AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 De markedsfolkene der, de kan det. Får nesten tårer i øynene når de spiller den "god morgen kjære lyse sol på himmelen klar og blå..." blir så stolt over landet vårt og landbruket vårt. Alle bøndene og alle de nydelige dyrene. I Gilde sin julereklame sitter det en liten jente på et lasteplan og koser med grisungene. Blir så varm i hjertet. Og når Tine reklamen sier verdens beste melk så tenker jeg "ja! Helt enig. For et fantastisk produkt!" Anonymkode: 550a9...83d 3
Gjest antbug Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 De har mange fine nasjonalromantiske, ja. Og mye penger å bruke på reklame. Jeg har ikke fått med meg hvem som står bak den reklamen for svinekjøtt som går nå, men det kan vel umulig være Gilde? Jeg mener den der de ramser opp ulike måten grisen brukes som skjellsord. Det virker mer som de prøver å få oss til å slutte å spise svin, synes jeg. Jeg mister i alle fall lysta.
OppNedPåAlt Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 Ja, jeg synes de nasjonalromantiske reklamene er helt nydelige. Tine sine med bonden som står tidlig opp, eller er det kanskje Gilde sin gamle? Wideroe sin med han bestefar og lille gutten og flyet. Varm i hjertet og nesten litt rørt. 2
melatonin Skrevet 17. februar 2017 #4 Skrevet 17. februar 2017 Enig. Veldig koselig når det er nasjonalromantisk. Likte og reklamen med de snakkende kuene med dialekter rundt om I landet. Og kvikk lunch sin reklame med den syngende kua på fjellet, og så kom ei ku med ransel og lue! 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #5 Skrevet 17. februar 2017 Har ikke sett de. Link ? Anonymkode: 26101...785
Blåklokke Skrevet 17. februar 2017 #6 Skrevet 17. februar 2017 1 minutt siden, melatonin skrev: Enig. Veldig koselig når det er nasjonalromantisk. Likte og reklamen med de snakkende kuene med dialekter rundt om I landet. Og kvikk lunch sin reklame med den syngende kua på fjellet, og så kom ei ku med ransel og lue! Åja!! De var fine! Ikke mange reklamer som jeg holder ut med, slår alltid av lyden, men disse var fine, koste meg hver gang de kom på skjermen:))
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #7 Skrevet 17. februar 2017 Jeg blir mer kvalm egentlig. Glade kyr ute på langstrakte gressfyllte sletter med kalver gående ved sin side, den joviale bonden som koser med dyra og gir hvert dyr like mye oppmerksomhet, barn som leker med gårdsdyra, smilende gris som logo, Familier der alle er glade og setter seg henrykte ned for å spise stekte pølser, frittgående kyllinger og høns som alle har har hver sin vaglepinne. Også er det slik det egentlig er: Kalver blir født på betonggulv, dratt vekk fra moren slik at vi skal drikke melken mens de står og rauter desperat til hverandre på hver sin side av fjøset, kyr som står tjoret fast i ett halvt år på det samme stedet, kyr som får sparkebøyle tredd over hofta når de protesterer mot å bli melket eller viser tegn til å mistrives, hver gang de skal gjøre fra seg så får de støt i ryggen slik at de skal treffe renna, griser på små areal som aldri får sett dagslys, livredde dyr i lange perioder på slaktebil og slakterier, hannkyllinger som alle blir sendt rett i kverna levende, kyllinger som brekker ben fordi de vokser alt for fort slik at vi kan spise kylling til lavest mulig pris... Skikkelig nasjonalromantisk og fint! For all del, jeg spiser kjøtt (gjerne fra Grøstad, Holte kylling) men selv om reklamene er fine og koselige, så er det jo langt fra hvordan det virkelig er de fleste måneder av året og det klarer hvertfall ikke jeg å bli varm i hjertet eller rørt av. Hadde det bare vært slik som i reklamene, men de spiller jo på følelser for det ville ikke akkurat vært det samme å vise sannheten. (Beklager, jeg måtte bare) Anonymkode: 5ea94...58a 9
