kunne bli sykemeldt, men fortsette i samme jobb? Hvor går den magiske grensa? Vi vet ikke grunnen til stresset og hvorfor ts ble utbrent, så synes du er noe kjapp å konkludere. Anonymkode: b12d1...dd9 Generelt bør man vel vurdere om man passer inn i jobben sin dersom man må sykemeldes pga stress, uavhengig av hvor lenge man har jobbet der. Anonymkode: 53f9d...f3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 17. februar 2017 #15 Del Skrevet 17. februar 2017 Man har lov å be om mer lønn, men betyr ikke at man får det Er nok ikke lurt å gjøre det om man ikke har noen konkrete, gode grunner for hvorfor man fortjener høyere lønn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #16 Del Skrevet 18. februar 2017 I staten så følger vi lønnstabell, og å få et høyere lønnstrinn betyr at du har fått mer kompetanse, mer ansvar eller en høyere stilling. Du har i realiteten jobbet der i 7 måneder, så jeg skjønner ikke hvorfor du føler at du fortjener høyere lønn. Og man snakker helst ikke lønn i medarbeidersamtalen, den er for å snakke om hvordan din kompetanse kan heves, og bedre din arbeidssituasjon. Anonymkode: 8dff4...ffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 18. februar 2017 #17 Del Skrevet 18. februar 2017 Hvilke statlige bedrifter jobber man så hardt at man blir utbrent og langtidssykemeldt etter type 8 mnd som ansatt? Høres jo helt utrolig ut. Store brudd på arbeidsmiljøloven, eller hva? Og når du er såpass nyansatt fortsatt, hva begrunner du en lønnsøkning med? Du må vel uansett gå igjennom lokale forhandlinger og fremsette krav om lønnsøkning, med begrunnelse. Er vel ikke din sjef på medarbeidersamtale som bestemmer din lønn. Men dere kan jo diskutere det der, om arbeidsgiver også vil fremme krav på dine vegne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #18 Del Skrevet 18. februar 2017 Mange jobber i offentlig sektor krever svært mye av de ansatte. De som ikke vet det har ikke jobbet der selv : - ) Anonymkode: a1167...06a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #19 Del Skrevet 18. februar 2017 2 timer siden, Anonym90059005 skrev: Hvilke statlige bedrifter jobber man så hardt at man blir utbrent og langtidssykemeldt etter type 8 mnd som ansatt? Høres jo helt utrolig ut. Store brudd på arbeidsmiljøloven, eller hva? Og når du er såpass nyansatt fortsatt, hva begrunner du en lønnsøkning med? Du må vel uansett gå igjennom lokale forhandlinger og fremsette krav om lønnsøkning, med begrunnelse. Er vel ikke din sjef på medarbeidersamtale som bestemmer din lønn. Men dere kan jo diskutere det der, om arbeidsgiver også vil fremme krav på dine vegne. En statlig barnevernsinstitusjon foreks? Anonymkode: d2725...423 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå