Gå til innhold

BUP har sendt bekymringsmelding til Barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er under utredning hos BUP. BUP sier nå er de er bekymret for skjevutvikling og for at ikke vi klarer å følge opp barnets utfordringer. De har derfor sendt bekymringsmellting til barnevernstjenesten. Kjenner at jeg er veldig redd for hva som kommer til å skje videre? Noen som vet?

Anonymkode: a310f...c00

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som skjer er helt avhengig av hvordan bv vurderer saken og hva som er problemet. Helsepersonell er pålagt å varsle bv når de er bekymret. 

Anonymkode: 5e37c...a28

• Liker 8
Skrevet

Det som skjer er at barnet ditt vil kunne få den hjelpen det trenger. 

Anonymkode: 44afb...c9e

• Liker 34
Skrevet

Typisk at de herjer med foreldre som har barn med spesielle behov, hvis du vil kan jeg sende deg en pm.

( Det er for lite kunnskap om bokstavdiagnoser ).

Anonymkode: f4aaa...bad

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som skjer er at barnet ditt vil kunne få den hjelpen det trenger. 

Får håpe det ;), og at BV ikke lager vondt verre... 🙄

Anonymkode: 6c4f8...f8e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Typisk at de herjer med foreldre som har barn med spesielle behov, hvis du vil kan jeg sende deg en pm.

( Det er for lite kunnskap om bokstavdiagnoser ).

Tenker du at BUP har for liten kunnskap om bokstavdiagnoser?  

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får håpe det ;), og at BV ikke lager vondt verre... 🙄

Anonymkode: 6c4f8...f8e

Jeg tenker at dersom du samarbeider ogvelger å se bv som en ressurs, blir det det beste for både deg og datteren din. 

• Liker 29
Skrevet
2 minutter siden, Asti skrev:

Tenker du at BUP har for liten kunnskap om bokstavdiagnoser?  

Ikke alle, men mange på genrellt grunnlag. Jeg vet hva jeg snakker om, har en med høyt fungerende autisme, møtte bare forståelse og gode ord fra bup, for all del-men merker de ikke alltid forstår hva som skjer med foreldre til slike barn i samfunnet, er mye uvitenhet og fordommer mot barn med bokstavdiagnoser. Så møter man feil type mennesker, så JA. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dersom du samarbeider ogvelger å se bv som en ressurs, blir det det beste for både deg og datteren din. 

Ikke nødvendigvis, det kommer an på situasjon. Snakker av mange mange års erfaring.

• Liker 2
Skrevet

Ikke nødvendigvis, det kommer an på situasjon. Snakker av mange mange års erfaring.

Selvsagt 😂

• Liker 14
Skrevet

Barn med bokstavdiagnoser har skjev utvikling, det er normalt i forhold til diagnosen.Man skal ha kunnskap og virkelig være ressurssterk for å klare utfordringene alene.

Min hadde skjevutvikling,men jeg så det selv, fikk ingen hjelp fra annet enn familie, fagfolk var opptatt med å dømme meg. Men jeg startet tidlig intervensjon selv, og jaggu klarte jeg det!   ( nesten voksen i dag og skikket seg vel, finnes ikke mer reflektert ung mann ;)  stolt:kghjerte:

• Liker 5
Skrevet

Selvsagt 😂

Har også samme utdannelse.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min er under utredning hos BUP. BUP sier nå er de er bekymret for skjevutvikling og for at ikke vi klarer å følge opp barnets utfordringer. De har derfor sendt bekymringsmellting til barnevernstjenesten. Kjenner at jeg er veldig redd for hva som kommer til å skje videre? Noen som vet?

Anonymkode: a310f...c00

Det som skjer er at meldingen skal vurderes av barneverntjenesten innen 1 uke, dvs. om den skal undersøkes. 

Ut fra at bekymringen kommer fra fagfolk, og går på bekymring for skjevutvikling, vil det høyst sannsynlig innebære at meldingen går til undersøkelse. 