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #8 Skrevet 17. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir mer kvalm egentlig. Glade kyr ute på langstrakte gressfyllte sletter med kalver gående ved sin side, den joviale bonden som koser med dyra og gir hvert dyr like mye oppmerksomhet, barn som leker med gårdsdyra, smilende gris som logo, Familier der alle er glade og setter seg henrykte ned for å spise stekte pølser, frittgående kyllinger og høns som alle har har hver sin vaglepinne. Også er det slik det egentlig er: Kalver blir født på betonggulv, dratt vekk fra moren slik at vi skal drikke melken mens de står og rauter desperat til hverandre på hver sin side av fjøset, kyr som står tjoret fast i ett halvt år på det samme stedet, kyr som får sparkebøyle tredd over hofta når de protesterer mot å bli melket eller viser tegn til å mistrives, hver gang de skal gjøre fra seg så får de støt i ryggen slik at de skal treffe renna, griser på små areal som aldri får sett dagslys, livredde dyr i lange perioder på slaktebil og slakterier, hannkyllinger som alle blir sendt rett i kverna levende, kyllinger som brekker ben fordi de vokser alt for fort slik at vi kan spise kylling til lavest mulig pris... Skikkelig nasjonalromantisk og fint! For all del, jeg spiser kjøtt (gjerne fra Grøstad, Holte kylling) men selv om reklamene er fine og koselige, så er det jo langt fra hvordan det virkelig er de fleste måneder av året og det klarer hvertfall ikke jeg å bli varm i hjertet eller rørt av. Hadde det bare vært slik som i reklamene, men de spiller jo på følelser for det ville ikke akkurat vært det samme å vise sannheten. (Beklager, jeg måtte bare) Anonymkode: 5ea94...58a Har du vært på gård? Det er jo ikke sånn. Kanskje i andre land. Men norsk landbruk er himla strengt. Anonymkode: 3bc18...e92 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #9 Skrevet 17. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du vært på gård? Det er jo ikke sånn. Kanskje i andre land. Men norsk landbruk er himla strengt. Anonymkode: 3bc18...e92 Jada, bor på landet, vokste opp blant gårdsdyr da bestevenninna mi bodde på gård, og gikk på landbruksskole på vidergående og jobbet ofte i fjøs og med andre gårdsdyr. Hvilke av punktene mener du ikke stemmer her i Norge? Er ikke helt sikker på om det er lovlig med strøm lenger over spiltene der kua står, men er ikke mange år siden det var praksis. Ved løsdrift forandrer jo mye seg heldigvis, skulle ønske det var pålagt i dag. Skal ikke så mye til for å få opp dyrevelferden og at det kan fungere slik det gjør i reklamen, og det er jo mange bønder som driver på en slik måte som er vist i reklamene, men Gilde og Tine er det nok ikke. Anonymkode: 5ea94...58a 5
Gjest Catalina Culès Skrevet 17. februar 2017 #10 Skrevet 17. februar 2017 Nei, skal mer til enn noen reklamer, for å få meg rørt.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #11 Skrevet 17. februar 2017 1 time siden, Loki Laufeyson skrev: Nei, skal mer til enn noen reklamer, for å få meg rørt. Haha. Av en eller annen grunn ble jeg rørt av julereklamen til extra, med en skikkelig snill liten unge som fikser og ordner ting til absolutt alle, henger gaver på døra til folk hun ikke kjenner en gang, til og hunden og musene tenker hun på og setter ut små biter med ost. Mulig det var sangen også, det var en veldig fin versjon av "put a little love in your heart", av en norsk artist faktisk. Anonymkode: e8b1a...3b3 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #12 Skrevet 17. februar 2017 Nei, jeg opplever det som falskt og kynisk. Anonymkode: 47dd3...59a 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #13 Skrevet 17. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du vært på gård? Det er jo ikke sånn. Kanskje i andre land. Men norsk landbruk er himla strengt. Anonymkode: 3bc18...e92 Var på besøk hos en bekjent med melkekyr for snart et år siden og fikk se denne krabaten bli født. Kjempe fint å bli dratt ut på betongen og så bli bært bort i en binge med halm, uten mamma. Anonymkode: d3a94...1fb 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #14 Skrevet 17. