Gå til innhold

Alt om Bokashi - tråden

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet

Det er etterhvert blitt superpopulært å kompostere mat avfall med Bokashi metoden. Kanskje fordi den passer ypperlig til måten vi bor og lever på i dag. Mange bor i byer/drabantbyer uten tilgang til hage og man bor på mindre plass enn før. Bokashi er luktfri kompostering som alle kan gjøre på kjøkkenet. Bokashi kompostering er også billig. De fleste renovasjonsselskap gir tilskudd til dem som ønsker å drive med Bokashi kompostering. Det gjør det både folkelig og enklere å komme i gang. Vi snakker også mer om miljø enn før, noe som gjør at mange gjør tiltak på hjemmebane. 

Hva er Bokashi kompostering?

Kompostering med bokashi foregår dels inne, i en lufttett bokashibøtte; og dels enten inne i en kasse med litt jord, eller ute. Bokashi tar liten plass og lukter ikke vondt.

I bøtta legger du alt du har av matavfall lagvis med bokashistrø en gang om dagen. Bokashistrø er hvetekli innsatt med effektive mirkroorganismer. Mikroorganismene er naturlige mikrober som setter i gang en gjærings- eller syrningsprosess når de kommer i kontakt med organisk materiale – som matavfallet ditt – i et lufttett miljø. Det organiske materialet brytes opp (men det skjer ingen forråtnelse) og beholder alle proteiner, vitaminer mineraler og næringsstoffer i nedbrutt form. Når det fermenterte mat avfallet kommer i kontakt med jord siden, går omdanningen til jord svært raskt. Og all næring og energi føres tilbake til jorden.

Jeg har kompostert med Bokashi en god stund og sitter på en god del kunnskap - og det tror jeg mange andre her inne gjør også. Derfor har jeg lyst å høre fra alle dere andre som bruker eller har lyst å lære mer om Bokashi kompostering. 

Dette er tråden hvor man kan dele erfaringer og spørre om absolutt alt. 

Er det noen her inne som driver med Bokashi?

trippelbokashi_kvadrat.jpg

Skrevet

Hvor kjøper man bokser og strø? 

Gjest Coolaid
Skrevet (endret)
4 timer siden, Meadow skrev:

Hvor kjøper man bokser og strø? 

Man kan kjøpe her eller i butikk. Husk at man trenger ikke kjøpe bøttene fra Bokashi, man kan lage  bøtter selv ved å kjøpe noe hos feks Chlas Ohlson osv. Du må ha to bøtter oppi hverandre med hull så veske fra matavfallet kan renne ned i nederste bøtte. Og så må du ha et lokk som gjør bøtten luft tett. De fleste kjøper bokashibokser fordi man får som regel en 1000 lapp igjen fra renovasjonsselskapet. Så da blir det ikke så dyrt like vel. Vil du lage selv kan du få instruksjoner... 

Tilskuddsordninger kan du lese om her :)

Endret av Coolaid
Skrevet

Takk for svar Coolaid, nå skal jeg lese meg opp litt ☺

Gjest Coolaid
Skrevet
8 timer siden, Meadow skrev:

Takk for svar Coolaid, nå skal jeg lese meg opp litt ☺

Bare hyggelig :) Det virker kanskje dyrt? det trodde jeg, men så oppdaget jeg at strøet er utrolig drøyt. En spiseskje pr liter matavfall er ganske lite. Jeg bruker ekstremt lite strø og det hender aldri at jeg kaster en liter mat.  Og det er jo et godt tegn, jo mindre man kaster jo bedre er det.

Skrevet

Uff, jeg tenkte det var kanskje lurt, siden vi har en del matavfall, pga små barn i hus. Viste linken til samboer og ble avfeiet med "skal du gå all inn i å være hippie nå?" :fnise: Og jeg selv gidder ikke hagearbeid så det blir nei her, foreløpig. 

Anonymkode: 8d7fe...4cc

Gjest Coolaid
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, jeg tenkte det var kanskje lurt, siden vi har en del matavfall, pga små barn i hus. Viste linken til samboer og ble avfeiet med "skal du gå all inn i å være hippie nå?" :fnise: Og jeg selv gidder ikke hagearbeid så det blir nei her, foreløpig. 

Anonymkode: 8d7fe...4cc

Her er det en kjempemulighet til å være gode forbilder for barna. Og hagearbeid? Dette trenger ikke ha noe med hagearbeid å gjøre. Snakket med en pappa som spurte meg om kompostering. Han fortalte at barna lærer å være miljøbevisste på skolen og de ønsket å følge opp hjemme. Hippie du liksom....:fnise:

• 3 år senere...
Skrevet

Noen som har erfaring her? Er det virkelig luktfritt?

Anonymkode: 987cb...200

Skrevet

Lagret bøtte med lokk lukter ikke med mindre den blir fuktig i veldig varmt vær, men det ordnes ved å tørke vekk kondens og kanskje ha i litt kull.

Men å tømme bøtta.... urk. Jeg foretrekker å bruke den kun om sommeren for da kan jeg tømme og spyle utendørs.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nøttene lukter når de åpnes, og det lukter når du blander med jord. Lukten forsvinner etterhvert, men den kjennes godt akkurat da og litt etterpå. Ville ikke hatt jordfabrikken inne i et oppholdsrom med mindre du kan blande et annet sted og la det stå en stund. 

Anonymkode: c96dc...b11

Skrevet

Må bøtta være innendørs, i romtemperatur, eller kan man ha den på balkongen for eksempel?

Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min lukter en blanding av picles og øl eller nybakt brød. Det hender at jeg får fryktelig lyst på et skikkelig solid smørbrød med leverpostei, sylteagurk og en øl til, når jeg tømmer dagens matavfall. 😂

Jeg graver et hull og putter det rett på steder der jeg skal ha bed, når jeg tømmer dem og merker ikke stort til lukt. Legger et lag med jord over. 

På vinteren, går de i varmkomposten, før jeg legger litt jord over. 

Endret av absinthia
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bøtta være innendørs, i romtemperatur, eller kan man ha den på balkongen for eksempel?

Det bør ikke fryse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...