Dere vil da bli innkalt til samtale med barneverntjenesten, der meldingen gjennomgås. Dere får da anledning til å komme med deres synspunkter. I den samtalen vil dere nok få en plan for undersøkelsen, slik at dere vet når hva skal skje fremover. Samt dere vil bli spurt om samtykke til å innhente opplysninger fra ulike instanser som har hatt med barnet å gjøre, skole, helsestasjon, lege osv.  Barneverntjenesten har normalt sett en frist på å undersøke saken innen 3 måneder. 

De kan konkludere med:

• Henleggelse, de er ikke bekymret.
  • Forslag til tiltak, dere takker nei, barneverntjenesten er forstatt bekymret, men henlegger saken. Kan ta den opp igjen etter 6 måneder, for å høre om det er behov for tiltak,
  • Forslag til tiltak, som dere takker ja til.
  • Forslag til tiltak, dere takker nei. Barneverntjenesten er så bekymret at sak sendes til Fylkesnemnd.  

Takker dere ja til tiltak, så går saken over til hjelpetiltak, og oppfølging av det videre. 

Det var kort oppsummert (håper jeg har husket alt).  Ønsker deg lykke til. Og håper det ordner seg til det beste for dere. :)  

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle, men mange på genrellt grunnlag. Jeg vet hva jeg snakker om, har en med høyt fungerende autisme, møtte bare forståelse og gode ord fra bup, for all del-men merker de ikke alltid forstår hva som skjer med foreldre til slike barn i samfunnet, er mye uvitenhet og fordommer mot barn med bokstavdiagnoser. Så møter man feil type mennesker, så JA. 

Det er bra du nyanserer kommentaren din. :)  

Skrevet
1 minutt siden, Asti skrev:

Det er bra du nyanserer kommentaren din. :)  

Takk:)

Vi er alle mennesker, vi vil jo det beste for våre små:)

• Liker 1
Skrevet

Takk:)

Vi er alle mennesker, vi vil jo det beste for våre små:)

:)  Det vil vi. :)

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn med bokstavdiagnoser har skjev utvikling, det er normalt i forhold til diagnosen.Man skal ha kunnskap og virkelig være ressurssterk for å klare utfordringene alene.

Min hadde skjevutvikling,men jeg så det selv, fikk ingen hjelp fra annet enn familie, fagfolk var opptatt med å dømme meg. Men jeg startet tidlig intervensjon selv, og jaggu klarte jeg det!   ( nesten voksen i dag og skikket seg vel, finnes ikke mer reflektert ung mann ;)  stolt:kghjerte:

Du har grunn til å være stolt. Og synd du opplevde fordømmelse. :) 

Skrevet
1 minutt siden, Asti skrev:

Du har grunn til å være stolt. Og synd du opplevde fordømmelse. :) 

Tusen takk, ja-jeg møtte mye fordømmelse, de la skylden på meg. Men jeg forstår det ikke, den gangen var jeg yngre og har senere år jobbet med barn i ledende stilling, dvs jeg har også henvist videre og hatt møter med divese instanser. Mange har har a typiske trekk. At de ikke så det? Hvordan kunne jeg få skylden for ridighet, motoriske og voclaske tics? at de ikke nevnte utrdening på en eneste foreldresamtale er høyst merkelig. (? )

Skrevet

Tusen takk, ja-jeg møtte mye fordømmelse, de la skylden på meg. Men jeg forstår det ikke, den gangen var jeg yngre og har senere år jobbet med barn i ledende stilling, dvs jeg har også henvist videre og hatt møter med divese instanser. Mange har har a typiske trekk. At de ikke så det? Hvordan kunne jeg få skylden for ridighet, motoriske og voclaske tics? at de ikke nevnte utrdening på en eneste foreldresamtale er høyst merkelig. (? )

:klem: 

Skrevet
Akkurat nå, Asti skrev:

:klem: 

Det går bra:) premien er en velfungerende ressurssterk sønn, han har faktisk lært av at andre dømte han i barnehagealder, helt utrolig som han har kjempet og vunnet. Der ser dere ressursene i mennesker, det er håp for alle så lenge de har rette omsorgspersoner rundt seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...