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg opplever det som falskt og kynisk. Anonymkode: 47dd3...59a Bra det er noen som er realistisk. Bak slik reklame er det mange undersøkelser for å finne ut hva som virker best. Og det som virker best er å spille på følelser og la produktene komme i andre rekke. Men målet er alltid å selge. Det fungerer ikke slik som på reklamen, det er en romantisering av faktiske forhold. Anonymkode: 9ae26...3e0 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #15 Skrevet 17. februar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: De markedsfolkene der, de kan det. Får nesten tårer i øynene når de spiller den "god morgen kjære lyse sol på himmelen klar og blå..." blir så stolt over landet vårt og landbruket vårt. Alle bøndene og alle de nydelige dyrene. I Gilde sin julereklame sitter det en liten jente på et lasteplan og koser med grisungene. Blir så varm i hjertet. Og når Tine reklamen sier verdens beste melk så tenker jeg "ja! Helt enig. For et fantastisk produkt!" Anonymkode: 550a9...83d Hei reklamebyrå som laget disse, Har ikke lagt merke til reklamene for i Gilde og Tine. Forbinder TINE med monopol og sterkt wannabe nasjonalromantisk som mer enn gjerne stjeler klassisk musikk ti lfor å narre seerne til å føle the love men Nei, funker ikke da det ikke er ekte ment. Gilde? Slakteri med pølser fra grisen? Nei takk. Husker Gilde-skandalene med kjøtt og bakterier og at varer måtte trekkes tilbake fordi media avslørte dårlig hygiene og rutiner. Beklager,disse imponerer ikke. Anonymkode: 1711f...e2a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #16 Skrevet 17. februar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir mer kvalm egentlig. Den joviale bonden som koser med dyra Anonymkode: 5ea94...58a Huff...mange bønder bor jo langt ute på landet der det ikke er folk. Men det er ulovlig å ty til dyr selv om det ikke er kvinner der. Anonymkode: 1711f...e2a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #17 Skrevet 17. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei reklamebyrå som laget disse, Har ikke lagt merke til reklamene for i Gilde og Tine. Forbinder TINE med monopol og sterkt wannabe nasjonalromantisk som mer enn gjerne stjeler klassisk musikk ti lfor å narre seerne til å føle the love men Nei, funker ikke da det ikke er ekte ment. Gilde? Slakteri med pølser fra grisen? Nei takk. Husker Gilde-skandalene med kjøtt og bakterier og at varer måtte trekkes tilbake fordi media avslørte dårlig hygiene og rutiner. Beklager,disse imponerer ikke. Anonymkode: 1711f...e2a Et barn døde faktisk av e-coli som kom fra Gildes kjøtt. Men hele saken er glemt og tilgitt av forbrukerne, av diverse grunner. Blant annet Gildes markedsføring. Tine kjører jo bare propaganda som sier at kumelk er livsviktig for mennesker, spesielt barn. _Ku_melk faktisk. Akkurat... Anonymkode: 47dd3...59a 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #18 Skrevet 17. februar 2017 Er oppvokst på gård og Gilde-reklamen er farlig nære mon barndom, gårdsbruk flest i Norge er av typen småbruk, de skikkelig store grisefarmene og melkebondene er det litt lengre mellom. Bønder med vårslepp av dyrene, navn på bjellesauene og unger som har trå-traktor på tunet er mer vanlig etter min erfaring, både der jeg vokste opp, der besteforeldrene mine er fra og her jeg bor i dag. Mannen min er også oppvokst på gård, men en korngård hvor de hadde litt høns og en hest til kos og privat bruk. Også for ham er disse nasjonalromantiske reklamene noe som vekker litt barndomsfølelse. Det betyr ikke at man skal slappe av når det gjelder dyrevelferd. Spesielt innen hønseoppdrett og griseoppdrett har vi en vei å gå. Anonymkode: 8833f...0bc 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #19 Skrevet 17. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: en hest til kos og privat bruk. Anonymkode: 8833f...0bc Ok...? :-/ For byborgere høres dette noe voldsomt ut...?! Anonymkode: 1711f...e2a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #20 Skrevet 17. februar 2017 Oi. For meg som har vokst opp på gård på tjukkeste landsbygda i Gudbrandsdalen, er det helt umulig å respondere positivt på slike reklamer. All reklame er mer eller mindre uærlig, men dette ligner mer enn noe på propaganda. De forsøker å selge et forvrengt bilde av virkeligheten. Den er nemlig ikke vakker, det skal jeg love deg. Aller mest får det meg til å ville spy. Anonymkode: def15...677 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå